سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

هشدار آژانس به ایران/ فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران توسط دولت آمریکا

کدخبر: ۴۱۶۲۸۶
وال‌استریت ژورنال مدعی شده از گزارش جدید آژانس این‌گونه می‌توان استنباط کرد که پس از انفجار ماه آپریل در تاسیسات هسته‌ای نطنز، تولید سوخت هسته‌ای ایران کاهشی چشمگیر داشته است.
هشدار آژانس به ایران/ فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران توسط دولت آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، هشدار آژانس نسبت به ذخایر اورانیوم ایران، کاهش تولید سوخت هسته‌ای پس از انفجار نطنز، فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران در آمریکا، مجادلات بر سر لایحه زیرساخت، خط‌ونشان روسیه برای آمریکا و ناتو، اعتراض فرانسه و آلمان نسبت به جاسوسی از دوستان و نام‌گذاری جدید برای سویه‌های ویروس کرونا سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

هشدار آژانس نسبت به ذخایر اورانیوم ایران

به نوشته رویترز، بر اساس گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق برجام، رسیده است. این گزارش اگر چه متذکر شده که رقم دقیق را نمی‌شود محاسبه کرد، اما تخمین زده که این ذخایر بالغ بر سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم است. این در حالی است که طبق برجام، سقف تعیین شده برای اورانیوم غنی شده ایران ۲۰۲ کیلوگرم است.

این گزارش در شرایطی تهیه شده که از اسفندماه گذشته و با متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، آژانس به داده‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ضروری است دسترسی ندارد. گزارش مذکور هم یادآور شده که این نهاد به «داده‌های مانیتورهای آنلاین غنی‌سازی و دستگاه‌های مهر و موم الکترونیکی خود یا به اطلاعاتی که توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری ثبت می‌شود دسترسی ندارد».

رویترز مدعی شده گزارش اخیر آژانس نشان می‌دهد که محدودیت‌های اعمال شده برای بازرسی این نهاد فراتر از توافق موقت صورت گرفته میان ایران آژانس است و آژانس فقط می‌تواند ذخایر اورانیوم ایران را تخمین بزند نه این‌که رقم دقیق آن را اعلام کند. ایران در حال حاضر در سه سطح ۴.۷ درصد، ۲۰ و ۶۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانیوم می‌کند.

کاهش تولید سوخت هسته‌ای پس از انفجار نطنز

وال‌استریت ژورنال مدعی شده از گزارش جدید آژانس این‌گونه می‌توان استنباط کرد که پس از انفجار ماه آپریل در تاسیسات هسته‌ای نطنز، تولید سوخت هسته‌ای ایران کاهشی چشمگیر داشته است. این روزنامه این گونه ادعا کرده که در سه ماهه منتهی به اول خرداد ماه، تولید اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۷۳ کیلوگرم بوده که انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز نیز در همین دوره رخ داد. این میزان تقریبا نصف ۵۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده‌ای است که ایران در سه ماهه منتهی به اسفند ماه تولید کرده بود.

2

وال‌استریت ژورنال تخمین زده که در انفجار نطنز احتمالا صدها سانتریفیوژ از بین رفته و نوشته گزارش هفته پیش آژانس هم نشان می‌دهد، تنها ۲۰ آبشار سانتریفیوژ در نطنز در حال کار است که این میزان در مقایسه با ماه قبل از آن افتی چشمگیر را نشان می‌دهد. همچنین در گزارش آژانس آمده که از کل اورانیومی که ایران در سه ماهه منتهی به اول خرداد غنی‌سازی کرده، تنها دو کیلو و ۴۰۰ گرم آن اورانیوم غنی شده با غلظت ۶۰ درصد است و بقیه اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین است. طبق گزارش آژانس، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد ایران هم اکنون ۶۳ کیلوگرم است.

فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران در آمریکا

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسناد منتشره از سوی دادگاه‌ها و آمارهای دولتی در ایالات متحده دلالت بر آن دارد که دولت آمریکا نزدیک به دو میلیون بشکه نفت خام توقیف‌شده ایران در سواحل امارات متحده عربی را پس از انتقال به آمریکا فروخته است.

3

اواخر ماه ژانویه، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دولت ایالات متحده درصدد توقیف نفت‌کش «آشیلاس» با محموله حدود دو میلیون بشکه‌ نفت در بندر فجیره امارات متحده عربی است که با پرچم لیبریا حرکت می‌کند اما احتمال می‌رود متعلق ایران باشد. این گزارش با استناد به اسناد دادگاه‌های آمریکا مدعی شده  ایران قصد فروش این محموله را به چین داشته و قرار بوده که این محموله با برچسب «نفت خام سبک بصره» از عراق انتقال یابد. اسناد این دادگاه‌ها هم‌چنین نشان می‌‌هد که دولت آمریکا این محموله نفتی را ابتدا به هیوستون تگزاس برده و بیش از دو میلیون بشکه نفت خام آن را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار و هر بشکه حدود ۵۵ دلار فروخته است.

بنا بر اعلام این دادگاه، پول فروش این محموله در ارتباط با پرونده‌های قضایی مربوط به ایران در گرو آمریکا قرار گرفته است. وزارت دادگستری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که«پول فروش این محموله به صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی در آمریکا واریز خواهد شد». بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود، حکم توقیف این نفت‌کش در دولت دونالد ترامپ و پیش از روی کار آمدن دولت جو بایدن صادر شده است.

مجادلات بر سر لایحه زیرساخت

نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی به حاشیه‌های جاری بر سر لایحه اصلاحات زیر ساختی پرداخته است. لایحه‌ای که با بار مالی صدها میلیارد دلار که از سوی دولت بایدن برای تصویب به کنگره امریکا ارائه و با مخالفت جمهوری‌خواهان روبرو شده است. بایدن خواهان تصویب هر چه سریع تر این لایحه تا اوایل ژوئن است. این طرح برای اصلاح زیرساخت های حمل و نقل داخلی در آمریکا همچون جاده ها، پل ها ، آزادراه ها و خطوط راه آهن تهیه شده است درهمین حال  جمهوریخواهان نیز طرحی در مقابل طرح بایدن ارائه کرده اند که کمتر به موارد فنی و فیزیکی این مساله می پردازد.

8

اما این درحالی است که برخی  با این موضوع مخالفت کرده و خواهان آن هستند که چنین بودجه ای برای احیای اقتصادی آمریکا پس از دوران همه گیری ویروس کرونا در زمینه های دیگری، مانند مراقبت های درمانی، آموزش و پرورش مصرف شود. جمهوری‌خواهان با ارائه بسته‌ی اصلاحات اقتصادی، به میزان 928 میلیارد دلار نظر موافق خود را تنها در زمینه بهبود در وضعیت حمل نقل و نه اقدامات فیزیکی اعلام داشته که البته بخشی از این مبلغ باید از منبع مالی که پیشتر برای بسته کمک های مالی کمک به خانوارهای بیکار شده به علت ویروس کرونا که مبلغ یک تریلیون و ۷۰۰ میلیون دلار بود، تامین شود.

جمهوری‌خواهان همچنین به بخشی از طرح اصلاحات اقتصادی پیشنهادی دولت بایدن در زمینه افزایش مالیات بر شرکت‌های سهامی و ابرشرکت‌ها مخالفت کردند؛ در طرح جدید بایدن قرار است تا مالیات شرکت ها از 21 درصد به 28 درصد افزایش یابد.

خط‌ونشان روسیه برای آمریکا و ناتو

به گزارش بی‌بی‌سی،  سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته آمریکایی‌ها - از جمله در روزهای آینده - باید آماده دریافت پیام‌هایی از مسکو باشند که برای آنها خوشایند نخواهد بود. هم‌زمان وزارت دفاع روسیه از برنامه خود برای افزایش نیروها و تجهیزات نظامی در مرزهای غربی این کشور خبر داده است. این هشدار یک روز بعد از آن داده شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، او را برای احترام به حقوق بشر تحت فشار خواهد گذاشت.

4

هم‌زمان، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته که آمریکا و دیگر اعضای ناتو به تازگی تحرکات نظامی خود را در غرب روسیه افزایش داده‌اند و هشدار داد که روسیه هم متقابلا اقدام خواهد کرد. به گفته شویگو «اقدامات همکاران غربی ما در حال نابود کردن نظام امنیتی دنیا است و ما را مجبور به اقدام متقابل می‌کند». وزیر دفاع روسیه اعلام کرده این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ واحد نظامی را در مرزهای غربی روسیه مستقر خواهد کرد.

اعتراض فرانسه و آلمان نسبت به جاسوسی از دوستان

به گزارش دویچه‌وله، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه از دانمارک و آمریکا خواسته‌اند در باره مسئله شنود توضیح دهند و جوانب امر را  شفاف‌سازی کنند. امانوئل مکرون پس از نشست مجازی با آنگلا مرکل با لحنی اعتراضی گفت: «چنین چیزی بین شرکا پذیرفتنی نیست. انتظار می‌رود دانمارک و آمریکا حقایق امر را به وضوح توضیح دهند». مرکل نیز با استقبال از این که دولت دانمارک اقدام سرویس مخفی را تقبیح کرده، گفت: «این از نظر من نه تنها مبنایی برای روشن کردن موضوع است، بلکه به اعتمادآفرینی نیز کمک خواهد کرد».

6

دولت دانمارک از ماجرای شنود تبری جسته است. ترینه برامسن، وزیر دفاع این کشور گفته است: «شنود سیستماتیک متحدان نزدیک غیرقابل قبول است». سرویس اطلاعاتی دانمارک اما سکوت پیشه کرده و پرسش‌های رسانه‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است. دانمارک از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا و تنها کشور منطقه اسکاندیناوی است که همزمان عضو ناتو و اتحادیه اروپا است.

نام‌گذاری جدید برای سویه‌های ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی از به کارگیری روش نام‌گذاری جدیدی برای اشاره به سویه های ویروس کرونا که در کشورهای مختلف شناسایی شده اند، خبر داده است. بنابر اعلام این سازمان، از این پس از حروف الفبای یونانی به جای نام بردن از کشور محل شناسایی سویه استفاده خواهد شد. بر این اساس، سویه ویروس کرونا که در بریتانیا شناسایی شده، سویه آلفا نامگذاری شده است. سویه های شناسایی شده در آفریقای جنوبی و هند هم به ترتیب بتا و دلتا نامیده شده اند.

7

هدف از این کار، ساده سازی نامگذاری و همین طور کاستن از تبعات منفی اشاره به نام کشورها عنوان شده است. پیش از این هند از اشاره به سویه شناسایی شده در این کشور به عنوان ویروس کرونای هندی انتقاد کرده بود. به گفته ماریا فان کرخوه، مدیر فنی بخش ویروس کرونا در سازمان بهداشت جهانی، «هیچ کشوری نباید برای شناسایی و گزارش کردن سویه های ویروس کرونا بدنام شود». به گفته خانم فان کرخوه، نام های برگرفته شده از الفبای یونانی جایگزین نام های علمی سویه های ویروس نخواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید