سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تحریم ها باقی می مانند؟ /سیلی به صورت مکرون /درز جزئیات مالیاتی سوپرثروتمندان دنیا

کدخبر: ۴۱۷۹۹۲
آمریکا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد نظارت بر فعالیت‌های ایران از طرف آژانس بر اساس توافق این سازمان با ایران باید ادامه یابد وگرنه این خطر وجود دارد که مذاکرات برای احیای برجام تضعیف شود.
تحریم ها باقی می مانند؟ /سیلی به صورت مکرون /درز جزئیات مالیاتی سوپرثروتمندان دنیا

به گزارش اقتصادنیوز، پا بر جا ‌ماندن صدها تحریم با برجام، درخواست از ایران برای عدم تضعیف مذاکرات برجام، سیلی خوردن مکرون، تائید حکم حبس ابد سلاخ سربرنیتسا، موافقت با ابقای گوترش، تنش در اورشلیم در آستانه رای اعتماد به کابینه جدید، رد اتهام از حرب‌الله در بحران کنونی لبنان، قطعی گسترده اینترنت جهانی، نیروی ضربت آمریکا علیه چین، درز جزئیات مالیاتی سوپرثروتمندان دنیا، در خواست اختیار عمل بیشتر برای جمع‌آوری اطلاعات رمز ارزها در آمریکا و ارائه ماریجوانا در ازای واکسن کرونا در آمریکا سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

با بازگشت برجام، صدها تحریم پا بر جا می‌ماند

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در گزارش خود به کمیته سنا گفته در خصوص احیای برجام گفته « پیش‌بینی من این است که حتی اگر بازگشت به برجام هم عملی شود، باز صدها تحریم [علیه ایران]، از جمله تحریم‌هایی که در دولت ترامپ اعمال شد، سر جای خود باقی خواهد ماند. او افزود: «اگر تحریم‌ها مغایر با برجام نباشند پابرجا می‌مانند، تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر دهد».

6

او در پاسخ به سئوال سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا درباره فعالیت های موشکی و منطقه‌ای ایران گفته:‌ «متاسفانه فعالیت‌هایی ایران در آن حوزه‌ها فقط بدتر شده. برنامه هسته‌ای ایران به سمت جلو پیش می‌رود. خارج شدن ترامپ از توافق و وضع تحریم‌ها ایران را به سمت غنی‌سازی در سطوح بالا و ساخت سانتریفوژهای پیشرفته‌، پیش برد».

درخواست از ایران برای عدم تضعیف مذاکرات برجام

به گزارش آسوشیتدپرس، در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مدعی عدم پاسخگویی ایران در ارتباط با ذرات هسته‌ای کشف شده در سایت‌های مختلف شده، آمریکا و اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی خواستند امکان بازرسی کامل را برای آژانس فراهم کرده و به تعهدات خود در برجام بازگردد.

7

آمریکا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد نظارت بر فعالیت‌های ایران از طرف آژانس بر اساس توافق این سازمان با ایران باید ادامه یابد وگرنه این خطر وجود دارد که مذاکرات برای احیای برجام تضعیف شود. این بیانیه افزود: اقدامات ایران در محدود کردن نظارت آژانس، از جمله بازرسی‌های عنوان شده در پروتکل الحاقی، کار را برای «برقراری دوباره یک دیپلماسی عملگرایانه» سخت‌تر می‌کند.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی وین نیز در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات ایران که به ادعای او مغایر با برجام است، از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی به شدت ابراز نگرانی کرده است. اتحادیه اروپا تاکید کرده که تصمیم ایران در کاهش دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توانایی این نهاد برای تایید صلح‌آمیز بودن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند.

مکرون سیلی خورد!

به گزارش یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان سفر به منطقه ای در جنوب شرق این کشور از یکی از شهروندان سیلی خورد. تصاویری که از لحظه این حادثه در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، رئیس جمهوری فرانسه را در حال گام برداشتن به سوی گروهی از شهروندان نشان می دهد. در ادامه یک مرد پس از رسیدن امانوئل ماکرون به شهروندانی که پشت نرده ها در انتظار او بودند به وی سیلی می زند.

2

بر اساس این گزارش، به دنبال این حادثه دو نفر در بازداشت موقت به سر می برند. بنا به اعلام دادستانی فرانسه بازداشت شدگان دو مرد ۲۸ ساله و اهل ناحیه دروم در منطقه «اوورن رون آلپ» هستند و هیچ کدام سابقه محکومیت قضایی ندارند. در تصاویر منتشرشده از حادثه صدای فردی شنیده می شود که ابتدا یکی از شعارهای تاریخی سلطنت طلبان در فرانسه را سر می دهد. فرد شعاردهنده در ادامه علیه جریان سیاسی حامیان امانوئل ماکرون فریاد می زند.

تائید حکم حبس ابد سلاخ سربرنیتسا

به گزارش دویچه‌وله، دیوان رسیدگی به جنایات جنگی سازمان ملل متحد در لاهه که جانشین دادگاه کیفری بین‌المللی یوگسلاوی سابق است، در حکم نهایی تجدیدنظر خود حکم دادگاه در سال ۲۰۱۷ علیه ملادیچ را تایید کرد. این حکم نهایی قابل اعتراض نیست. ملادیچ که به دلیل مسئولیت در کشتار سربرنیتسا و سایر جنایات جنگی در جنگ بوسنی به حبس ابد محکوم شده بود، در سال ۲۰۱۷ و به این حکم اعتراض کرده بود.

9

او که با عنوان «قصاب بوسنی» شناخته می شود، یکی از اصلی‌ترین افراد مسئول جنایات جنگی و نسل کشی در طول جنگ در بوسنی است که در طی آن حدود ۱۰۰ هزار نفر کشته و دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فراری و آواره شدند. در سال ۱۹۹۵ سربازان صرب بوسنیایی بیش از ۸۰۰۰ پسر و مرد مسلمان را در شهر سربرنیتسای بوسنی قتل‌عام کردند. ملادیچ که اکنون تقریبا ۸۰ -سال دارد، تا امروز هرگونه مسئولیت این جنایات را رد کرده است. با اعلام این حکم، دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی کشورهای یوگسلاوی سابق پایان می‌پذیرد.

موافقت با ابقای گوترش

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تمدید دوره دبیر کلی آنتونیو گوترش موافقت کرده است. دوره این مسئولیت بین المللی پنج سال است. پس از تایید شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ عضو دارد به تمدید دوره دبیر کل که از روز اول ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می شود رای خواهد داد. به گفته رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، که نماینده کشور استونی است، مجمع عمومی احتمالا روز هجدهم ژوئن برای رای‌گیری تشکیل جلسه خواهد داد.

11

دوره اول دبیر کلی آقای گوترش عمدتا با دوره ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ مصادف بود. در این دوره با مورد سوال قرار گرفتن ارزش چند‌جانبه‌گرایی این نهاد، پرداخت حق عضویت آمریکا - که برابر با ۲۲ درصد بودجه عمومی این سازمان است - به شدت کاهش یافت. دولت پرزیدنت بایدن به تدریج در حال تغییر دادن تصمیم‌های دولت پیشین آمریکا است. آنتونیو گوترش در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست وزیر پرتغال بود.

تنش در اورشلیم در آستانه رای اعتماد به کابینه جدید

به گزارش آسوشیتدپرس، در آستانه نشست رای اعتماد مجلس اسرائیل به ائتلافی که برای دولت جدید این کشور تشکیل شده، اقدامات و اعتراض حامیان بنیامین نتانیاهو علیه اعضای ائتلاف، افزایش یافته است. همزمان در پی اصرار راستگرایان اسرائیل به برگزاری راهپیمایی در اورشلیم، فضای امنیتی در این شهر دوباره متشنج شده است. قرار است نشست رای اعتماد به دولت جدید برگزار شود.  اعضای ائتلاف جدید در روزهای گذشته به یاریو لوین، رئیس کنست و نماینده حزب لیکود فشار آورده بودند که جلسه رای اعتماد به دولت جدید را هر چه زودتر برگزار کند.

3

بنیامین نتانیاهو که در صورت روی کار آمدن دولت جدید به رهبر اپوزیسیون مبدل خواهد شد، به اعضای لیکود و حامیان احزاب راستگرا گفته است که در ضربه زدن به حامیان ائتلاف جدید تردید نکنند. در نتیجه درخواست‌های بنیامین نتانیاهو، سران احزاب مذهبی که در دولت جدید جایی ندارند، پس از مدتی سکوت در برابر ائتلاف جدید، در روز گذشته سخنان بسیار تندی علیه سیاستمدارانی بیان کردند که در آستانه به دست گرفتن قدرت هستند. از جمله ائتلاف بنت- لاپید را خطری برای کشور و موجودیت دولت یهود، شیطان‌صفت و شرور خوانده‌اند که پایبندی‌شان  به یهودیت مورد تردید است و باید کیپا (عرقچین سر مردان یهودی) از سر بردارند. در این میان، اصرار راستگرایان به برگزاری «راهپیمایی پرچم» در بخش باستانی شهر اورشلیم با رویدادهای بحران صحنه سیاست اسرائیل گره خورده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع، گفته است که این راهپیمایی تحریک‌آمیز خواهد بود و نباید برگزار شود. فرماندهان پلیس اسرائیل نیز به دولت موقت بنیامین نتانیاهو هشدار داده‌اند که ممکن است درگیری‌های عربی- یهودی دوباره به سایر شهرها کشیده شود و پلیس در همه جا باید به حالت آماده‌باش درآید. اما بنیامین نتانیاهو از فرمانده پلیس خواسته است مسیرهای جایگزین را برای راه‌پیمایی امن در روز پنج‌شنبه ارائه کند.

رد اتهام از حزب‌الله در بحران کنونی لبنان

به گزارش بی‌بی‌سی، سیدحسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، در سخنانی به مناسبت سالگرد تاسیس شبکه تلویزیونی المنار گفت متهم کردن حزب‌الله به عنوان عامل بحران کنونی لبنان و نادیده گرفتن عوامل اصلی این بحران گفتمانی آمریکایی و اسرائیلی است. لبنان از نزدیک به دو سال پیش به خاطر بدهی عظیم خارجی با بحران شدید اقتصادی مواجه است.

10

رهبر حزب‌الله گزارش‌های مربوط به کمبود کالاهای اساسی در لبنان را رد کرد و گفت: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که داروو مواد غذایی به وفور در لبنان وجود دارد در حالیکه محتکران که اسامی آنها نیز شناخته شده‌ است، آزادانه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و تحت پوشش سیاسی نیز قرار می گیرند».

نصرالله در این سخنان تاکید کرده اگرچه ایران خودش به ارز و یورو و دلار نیاز دارد، اما حاضر است به حزب‌الله در ازای لیره لبنان نفت و مشتقات آن را بفروشد، بدون آنکه حزب‌الله مجبور باشد هزینه آن را با دلار بدهد. سیدحسن نصرالله گزارش‌های حاکی از بیماری خود را هم تکذیب کرد و گفت که شرایط جسمی خوبی دارد و افزود همچنان امید دارم که ما با یکدیگر در مسجد الاقصی مبارک نماز خواهیم خواند.

قطعی گسترده اینترنت جهانی

به گزارش‌ رویترز، روز گذشته بسیاری از سایت‌های اینترنتی مطرح جهان برای ساعاتی با قطعی اینترنت مواجه شده و از دسترس خارج شدند. وب‌سایت شرکت‌هایی مانند آمازون، شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و رِدیت به همراه غول‌های رسانه‌ای مانند سی‌ان‌ان، فایننشال تایمز، یورونیوز، بی‌بی‌سی و بلومبرگ روز سه‌شنبه برای مدتی از دسترس خارج شدند.

8

رویترز اختلال در سامانه خدمات تحویل محتوا مربوط به شرکت فَستلی ایالات متحده آمریکا را علت از دسترس خارج شدن وب‌سایت‌ها عنوان کرده است. شبکه تحویل محتوا، اطلاعات را به جای سِروِر اصلی، در نزدیک‌ترین محل به کاربران ذخیره می‌کند تا دسترسی کاربران به اطلاعات سریع‌تر انجام شود. بسیاری از غول‌های جهان برای وب‌سایت‌های خود از خدمات شرکت فستلی استفاده می‌کنند. شرکت فستلی با تایید اختلال در شبکه تحویل محتوا گفته است این مشکل ابعاد جهانی داشته است.

نیروی ضربت آمریکا علیه چین

به گزارش رویترز، دولت بایدن اعلام کرده آمریکا برای مقابله با اقدامات تجاری غیر منصفانه، چین را با «نیروی ضربت» هدف قرار خواهد داد. به گفته مقامات بلند پایه دولتی آمریکا، «نیروی ضربت زنجیره تجاری تامین» تحت هدایت نماینده تجاری آمریکا، به دنبال تخلفات ویژه ای خواهد بود که به خالی شدن زنجیره های تامین کمک کرده است و می توان با راه حل های تجاری به آنها رسیدگی کرد، از جمله در قبال چین.

12

مقامات همچنین می گویند وزارت بازرگانی آمریکا راه ‌اندازی یک بخش تحقیقات درباره واردات مگنت های نئودیمیوم را در نظر دارد که در موتورها و سایر بخش های صنعت از آنها استفاده می شود. چیزی که آمریکا آن را از چین تامین می کند. جو بایدن در ماه فوریه دستور بررسی زنجیره های مهم تامین را صادر کرد که بر اساس آن از نهادهای اجرایی خواسته شده است که طی 100 روز درباره خطرات دسترسی آمریکا به کالاهای مهمی مانند کالاهای مورد استفاده در داروسازی و همچنین مواد معدنی نادر که آمریکا برای دستیابی به آنها به منابع خارجی وابسته است، گزارشی ارائه کنند.

درز جزئیات مالیاتی سوپرثروتمندان دنیا

به گزارش بی‌بی‌سی، نشریه پروپابلیکا ادعا کرده برگه‌های مالیاتی برخی از ثروتمندترین افراد جهان از جمله جف بزوس، ایلان ماسک و وارن بافت را مشاهده کرده است. این وبسایت مدعی است که جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ مالیاتی پرداخت نکرد و ایلان ماسک موسس تسلا در سال ۲۰۱۸ مالیاتی نپرداخت.

5

یک سخنگوی کاخ سفید نشت این اطلاعات را غیرقانونی خواند. گفته می شود که اف بی آی (پلیس آگاهی فدرال) و مقام های مالیاتی مشغول بررسی این درز هستند. پروپابلیکا گفت که درحال تحلیل مجموعه وسیعی از داده‌های سازمان درآمدهای داخلی (آی آر اس)  در مورد مالیات میلیاردرها است و جزئیات بیشتری را در هفته های آینده منتشر خواهد کرد. پروپابلیکا گفت ۲۵ نفری که در صدر فهرست داراترین ها در آمریکا قرار دارند به طور متوسط ۱۵.۸ درصد از درآمد خالص خود را مالیات می دهند که کم‌تر از درصدی است که بیشتر کارمندان و کارگران آمریکایی می‌پردازند.

به ادعای این نشریه اینترنتی بسیاری از ابرثروتمندان با استفاده از ترفندهای مالیاتی کاملا قانونی می توانند بدهی مالیاتی خود به دولت فدرال را به صفر یا به نزدیک آن برسانند و این درحالی است که ثروت آنها در چند سال اخیر خیلی رشد زیادی کرده است. پروپابلیکا با استفاده از داده هایی که مجله فوربز جمع آوری می کند گفت که دارایی ۲۵ آمریکایی با بیشترین ثروت در این کشور از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ حدود ۴۰۱ میلیارد دلار افزایش یافت اما آنها در طول این سال ها ۱۳.۶ میلیارد دلار مالیات دادند.

در خواست اختیار عمل بیشتر برای جمع‌آوری اطلاعات رمز ارزها در آمریکا

به گزارش بلومبرگ، چارلز رتیگ، رییس‌ سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا، در جلسه کمیته مالی سنا، خواستار اختیارات قانونی بیشتر برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ارز‌های رمزنگاری شده با ارزش بیش از ۱۰ هزار دلار شد. رتیگ، در جلسه کمیته سنا گفته: «ما به اختیار عمل بیشتری نیاز داریم و صدور یک دستورالعمل روشن از طرف کنگره در این زمینه برای ما حیاتی است». چارلز رتیگ در ادامه افزود، ارزش ارزهای رمزنگاری شده بیش از دو تریلیون دلار، با بیش از ۸۶۰۰ مبادله در سراسر جهان است و بیشتر ارزهای مجازی به نحوی طراحی شده‌اند که قابل ردیابی نیستند.

14

دولت بایدن، رسیدگی به بازار ارزهای رمزنگاری شده را به منظور دریافت مالیات بر سود سرمایه و همچنین مبارزه با استفاده‌های غیر قانونی از این نوع ارزهای دیجیتال در دستور کار قرار داده است. بسیاری از عاملان حملات باج‌افزاری به شرکت‌ها و مراکز حساس، این رمز ارزها را که قابل ردیابی نیستند، از قربانیان خود درخواست می‌کنند.

روز گذشته هم دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی، بیت‌کوین را نوعی «کلاهبرداری» توصیف کرد که باعث تضعیف دلار آمریکا می‌شود درحالی که او می‌خواهد دلار ارز اول دنیا باشد. به دنبال این‌ سخنان، ارزش رمز ارز بیت‌کوین در بازار سقوط بیشتری داشت.

ماریجوانا در ازای واکسن کرونا!

به گزارش یورونیوز، ایالت واشنگتن آمریکا در تازه‌ترین اقدام نوآورانه برای ترغیب جوانان آمریکایی، اعلام کرده است در ازای تزریق واکسن کرونا به آنها ماریجوانا می‌دهد. فروش و مصرف ماری‌جوانا در مقیاس تفریحی از سال ۲۰۱۲ در این ایالت آمریکا قانونی شده است و حالا داروخانه‌هایی که واکسن کرونا به افراد تزریق می‌کنند در ازای آن به افراد ماریجوانا ارائه می‌دهند. بر این اساس هر فرد بالای ۲۱ سالی که به داروخانه‌ها یا مراکز درمانی در این ایالت مراجعه کند و واکسن کووید خود را تزریق نماید، یک بسته ماریجوانای به عنوان هدیه دریافت می‌کند.

13

این اقدام به دنبال این اتخاذ می‌شود که ماه گذشته تصمیم گرفته شد افرادی که واکسن کرونا تزریق می‌کنند می‌توانند یک نوشیدنی رایگان در میخانه‌های این ایالت مصرف کنند. براساس آمارهای اخیر وزارت بهداشت آمریکا، بیش از نیمی از بزرگسالان ایالت واشنگتن دست‌کم یک دوز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند. با این حال سرعت واکسیناسیون از سوی شهروندان در هفته‌های اخیر کاهش یافته است و حالا مسئولان در تلاش هستند با اقدامات تشویقی افراد را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کنند.

واشنگتن تنها ایالت در آمریکا نیست که دست به چنین اقداماتی می‌زند. پیشتر ایالت‌هایی چون کالیفرنیا و اوهایوی این کشور مراسم قرعه‌کشی با جوایزی چون مبالغ نقدی و همچنین بورسیه دانشگاه را برای کسانی که واکسن کرونا می‌زدند اعطا می‌کرد. 

جو بایدن اعلام کرده که هدفش این است که ۷۰ درصد آمریکایی‌ها تا ۴ ژوئیه که روز استقلال در این کشور است دست‌کم یک دوز از واکسن کرونای خود را تزریق کنند. طبق آخرین تخمین‌ها و بررسی‌های مرکز کنترل و پیشگیری ار بیماری‌ها رقم کنونی حدود ۶۳.۷ درصد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید