سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

سیاسی‌کاری آژانس علیه ایران /محبوب‌ترین کشور اروپایی برای سرمایه‌گذاران

کدخبر: ۴۱۷۷۰۸
سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پاسخ به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم پاسخ‌گویی تهران به آژانس، این نهاد را به «سیاسی‌کاری» متهم کرد.
سیاسی‌کاری آژانس علیه ایران /محبوب‌ترین کشور اروپایی برای سرمایه‌گذاران

به گزارش اقتصادنیوز، فاصله تا رسیدن به مرحله تعهدات متقابل، سیاسی‌کاری آژانس، خروج رسمی روسیه از پیمان آسمان باز، درخواست برای پایان حق وتو در اتحادیه اروپا، پس گرفتن 2 میلیون باج از هکرها توسط دولت آمریکا، بازداشت صدها عضو شبکه جرایم سازمان یافته، محبوب‌ترین کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاران خارجی، جریمه بی‌سابقه گوگل توسط فرانسه، امکان فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا، بزرگ‌ترین واکسیناسیون تاریخ بشر و جف بزوس در فضا سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

هنوز به مرحله تعهدات متقابل هم نرسیده‌ایم!

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست اعضای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا ودر آستانه دور جدید گفت‌و‌گوها در شهر وین گفته ایالات متحده هنوز از تمایل ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود، مطمئن نیست. او مدعی شده: «مقامات ایرانی برخلاف ادعای خود، رفتاری مغایر با آنچه امکان دارد که دو طرف را به مذاکرات برجام باز گرداند، انجام می‌‎دهند و هنوز تمایلی از خود برای انجام اقدامات لازم برای بازگشت به برجام را نشان نداده‌اند».

30

بلینکن با اشاره به اقدام ایران در به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد، اعلام کرده که این اقدامات فاصله گریز اتمی ایران را کاهش داده است. وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه مذاکرات وین گفته «با وجود زمانی کمی که برای گریز هسته‌ای ایران دارم، ما هنوز حتی به مرحله اجرای متقابل تعهدات هم نرسیده‌ایم.»

سیاسی‌کاری آژانس

سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پاسخ به  اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم پاسخ‌گویی تهران به آژانس، این نهاد را به «سیاسی‌کاری» متهم کرد. به گفته کاظم غریب‌آبادی «مواضع اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه این سازمان در برابر همکاری‌ها با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فی‌مابین است».

29

روز گذشته، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به مکاتبات این آژانس درباره چهار محل مشکوک در ایران ادعا کرده ایران درباره یک محل «اطلاعات جدیدی» نداده و به «هیچ یک از سوالات» پاسخ نداده است، درباره دو محل دیگر اطلاعاتی نداده و درباره محل چهارم یک بیانیه مکتوب بدون اسناد و مدارک داده است. آقای گروسی تاکید کرد که سه محل از مکان‌های مورد نظر «ذره اورانیوم با منشا انسانی» یافت شده و در یک محل دیگر «ذرات تغییر یافته ایزوتوپی» وجود دارند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست تاکید کرد که عدم پیشرفت در مذاکرات این سازمان و ایران می‌تواند «به صورت جدی» درباره توان این آژانس برای اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد ولی گفت تصمیم‌گیری درباره صدور قطعنامه در این زمینه بر عهده شورای حکام این سازمان است. او با تکرار این اتهام که سطح غنی‌سازی اورانیوم که توسط ایران انجام می‌شود، «خیلی نزدیک به سطح لازم برای تولید سلاح هسته‌ای است»، خواستار ملزم کردن ایران به پاسخ به سوالات آژانس به شکل «روشن و بدون تاخیر» شد.

خروج رسمی روسیه از پیمان آسمان باز

به گزارش آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با امضای قانون جدیدی به خروج روسیه از پیمان «آسمان‌های باز» رسمیت بخشید. دولت آمریکا نیز سال گذشته از این پیمان خارج شده بود. در چارچوب این پیمان که هدف آن افزایش شفافیت در مورد قدرت نظامی اعضای پیمان است کشورهای امضاکننده می‌توانند به بخشی از اطلاعات دفاعی سایر کشورهای عضو دسترسی پیدا کنند.

26

برپایه این پیمان که در سال ۲۰۰۲ به اجرا گذاشته شد، ۳۴ کشور امضاکننده حق دارند با اخطار کوتاه برای جمع‌آوری اطلاعات در زمینه نیروها و فعالیت نظامی کشورهای دیگر در حریم هوایی آنها پروازهای اکتشافی انجام دهند. دولت آمریکا پس از متهم کردن روسیه به نقض مکرر و فاحش این پیمان و در پی هشداری که شش ماه قبل از این تاریخ داده بود در نوامبر ۲۰۲۰ از پیمان «آسمان‌های باز» خارج شد.

این تصمیم آمریکا ضربه دیگری به معاهدات بین‌المللی کنترل تسلیحاتی بود که دونالد ترامپ بارها به آنها بی‌احترامی می‌کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعا می‌کرد که این معاهده‌ها آمریکا را فریب داده یا به شکل نامنصفانه‌ای توانایی‌های نظامی این کشور را محدود می‌کنند.

درخواست برای پایان حق وتو در اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، دولت آلمان خواستار لغو حق وتوی اعضای اتحادیه اروپا در تصمیم گیری‌های این اتحادیه شده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اتخاذ چنین تصمیمی را برای جلوگیری از «به اسارت گرفته شدن» اتحادیه اروپا در تصمیم‌گیری‌های خود ضروری دانست. وی در نشستی خبری در برلین گفت: «دیگر نمی توانیم اجازه دهیم اسیر کسانی شویم که با وتوی خود سیاست خارجی اروپا را فلج کرده‌اند. آنهایی که چنین کاری انجام می‌دهند انسجام اتحادیه اروپا را در دراز مدت یا کوتاه مدت به بازی گرفته‌اند».

27

بنا به مقررات کنونی اتحادیه اروپا برخی از تصمیم های مهم از جمله در زمینه سیاست های مالیاتی یا سیاست خارجی باید با موافقت همه اعضاء اتخاذ شود. امری که در عمل به یکی از ۲۷ کشور عضو امکان می دهد که مانع از تصمیم گیری در زمینه ای خاص یا به تاخیر افتادن آن بشود. مجارستان طی ماههای اخیر به دفعات از حق وتوی خود استفاده کرده تا مانع از تصویب بیانیه‌هایی شود که در آنها از چین انتقاد شده است. دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان همچنین در جریان جنگ ۱۱ روزه اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی از تصویب بیانیه اتحادیه اروپا در حمایت از برقراری فوری آتش بس بین دو طرف جلوگیری کرد. این در حالی است که مقامات اتحادیه اروپا بارها از زیر سوال رفتن ارزش‌های دموکراتیک و حکومت قانون در مجارستان و لهستان انتقاد کرده اند. منتقدان موج های گسترش اتحادیه اروپا طی دهه های اخیر بر این باور هستند که افزایش تعداد اعضاء از جمله عواملی است که تصمیم گیری براساس اتفاق آراء در این اتحادیه را دشوار کرده است.

پس گرفتن 2 میلیون باج از هکرها توسط دولت آمریکا

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده موفق شده بخش اعظم باج ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری که ماه گذشته شرکت خط لوله نفتی کلونیال به هکرها پرداخت کرده بود را پس بگیرد. هکرها که محل حضورشان شرق اروپا و به گفته کاخ‌سفید احتمالا روسیه بود توانسته بودند با هک این خطوط انتقال نفت در شرق آمریکا، بخش بزرگی از این منطقه را با کمبود سوخت و بالارفتن قیمت آن مواجه کنند.

22

به گفته لیزا موناکو، معاون وزیر دادگستری آمریکا، کارآگاهان دادستانی توانسته‌اند ۶۳.۷ بیت کوین را پیدا و ضبط کنند که در مجموع ارزش آنها معادل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است که معادل بیش از ۵۰ درصد باج ۴.۴ میلیون دلاری پرداخت شده از سوی شرکت کلونیال به هکرها است.

دولت آمریکا بارها به شرکت‌های خصوصی توصیه کرده از پرداخت باج به هکرها پرهیز کنند چرا که چنین کاری موجب تشویق آنها برای حملات بعدی می‌شود. این عملیات دادگستری در بازپس‌گیری این باج‌ها هم اکنون می‌تواند هشداری جدی به هکرها تلقی شود چرا که اکنون آنها نمی‌توانند از مصونیت باج‌های دریافت شده مطمئن باشند.

بازداشت صدها عضو شبکه جرایم سازمان یافته

به گزارش رویترز، با اعلام مقام‌های پلیس بین‌الملل (اینترپل)، در جریان یک عملیات وسیع با مشارکت ۱۸ کشور، چند صد عضو گروه‌های تروریستی، سازمان‌های مافیایی و قاتلان موتورسوار دستگیر شدند. این عملیات نتیجه کار اطلاعاتی سه‌ساله پلیس بین‌الملل با همکاری چند کشور بوده است. استرالیا و نیوزیلند اولین کشورهایی بودند که جزئیات عملیات خود را ارائه کردند. «یوروپُل» و «اف‌بی‌آی» نیز جزئیات عملیات خود را بزودی اعلام می‌کنند.

21

بنابر این گزارش از سال ۲۰۱۸ پلیس استرالیا و اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) موفق شدند با نفوذ در یک اپلیکیشن رمزگذاری شده به نام آنوم یک شبکه جرایم سازمان‌یافته را تحت پیگرد قرار دهند. این اقدام که عملیات «ایرون ساید» لقب گرفته، براساس همکاری نیروهای انتظامی ۱۸ کشور جهان، مانند ایالات متحده، کشورهای اروپایی، استرالیا و نیوزیلند انجام گرفت. گفته می‌شود اپلیکیشن آنوم یکی از پیام‌رسان‌های محبوب باندهای جرایم سازمان یافته است.

محبوب‌ترین کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاران خارجی

به گزارش یورونیوز، بریتانیا برای دومین سال متوالی در بحبوحه برگزیت و بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، از فرانسه به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد اروپایی برای سرمایه‌گذاری خارجی عقب افتاد. طبق گزارش شرکت حسابرسی ارنست اند یانگ بریتانیا طی سال ۲۰۲۰ توانست ۹۷۵ طرح سرمایه‌گذاری را جذب کنید در حالی که در این مدت فرانسه ۹۸۵ پروژه خارجی را به دست آورد. با این حال لندن رتبه خود را به‌عنوان جذاب‌ترین شهر اروپا برای سرمایه‌گذاری از پاریس پس گرفت.

25

بریتانیا در مدت ۱۸ سال اول بررسی سالانه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اروپا در صدر قرار داشت. با این حال این کشور در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار این جایگاه را از دست داد و فرانسه در رتبه نخست قرار گرفت که دلیل عمده آن چشم انداز نامشخص برای توافق تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بود، توافقی که در آخرین دقایق کریسمس سال ۲۰۲۰ حاصل شد.

با این حال طبق این گزارش آلمان با تامین ۹۳۰ پروژه در سال ۲۰۲۰ در جایگاه سوم اروپا قرار گرفت. اما بعد از آلمان به ترتیب اسپانیا، بلژیک، لهستان، ترکیه، هلند، ایرلند و پرتغال قرار گرفته‌اند. گرچه در بین این کشور ۸ کشور نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش سرمایه‌گذاری روبرو شده‌اند اما ترکیه و لهستان در سال ۲۰۲۰ با رشد سرمایه‌گذاری مواجه شدند. به طوریکه در ترکیه ۱۸ درصد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی ثبت شده است و در لهستان این افزایش ۱۰ درصدی بوده است.

به طور کلی اروپا با کاهش ۱۳ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی روبرو شده است به طوری که از ۶ هزار ۴۱۲ پروژه در سال ۲۰۱۹ به ۵ هزار و ۵۷۵ پروژه در سال ۲۰۲۰ رسیده است. از سال ۲۰۰۵ تاکنون بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی با ۶ هزار و ۶۵۳ پروژه در سال ۲۰۱۷ در اروپا بوده است.

با این حال شمار پروژه‌های سرمایه‌گذاری بریتانیا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، تنها ۱۲ درصد کاهش یافته است اما این رقم در ارتباط با فرانسه که در سال ۲۰۲۰ در راس قرار گرفت ۱۸ درصد افت نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد.

جریمه بی سابقه گوگل توسط فرانسه

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت فرانسه، شرکت گوگل را به دلیل سواستفاده از «موقعیت مسلط» خود در عرصه تبلیغات تجاری اینترنتی، ۲۶۸ میلیون دلار جریمه کرد که اقدامی بی‌ سابقه محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش، نهاد ناظر ضد رقابتی فرانسه در بیانیه خود، به روش‌های جدی گوگل در بازارهای خاص، و صفحات و‌ برنامه‌های گوشی‌های همراه اشاره می‌کند که مجازاتی برای رقبای این شرکت محسوب می‌شود. این نهاد تأکید می‌کند که گوگل به دلیل موقعیت مسلط خود، مسئولیت خاصی دارد، ‌که «تضعیف نکردن» سایرین است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که شرکت گوگل، مستقر در ایالت کالیفرنیا، اعتراضی به نتایج تحقیقات این نهاد نکرد، و پذیرفت که جریمه بپردازد، و تغییرات لازم را ایجاد کند.

32

ایزابل دو سیلوا، رئیس نهاد ناظر ضد رقابتی فرانسه، این‌ تصمیم را بی سابقه توصیف کرد. او گفت که این نخستین اقدام در جهان برای بررسی فرآیندهای حراج الگوریتمی پیچیده‌ای است که از طریق آنها تبلیغات اینترنتی کار می‌کند. ماریا گومری، مدیر حقوقی گوگل در فرانسه، در یک بلاگ نوشت که این شرکت در دو سال گذشته با ناظر فرانسوی درباره مسائل مرتبط با فناوری تبلیغات همکاری کرده است. به گفته او، پس از آزمایش‌های مورد نیاز، تغییرات گسترده‌ای در گوگل اعمال می‌شود که برخی از آنها در «مقیاس جهانی» خواهد بود.

امکان فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی شده در گزارشی که آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور به وزارت خارجه آمریکا ارائه داده، تصریح شده است که فرضیه انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین امکان‌پذیر است و نیاز است بر روی آن مطالعه بیشتری صورت گیرد.

23

این تحقیقات که از اواخر حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید در آزمایشگاه لیورمور کالیفرنیا آغاز شده بود، حالا نشان می‌دهد به استناد یک سلسله مدارک و شواهد طبقه بندی شده این ادعا باید مورد بررسی‌های بیشتر قرار گیرد و احتمال انتشار آن از یک مرکز ویروس شناسی در شهر ووهان زیاد است. وال‌استریت ژورنال پیش از این هم مدعی شده بود به استناد یک سری اطلاعات محرمانه که در زمان دونالد ترامپ جمع آوری شده، در نوامبر ۲۰۱۹ سه محقق چینی که در آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان فعالیت داشتند برای مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در ووهان بستری شده اند.

بزرگ‌ترین واکسیناسیون تاریخ بشر

بلومبرگ در گزارشی واکسیناسیون کرونا را بزرگترین واکسیناسیون تاریخ بشر توصیف کرد و نوشت که بنابر داده‌های گردآوری شده تاکنون بیش از ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دوز انواع واکسن کرونا در ۱۷۶ کشور جهان تزریق شده است.

24

جف بزوس در فضا

به گزارش دویچه‌وله، جف بزوس بنیانگذار میلیاردر شرکت آمازون از قصد خود برای پرواز به فضا در ماه آینده میلادی (ژوئیه) خبر داد. او در یک پست اینستاگرامی خبر داد که با برادرش و با اولین سفر دارای خدمه شرکت بلو-اوریجین که متعلق به اوست به فضا خواهد رفت.

33

جف بزوس یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. دارایی او بیش از ۱۸۶ میلیارد دلار برآورد شده است. ثروت افسانه‌ای بزوس، اقدامات او را "در جهانی که ۶۸۹ میلیون نفر در آن که نیمی از آن‌ها کودک هستند در فقر شدید به سر می‌برند"، زیر ذره‌بین منتقدان قرار داده است. یک یادداشت‌نویس در وب‌سایت خبری سی ان ان نوشت: «جف بزوس فضا را فراموش کن، خیلی کارها روی زمین مانده است که می‌توانی انجام دهی.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید