گفتگو سران اتحادیه اروپا با نخست وزیر انگلیس درباره پیامدهای برگزیت

کدخبر: ۴۱۸۲۶۷
اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا در دیداری در حاشیه نشست گروه هفت درباره موضوع حساس پیامد‌های برگزیت در ایرلند شمالی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفتگو می‌کنند.
 گفتگو سران اتحادیه اروپا با نخست وزیر انگلیس درباره پیامدهای برگزیت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ­­خبرگزاری صدا و سیما؛  اورزولا فون درلاین در کنفرانس خبری گفت «ما در این باره پیمانی بستیم‌ و آن توافق خروج است که بین دو طرف امضا شد. ضروری است تا هم اکنون این پروتکل که برای ایرلند شمالی پیش بینی شد اجرا کنیم».

 

وی افزود «ما انعطاف پذیری نشان دادیم و نشان خواهیم داد. اما پروتکل و توافق خروج باید به طور کامل اجرا شود».
اورزولا فون درلاین و شارل میشل از جمعه تا یکشنبه در نشست سران گروه هفت در خلیج کاربیس‌، در مرکز گردشگری ساحلی کورن وال در جنوب غربی انگلیس شرکت خواهند کرد.
فون درلاین گفت «ما در نشست سه جانبه (با بوریس جانسون) در کورن وال درباره این پرونده گفتگو خواهیم کرد. ما برای حفظ صلح و ثبات در جزیره ایرلند مصمم هستیم. در عین حال‌، ما باید از بازار مشترک اروپا محافظت کنیم».
زمان دقیق این دیدار هنوز مشخص نشده است.


براساس پروتکل ایرلند شمالی که از اول ژانویه به اجرا درآمد، استان ایرلند شمالی در بازار واحد اروپا باقی ماند و تعرفه‌های گمرکی اروپا برای ایرلند شمالی حفظ شد و در عین حال کنترل‌های گمرکی برای اجناسی که از انگلیس وارد ایرلند شمالی می‌شوند در نظر گرفته شد.
هدف از این پروتکل جلوگیری از بازگشت به برقراری مرز‌های فیزیکی بین این استان انگلیس و جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) است تا به این ترتیب صلحی که در سال ۱۹۹۸ (توافق جمعه مقدس) و پس از سه دهه درگیری‌های خونین بین طرفداران باقی ماندن زیر پرچم انگلیس و جمهوریخواهان طرفدار یکی شدن این جزیره‌، برقرار شد حفظ شود.


اما پروتکل پسابرگزیت سبب ناراحتی حامیان یکی بودن با انگلیس شد. آن‌ها ایجاد مرز در دریای ایرلند را محکوم کردند. پس از آنکه در اوایل آوریل‌، چندین شب خشونت درگرفت‌، هم اکنون بیم از درگیری‌های جدید در این تابستان افزایش یافته است.
دیدار روز چهارشنبه در لندن امکان حل این اختلافات را فراهم نکرد. اتحادیه اروپا هشدار داد در صورت تدبیر یکجانبه لندن‌، قاطعانه واکنش نشان خواهد داد.
شارل میشل پنجشنبه خاطرنشان کرد «کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بیش از پیش احساس نگرانی می‌کنند. ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا منافع خود‌، تمامیت بازار واحد و شرایط رقابت عادلانه را حفظ کنیم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید