سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

دوربین های آژانس در ایران روشن ماند/ جرقه بهار عربی دوم در عمان؟

کدخبر: ۴۱۴۷۲۴
بر اساس توافق ایران و آژانس، دوربین ها همچنان در اختیار سازمان انرژی اتمی ایران است و به آژانس منتقل نمی‌شود، همچنین داد‌های یک ماه پیش رو نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند.
دوربین های آژانس در ایران روشن ماند/ جرقه بهار عربی دوم در عمان؟

به گزارش اقتصادنیوز، تمدید یک ماهه توافق ایران و آژانس، ورود بلینکن به سرزمین های اشغالی، تحقیق از منتقدان در دولت ترامپ، شکایت سفیر سابق آمریکا از مایک پمپئو، معرفی رئیس جدید موساد علی رغم تداوم بن‌بست سیاسی در اسرائیل، بازداشت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی در پی شورش نظامیان، مراسم سوگند خانم نخست وزیر در چادر، خروج غیرقانونی ۱۵۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی از عراق و موج اعتراضات در عمان سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

تمدید یک ماهه توافق ایران و آژانس

به گزارش رویترز، با اعلام رافائل گروسی، ‌مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران و آژانس توافق موقت خود برای نظارت بر سایت‌های هسته‌ای را که روز جمعه منقضی شده بود، برای یک ماه دیگر تمدید کرده‌اند. بر اساس این توافق داده‌های سه ماه گذشته دوربین ها همچنان در اختیار سازمان انرژی اتمی ایران است و به آژانس منتقل نمی‌شود، همچنین داد‌ه های یک ماه پیش رو نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. بر اساس توافق اصلی قرار بود داده‌ها در پایان زمان انقضا از بین برود. به گفته گروسی، اینکه پس از پایان این تمدید چه تصمیمی برای داده‌ها گرفته می‌شود و در صورتی که برجام احیا نشود سطح همکاری‌ها چه طور خواهد بود، در آینده مشخص خواهد شد.

9

از دیگر سو جن ساکی سخنگوی کاخ ضمن استقبال از تمدید توافق میان ایران و آژانس، در پاسخ به سئوالی در مورد ارزیابی کاخ سفید از گفت‌وگوهای احیای برجام در وین و اینکه گفته می شود مذاکرات به کندی پیش می رود و تاکنون به پیشرفت‌های ملموسی دست پیدا نکرده است، مذاکره را بهترین مسیر برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تسلیحات هسته‌ای دانست. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفته:«آخرین دور گفت‌وگوهای وین درباره برجام سازنده بود و پیشرفت معناداری داشت، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.» او افزود: «امیدواریم در دور پنجم گفت‌وگوها در وین بتوانیم بیشتر به سمت بازگشت متقابل به تعهدات پیش برویم.» بر اساس گزارش ها، نشست کمیسیون مشترک برجام از روز سه شنبه از سر گرفته می شود و تیم مذاکره کننده ایران برای شرکت در دور پنجم مذاکرات عازم وین شده است.

ورود بلینکن به سرزمین های اشغالی

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به خاورمیانه را بامدادا امروز با  ورود به فلسطین اشغالی آغاز کرد. در این سفر که تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت، بلینکن به شرق بیت‌المقدس، رام‌الله، قاهره و امان  سفر خواهد کرد و با بنیامین نتانیاهو، محمود عباس، عبدالفتاح سیسی و ملک عبدالله دوم ، دیدار خواهد کرد. جو بایدن، در بیانیه‌ای مدعی شده هدف از سفر بلینکن حمایت آهنین آمریکا از امنیت اسرائیل و ادامه تلاش‌ها برای حمایت از مردم فلسطین و بازسازی روابط اسرائیل با آن است.

4

بلینکن در مسیر پرواز به خاورمیانه با همتای اماراتی خود، عبدالله بن زاید، پیرامون مسئله آتش بس گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه آمریکا، همچنین در مسیر حرکت به سمت خاورمیانه با همتای آلمانی خود، هایکو ماس، درباره هماهنگی‌های لازم برای واکنش به تحولات بلاروس، کمک‌رسانی به غزه و احیای ساختار ناتو گفت‌وگو کردند.

تحقیق از منتقدان در دولت ترامپ

واشنگتن پست گزارشی منتشر کرده که در آن مدعی شده وزارت بازرگانی آمریکا در دوره دونالد ترامپ، با شناسایی شهروندانی که منتقد دولت بودند درباره آنها تحقیق می‌کرده است. بر اساس این تحقیق، یک واحد تحقیقاتی در این وزارت‌خانه هم کارمندان و و هم شهروندان عادی آمریکا را زیر نظر داشته است . این روزنامه بعد از مصاحبه با پنج نفر از کسانی که در این تحقیقات دست داشتند و مطالعه مدارکی که به دستش رسیده این گزارش را منتشر کرده است.

1

در این گزارش آمده که این واحد از وزارت بازرگانی، شب‌ها به دفتر کارمندان می‌رفتند و ایمیل‌های آنها را با کلمات کلیدی جست‌وجو می‌کردند و به دنبال خط و ربطی با کشورهای خارجی بودند.  دو نفر از شاهدان به واشنگتن پست گفته‌اند کارمندانی که نژادشان به کشورهای شرق آسیا می‌رسد، به صورت مشخص هدف تحقیقات بیشتری قرار می‌گرفتند. این واحد همچنین به دنبال پیدا کردن و تحقیق درباره شهروندانی بود که از شیوه همه‌پرسی ایالات متحده آمریکا انتقاد داشته‌اند.

شکایت سفیر سابق آمریکا از مایک پمپئو

به گزارش رویترز، گوردن ساندلند سفیر سابق آمریکا که در جریان نخستین استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت این کشور علیه وی شهادت داد، از مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا و دولت فدرال شکایت کرد و خواستار 1.8 میلیون دلار هزینه های حقوقی شد. ساندلند در شکوائیه ای که در دادگاه فدرال در واشنگتن ثبت شده است، پمپئو را به عدم پرداخت هزینه های حقوقی اش آن طور که وعده داده شده بود، متهم کرده است.

11

ساندلند که سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا بود، در این دادخواست اعلام کرد، هفتم ماه فوریه سال 2020 پس از آن که هفدهم ماه اکتبر و بیستم ماه نوامبر سال 2019 در یکی از جلسات مجلس نمایندگان حضور یافت و تنها به علت گفتن حقیقت برکنار شد. ساندلند در جریان تحقیقات درباره استیضاح، به کنگره اعلام کرد همه از تلاش های دولت ترامپ برای اعمال فشار بر اوکراین خبر داشتند.

معرفی رئیس جدید موساد علی رغم تداوم بن‌بست سیاسی در اسرائیل

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو سرانجام داوید بارنِئاع را به عنوان جانشین یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل معرفی کرد. او طی دو سال گذشته در مقام معاون موساد مشغول به کار بوده است. اگر چه در اسرائیل نخست وزیر تصمیم گیرنده اصلی در انتخاب ریاست موساد است اما مشاور حقوقی اسرائیل حق دارد در مورد استدلالات ارائه شده برای این انتصاب، اظهارنظر کند. نکته آن که پیش از این آویخای مندل‌بلیت، دادستان، گفته بود رئیس جدید موساد باید زمانی کار خود را آغاز کند که دولت جدید و باثبات مستقر شده باشد، اما ظاهرا با توجه به تداوم بن‌بست سیاسی در اسرائیل، با این انتصاب موافقت کرده است.

3

داوید بارنئاع، ۵۶ ساله که او را با لقب «دادی» در نهادهای امنیتی می‌شناسند، ۲۵ سال سابقه کار در موساد و از جمله فرمانده برخی عملیات داخلی و خارجی موساد بوده است. رسانه‌های اسرائیل او را متخصص فعال کردن جاسوسان موساد در نقاط حساس جهان معرفی کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو در آیین معرفی داوید بارنئاع مدعی شده اولین ماموریت عالی او در مقام رییس جدید موساد، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. به ادعای او هر اتفاقی در توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا رخ دهد، دولت اسرائیل برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش خواهد کرد. او در این سخنان بر لزوم تضمین بقای ملت یهود در برابر خطرات ناشی از جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

بازداشت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی در پی شورش نظامیان

بنا به گزارش منابع خبری العربیه، در یک شورش نظامی در کشور مالى، به رهبری گارد ملی این کشور، باه ندواه رئیس جمهوری و مختار وان نخست وزیر، بازداشت و به پایگاه نظامى «کتی» منتقل شدند. این شورش در پی برکناری وزرای دفاع و امنیت رخ داد. این منابع همچنین اضافه کردند:«پس از تغییر در هیئت وزیران، خودروهای نظامی از پایگاهی در کشور خارج شده و علیه این تغییرات شورش کردند».  به گزارش خبرنگار العربیه، پخش رسمی تلویزیون در مالی پس از بازداشت رئیس جمهوری و نخست وزیر قطع شد. آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا دستگیری رئیس جمهوری مالی و نخست وزیر توسط ارتش را محکوم کرده اند.

6

در سپتامبر گذشته، باه نداوه سرهنگ بازنشسته ارتش پس از کودتای تیرماه نظامیان علیه «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهور پیشین، به عنوان رئیس جمهوری موقت سوگند یاد کرد تا بر یک دوره انتقالی 18 ماهه نظارت کند. هدف این بود که پس از پایان این مدت، امور کشور به غیرنظامیان منتقل شود. گزارش ها حاکی از آن است که اسمی جویتا فرمانده شورای نظامی مالی، به‌عنوان معاون رئیس جمهوری برای دوره انتقالی، سوگند یاد کرد.

مراسم سوگند خانم نخست وزیر در چادر

به گزارش بی بی سی، اولین نخست وزیر زن در کشور کوچک ساموآ مجبور شد مراسم سوگند شروع کار خود را در یک چادر برگزار کند. رقیب انتخاباتی او که تا حالا نخست‌وزیر بوده حاضر به کناره گیری نیست و مانع ورود او و همراهانش به ساختمان پارلمان شد. روز گذشته،  فیامه نائومی ماتاآفا، پس از اینکه نتوانست وارد ساختمان پارلمان در شهر آپیا، پایتخت شود، در داخل چادری در حیاط پارلمان به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد.

5

سوگند خانم ماتا آفا به عنوان نخست وزیر جدید و خودداری ولیپا سیله‌له مالیلگائو، نخست وزیر قبلی از ترک مقام نخست وزیری وضعیت سیاسی نامشخصی را برای این جزیره اقیانوس آرام ایجاد می‌کند. آقای مالیلگائو، که ۲۲ سال نخست وزیر بوده است، دستور دادگاه برای کناره گیری از قدرت را نادیده گرفته است. اختلافات از یک ماه پس از برگزاری انتخابات اخیر در ساموآ آغاز شد. نتیجه انتخابات به طور بی سابقه‌ای نزدیک به هم بود به طوری که باعث درگیری‌های حقوقی بین دو حزب شد. ولیپا سیله‌له مالیلگائو، ۲۲ سال مقام نخست وزیری ساموآ را داشته و دومین فرد در جهان است که این مدت طولانی نخست وزیر بوده است.

خروج غیرقانونی ۱۵۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی از عراق

به گزارش یورونیوز،  برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در یک سخنرانی تلویزیونی گفته از حدود هزار میلیارد دلاری که از از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تا امروز درآمد نفتی این کشور بوده، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از آن از طریق معاملات غیرقانونی از این کشور خارج شده است.  اظهارات رئیس جمهوری عراق بعد از آن مطرح می‌شود که مجلس این کشور پیش‌نویس قانون «بازگرداندن منابع مالی غیرقانونی» را بررسی می‌کند. صالح تاکید کرد که هدف این قانون این است که پول‌هایی که از کشور خارج شده از مسیر قانونی به عراق بازگردانده شود.

7

همچنین قرار است دستگاه قضائی این کشور افرادی که در این فسادهای گسترده نقش داشته‌اند را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. مخالفان دولت البته در خصوص عملی شدن چنینی اقداماتی تردید دارند و معتقدند که با توجه به حجم گسترده فساد در عراق اجرایی کردن چنین ساز و کاری با دشواری‌های بسیاری رو به رو خواهد بود. در سال‌های اخیر تظاهرات سراسری در اعتراض به وضیعت معیشت، ضعف در خدمات عمومی، همچون دسترسی نامناسب به آب و برق و البته فساد گسترده نهادینه شده در ارگان‌های دولتی در سراسر این کشور گسترش یافته است. این اعتراضات به ویژه از سال ۲۰۱۹ به شکل پررنگی در مناطق مختلف عراق مشاهده شده است.

بهار عربی جدید در عمان؟

به گزارش میدل ایست نیوز، تجمعات پراکنده در عمان در اعتراض به اخراج کارگران و وضعیت نابسامان اقتصادی با اعزام نیروهای امنیتی همراه بود و تظاهرات‌کنندگان طی این اعتراضات به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند که پلیس نیز با پرتاب گازاشک‌آور با آنان مقابله کرد. وزارت کار عمان با انتشار توئیتی وقوع این تظاهرات را تایید کرد و نوشت: ما از تجمع اعتراضی این افراد جویای کار که اخیرا مشاغل خود را از دست دادند، اطلاع داریم.

10

برخی رسانه‌های عمانی اعلام کرده‌اند این افراد که پیشتر در بندر این شهر و کارخانه‌های تولید آلمینیوم و فولاد کار می کردند، به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی از کار بی‌کار شده اند. این اعتراضات، نخستین تظاهرات در دوره پادشاهی سلطان هیثم بن طارق به شمار می رود که در ژانویه سال 2020 میلادی پس از درگذشت سلطان قابوس بن سعید بر تخت سلطنت عمان نشست. پیش از این یوسف بن علوی در مصاحبه ای نسبت به وقوع بهار عربی جدید در خاورمیانه هشدار داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید