سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

واکنش‌ها به اورانیوم فلزی بیست‌درصدی

کدخبر: ۴۲۴۵۰۸
اعلام قصد تولید اورانیوم فلزی بیست درصد توسط جمهوری اسلامی ایران واکنش اعضای غربی برجام را در پی داشته است.
واکنش‌ها به اورانیوم فلزی بیست‌درصدی

به گزارش اقتصادنیوز، واکنش‌ها به اورانیومی فلزی بیست‌درصدی، فسخ قرارداد ده میلیاردی پنتاگون و مایکروسافت، تحرکات ضدایرانی سعودی‌ها در سفر به آمریکا، تخلیه بگرام بدون اطلاع فرمانده جدید و غارت پادگان، تقویت نیروهای منطقه‌ای در دولت آینده ایران، حمله سوم به فرودگاه اربیل طی پنج‌ماه اخیر، انفجار اجتماعی در انتظار لبنان و هند بازنده بزرگ افغانستان، سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

واکنش‌ها به اورانیوم فلزی بیست‌درصدی

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران به این نهاد اطلاع داده قصد دارد اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی تولید کند. آژانس در این گزارش می‌گوید ایران اطلاع داد که اکسید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده به تاسیسات اصفهان منتقل شده تا به اورانیوم فلزی تبدیل شود. با این‌حال آژانس گفته که پروسه تولید اورانیوم فلزی چند مرحله‌ای و زمان‌بر خواهد بود. بر اساس خبرگزاری رویترز، در میانه مذاکرات هسته‌ای به احتمال زیاد این موضوع باعث افزایش تنش خواهد شد.

8

در واکنش به این موضوع، آمریکا و سه کشور اروپایی هشدار داده‌اند که اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش را به مخاطره می‌اندازد. وزیران خارجه سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین در بیانیه مشترکی نگرانی عمیق خود را از قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقیقاتی ابراز کرده اند. آن‌ها تاکید کرده‌اند، این اقدام نقض جدی از تعهدات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است. آنها گفته‌اند، ما بارها تأکید کرده‌ایم که زمان به نفع هیچ یک از طرف‌ها نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم در یک کنفرانس خبری ادعا کرد قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی نمونه‌ای دیگر از عدم تبعیت ایران از تعهدات توافق هسته‌ای بین المللی سال ۲۰۱۵ است. پرایس هشدار داد که «اقداماتی چنین تحریک آمیز اهرمی در مذاکرات برای ایران نخواهد بود و صرفا نگرانی‌ها نسبت به فعالیت [اتمی] ایران را تشدید می کند. پرایس گفت آمریکا بطور مرتب تاثیرات اقدام‌های ایران در نقض توافق را تحت نظر و بررسی دارد و «پیشرفت فعالیت‌های اتمی ایران بر موضع آمریکا نسبت به بازگشت به برجام تاثیرگذار خواهد بود زیرا یکی از فواید برجام طولانی شدن زمان گریز است که اگر از بین برود، آمریکا نیز در دیدگاه خود تجدید نظر خواهد کرد». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد هنوز واشنگتن به دیپلماسی پایبند است.

فسخ قرارداد ده میلیاردی پنتاگون و مایکروسافت

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت دفاع آمریکا قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خود را برای تامین شبکه فضای ابری -کلاود- با مایکروسافت لغو کرده است. این قرارداد باعث اختلاف میان شرکت‌های آمازون و مایکروسافت شده بود. پنتاگون اعلام کرده است که این قرارداد به دلیل فضای متغیر فن‌آوری‌ها دیگر جوابگوی نیاز‌های فعلی این وزارت‌خانه نیست. حالا مایکروسافت و آمازون این فرصت دارند که دوباره برای به‌دست آوردن قراردادی دیگر با پنتاگون رقابت کنند.

1

در پی اعطای قرارداد موسوم به «جدی» یا «سرمایه‌گذاری مشترک زیرساخت‌های دفاعی» به شرکت مایکروسافت، آمازون به دادگاه شکایت کرد و گفت انتخاب مایکروسافت با انگیزه سیاسی انجام شده است. سیستم جدی، به عنوان جایگزین شبکه‌های کامپیوتری قدیمی وزارت دفاع طراحی شده و یک فضای ابری واحد را به جای این سیستم قدیمی فعلی به کار خواهد گرفت.

با این حال اگر چه بیانیه پنتاگون از تغییر تکنولوژی وپیشرفت فن‌آوری صحبت می‌کند، اما یک موضوع جزیی ولی حیاتی را نادیده گرفته است. این که آمازون دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا را به سوءاستفاده از نفوذ خود در اعطای قرارداد متهم کرده بود. رییس جمهوری سابق آمریکا کم و بیش از نشان‌دادن بیزاری خود از جف بزوس، رییس شرکت آمازون ابایی نداشت. ترامپ روزنامه واشنگتن‌پست را که متعلق به جف بزوس است، واشنگتن پست آمازون می‌خواند و در توییت‌های مکرر خودش رییس شرکت آمازون را به تحقیر جف بزو خطاب می‌کرد.

تحرکات ضدایرانی سعودی‌ها در سفر به آمریکا

به گزارش رویترز، شاهزاده خالدبن‌سلمان، جانشین وزیر دفاع عربستان سعودی روز گذشته با مقامات ارشد آمریکایی در خصوص جنگ یمن و آن‌چه تهدیدهای ایران در منطقه می‌خوانند، مذاکره کرده است. بر اساس این گزارش، او بلندپایه‌ترین مقام عربستان سعودی است که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن از ژانویه سال جاری به واشینگتن سفر کرده است.

7

خالد بن سلمان دیروز با کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا دیدار و مذاکره کرد. گزارش حاکی است که در این دیدار معاون وزیر دفاع آمریکا و بر پایبندی واشینگتن در قبال روابط دفاعی با عربستان تاکید کرده است. در همین زمینه، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت، معاون وزیر کال بر تعهد ایالات متحده برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از قلمرو و مردم خود تأکید کرد. او  گفته که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا برای لحظاتی در جریان مذاکرات خالد بن سلمان و دکتر کالین کال حضور پیدا کرد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا نیز در بخش هایی از این مذاکرات دو جانبه حضور داشت.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با معاون وزیر دفاع سعودی درباره مسائل مختلف از جمله همکاری دیرین دو کشور، کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، و «تعهد آمریکا به عربستان برای کمک به دفاع از خود در حالی که این کشور با حملات گروه‌های همسو با ایران مواجه است» گفتگو کرده است. سالیوان همچنین بر اهمیت پیشرفت در زمینه وضعیت حقوق بشر در عربستان تاکید کرد.

تخلیه بگرام بدون اطلاع فرمانده جدید و غارت پادگان

به گزارش آسوشیتدپرس، به گفته مقامات در افغانستان، نیروهای آمریکایی شبانه پس از قطع برق پایگاه هوایی بگرام در حومه کابل و بدون اطلاع به فرمانده جدید این پایگاه، آن را ترک کردند. ژنرال میرعبدالله کوهستانی، فرمانده جدید پایگاه بگرام، به خبرنگاران گفته: «ما در مورد خروج آمریکایی‌ها از این پایگاه شایعاتی شنیدیم و ساعت هفت صبح متوجه شدیم که این خبر حقیقت دارد و آن‌ها بگرام را تخلیه کرده‌اند».

3

سخنگوی ارتش آمریکا حاضر نشد در مورد انتقاد نظامیان افغانستان اظهار نظر کند و به بیانیه هفته گذشته ارتش آمریکا ارجاع داد. در آن بیانیه گفته می‌شود که پس از اعلام تاریخ خروج کامل نیروهای آمریکایی در اواسط ماه آوریل از سوی جو بایدن، روند تحویل پایگاه‌های آمریکایی به ارتش افغانستان آغاز شده است. سخنگوی ارتش آمریکا ادعا کرد که آن‌ها تخلیه پایگاه‌ها را با دولت افغانستان هماهنگ کرده‌اند. به گفته مقامات ارتش افغانستان، قبل از ورود نیروهای این کشور به پایگاه بگرام در ساعت هفت صبح گروه کثیری از مردم این پایگاه را غارت کرده‌ بودند. ژنرال میرعبدالله کوهستانی تاکید کرد که با وجود پیشروی‌های اخیر طالبان، نیروهای ارتش افغانستان می‌توانند از بگرام دفاع کنند. در پایگاه هوایی بگرام یک زندان بزرگ با حدود پنج هزار زندانی نیز وجود دارد که ظاهرا اکثر آن‌ها از اعضای طالبان هستند.

ارتش افغانستان روز دوشنبه پس از استقرار در بگرام تاسیسات این پایگاه را به گروه کثیری از خبرنگاران نشان داد. وسعت این پایگاه که استفاده از آن فقط در انحصار نیروهای آمریکایی بود به اندازه یک شهر کوچک است. در قلب آن دو باند پرواز و بیش از صد جایگاه استقرار جنگنده‌ها وجود دارد. این پایگاه یک بیمارستان مجهز به ۵۰ تخت دارد و انبارهای بزرگ آن مملو از تدارکات و وسایل گوناگون است.

تقویت نیروهای منطقه‌ای در دولت آینده ایران

ابو الاء الولایی، رهبر گروه کتائب سیدالشهدا در عراق در  گفت‌‌وگویی اختصاصی با آسوشیتدپرس در بغداد اعلام کرد در جریان حمله اخیر آمریکا به دو پایگاه این گروه در مرز عراق و سوریه، چهار عضو این گروه کشته شده‌اند و اعلام کرد به این حمله پاسخ خواهند داد. او در مورد حمله نظامی اخیر آمریکا به پایگاه‌های این گروه گفت: «ما عملیاتی می‌خواهیم که برازنده آن شهدا باشد» و افزود: «ما می‌خواهیم عملیاتی باشد که همه بگویند انتقام از آمریکایی‌ها گرفته شد.»

2

ابو الاء الولایی، در این گفت‌وگو از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، به عنوان عاملی برای تقویت گروه‌های مورد حمایت ایران در سرتاسر خاورمیانه و در چهار سال آینده خبر داد.

حمله سوم به فرودگاه اربیل طی پنج‌ماه اخیر

به گزارش العربیه، فرودگاه بین‌المللی اربیل در اقلیم کردستان عراق و محل استقرار نیروهای آمریکایی در بخش نظامی این فرودگاه شب گذشته برای سومین بار طی چهار ماه گذشته مورد حمله قرار گرفت و همزمان با این حمله صدای آژیر خطر کنسولگری آمریکا در اربیل نیز به صدا در آمده است. برخی منابع گفته‌اند این حمله  با پهپاد انجام شده، ولی سازمان ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق ضمن تایید وقوع این حمله، تنها از حمله راکتی به فرودگاه بین‌المللی اربیل گزارش داد. این حمله تلفات جانی نداشته و تنها خساراتی مالی درپی داشته است.

4

این سومین حمله در نزدیک به پنج ماه گذشته به فرودگاه بین‌المللی اربیل است. حمله اول به فرودگاه اربیل شامگاه دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹ انجام شد که در جریان آن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکا بلافاصله کشته شد و از میان پنج مجروح این حمله نیز یک نفر چند روز بعد جان‌باخت. مقامات امنیتی اقلیم کردستان یک عضو گروه کتائب سید الشهداء را به اتهام ارتباط با این در اربیل بازداشت کرده‌اند. حمله دوم به فرودگاه اربیل نیز شامگاه چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه سال‌جاری انجام شد و وزارت کشور اقلیم کردستان عراق اعلام کرد در جریان این حمله یک پهپاد بخش نظامی فرودگاه اربیل را هدف قرار داد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در آن مستقر هستند.

انفجار اجتماعی در انتظار لبنان؟

به گزارش الجزیره، حسان دیاب، سرپرست نخست وزیری لبنان، نسبت به این‌که کشورش بزودی شاهد یک انفجار اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی خواهد بود، هشدار داد. دیاب، در دیدار با سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در لبنان از جامعه جهانی در خواست کمک فوری برای نجات مردم این کشور کرد  که به گفته وی در آستانه مرگ و نابودی قرار دارند.

5

او گفته : «من از طریق شما از پادشاهان، شاهزاده‌ها، روسای جمهوری و رهبران کشورهای برادر و دوست، از سازمان ملل متحد و همه نهادهای بین المللی و افکار جهانی می خواهم که به ما در نجات مردم لبنان از مرگ و نابودی کمک کنند. لبنان صرفا چند روز با انفجار اجتماعی فاصله دارد. لبنانی‌ها در رویاروئی با این سرنوشت تاریک تنها هستند». درخواست آقای دیاب برای کمک در حالی صورت می گیرد که سیاستمداران لبنانی با گذشت تقریباً یک سال از استعفای کابینه او، هنوز نتوانسته‌اند در مورد تشکیل دولت جدید به توافق برسند. دولت لبنان هفته پیش هم اعلام کرد با هدف کاهش کمبود فلج‌کننده سوخت در این کشور قیمت انواع سوخت را بیش از ۳۰ درصد بالا می‌برد؛ اقدامی که موجب شدیدتر شدن فشار بر مصرف‌کنندگان کم در آمد می‌شود.

هند بازنده بزرگ افغانستان

به گزارش العربیه، در ادامه تنش‌ها و رقابت‌ها میان هند و پاکستان بر سر نفوذ در افغانستان، عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفته که با خروج آمریکا از افغانستان، وضعیت در منطقه تغییر جدی خواهد کرد و هند «بزرگ‌ترین بازنده» خواهد بود. او در گفتگو با خبرگزاری پاکستانی جیو نیوز گفته:  «در حال حاضر، هند با چالش بزرگی در افغانستان مواجه است، کشوری که وضعیت آن بسیار پیچیده است و میلیاردها دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است». او افزوده: «هند در تروریسم دخالت دارد و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هند در حمله تروریستی اخیر در لاهور نیز دست دارد».

6

عمران خان در حالی هند را به دست داشتن در تروریسم متهم می‌کند که در روزهای گذشته، اخبار متعددی مبنی بر اعزام نیرو از سوی پاکستان به افغانستان برای کمک به طالبان منتشر شده است. به دنبال آن و در پی گسترش حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان میزان تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان افزایش یافته است. پیشتر رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با انتشار تصاویری در حساب توییتری خود گفت، ملا نبی، یکی از فرماندهان شبکه حقانی، جنگجویان گروه‌های مختلف از جمله «لشکر طیبه» را سازماندهی و مسلح کرده و از طریق مرز افغانستان به جنگ در ولایت‌های خوست، پکتیا، پکتیکا و لوگر می‌فرستد. گفتنی است که هند در رقابت شدید با پاکستان روابط خوبی با برخی جناح‌ها در افغانستان بر قرار کرده و در برخی زمینه‌ها به افغانستان کمک کرده است. با تشدید تنش‌ها و گسترش جنگ میان طالبان و نیروهای دولتی در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، رقابت‌های میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد برای نفوذ در این کشور نیز افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید