گزارش کامل سومین مناظره انتخابات 1400

همتی: اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست آقای رئیسی/مخالفت چندین باره سعید جلیلی با FATF

کدخبر: ۴۱۸۶۵۲
اقتصادنیوز: بخش دوم سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم برگزار شد.
همتی: اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست آقای رئیسی/مخالفت چندین باره سعید جلیلی با FATF

به گزارش اقتصادنیوز در بخش نخست مناظره نامزدها به برخی از دغدغه‌های مردم در سال‌های اخیر پرداختند.

متن کامل بخش اول مناظره سوم

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ امروز با موضوع دغدغه های مردم آغاز شد.

در راند دوم این مناظره سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی درباره کرونا و برنامه هایش در پساکرونا، گفت: 

در نظام سلامت دو مشکل داریم، علی رغم اینکه زحمات زیادی کشیده شده است. این خدمات ارزشمند کادر درمانی را ارج می نهم، در وزارت خانه زحمات زیادی کشیدند اما مردم زیادی هم در این کرونا دچار آسیب شدند و کسب و کارها دچار آسیب جدی شده است. 

در نظام سلامت دو مشکل وجود دارد. یکی موضوع تعارض منافع که در سایر بخش‌ها هم هست و در  برخی تصمیمات در نظام سلامت باید منافع را کنار گذاشت و تعارض منافع را منتفی کنیم و به حداقل برسانیم.  مثلا مسئول بخش مسکن یا مدارس، خودش پیمانکار یا صاحب مدرسه است. موضوع دیگر مساله انحصار است. ما باید دسترسی به پزشک متخصص را در همه نقاط کشور آسان کنیم که کسی برای این کار تا مرکز استان و تهران نیاید.

در دوران کرونا بسیاری از کاسبان و مستاجران آسیب دیدند، حوزه های مختلف و از جمله گردشگری آسیب دیده است و  مردم باید احساس کنند که دولت برای آسیب‌دیدگان فکر و برنامه دارد، نه برنامه مقطعی مثل وام و کمک معیشتی صرف.

درباره این لیستی که آقای همتی به من داده، مردم می‌پرسند اگر قرار بوده بدهند چرا اینجا و بعد از مسئولیت می‌دهند؟ اگر هم نباید می‌داده این چه کاری است؟ ما بارها از بانک مرکزی خواستیم لیست ارزهای صادراتی را به ما بدهد. ۲۵ میلیارد دلار ارز بوده که ما هرچه پیگیری کردیم ۷ میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند. بعد هم دولت فهمید که باید خودش مشکل را حل کند و به قوه قضائیه نفرستد.

در حوزه کرونا من معتقدم علیرغم زحماتی که کشیده شده، جای بررسی جدی وجود دارد. در برخی موارد بی‌تدبیری‌ها خسارت‌هایی به مردم زده که نباید تکرار شود.  سازمان بازرسی بررسی‌های جدی انجام داده، هم در حوزه بهداشت و درمان هم در حوزه آسیب‌هایی که وارد شده است. این بازرسی‌ها نشان می‌دهد که برخی بی‌تدبیری‌ها باعث شده که آسیب‌ها بیشتر شده است.

وعده قاضی زاده هاشمی: ایران را بدون سوتغذیه کنیم /وزارت خانواده تشکیل می دهیم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص رشد افسار گسیخته قیمت ها گفت:

برای اصلاح امور باید نگاه منظومه ای داشت. وقتی از مهار تورم به عنوان ام‌المسائل حرف می زنیم به این معناست که تورم باعث فقر و بیکاری و نابرابری و ایجاد مهاجرت شده است. تورم سن ازدواج را بالا برده است. وقتی به ساختار ایحاد تورم نگاه می کنیم، همه نهادها نقش داشته اند. مسئله بانک های دولتی و خصوصی و بودجه، نقدینگی، نظام توزیع و زیرساخت های تولید کشور همه در این خصوص نقش داشته اند. موانع زیادی در مقابل رسیدن کالای ارزان به مصرف کننده است.

ما ارز یارانه ای داده ایم اما مشخص نشد تکلیف این ارزها چیست و چگونه به مردم رسید. مجموعه مبدا تا مقصد باید مدیریت شود. از زمان واردات تا سفره مردم یا صادرات، این زنجیره کلان باید نظارت شود. دولت ما مشارکت جو است و کارها را به مردم واگذار می کند و از طریق شرکت های عمومی که نهادهایی مدنی هستند، اجازه می دهد بر دولت نظارت شود.

دولت فقط در سه وجه دخالت خواهد کرد. توانایی اتحادیه های موجود در کشور توانمند است و می تواند به جای دولت مدیریت کند. در مسئله مرغ، ما ۲.۵ برابر ظرفیت مصرف داخلی، توان تولید داریم. در مسئله مرغ، اتحادیه ها گفتند اجازه بدهید ما خودمان مدیریت کنیم.

من خیلی سریع بیست برنامه دولت سلام را می گویم. تورم را زیر ۵ درصد برسانیم، ۴.۵ میلیون مسکن بسازیم، ایران را بدون سوتغذیه می کنیم، وزارت خانواده تشکیل می دهیم، صندوق اعتبار خانواده شکل می دهیم و به زوج های جوان ۵۰۰ میلیون کمک می کنیم، نظام یک پارچه مالیاتی و حمایتی، توزیع منابع، مدل شهر-کشوری را پیاده می کنیم، مدل نظام شایستگی را اجرا می کنیم، طرح قنات ملی ایران را اجرا می کنیم، سهمی از سهام شستا و صندوق ذخیره فرهنگیان را به کارگران و معلمان ارائه می دهیم، مسئله بورس را حل می کنیم.

محسن رضایی: برجام را جدی خواهیم گرفت

محسن رضایی در راند دوم مناظره در پاسخ به سوالی درباره ازدواج جوانان و شرایط ازدواج آسان گفت:

جوانان فرشتگان نجات ایران و مهم ترین سرمایه های ملی هستند و در انقلاب و دفاع مقدس هر جا مشکلات آن ها را حل کردیم و به آنها میدان دادیم کارهای بزرگی انجام دادند. امروز جوانان ما به شدت با مشکلات عظیمی رو به رو هستند، شغل ندارند، آینده شان معلوم نیست چه می شود؟ می خواهند ازدواج کنند مسکن و شغل ندارند، معتقدم بزرگترین سرمایه ما که امکان نجات کشور را دارد خودش نیازمند کمک است.

دولت ما ترکیبی از جوان گرایی و تجربه گرایی است و دولت اقدام و تحول بالندگی و استعداد جوان های نسل سوم و چهارم را ترکیب می کند و با آزاد کردن یک انرژی عظیم هم مشکلات جوانان و هم کشور را حل می کنیم، مهم است جوانان نسل سوم و چهارم که تجارب به آنها منتقل می شود از میان آنها ده ها زمامدار تربیت می کنیم و در سراسر کشور و مراکز استان مرکز تربیت زمامداران آینده را درست می کنم و توجه جدی من به جوانان است از اداره کشور تا حل مشکلات آنها.

برای شغل و مسکن جوانان، این مساله را در نهضت خانه سازی ایرانیان حل می کنیم. ما تولید کنندگان را به بازار سرمایه وصل می کنیم و خریداران مسکن را به بانک ها وصل می کنیم، هر زوج جوان که ده درصد آورده بیاورد، بانک ها ۹۰ درصد به مدت ۴۰ تا ۵۰ سال وام دهند و از طرفی زمین مجانی از طرف دولت می دهیم.

ما ۱۶۵ هزار فوق دکترای بیکار داریم و در یک سامانه جمع سپاری عضو می کنیم و از فردای تشکیل دولت آنها گروه بندی می شوند در اقتصاد و فن آوری و نیازها شناسایی می‌شود و ماهانه به آنها حقوق می دهیم و آرام آرام این ها را وارد کسب و کارها خواهیم کرد.

دولت ما حتما مساله برجام را جدی خواهد گرفت و آمریکا را با دیپلماسی واقعی می کشانیم به سمتی که به تعهداتش عمل کند، اما کشور را معطل مذاکرات نمی کنم کشور را روی تولید و درآمد و اشتغال می اندازیم، وقتی آنها ببینند فرمول پیشرفت را در دوره تحریم یاد گرفتیم و با کمک مردم سرزمین هایمان را آزاد کنیم، آنها التماس می کنند که مذاکره کنیم از این رو مذاکرات مهم است، اما میدان را فعال کردن هم مهم است برجام تعهد بین المللی است و رهبری آن را تصویب کرده است و دنبال می کنیم که حتما تعهدات اروپایی و دیگران عمل شود.

راهکار مهرعلیزاده برای حل مشکل بورس و سهامداران

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بورس و ضرر و زیاد برخی سهامداران گفت: 

بورس یکی ا ز بهترین بازارها برای جلب سرمایه گذاری است چرا که این پول به سمت تولید می رود و یکی از مشکلات کشور ما تولید و رونق تولید است.

اتفاقی که سال گذشته رخ داد این بود که متاسفانه دولت در بورس دخالت کرد و صاحبان سهام های عمده که تاثیر قابل توجهی در تعیین قیمت سهام خود دارند در یک هماهنگی با دولت وارد معرکه شدند و کاری کردند که با تشویق مردم  برای خرید سهام، پول مردم را جمع کردند اما این به سمت تولید نرفت و تنها قیمت سهام به صورت حبابی رشد کرد و این رشد حبابی هم به منتفع شدن سهام داران عمده ختم شد و وقتی این حباب از میان رفت مردم متضرر شدند و  این همان چیزی است که قبلا هم گفتم که یک چیز کوچک پتانسیل تبدیل شدن به بحران را دارد به یک بحران تبدیل شد.

در این میان دولت مجبور شد از صندوق ذخیره ارزی برداشت کند و جبران خسارت کند که هر سه امر نادرست بود.  

به نظر من باید کار بورس را به بورس سپرد و نقش سهامداران عمده را به حداقل رساند.

 از طرف دیگر اگر ۷۰ درصد اقتصاد که در دست دولت است را رها کنیم و دستگاههای مختلف نظامی و غیر نظامی دخالتی نداشته باشند، بورس وضعیت خوبی خواهد داشت.

الان تولید ناخالص داخلی کشور ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است که این رقم در آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار، در چین ۱۶ هزار میلیارد دلار و در اروپا ۱۲ هزار میلیارد دلار است؛ یعنی سه کشور ۱۰۰ برابر ما تولید ناخالص داخلی دارند. من می‌گویم می‌توانیم میزان تبادلات منطقه‌ای اقتصادی را افزایش دهیم اما این اقدام مستلزم برقراری رابطه ای خوب با دنیا است.

امروز اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده و سیاست بر اقتصاد ما حاکم شده است؛ باید اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی خود را در حوزه تحریم‌ها و آف ای تی آف در اختیار اقتصاد قرار دهیم.

جلیلی: FATF هیچ فایده ای برای کشور ندارد

سعید جلیلی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره  برنامه هایش برای رفع مشکلات بروکراسی و پیچیدگی های اداری برای مردم گفت: 

روز اول انتخاب  آقای روحانی با ایشان جلسه داشتم و گفتم که ماشین دولت راه بیندازید این کُندی ها در ماشین دولت شما را به مقصد نمی‌رساند. نباید ساختارها را عوض کرد باید سازوکارها را عوض کرد. آیا برنامه این است که برای دستگاه ها برنامه تعیین کنید باید کاری کنید که دستگاه ها و ماشین به مقصد خودبرسد.

نکته دوم به عنوان کسی که ۳۳ سال در سیاست خارجی کار کردم می گویم که امکان تعامل گسترده با جهان وجود دارد به ویژه اقتصاد. ما با عراق ۱۲ میلیارد مراوده داریم ۱۰ میلیارد آن توسط بخش خصوصی و تنها ۲ میلیارد آن توسط بخش دولتی است.

اگر دولت اشراف داشته باشد و برنامه را داد می فهمد کجاها مشکل دارد. اخیرا با تعاونی ها جلسه داشتم گفتند با ۱۱ کشور صادرات داریم و پولمان را می گیریم . برجام سند طلبکاریست نه بدهکاری.  ما هزینه برجام را داده‌ایم. هر روز از سرمایه ملت یک چیزی هزینه می‌کنید. باید کسی به مسایل داخلی و خارجی آگاه باشد.در واقع هیچ بهانه ای نمی تواند مانع پیشرفت اقتصاد کشور شود. باید سیاست خارجی ۴ سال آینده اقتصاد محور باشد.

با قاطعیت عرض می کنم امضای کنوانسیون ها از جمله FATF هیچ فایده ای برای کشور ندارد و حاضرم در این زمینه مناظره کنم. اف ای تی اف می گوید که  از ۳۹ بند، ۱۶ بند را قبول دارد. 

باید بهانه ها را بردارید و هیچ بهانه ای نمی تواند مانع پیشرفت اقتصاد کشور شود و هیچ بهانه ای در داخل نباید مانع شود. شناخت کامل و یک رویکرد درست می‌تواند این را محقق کند.

مهرعلیزاده: آقای رئیسی همین الان دستور رفع فیلترینگ را بدهید

محسن مهرعلیزاده در فرصت ۳ دقیقه ای نقد رقبا گفت: معتقدم که اگر سیطره سیاست را از اقتصاد برداریم، همه مسائل برطرف می‌شود. واقعیت در جامعه امروز این است که با دیوارنوردی ها، معطل کردن FATF و ایجاد مشکل در مذاکرات و ...کشور ما به یک نقطه ای رسیده است که آنچه را درمی آوریم فوقش همان را می خوریم. حداکثر درآمد هر ایرانی ۶ هزار دلار است که همان را می خوریم و ریالی برای سرمایه گذاری نداریم.

امروز ریالی برای سرمایه گذاری در داخل وجود ندارد، در حالی که ایرانیان خارج از کشور سرمایه دارند؛ امروز ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که حداقل ۵ میلیون نفر آنها افرادی متخصص و دارا هستند و باید فضای امنی برای سرمایه گذاری آنها ایجاد کنیم.

سرمایه در غرب، چین، ژاپن، کره و هند است و تکنولوژی هم در همین جا هاست؛ اما تا زمانی که بخواهیم دنبال تنش و ماجراجویی در دنیا باشیم، وضعیت همینی هست که امروز هست؛ حال اگر بخوانیم دولت قبل را محکوم کنیم یا خیر را من نمی دانم؛ آقای رییسی که جزو سران ۳ قوه هستند مگر در مسأله بنزین نبود که تصمیم بدی گرفته شد و به بدی هم اجرا شد. امروز آقای رییسی از اینکه اینستاگرام و تلگرام دارند صحبت می‌کنند در حالیکه موضوع فیلترینگ هم در کشور مطرح است.

یک مقداری باید نگرانی‌ها را کاهش دهیم و فقط حرف نزنیم، آقای رییسی حالا که با مردم مهربان شده‌اید، همین الان لطف کنید و دستور بفرمایید که فیلترینگ ها برداشته شود. 

در ماجرای آبان ۹۸ عده زیادی دستگیر شدند یا کشته شدن همین الان درخواست عفو از رهبری داشته باشید تا آنها که داغدار و نگران هستند این نگرانی ها را کاهش داد، فقط حرف نزنیم.

همتی: آقای جلیلی! شوخی می کنید که ۲۰۰ کشور FATF را نمی‌فهمد فقط شما و کره شمالی می فهمید؟

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوالی در خصوص تعادل میان فعالیت اقتصادی زنان و ارزش های خانواده گفت:

بحث زنان و فعالیت آنها بسیار مهم است. الان ۵۰ درصد جمعیت کشورمان زنان هستند و متاسفانه ما شاهدیم که آنقدر که باید جایگاه آنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و حتی در مورد آنها بی عدالتی هایی نیز رخ می‌دهد.

سیاری از این زنان تحصیل کرده هستند و نیاز به کار دارند و این در صورتی محقق می شود که دولت زمینه لازم را برای ایجاد یک محیط اجتماعی سالم در این روند داشته باشد. الان تعداد فرصت های شغلی برای زنان برابر با مردان نیست و حتی همان ۳۰ درصد گفته شده هم محقق نشده است که من برنامه ام تحقق همین میزان است.

زنان تحصیلکرده که دنبال کار آفرینی هستند در دولت من شرایط برای انجام امورشان تسهیل خواهد شد،همچنین زنان سرپرست خانوار مشکلات بسیاری دارند و حتی برخی از آنان جزء دهک‌های پایین جامعه هستند که باید از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها و نه پول پخش کردن آن مشکل را حل کرد.

من در حال حاضر چند سوال از آقای رئیسی دارم که می‌خواهم از ایشان بپرسم و امیدوارم در همین جا پاسخ این سوالات را بدهند.

آقای رئیسی به من گفتند که چرا الان لیست بدهکاران بانکی را به من دادید. ما قبل از این هم این لیست را داده بودیم و پرونده‌های آنان در قوه قضائیه موجود است. البته برخی از آنها پیش نمی رود که باید در این زمینه علت بررسی شود، اما الان هم آقای رئیسی اگر شما صلاح می‌دانید اسامی این افراد با اعلام کنید چرا به من می گویید که اعلام کنم.

آقای جلیلی حرف‌هایی می‌زند که نمی‌دانم شوخی می‌کند یا نه؟ ایشان می گوید FATF به درد کشور نمی‌خورد. ۲۰۰ کشور آن را پذیرفته‌اند، یعنی فقط شما می‌فهمید آقای جلیلی؟ آن ۲۰۰ کشور نمی فهمند؟ تنها کسی که اینطور فکر می‌کند شما هستید و کره شمالی.

این برای جلوگیری از پولشویی و تروریسم است. چرا ما باید طوری عمل کنیم که در دنیا ما را به عنوان حامی پولشویی یا تروریست مطرح کنند.

الحمدلله آقای رئیسی دو سال است دارد تبلیغات می‌کند اما ما فرصت کمی برای این کار داشتیم، سوال مردم از آقای رئیسی این است که برنامه ایشان در مورد اینترنت چیست؟ ایشان از اینترنت امن صحبت می‌کند. آیا معناش فیلترینگ اینستاگرام است. مردم بدانید که با فیلتر شدن اینستاگرام چند میلیون شغل به مشکل می‌خورد و بدانید که موضوع اینترنت امن یعنی همین که آقایان می گویند، یعنی اینکه می‌خواهند اینترنت را طبقه بندی و جیره بندی کنند. این چه معنایی دارد؟

چرا وزیر ارتباطات شجاع ما باید برای پاسخگویی به شکایات دادستانی به دادگاه برود؟ چرا دوستان شما در کمیته مربوطه رای به فیلترینگ دادند؟ چرا الان دوستان آقای طبری آزاد هستند، آیا زمین ها از آنها پس گرفته شد.

نسبت شما با مواضع آقای علم الهدی درباره زنان و حضور آنها در محاکم قضاییچیست؟ چند سال است به مصوبات در این زمینه عمل نکردیم، صراحتا بگویید تفکرات شما با تفکرات آقای علم الهدی در مورد زنان نزدیکی دارد یا نه؟

شما در مناظره قبل هم نگفتید که با گشت ارشاد مخالفید. لطفا صراحتا بگویید با گشت ارشاد مخالفید یا نه.

زاکانی به همتی: به شما یاد دادند با من وارد بحث نشوید

علیرضا زاکانی درباره بی اثر کردن تحریم ها گفت: اولین کارم این است که رویکرد غلط دولت کنونی را ادامه ندهم. تکیه بر پتانسیل ها و توانمندی های داخلی را مد نظر قرار داده و از همه فرصت های منطقه ای و جهانی استفاده می کنم. کشور ما توانمندی ها و امکانات بی نظیری دارد که از جمله آن می توان به زیرساخت ها، نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد.

اینکه کشور ما به این وضعیت افتاده دلیلش در این است که آقایان بلد نبودند یا نخواستند و نتوانستند. دولت اقدام و اصلاح براساس تولید داخل کشور را اداره کرده و عملا تحریم ها را بی اثر می کند لذا هر چه در مربوط به حوزه تولید باشد همچون بحث کشاورزی و روستایی یا صنایع دریایی را مد نظر قرار خواهیم داد.

عده ای از این آقایان علاقه ندارند با من بحث کنند چون یاد داده اند که با من بحث نکنند. یک بار به ایشان گفتم که حاضرم که در کلاس درست حضور پیدا کنم و بگویم که تنها یک بار حرف درست زدی و آن هم این بود که آقای روحانی همه چیزش خوب است جز اینکه اقتصاد بلد نیست. من هم این را قبول دارم چون روحانی اقتصاد بلد نبود که شما را رئیس بانک مرکزی کرد.

FATF تبدیل به گلوگاه ما خواهد شد،  ما به جای آنکه با دلار تبادل مالی کنیم با پول کشورها تبادل مالی می کنیم و آن زمان FATF بی اثر می شود. مردم بدانند که آقایان دلشان نمی خواهند کار کنند و نمی توانند کشور را اداره کنند.

در این بین این دولت فقط به اطرافیانش توهین می کند که ظاهرا مسری هم هست که من را پلیس بد می خوانند. اینجا کسانی هستند که جز با توهین کار خود را پیش نمی برند.

من آمده ام تا فریاد اعتراض مردمی باشم که در صف گرفتن سبد کالا تحقیر شده و گرانی ها را تحمل کردند و در مقابل عده ای نورچشمی با ارز 4200 واردات انجام دادند. آمده ام صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم.

قاضی زاده هاشمی: کرونا را تا ۲۲ بهمن با واکسیناسیون حل می کنم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نقد سخن دیگر کاندیداها گفت:

مسئله بورس و سهام عدالت را حل می کنیم، اشتغال سریع ظرف دو سال برای جوانان ایجاد می کنیم، کرونا را با واکسیناسیون تا ۲۲ بهمن حل می کنیم، افراد بالای ۷۰ فرانشیز رایگان خواهند داشت، نظام جامع شفافیت ایجاد خواهد شد، دیپلماسی عمومی و اقتصادی مبنای کار خواهد بود، وزیر خارجه ای انتخاب می کنیم که تاجر بین المللی باشد، آموزش و پروش نوین شکل می دهیم تا عمر فرزندانمان تلف نشود و مهارت یاد بگیرند، کنکور را حذف می کنیم و سربازی حرفه ای را در تعامل با نیروی های مسلح شکل می دهیم.

در خصوص فضای مجازی ما داریم دچار انحراف در بحث می شویم. فضای مجازی مسئله حکمرانی است. اگر دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال و شفافیت را می خواهیم به فضای مجازی نیاز داریم. اگر توسعه مشاغل استارتاپی را می خواهیم، در همه شان به فضای مجازی نیازمندیم. در بهداشت و درمان و کشاورزی به فضای مجازی نیاز داریم.

دولت سلام پاسدار حقوق همه مردم خواهد بود حتی آن افرادی که رای ندهند. ما به دنبال پاسداری از حقوق معلمان، ایثارگران، کارگران و ... خواهد بود.

گاهی مردم به ما می گویند کاش بیدار شویم و ببینیم این ۸ سال یک خواب بوده است. این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم که این مسیر واقعا تمام بشود و تکرار نشود.

محسن رضایی: نباید برنامه مدیران را کسانی دیگر بنویسند و به مدیر سنجاق کنند

محسن رضایی از نامزدهای ریاست جمهوری در بخش جمع بندی  گفت: 

نقدی که به دوستان دارم این است برنامه جزیی از مدیریت است  نباید برنامه مدیران را کسانی دیگر بنویسند و به مدیر سنجاق کنند بلکه مدیر باید خودش برنامه داشته باشد.  مدیر باید با کمک ستادش برنامه را نهایی کند مدیر برنامه می دهد وکرنه اوضاع مثل این دولت ها می شود. نکته دیگر اینکه هر کسی که می خواهد در سطح کوچک و بزرگ مدیریت کند باید مشکلات فعلی را ببیند و تصویری از ۸ سال آینده ببیند . دوستان باید بگویند برای مشکلات آینده و فعلی چه راهکاری دارند؟

۸ سال آینده را جزو مهمترین دوران جمهوری اسلامی می دانم  و نام آن را دوران سرنوشت می گویم.  اگر دولت های گذشته تکرار شود ایران با خطرات بسیاری مواجه می شود اگر از فرصت های آینده استفاده کنیم در قله منطقه قرار خواهیم گرفت.

آینده گری در کار نباید تبدیل به روزمره گی شود. یکی از مشکلات دولت های قبلی مساله ی روزمره گی بوده است. مثل همین دولت؛  مشکل آب های زیرزمین و فناورهای پیشرفته را نمی توانند پیش بینی کنند.

بنابراین دولت آینده هم باید به پشت سر نگاه کند و هم حوادث آینده را ببیند وگرنه کشور با مشکلات جدی مواجه می شود و از فرصت طلایی استقاده نخواهد کرد. نباید یک دقیقه را از دست داد. تاریخ آینده قصه ای را می تواند بنویسد که هیچ جا نخواهد نوشت.

رئیسی: اگر من نبودم معلوم نبود آقایان چه می گفتند

ابراهیم رئیسی در نقد سخنان دیگر کاندیداها، گفت: خوب شد من هستم اگر من نبودم نمیدانم آقایان قرار بود از چه چیز حرف بزنند. در جلسه مناظره آدم برنامه می دهد این چه حرف هایی است که می زنید. معلوم نیست از من ناراحتند یا از مردم؛  خب مردم اقبالی به شما ندارند ببیند چطور عمل کردید که مردم به شما اقبالی ندارند.

شما بروید از مردم بپرسید چرا ناراحتند که حاضر نیستند پای صندوق بیایند. من از آنها پرسیدم شما هم بروید بپرسید که دولت چه کرده با مردم، با جوانان با تولیدکننده.

من آمدم دیدم بانک ها هر کدام به یک شیوه عمل می کنند و یک چارچوب ایجاد کردیم و دستور دادیم و حتی دولت تقدیر کرد.

درباره فضای مجازی هم باید بگویم من صادقانه حرف می زنم. من هر جا حرف زدم صادقانه بود. هیچ فیلتری در دوره من انجام نشده است آنچه من گفتم دسترسی برای همه ایجاد شود و نیاز به اینترنت مانند نیاز به آب و برق است و باید برای همه از جمله فقرا فراهم شود من از همان روز اول هم که وارد قوه قضائیه شدم این نگاه را داشتم. هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است. 

 این چه حرف هایی است که می زنید اگر می خواهید دو قطبی راه بیاندازید که با شماها که نمی شود.

مردم من را می شناسند و عملکرد من را دیده اند.

زاکانی: نباید مثل سناتورها بنشینیم و حرف بزنیم

علیرضا زاکانی در راند دوم مناظره در نقد سخنان سایر رقبا، گفت: امام علی فرمود حکومت امانت است و طعمه نیست. امام خمینی فرمود فرق رژیم طاغوت با ما این ایست که ما باید خدمت کنیم و اگر نکنیم، ما هم طاغوت هستیم. اگر انقلاب نبود. هیچکدام اینجا نبودیم و در جایگاه هایی بودیم که نسبتی با وضع فعلی ما نداشت.

پس ما مثل سناتورها نباید بشینیم و با هم حرف بزنیم. ما حق نداریم در استخر آن ها شنا کنیم و در فضای آن ها تنفس کنیم چرا که امام گفت آن روز، روز مرگ ماست. من ریشه فساد را خشک خواهم کند. من ریشه دروغ را خواهم کند.

آقای همتی می‌گوید از بانک مرکزی اخراج شده اما آقای واعظی آن را خلاف بیان می کند یا اینکه در واکنش به صحبت من که در انتهای سال ۹۸، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک صادرات به بانک پاسارگاد به صورت غیر عادی منتقل شده می گوید که درست نیست، اما وزیر اقتصاد آن را تایید می کند یا اینکه درباره نامه اش برای تعیین نرخ بنزین ۵۰۰۰ تومانی و نفت و گاز ۱۰۰۰ تومانی هم آن را رد می‌کند حال اینکه نامه رسمی وجود دارد.

آقای همتی شما در حالی صحبت از فیلترینگ می‌کنید که چندی پیش کامنت های زیر پست های صفحه اینستاگرام خود را بسته بودید و تازه باز کردید. شما حتی جرات روبرو شدن با مردم را ندارید.

 آقایان جنگ اقتصادی را به جنگ شادی تبدیل کردند و صبح جمعه به ریش مردم خندیدند. با کفش به چادر زلزله زده ها رفتند. رییس جمهور محترم با ماشین خارجی به کارخانه خودروسازی داخلی رفتند. ریشه ناکارامدی را که مثل اختاپوس چهل سال است به جان مردم افتاده را خشک خواهیم کرد.

مخالفت چندین باره سعید جلیلی با FATF در مناظره آخر

سعید جلیلی در جمع بندی سخنانش در مناظره سوم گفت:

مردم عزیز اگر امروز حرف از بیکاری و مشکل مسکن می شود باید رفع شود نگاه ما به 4 سال آینده نگاه فرصت محور است. نباید نگاه روزمره داشت.  اگر امروز صحبت از گرانی و مسکن و این مسائل می‌شود، حل این مسائل با اداره کنونی و معمول امکان پذیر نیست و نیازمند جهش هستیم. اگر صحبت از جهش می کنیم باید برای تک تک دستگاه ها برنامه تعریف شود.

جناب همتی ما ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را اجرا کردیم اکنون به جای اینکه از آنان مطالبه کنید که چه شد از ملت طلب‌کارید؟ 

۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، باید زمینه ای ایجاد کنیم که روستاها جهش پیدا کنند. روستاها باید سلول جهش کشور باشند. صحبت هایی که آقای همتی کردند جابه جا کردن مرزهای ادبیات بود.

برای جهش باید برای تک تک دستگاه ها مأموریت تعریف کنیم. به طور مثال برای ارز آوری باید به تمام دستگاه ها مأموریت داد. فقط نباید طرح مسئله شود. می گویند ۲۰۰ کشور عضو FATF هستند. خب ایران هم عضو آن است و از ۴۱ بند، ۳۹ بند آن را اجرا کرده است. شما حتی این را هم نمی دانید. به جای طلبکاری از FATA از داخل طلبکار شده اید.

ما می گوییم ۴۹ دستگاه وظیفه در زمینه روستا دارند، آیا بیان این مسئله می شود اهانت به روستا؟

با اداره روزمره کشور، مشکل بیکاری حل نمی شود. اینکه بگوییم برای حل مشکل مطالعه خواهیم کرد، مشکل را حل نخواهد کرد.

محسن رضایی: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی سرجایش است

محسن رضایی گفت: همانطور که گفتم  ۸ سال آینده بسیار تعیین کننده برای مردم، نظام و جمهوری اسلامی است عقب ماندگی از ترکیه برای ما ننگ است وضعیت معیشتی مردم برای ما ننگ است. 

دولت ما مصصم است و از زمانی که برنامه مُد نبود برنامه ای را برای ۸ سال آینده تدوین کرده است یارانه ۴۵۰ هزار تومانی سرجایش است و  منابع  آن مشخص است حقوق زنان خانه دار جدی است کسب و کار را گسترش می دهم.  سهام صنعت ملی نفت را ۳۰ درصد به مردم می دهیم. مسکن ارزان قیمت را  با قسط های ۴۰، ۵۰ سال به مردم می دهم. به این قانع نیستم و نباید قانع باشیم.  

منطقه ای و ایالتی کردن اقتصاد ایران از برنامه های ما است که طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی مردم سپرده هایشان را همان استان و شهر سرمایه گذاری کند نه تهران. باید همه ایران، را ایران بدانیم و فقط به تهران توجه نکنیم. اختیارات را از مرکز گرفته و به استان ها می دهیم.

دولتی که تشکیل می دهم از تمام اقوام ایران و تمام مذاهب شیعه سنی و غیره است

در زمینه پروژه های ملی، ۱۴ پروژه ملی را شروع خواهیم کرد.  اگر من نتوانم به وعده هایم عمل کنم زودتر اعتراف می کنم و در برابر مردم تعظیم می کنم.  

مردم، رأی شما رویش است نه پوشش، نه روکش است  نه پیشکش.

همتی: اقتصاد مثل دادگاه نیست آقای رئیسی

عبدالناصر همتی در بخش دیگری از مناظره  انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این مناظرات دیدیم که جای صدای روستاییان بی‌صدا خالی است، وقتی آن مشاور جناب رئیسی که شهر به شهر برایشان تبلیغ می‌کند و آقای جلیلی ترک موتورش می‌نشیند به روستائیان عزیز توهین می‌کند چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟

 نگاه مشاور آقای جلیلی به روستائیان مثل نگاهی بود که جلسه قبلی آقای رئیسی به کارمندان داشتند. انگار روستایی و کارمند واژگان تحقیرآمیز هستند. مردم عزیز نگذارید این نگاه ارباب رعیتی در ایران حاکم شود.

 مردم روستا از شما گندم را هم خوب نمی‌خرند چرا که بودجه آن را برای قیر رایگان به رانت خوارها دادند. مردم روستا من برای شما و توسعه روستا برنامه جامع دارم. تضمین می‌کنم که گندم و محصولات شما را به نرخ روز بخرم نه نرخ تحمیلی که معمولاً رایج است.

 آقای رئیسی گفتند که بانک مرکزی نمی‌تواند سود بانکی را پایین بیاورد اما من با ابزار قوه قضائیه می‌توانم، باید پرسید که چرا پایین نیاوردید؟ اقتصاد مثل دادگاه نیست آقای رئیسی، سود بانکی را در زمان تورم پایین بیاورید آن پیرزن و پیرمرد بازنشسته که پول خود را در بانک گذاشته‌اند و سود آن را می‌گیرند تا زندگیشان بچرخد چگونه باید زندگی کنند؟

 کشور و اقتصاد را نمی‌شود مثل زندان اداره کرد. آقای قاضی زاده هاشمی جلسه پیش گفتند که من به زنان بیشتر از شما احترام می گذارم و رییس ستاد من یک خانم است، من عرض می‌کنم خانمی که در ستاد شما است همان شخصی نیست که گفته بود بیل گیتس با واکسن کرونا می‌خواهد پانزده درصد جمعیت دنیا را بکشد؟ با این تفکر می‌خواهید کشور را اداره کنید؟

واکسیناسیون رایگان و همگانی را تا پایان سال عملی می‌کنم و در زمینه این امر سامانه‌ای را فراهم خواهم کرد.

زاکانی: امروز وقت قیام است

علیرضا زاکانی در بخش پایانی صحبت هایش گفت: مردم همه با هم  علیه غارتگران قیام کنیم که امروز وقت قیام است. سر ما را عده ای مسئولان کلاه گذاشته و با شناخت باید علیه آن ها قیام کرد.

دولت ما شایسته سالاری و صداقت با مردم را سرلوحه کارش قرار می دهد، یک ساله فقر مطلق را ریشه کن کرده و سلامت را در کشور برقرار می کنم به گونه ای که هیچ بیماری به غیر از درد بیماری درد دیگری به خصوص بی پولی را نکشد.

تمرکززدایی و توجه به شهرستان ها و همچنین آباد کردن روستاها و مهاجرت معکوس یکی دیگر از برنامه هایم است. قریب به ۱۰ سال بر روی برنامه هایم کار کردم و به آن باور دارم. از تمام ظرفیت های کشور به بهترین شکل استفاده می کنیم، از اقوام و مذاهب بهره خواهیم گرفت و مواد مختلف قانون اساسی همچون توجه به آزادی های مدنی، اشتغال، خانواده، تأمین اجتماعی، آموزش و تعلیم و تربیت و مسکن را پیاده سازی خواهیم کرد. همچنین با مقررات زدایی به سمتی می رویم که مبتنی بر برنامه ها بهترین وضعیت را در کشور داشته باشیم.

به مردم دروغ نمی گوییم و دولت را از محل تورم اداره نمی کنیم. به جای گردش مدیران از شایستگان استفاده خواهیم کرد و از فامیل خود در پست های مدیریتی بهره نمی گیریم. مشکلات داخلی را محول به خارج نمی کنیم و دیپلماسی اقتصادی و قانون مداری و استفاده از دانشمندان و کارشناسان را سرلوحه کار قرار می دهیم تا در دولت اقدام و اصلاح قانون مداری و صداقت پیاده شود.

همتی: به هیچ کسی باج نمی دهم

همتی گفت: با جوانان ما چه کردید که از شعار رای من کو؟ به رای بی رای رسیدند؟ ما در انتخاب‌های خود اشتباه کردیم اما باعث نمی‌شود اگر زمین خوردیم دیگر بلند نشویم.

عبدالناصر همتی در بخش پایانی مناظره اظهار کرد، براندازان خارجی و تندروهای داخلی من را تخریب کردند. برخی از کارهای آقایان حاضر در جلسه را هم گردن من انداختند اما من چیزی نگفتم. همه آقایان حاضر در اینجا می‌دانند که من با دستان تقریباً خالی در برابر ترامپ جنگیدم اما به روی خود نمی‌آورند چرا که باید تخریب کنند.

من دو ساعت پیش از ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شدم. آقای روحانی رییس جمهوری خوبی در دوران تعامل بود اما هیچکس نمی‌دانست که در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد. هیچکس ترامپ و کارهایش را پیش‌بینی نمی‌کرد. تیم ناهماهنگ اقتصادی و سنگ‌اندازی برخی از تندروها در داخل باعث این وضعیت شد. اما وقتی بنزین گران می‌شود رییس‌جمهوری نباید در این شرایط بخندد و بگوید من صبح شنبه فهمیدم.

سه سال است که آقایان دارند تخم یأس و ناامیدی می‌کارند و می‌گویند رای شما هیچ اهمیتی ندارد. تندروهای داخلی و براندازان خارجی از شما می‌ترسند چون بازی آنها بهم می‌خورد.

با جوانان ما چه کردید که از شعار رای من کو؟ به رای بی رای رسیدند؟ ما در انتخاب‌های خود اشتباه کردیم اما باعث نمی‌شود اگر زمین خوردیم دیگر بلند نشویم.

نمی‌گذارم کسی به خاطر معیشت شرمنده خانواده خود شود. این کاری است که من بلدم. از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی فراهانی تا آذری جهرمی از مسجدجامعی و ظفرقندی تا محمدجواد ظریف همه می‌توانند کنار من باشند.

 من هیچ ترسی ندارم نه برادرانم فاسدند نه همسر و فرزندانم. به هیچکس باج نداده و نخواهم داد. روز انتخابات‌ بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲9 مرداد. قدرت خود را به همه کسانی نشان دهید که می‌گویند اگر مشکل دارید بگذارید و بروید. اینجا وطن ماست.

جلیلی: رییس جمهور، رییس همه جمهور است

سعید جلیلی در بخش پایانی سخنانش گفت:

 صحبت از انتخاب رییس جمهور می کنیم. ایران با همه ظرفیت هایش می گوید ۴ سال آینده، ۴ سالی برای جهش است که تلاش بزرگ و جهاد سترگ می خواهد. رییس جمهور، رییس همه جمهور است. باید حقوق همگان را در بر بگیرد. رییس جمهور باید بداند در بدنه و راس دستگاهش چه خبر است تا او را بازی ندهد. او باید محیط داخلی و منطقه ای و جهانی را خوب بفهمد تا با اندک بهانه ای کار را تعطیل نکند.

ما در حد توانمان ۸ سال مسائل کشور را دنبال کردیم. هرجا کار خوبی شده آن را تایید کردیم و هرجا اشکالی دیدیم آن را بیان کردیم. کارنامه ما روشن است. سعی کرده ایم برنامه ای کامل و قابل اجرا را آماده کنیم.

نباید مسائل را تقلیل داد و دچار تعارفات شد. نباید آب خوردن کشور را به دیگران نسبت داد. نباید اجازه دهیم بازی های سیاسی در مسیر ما خلل ایجاد کند. در پایان صحبت خود را با این سخن از امیر مومنان به پایان می رسانم: خدایا تو خود شاهدی آن چه از جانب ما صورت گرفت نه برای کسب قدرت و نه برای کسب ثروت بود. ما می خواهیم نشانه های دین تو را برگردانیم و اصلاح واقعی را انجام دهیم.

ما در محضر شما و امام و شهدا هر چه در این ۸ سال به نظرمان رسید را عرضه کردیم و هر رای شما در این انتخابات مهم است.

رئیسی: مسئول طرح گرانی بنزین روحانی بود

سیدابراهیم رئیسی در جمع بندی و بخش پایانی آخرین مناظره انتخاباتی گفت: مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و  هم گزارش مسئولان عالی رتبه قضائی وجود دارد. در اجرای آن بی تدبیری شد.

 اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌های اعتراضات آبان هم مدت‌هاست که  مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.

 دولتی که می خواهد اجرای عدالت کند باید بتواند همه ظرفیت‌های کشور را استفاده کند و قدرت اجماع سازی داشته باشد و  توان اجرایی قوی داشته باشد. ما برنامه هایی مثل برنامه توسعه پنجم و ششم داریم که دولت به بسیاری از آنها عمل نکرده است؛ لذا برنامه وجود دارد و کارنامه موید برنامه است و برنامه بدون کارنامه امر شعاری است.

مردم بدانند که رئیس جمهور نسبت به همه مردم نگاه یکسان دارد و هر ایرانی حقش تضمین شده و شیعه، سنی، معلم، کارگر، کشاورز، همه اقلیم‌ها و گویش‌ها یکسانند و مردم نسبت به او حق دارند و دولت هم  وظیفه دارد.

مهرعلیزاده: برای خط بطلان کشیدن روی صحنه آرایی خطرناک، پای صندوق های رأی حاضر شویم

محسن مهرعلیزاده در آخرین فرصت در مناظره سوم گفت: اگر آقای زاکانی معلم انشا ایراد نگیرند از روی نوشته بخوانم.

۶ روز دیگر انتخابات انجام می‌شود؛ انتخاباتی که می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد یا اینکه معجزه‌ای انفاق بیفتد و نتیجه‌ای غیر از خواست انحصارطلبان رقم بخورد.

قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند؛ قرار بود مردم در اینکه چه می پوشند، چه می خورند و چه می اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند؛ می دانم امروز با این قرارها فاصله داریم اما امروز دو راه پیش روی ماست؛ راه اول این است که با صندوق های رای قهر کنیم و در انتخابات شرکت نکنیم و راه دوم این است که با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیده روی صحنه آرایی خطرناک، با امید به آینده، جهت جلوگیری از به خطر افتادن ایران‌مان در آینده، بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.

در خرداد ۷۶ نیز ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند لکن قدرت خواست مردم نتیجه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از پیروزی جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد.

امروز قدرت در دست مردم است، قدرت انتخاب بین شادی و نشاط و اندوه و ناامیدی یا عدالت یا تبعیض و ظلم؛ شرکت در انتخابات حق مردم است لکن عدم شرکت محروم ساختن بیش از حد خویشتن است.

بیایید با استفاده از حق قانونی خود به زندگی سلام دوباره دهید و با رای به دولت زندگی ایرانی بسازیم برازنده ایرانی؛ بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایران آزاد، آباد و مستقل تلاش کنیم. این بار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید