لاپید: باید برای احیای برجام آماده شویم

چرخش موضع اسرائیل درباره برجام؟

کدخبر: ۴۱۹۱۴۱
اقتصادنیوز؛ یائیر لاپید، وزیر خارجه کابینه جدید اسرائیل ضمن اشاره به اینکه وی موافق برجام نیست، تأکید کرد که با این حال ما باید سریعاً برای بازگشت [آمریکا] به توافق هسته‌ای ایران آماده شویم و افزود: :ما این وظیفه را به همراه نخست وزیر بنت مدیریت خواهیم کرد».
چرخش موضع  اسرائیل درباره برجام؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ یائیر لاپید رهبر حزب میانه‌رو یش‌عتید که قرار است نقش وزیرخارجه کابینه ائتلافی جدید اسرائیل را به عهده بگیرد، درباره توافق هسته‌ای ایران، موضع نسبتاً متفاوتی از بنیامین  نتانیاهو، نخست‌وزیر برکنار شده و اعضای کابینه‌اش اتخاذ کرد.

بر اساس گزارش تایمز آو اسرائیل، وی علی‌رغم ابراز مخالفت خود با توافق هسته‌ای، بر لزوم آمادگی سریع تل‌‌آویو برای احیای برجام و ضرورت ترمیم روابط با حزب دموکرات آمریکا تأکید کرد.

یائیر لاپید در مراسم تحویل مقام وزارت امور خارجه گفت: «ما باید سریعاً برای بازگشت [آمریکا] به توافق هسته‌ای با ایران آماده شویم. این توافق بدی بود. من با آن مخالفت کردم. هنوز هم مخالف آن هستم. اما اسرائیل می‌توانست پیش از توافق با رویکردی متفاوت، تأثیر بیشتری بر آن بگذارد».

وی مدعی شد: «ما این وظیفه [آمادگی برای احیای برجام]‌ را به همراه نخست وزیر نفتالی بنت مدیریت خواهیم کرد. اما یک اصل بنیادین وجود دارد: اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، دست به هر کاری خواهد زد».

لاپید و بنت

ترمیم روابط با دموکرات‌

لاپید متعهد شد که روابط اسرائیل با حزب دموکرات ایالات متحده را بازسازی کند و کابینه درحال خروج نتانیاهو را متهم کرد که به روابط اسرائیل با حزبی که در حال حاضر ریاست جمهوری ، سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده را در دست دارد، آسیب رسانده است.

رهبر حزب یش‌عتید در مراسمی در وزارت خارجه گفت: «نوع مدیریت روابط با حزب دموکرات در ایالات متحده خطرناک بود. دولت درحال خروج یک قمار وحشتناک، بی پروا و خطرناک کرد. او [نتانیاهو] روابط با واشنگتن را صرفاً منحصر به حزب جمهوری خواه کرد و  موضع دو حزبی اسرائیل را کنار گذاشت. ما اکنون با یک کاخ سفید ، کنگره دموکرات مواجهیم که از ما عصبانی هستند. ما باید نحوه کار با آنها را تغییر دهیم».

وی افزود: «جمهوری خواهان برای ما مهم هستند، دوستی آنها برای ما مهم است، اما نه دوستی صرفاً با حزب جمهوریخواه. ما باید رویکرد خود را تغییر دهیم با آنها [دموکرات‌ها] همکاری کنیم».

لاپید که پیش از تأسیس حزب میانه‌رو یش‌عتید (آینده‌ای هست) مجری تلویزیونی مشهوری بوده است، نسبت به تغییر دیدگاه جهانی به خصوص مردم غرب نسبت به اسرائیل ابراز  نگرانی کرد و گفت: «وقتی به جایگاه بین المللی خود ، به ویژه در کشورهای غربی نگاه می کنم، وضعیت ما خوب نیست. دوره ای را به یاد نمی آورم که اقدامات ما تحت چنین حملات انتقادی مداومی قرار گرفته باشد». 

لاپید درباره مسئله فلسطین گفت: «مثل همیشه، عرصه فلسطین، تا حد زیادی سایر عرصه ها را نیز تعریف خواهد کرد. ما ممکن است به زودی انتظار موفقیت در مورد توافق نهایی را نداشته باشیم ، اما کارهای زیادی می توانیم برای بهبود زندگی فلسطینیان و گفتگو با آن‌ها در مورد مسائل مدنی انجام دهیم».

وی همچنین درباره درگیری‌ها با نوار غزه مدعی شد: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. حماس باید بداند که ما در پاسخ محکم به هرگونه شلیک موشک یا حمله تروریستی دریغ نخواهیم کرد».

وی ادامه داد: «با این وجود، از روی ضعف نیست که بگویم قلب ما برای هر کودکی که در درگیری می میرد، می‌شکند ضعف ندارد. نیازی به مردن کودکان در جنگهای بزرگسالان نیست».

لاپید همچنین می گوید که اسرائیل باید روابط خود را با یهودیان دیاسپورا (پراکنده) تقویت کند: «یهودیان از هر جریان اعم از اصلاح طلب ، محافظه کار و ارتدکس ، خانواده ما هستند. و خانواده همیشه مهمترین رابطه است و بیش از روابط دیگر باید روی آنها کار شود».

وزیر خارجه جدید و نخست وزیر جایگزین متعهد شد که روابط اسرائیل با همسایگان منطقه‌ای خود، از جمله متحدان جدید در حاشیه خلیج فارس - امارات متحده عربی و بحرین - و همچنین متحدان قدیمی نظیر اردن و مصر را تقویت کند.

وی گفت: «اردن یک متحد مهم استراتژیک است. ملک عبدالله یک رهبر مهم منطقه ای و یک متحد استراتژیک است ، ما با او کار خواهیم کرد و روابط بین کشورهای خود را تقویت خواهیم کرد».

لاپید افزود: «ما باید پیشرفت‌هایی را که با توافق نامه های ابراهیم آغاز شده است ادامه دهیم. برای تقویت صلح با کشورهای حوزه خلیج فارس ، مصر و اردن تلاش کنیم.  ما برای امضای توافق با کشورهای منطقه و فراتر از آن تلاش خواهیم کرد. این یک روند است ، طی یک روز اتفاق نمی افتد، اما وزارت امور خارجه این تلاش ها را هدایت می کند».

لاپید

گفتنی است روز یکشنبه کنست اسرائیل به کابینه ائتلافی شامل ۸ حزب مختلف رأی مثبت داد تا به این ترتیب ۱۲ سال نخست‌وزیری متوالی بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود پایان یابد. نفتالی بنت وزیر سابق آموزش در کابینه نتانیاهو، و رهبر حزب راست افراطی یامینا، به جای وی بر کرسی نخست‌وزیری تکیه زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید