سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

هراس اسرائیل از پهپادهای ایرانی /دیدار دو مقام ایرانی و آمریکایی

کدخبر: ۴۱۳۳۵۱
با پشتیانی‌های ایران، پهپادها به تهدیدی بزرگتر برای اسرائیل تبدیل می‌شوند.
هراس اسرائیل از پهپادهای ایرانی /دیدار دو مقام ایرانی و آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز، درخواست فوریت و جدیت از ایران در مذاکرات وین، مخالفت با تحریم گروه های فلسطینی در آمریکا، اختلاف دموکرات ها بر سر مسئله فلسطین، هراس از پهپادهای ایرانی در اسرائیل، هراس از انتقام طالبان، انقباض اقتصادی ژاپن در سه ماهه نخست سال، خنجر آژانس بین المللی انرژی در قلب صنعت انرژی‌های فسیلی، تسهیل مقررات جذب نیروی کار دارای مهارت بالا در اتحادیه اروپا، مسئولیت شرکت های بزرگ در تولید پلاستیک و قابلیت نگهداری واکسن فایزر در دمای یخچال برای مدت یک ماه سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته است.

درخواست فوریت و جدیت از ایران در مذاکرات وین

دفتر سناتور دموکرات آمریکایی، کریس مورفی (از حامیان سرسخت برجام) اعلام کرده او روز گذشته با مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل دیدار داشته و در خصوص مذاکرات توافق هسته‌ای موسوم به برجام، در وین٬ پایتخت اتریش، درگیری‌های یمن و ادامه بازداشت مراد طاهباز، زندانی ایرانی آمریکایی صحبت شده است. کریس مورفی پس از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد، من در این دیدار مستقیما خواستم که ایران در مذاکرات هسته‌ای فوریت و جدیت نشان دهد، به حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن فشار بیاورد، حماس را ترغیب کند که آتش بس را بپذیرد و راکت پراکنی به اسرائیل را متوقف کند و مراد طاهباز را آزاد کند.

5

دیدار مورفی و روانچی در شرایطی انجام شده که مذاکرات کمیسیون برجام در وین هم چنان ادامه دارد. روز گذشته در شرایطی که بی بی سی از زبان میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روسی در این مذاکرات نقل شده بود که مذاکرات پیشرفت عمده‌ای داشته و احتمالا تا فردا خبر مهمی منتشر خواهد شد، او ضمن رد این مطلب گفت هنوز مسائل حل نشده‌ای باقی‌مانده است و مذاکره کنندگان به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند تا توافقنامه احیای برجام را نهایی کنند. به نوشته بلومبرگ، خبر احتمال دستیابی به یک توافق برای احیای برجام باعث شد تا بهای نفت تا حدود سه درصد کاهش یابد. اما به دنبال توییت میخائیل اولیانوف بهای نفت به میزان سابق بازگشت.

مخالفت با تحریم گروه های فلسطینی

به گزارش آسوشیتدپرس، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با طرح جمهوری‌خواهان برای تحریم گروه های حماس و جهاد اسلامی فلسطین مخالفت کردند. این طرح که با هدف اعلام حمایت از اسرائیل در درگیری‌هایش با گروه های مستقر در غزه تهیه شده بود با ۲۱۷ رای مخالف و ۲۰۹ رای موافق رد شد.

18

جو بایدن هم بایدن هم که برای بازدید از کارخانه فورد به شهر دیربورن در ایالت میشیگان رفته بود، خطاب به رشیده طلیب نماینده مجلس آمریکا که شنونده صحبت‌های او بود گفت: «از صمیم قلب دعا می‌کنم که مادربزرگ و خانواده‌ات خوب باشند. من به تو قول می‌دهم که هر چه در توان دارم انجام بدهم تا خوبی آنها را در کرانه غربی ببینم. تو یک انسان مبارز هستی و من از خدا متشکرم که تو این چنین مبارزی». پیشتر خانم طلیب در یک توییت از آقای بایدن و وزیر خارجه آمریکا پرسیده بود که اگر آنها واقعا خواهان آتش‌بس در خاورمیانه هستند از سر راه شورای امنیت کنار رفته و به آنهایی بپیوندند که خواهان چنین چیزی هستند.

در اکوایران ببینید: چرا نتانیاهو خواستار ادامه جنگ است؟

اختلاف دموکرات ها بر سر مسئله فلسطین

روز گذشته سی ان ان گزارش داده با شدت گرفتن خشونت ها میان تل آویو و حماس، شماری از دموکرات های کنگره فشارها را بر دولت بایدن افزایش داده اند تا با جدیت بیشتری، برای متوقف کردن این درگیری ها، وارد عمل شوند و این مبدل به محل اختلافی در حزب شده است. کریس مورفی از این حزب گفته دلیل این که دموکرات ها بیش از قبل تمایل به انتقاد از اسرائیل دارند این است که موضع اسرائیل تغییر کرده و اکنون تصور تشکیل کشور مستقل فلسطین دشوار شده است. به اعتقاد من داستان به تغییر موضع جمهوریخواهان مربوط می شود. آن ها پیش از این از تشکیل دو کشور مستقل حمایت می کردند و اکنون به نظر نمی رسد از این ایده حمایت کنند.

12

با این حال، نانسی پلوسی‌، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، برقراری آتش‌بس را امری ضروری دانست. او با صدور بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل دوست و متحد ما در خاورمیانه است و ما ارزش‌های مشترکی داریم. این به نفع امنیت ملی ایالات متحده است که از امنیت اسرائیل حمایت کند... حماس از یک وضعیت ناپایدار سوءاستفاده کرده و با شلیک بیش از سه هزار راکت خصومت علیه اسرائیل را آغاز کرد، و مانند همیشه اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند.»

اما از سوی دیگر هم، ریچارد هاس رئیس جمهوریخواه شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار توئیتی نوشته هرگونه دستاورد نظامی برای اسرائیل در غزه کوتاه مدت  و کم وزن خواهد بود و با ایستادن حماس در میان همه فلسطینیان ، بیگانگی بیشتر 2 میلیون عرب اسرائیل و از دست دادن همدردی در میان جوانان آمریکایی همراه خواهد بود.  بایدن باید برای معرفی و فشار برای آتش بس توسط شورای امنیت سازمان ملل اقدام کند.

اما مایک پنس معاون رئیس جمهوری قبلی آمریکا در مطلبی در «نشنال ریویو» و با اشاره به وقایع اخیر خاورمیانه، خشونت‌های اخیر را نتیجه ضعف بایدن دانست. به نوشته او در دولت ترامپ-پنس، ما قاطعانه به جهان نشان دادیم که آمریکا در کنار اسرائیل می‌ایستد. ما از توافق خطرناک هسته‌ای ایران که در دولت بایدن-اوباما حاصل شده بود و این کشور را به انبانی از پول نقد مجهز کرده و در راهی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار داده بود، خارج شدیم. اما جو بایدن قدرت را با ضعف، وضوح اخلاقی را با سردرگمی و وفادارای را با خیانت عوض کرده است.

هراس از پهپادهای ایرانی در اسرائیل

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در تحلیلی با اشاره به اقدام ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن یک پهپاد در روز سه شنبه ، نوشته با پشتیانی‌های ایران، پهپادها به تهدیدی بزرگتر برای اسرائیل تبدیل می‌شوند. بنا بر این گزارش، یک فروند هیلکوپتر آپاچی ارتش اسرائیل روز سه شنبه یک «پهپاد ایرانی» را در نزدیکی بیت‌شئان در شمال اسرائیل هدف قرار داد. جروزالم پست می گوید یک پهپاد ایرانی دیگر که حامل مواد منفجره بود نیز در فوریه سال ۲۰۱۸ از پایگاه تی-۴ سوریه برخاست و وارد همین منطقه در اسرائیل شد.

11

به نوشته جروزالم پست، ایران پهپادهایی را با نسخه‌برداری از پهپادهای آمریکایی نظیر «پریدیتور» یا «سنتینل» و پهپادهای دیگری از سراسر جهان، تولید کرده است. از زمان آغاز درگیری‌ها با گروه های فلسطینی در نوار غزه تاکنون دست کم هفت فروند پهپاد سرنگون شده‌ است.  جروزالم پست می گوید اسرائیل از پدافند هوایی «گنبد آهنین» برای اولین بار برای منهدم کردن دست کم یک پهپاد استفاده کرد و یک فروند اف-۱۶ نیز پهپاد دیگری را هدف قرار داد.

هراس از انتقام طالبان

به گزارش رویترز، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد تاکنون ۱۳ تا ۲۰ درصد فرایند خروج نیروهای آمریکایی و تجهیزات آن‌ها از افغانستان به انجام رسیده است. گزارش این وزارتخانه می‌گوید از ماه گذشته که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد پنتاگون تاکنون ۱۱۵ محموله تجیزات نظامی را با بوئینگ‌های سی-۱۷ از این کشور خارج کرده است. پنتاگون همچنین پنج آمادگاه از جمله پایگاه هوایی قندهار در جنوب افغانستان را تسلیم وزارت دفاع این کشور کرده است.

14

یا این حال گزارش شده در این شرایط، گروهی از مترجم‌های افغان و هزاران نفر دیگر که در جنگ به نیروهای خارجی کمک می‌کردند، می‌ترسند با انتقام طالبان روبرو شوند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته گفته بود که ایالات متحده متعهد است که به مترجمان و سایر غیرنظامیان افغان که در جنگ یاری می‌رساندند، کمک کند. وی تایید کرد که این افراد اغلب در معرض خطرات بزرگی قرار دارند. مترجمان و سایر غیرنظامیانی که برای دولت آمریکا یا ناتو کار می‌کردند، می‌توانند تحت برنامه‌ای که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و از یک طرح مشابه برای عراقی‌ها الگو گرفته شده، ویزای مهاجرتی ویژه ( SIV) دریافت کنند. با این حال عده ای از آن ها می گویند تاکنون با درخواست ویزای آن ها مخالفت شده است.

انقباض اقتصادی ژاپن در سه ماهه نخست سال

به گزارش بلومبرگ، بر اساس داده‌های مقدماتی رسمی منتشر شده، تولید ناخالص داخلی ژاپن در دوره سه ماهه ژانویه تا مارس یک و سه دهم درصد نسبت به سه‌ماهه قبل از آن کاهش یافت که بازتاب دهنده تأثیر اقتصادی بالا گرفتن دوباره همه گیری ویروس کرونا در این کشور است. این انقباض اقتصادی که احیای اقتصادی ژاپن را که از نیمه دوم سال 2020 آغاز شده بود، در هم شکست، کمی بیشتر از پیش بینی هاست. اقتصادانانی که بلومبرگ نظر آن‌ها را جویا شده بود، کاهش یک و یک دهم درصدی را برای رشد اقتصادی ژاپن در سه‌ماهه اول سال 2021 پیش بینی کرده بودند.

15

نقطه ضعف اصلی در سه‌ماهه نخست مصرف خانوار بود که یک و چهار دهم درصد کاهش یافت. مصرف خانوار در ژاپن با تشدید بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا که دولت را مجبور کرده بود از اول ژانویه در چند شهر بزرگ کشور وضعیت اضطراری اعلام کند، بسیار تضعیف شد. وضعیت اضطراری در ژاپن بسیار منعطف‌تر از قرنطینه‌ها در بسیاری از کشور‌های دیگر بود. از ابتدای سال 2021، وضعیت اضطراری در ژاپن عمدتا بر بسته شده کافه‌ها و رستوران‌ها تا ساعت 20 و درخواست از مردم برای خودداری از خروج‌های غیرضروری از خانه متمرکز بود. پیش بینی می شود به علت برقراری وضعیت اضطراری جدید در ژاپن در ماه آوریل که به تازگی تا 31 مه تمدید شد، کاهش رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن احتمالا در سه‌ماهه دوم ادامه می‌یابد. از سوی دیگر، کندی پویش واکسیناسیون در ژاپن در مقابل کووید-19 در مقایسه با دیگر کشور‌های صنعتی، مانع بهبود اوضاع بهداشتی و مصرف شده است.

خنجر آژانس بین المللی انرژی در قلب صنعت انرژی‌های فسیلی

آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود ۴۰۰ اقدام مشخص برای تحول بنیادی در نحوه تولید، حمل و مصرف انرژی اعلام کرده است. مهمترین این اقدامات عبارتند از توقف سرمایه‌گذاری در استخراج سوخت‌های فسیلی، پایان دادن به فروش خودروهایی که موتور درون سوز دارند تا سال ۲۰۳۵ و افزایش ۴۰۰ درصدی تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با میزان ثبت شده در سال گذشته.

1

چالش برانگیزترین بخش این گزارش توصیه به این است که: «گذشته از پروژه‌هایی که تا سال ۲۰۲۱ تایید شده‌اند نباید هیچ طرح دیگری برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز و یا استخراج زغال سنگ و توسعه معادن موجود تایید شود». کارشناسان صنعت انرژی می‌گویند این گزارش با مواضع قبلی آژانس بین‌المللی انرژی تفاوت فاحشی دارد و «خنجری در قلب صنعت انرژی‌های فسیلی» است. این گزارش پیش بینی می کند که سوخت های فسیلی تا سال ۲۰۵۰ در مجموع حدود یک پنجم عرضه جهانی را تشکیل خواهد داد، درحالی که این نسبت در حال حاضر حدود چهار پنجم است. این در حالی است که تحلیل شرکت «رایستد انرژی» در ماه جاری نشان داده که علیرغم کاهش سرمایه گذاری به دلیل همه گیری کرونا، شرکت های انرژی تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۴۸۰ میلیارد دلار صرف پروژه های تازه نفت و گاز خواهند کرد.

گزارش تازه از این نظر اهمیت دارد که «آی ای اِی» نه یک گروه زیست محیطی، بلکه یک اندیشکده بانفوذ است که در زمینه سیاست انرژی به دولت ها مشورت می دهد. گزارش ها و پیش بینی های این گروه - که بعد از بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ تشکیل شد - اغلب برای برنامه ریزی بلند مدت مورد استفاده شرکت های انرژی و سرمایه گذاران قرار می گیرد.

کارت آبی: تسهیل مقررات جذب نیروی کار دارای مهارت بالا در اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای از توافق اخیر پارلمان و شورای اروپا برای تسهیل قوانین ورود و اقامت نیروی کار مهاجر «دارای مهارت بالا» از خارج از اتحادیه در چهارچوب برنامه «کارت آبی» استقبال کرد. این توافق، قوانین را به گونه‌ای کارآمد با هدف جذب نیروی کار ماهر به داخل اتحادیه اصلاح کرده است؛ از جمله این اصلاحات می‌توان به شرایط پذیرش منعطف‌تر، به رسمیت شناختن حقوق مدنی بیشتر و امکان جابجایی راحت‌تر میان کشورهای عضو این اتحادیه برای مهاجران اشاره کرد.

3

کشورهای عضو این اتحادیه به طور فزاینده‌ای در رقابت جهانی برای استعدادیابی شرکت دارند و اگرچه هرکدام از آنها به طور مستقل درباره تعداد نیروی کار پذیرفته شده تصمیم می‌گیرند، اما وجود یک چارچوب پیشرو در این موضوع در سطح اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و صاحبان مشاغل را در بهترین موقعیت ممکن برای جذب استعدادهای مورد نیاز قرار می‌دهد.

مسئولیت شرکت های بزرگ در تولید پلاستیک

به گزارش بی بی سی، تنها بیست شرکت مسئول ایجاد بیش از نیمی از مواد پلاستیکی یکبار مصرف در جهان هستند که بعد از استفاده دور انداخته می‌شود. در این تحقیقات که توسط گروهی با مشارکت مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه لندن انجام شده است، به بررسی این سوال پرداخته شده که کدام شرکت‌ها با تولید پلیمرها در اولین مرحله تولید پلاستیک قرار دارند.

16

این پژوهش همچنین مشخص کرده است که در کدام کشورها تولید زباله پلاستیک یکبار مصرف براساس سرانه جمعیت از همه بیشتر است. به گفته تهیه‌کنندگان این گزارش، بریتانیا با بیش از ۴۰ کیلوگرم سرانه زباله پلاستیکی در سال در رتبه چهارم قرار دارد و استرالیا و ایالات متحده در رتبه‌های اول و دوم جای گرفته‌اند. در سال گذشته، بخشی از افزایش تقاضا برای مواد پلاستیکی نتیجه نیاز به ماسک و سایر تجهیزات محافظ پزشکی برای مقابله در برابر شیوع ویروس کرونا بود. این پژوهش تاکید دارد که تا کنون تمرکز تلاش برای کاهش آلودگی پلاستیکی معطوف بر تغییر انتخاب افراد یعنی مصرف‌کنندگان نهایی این اقلام بود، اما حالا باید به دنبال سرچشمه برویم و جریان سوخت فسیلی را متوقف و پلاستیک مورد نیاز برای بسته‌بندی اقلام مختلف را از زباله به دست بیاوریم. این گزارش نشان می‌دهد که تولید پلاستیک در پنج سال آینده ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و باعث افزایش مواد کربنی و ضایعات پلاستیکی می‌شود.

قابلیت نگهداری واکسن فایزر در دمای یخچال برای مدت یک ماه

آژانس دارویی اتحادیه اروپا اعلام کرده واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر اکنون می تواند در دمای یخچال برای مدت زمان طولانی تری از آنچه قبلاً توصیه شده بود ذخیره شود. این آژانس گفته است که بر خلاف محدودیت فعلی که فقط پنج روز است واکسن فایزر می‌تواند برای مدت یک ماه نگهداری شود.

17

هم چنین دولت آمریکا اعلام کرده می‌خواهد هشتاد میلیون دوز، واکسن کرونا به برنامه کووکس اهدا کند. رئیس جمهوری آمریکا وعده داده که این کار را تا شش هفته دیگر انجام دهد.  پیشتر یونیسف گفته بود که مازاد واکسن‌ کشورهای ثروتمند بیشتر از ۱۵۳ میلیون دوز است.  سازمان جهانی بهداشت هم از کشورهای ثروتمند خواسته واکسن اضافی‌یشان را به کشورهای فقیر بدهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید