نیویورک‌تایمزتشریح کرد؛

چرخش جوانان جمهوری‌خواه ؛تاخت زدن آینده با گذشته

کدخبر: ۴۱۶۱۴۷
روزگاری، رهبران جوان حزب جمهوری‌خواه در تلاش برای ارائه راه حل‌های نسل جوان برای مشکلات نسل‌های بعد بودند. اکنون آنها ادعای خود درباره دغدغه آینده را با وسواس نسبت به گذشته تاخت زده‌اند.
چرخش جوانان جمهوری‌خواه ؛تاخت زدن آینده با گذشته

به گزارش اقتصادنیوز، برکناری لیز چنی از مقام سوم حزب جمهور‌ی‌خواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده و تکیه زدن الیز استفانیک بر این کرسی حاکی از تحولات درونی قابل توجهی در این حرب بود. به همین بهانه کارلتو آلتر با انتشار یادداشتی با عنوان «جوانان جمهوری‌خواه حزب را به پیرمردها فروختند» در روزنامه نیویورک‌تایمز از زاویه خاصی به این تحولات نگریسته است.

به پا خاستن محافظه‌کاران جوان

روزی روزگاری، گروه جدید و قبراقی از جوانان محافظه کار -رایان کاستلو، کارلوس کربلو و الیز استفانیک- در پی ساخت یک حزب جمهوری‌خواه مدرن متعلق به نسل هزاره‌ها (متولدین دهه‌های هشتاد و نود میلادی) بودند. سی‌ساله‌ها – که همگی در سال 2015 در کنگره یاد کرده بودند- دریافتند که نسل هزاره‌ها اغلب در مورد بسیاری از مشکلات اساسی کشور توافق دارند و معتقد بودند ارائه راه‌حل‌های محافظه‌کارانه برای مشکلات بر عهده آن‌هاست. آن‌ها برای خلق حزب جمهوری‌خواه جدید قرن بیست‌ویک پا به میدان گذاشته بودند.

1

کربلو در مصاحبه‌ای در سال 2018 درباره رهبران سیاسی نسل هزاره گفته بود «چه بحث از سیاست‌های زیست محیطی باشد و چه سیاست‌های مهاجرت، نسل‌های جوان نسبت به آمریکای فردا گشوده‌ترند». و متذکر شده بود «ما در مورد همه این مسائل نیاز به کار زیادی داریم و خبر خوب این است که ما جمهوری‌خواهان جوان بیش‌تری در کنگره داریم و همه آن‌ها متوجه این مسئله هستند».

در آن زمان روشن بود که رای‌دهندگان از نسل هزاره در مسائل سیاسی به موضوعاتی نظیر  تنوع نژادی، حقوق اقلیت‌های جنسی و مقرون به صرفه بودن هزینه دانشگاه نسبت به زمان پدر و مادرشان اهمیت بیش‌تر می‌دادند. طبق نظرسنجی‌ها، جمهوری‌خواهان جوان در برخی مسائل نسبت به افراد مسن، به ویژه در مورد مسئله مهاجرت و تغییرات آب و هوایی، نگاه معتدل‌تری دارند.

بنابراین آقای کربلو و خانم استفانیک با همکاری یکدیگر تلاش کردند تا برای اصلاحات قوانین مهاجرتی، به ویژه در راستای حمایت از جوانان مهاجر، مبارزه کنند. آن‌ها از پیوستن به جنگ جناح راست علیه برابری در حقوق ازدواج اقلیت‌های جنسی امتناع ورزیدند، و احتمالاً تصور می‌کردند که اکثر جوانان حقوق اقلیت‌های جنسی را به رسمیت می‌شناسند. هم‌چنین خانم استفانیک به همراه آقایان کاستلو و کربلو با انتشار بیانیه مشترکی در سال 2017 خواستار ابتکار عمل آمریکا در جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی شدند که یکی از مهم‌ترین بیانیه‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی است که طی سال‌های اخیر از سوی جمهوری‌خواهان صادر شده است. (همان حوالی برخی از جمهوری‌خواهان هشتاد ساله در مورد تغییرات اقلیمی تردید داشتند؛ فقط دو سال قبل از آن، سناتور جیم اینهوفه با خود گلوله برفی را به صحن سنا آورد تا ثابت کند که گرم شدن کره زمین جعلی است).

2

نقض غرض در چشم‌انداز آمریکای فردا

با این همه اما چشم‌انداز آن‌ها از «آمریکای فردا» دونالد ترامپ را پیش‌بینی نکرده بود.

ترامپ باعث شد که کاستلو در سال 2018 دچار بازنشستگی پیش از موعد شود. در همان پاییز هم کربلو، منتقد صریح‌اللهجه رئیس جمهور سابق، شانس نامزدی مجدد از سوی حزب را از دست داد. میا لاو، تنها زن سیاه‌پوست جمهوری‌خواه در کنگره نیز در آن سال مغلوب موج به پاخاسته دموکرات‌ها شد. یکی دیگر از جوانان جمهوری‌خواه مجلس‌، جاستین آماش، برای مقابله با ترامپیسم حزب را ترک کرد و از نامزدی مجدد در سال 2020 صرف نظر کرد. ویل هورد، جوان میانه‌رو و یکی از معدود سیاهان جمهوری‌خواه مجلس در سال های اخیر نیز تصمیم گرفت که از کاندیداتوری مجدد کنار بکشد.

آخرین بازمانده

الیز استفانیک یکی از افراد معدود از این جمع است که باقی مانده است، اما تنها  با تبدیل شدن به یک جنگجوی MAGA (مخفف عبارت Make America Great Again که شعار معروف ترامپیست‌هاست). او تا سال 2020 ریاست ستاد انتخاباتی ترامپ را برعهده داشت و تئوری‌های توطئه او را درباره تقلب در انتخابات دربست پذیرفت. تلاش‌های او سرانجام به ثمر نشسته است: در ماه جاری، او به سمت فرد شماره سه حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان انتخاب شد. او اکنون عالی‌رتبه‌ترین رتبه زن و قدرت‌مندترین فرد از نسل هزاره جمهوری‌خواهان در کنگره است.

9

اما مقایسه میان اهداف پیشین و جاه‌طلبی‌های کنونی او روشن می‌کند که استفانیک از یک فرد خوشبین به تحولات تغییر شکل داده و دستیابی به قدرت در کوتاه‌مدت را نسبت به پایداری حزب در بلند مدت ترجیح داده است.

استفانیک در مصاحبه‌ای در سال 2018 به گونه‌ای حرف می‌زد که به نظر می‌رسید به این درک رسیده که حزب جمهوری‌خواه با جوانان به مشکل خورده است: «حزب باید ارتباط با جوانان را در اولویت خود قرار دهد. هزاره‌ها احساسات غیرحزبی پیدا کرده‌اند اکنون باید آستین‌ها را بالا زد و کاری کرد». اما در حال حاضر او آینده سیاسی‌اش را به کسی گره زده که شاید بیش از هر جمهوری‌خواه دیگری برای راندن رای‌دهندگان جوان از حزب تلاش کرده و نتیجه‌اش افزایش مشارکت جوانان در انتخابات‌های 2018 و 2020 به نفع دموکرات‌ها شده است.

چشم در چشم گذشته

ظهور خانم استفانیک -و سقوط هم‌پالگی‌هایش- تنها یک نمونه از ترامپیسم نیست. بلکه این یک نشانه گسترده‌تر برای حزبی است که برای رسیدن به یک حزب برگزیده در سده بیست‌ویکم تلاش می‌کند. او در حالی پله‌های ترقی را طی می‌کند که بیش‌تر از آن‌که در حال خوشامدگویی به آینده باشد، نگاهی دوباره به گذشته دارد. اکنون او و دیگر وفاداران جدید ترامپ در کنگره، میان حزب و هم‌نسلانشان گرفتار شده‌اند‌: میان جاه‌طلبی‌های فوری و روندهای بلندمدت. حزب جمهوری‌خواه از جوانانی استقبال کرده که امید جوانان حامی خود را ناامید و از یک قدرت واپسگرای انتقام‌جو دلبری می‌کنند.

سرخوردگی نسل هزاره

اما ترامپ تنها نسل جدید از استعدادهای درخشان حزب را ویران نکرد. او هم‌چنین وفاداری لرزان رای‌دهندگان جوان جمهوری‌خواه را هم سست‌تر کرد. از دسامبر 2015 تا مارس 2017، تقریبا نیمی از جمهوری‌خواهان زیر 30 سال حزب را ترک کردند. هر چند بسیاری از آن‌ها دوباره بازگشتند، اما با این حال تا پایان 2017، تقریباً یک چهارم جوانان محافظه‌کار جدا شده بودند.

5

هر چند تا پیش از این هم هزاره‌ها و نسل بعد از آن‌ها به جمهوری‌خواهان بدبین بودند، اما ترامپ آن‌ها را بیش پیش از آن بیگانه کرد. مبارزات انتخاباتی سفیدمحور او جذابیت چندانی برای دو نسل با تنوع نژادی در تاریخ ایالات متحده نداشت. میزان مشارکت رای‌دهندگان جوانان در سال 2020 بیش از 2016 بود و 60 درصد از رای‌دهندگان جوان جو بایدن را انتخاب کردند. بر اساس آنالیز دانشگاه تافت، حاشیه رأی جوانان برای او کفایت کرد تا برتری‌اش در ایالت‌هایی مانند آریزونا، میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا مسجل شود و در این بین رای‌دهندگان جوان رنگین پوست  از انرژی ویژه‌ای برخوردار بودند.

ضدترامپیسم به مثابه یک ارزش

برخلاف قول مشهور که عموما جوانان لیبرال و افراد مسن محافظه‌کار هستند، نگرش سیاسی اکثر رای‌دهندگان در جوانی شکل می‌گیرد و افراد تمایل دارند که با افزایش سن دیدگاه‌های خود را حفظ کنند. بدین ترتیب ممکن است ضدترامپیسم به یکی از با دوام‌ترین ارزش‌های سیاسی آمریکایی‌های زیر 50 سال مبدل شده باشد. با پایان ریاست‌جمهوری ترامپ و در پی از شورش 6 ژانویه در ساختمان کنگره، تقریباً سه‌چهارم آمریکایی‌های زیر 50 سال اظهار داشتند که به شدت او را تأیید نمی‌کنند. حتی جمهوری‌خواهان جوان نیز در حال سرد شدن بودند: طبق نظرسنجی جدید CBS، جمهوری‌خواهان زیر 30 سال بیش از دو برابر افراد بالای 44 سال معتقد بودند که بایدن برنده قانونی انتخابات 2020 است و تقریباً دو برابر این معتثدند حزب نباید از دیدگاه‌های ترامپ در مسائل نژادی پیروی کند.

به گفته بنجی بکر، رئیس ائتلاف حفاظت از آمریکا (یک گروه محافظه‌کار در حوزه تغییرات اقلیمی): «تمرکز محافظه‌کاران جوان بر روی مسائلی از قبیل تقلب در انتخابات و یا اقدامات محرک در حوزه فرهنگی نیست. متاسفانه خانم استفانیک، پس از سال‌ها در مقام یکی از روشن‌بین‌ترین جمهوری‌خواهان کنگره، از جنبش حفاظت از جوانان فاصله گرفته است. حال با تکرار نادرست مسئله تقلب در انتخابات و حادثه 6 ژانویه، جوانان به او به چشم صدای آینده حزب نگاه نمی‌کنند».

ظهور حزب جمهوری‌خواه جدید

در حال حاضر حزب جمهوری‌خواه جدید 2015 با حزب جمهوری‌خواه جدیدتر جایگزین شده است: گروهی از رهبران جوان جمهوری‌خواه که به نظر می‌رسد بیش از این‌که به دنبال راه‌حل‌های محافظه‌کارانه برای موضوعاتی باشند که برای جوانان مهم است، در پی کسب شهرت بیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی هستند.

11

این گروه شامل هزاره‌هایی مانند نمایندگان مت‌گائتز، لورن بوبرت، مدیسون کاثورن و همه وفاداران ترامپ است که به لغو نتایج انتخابات رای دادند. آقای گائتز لایحه‌ای را برای خاتمه دادن به کار آژانس حفاظت از محیط‌زیست ارائه کرده و خانم بوبرت لایحه‌ای را پیشنهاد کرد که «آنتی‌فا» را به عنوان یک «سازمان تروریستی داخلی» معرفی می‌کرد.

واضح است که این نسخه از حزب جمهوری‌خواه، حزب افراد مسن است: گائتز و مارجوری تیلور گرین تور  «اول آمریکا»ی خود را در دهکده‌های فلوریدا (جامعه معروف بازنشستگان)  آغاز کردند.

روزگاری، رهبران جوان حزب جمهوری‌خواه در تلاش برای ارائه راه حل‌های نسل جوان برای مشکلات نسل‌های بعد بودند. اکنون آن‌ها ادعای خود درباره دغدغه آینده را با وسواس نسبت به گذشته تاخت زده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید