سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

خنده جنجال برانگیز سیاستمدار معروف

کدخبر: ۴۲۷۲۸۶
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه چین طی سفر به دمشق از طرحی چهار ماده‌ای برای حل بحران سوریه پرده برداشت. در افغانستان هم رهبر گروه طالبان همزمان با مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، ادعا کرد برای پایان دادن به درگیری‌ها به‌شدت طرفدار گفت‌وگو و دستیابی به راه حل سیاسی است.
خنده جنجال برانگیز سیاستمدار معروف

به گزارش اقتصادنیوز ، «متهم کردن دولت به وقت کشی توسط طالبان»، «حمله پهپادی آمریکایی ها به حشدالشعبی در سوریه»، «امارات حرفش را به کرسی نشاند»، «سبقت شیائومی از اپل»، «نه به دیکتاتوری سلامت در فرانسه»، «رونمایی از طرح چهار ماده ای چینی برای حل بحران سوریه» و خنده جنجالی آرمین لاشت در آلمان سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

رونمایی از طرح چهار ماده ای چینی برای حل بحران سوریه

به گزارش میدل ایست نیوز، وزیر امور خارجه چین که به دمشق سفر کرده است از طرح چهار ماده‌ای کشورش برای حل بحران سوریه پرده برداشت. وانگ یی در دیدار با همتای سوریه‌ای خود، «فیصل المقداد» تأکید کرد که کلید حل فراگیر بحران سوریه اجرای اصل «روندی متعلق به مردم سوریه و به دست آنان» است که شورای امنیت آن را مطرح کرده است.

1

به گفته وانگ یی طرح چین چهار ماده دارد که اولین آنها احترام به حاکمیت ارضی و یکپارچگی سوریه و احترام به انتخاب ملت سوریه و کنار گذاشتن توهم تغییر نظام در این کشور و اجازه دادن به ملت سوریه برای تعیین آینده و سرنوشت خود به صورت مستقل است. او ماده دوم طرح چین را اولویت دادن به رفاه ملت سوریه و تعجیل در روند بازسازی کشور دانست و تأکید کرد که اصلی‌ترین راه حل بحران انسانی سوریه برداشته شدن فوری همه تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور است. ماده سوم طرح چین به گفته وزیر امور خارجه این کشور اقدام اثرگذار و قاطع دربرابر تروریسم و مبارزه با همه گروه‌هایی است که در لیست شورای امنیت تروریستی دانسته شده اند. چین همچنین بر اهمیت احترام گذاشتن به نقش پیش‌گام حکومت سوریه در مبارزه با تروریسم و مخالفت با همه برنامه‌های تقسیم و تجزیه به بهانه مبارزه با تروریسم و نیز بر حمایت چین از موضع سوریه درباره مبارزه با تروریسم و همکاری امنیتی در این باره تأکید کرده است. چهارمین بند طرح سوریه حمایت از راه حل سیاسی فراگیر در سوریه با هدایت خود مردم سوریه و کاهش اختلافات میان گروه‌های سوریه‌ای و کمک جامعه بین الملل و سازمان ملل به سوریه در این راستاست.

فیصل المقداد نیز در این دیدار بر موافقت کامل دمشق با این طرح پیشنهادی چین تأکید کرد و گفت که دمشق در پی افزایش هماهنگی با چین برای پیشبرد روند صلح در سوریه است.

طالبان دولت را به وقت‌کشی و فرصت‌سوزی متهم کرد

به گزارش آسوشیتدپرس، رهبر گروه طالبان همزمان با برگزاری دومین روز از مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، ادعا کرده برای پایان دادن به درگیری‌ها به‌شدت طرفدار گفت‌وگو و دستیابی به راه حل سیاسی است. در پیام هبت‌الله آخوندزاده که در آستانه عید قربان منتشر شد، رهبر ارشد طالبان «گروه‌های مخالف» را به «وقت‌کشی» و «فرصت‌سوزی» متهم کرده است.  این سخنان در حالی بیان می‌شود که طالبان طی دو ماه اخیر و در آستانه خروج نیروهای خارجی که قرار است تا اوایل سپتامبر تکمیل شود، بخش گسترده‌ای از مناطق روستایی افغانستان را تصرف کرده و همچنان نیز در حال پیشروی در خاک این کشور است. هبت‌الله آخوندزاده در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرده است «به‌جای وابستگی به خارجی‌ها، بگذارید خودمان مسائل‌مان را حل‌وفصل کنیم و وطن‌مان را از بحران پیشرونده برهانیم».

3

از سوی دیگر، به دنبال ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد، دولت افغانستان سفیر و بقیه دیپلمات‌هایش را از پاکستان فرا خواند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به وزارت خارجه این کشور دستور داده است تا زمانی که پاکستان افرادی که دختر سفیر افغانستان را در اسلام آباد ربودند بازداشت و به کیفر اعمال‌شان نرسانده، و تا زمانی‌ که امنیت سفیر و بقیه دیپلمات‌های افغان در آن کشور تضمین نشده است، سفیر و بقیه دیپلمات‌های این کشور به پاکستان برنگردند. روز شنبه مقامات افغانستان و پاکستان از ربوده شدن چند ساعته دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد و شکنجه «شدید» وی خبر داداند. «سلسله» ۲۶ ساله، دختر نجیب‌الله علی‌خیل سفیر افغانستان در پاکستان برای ساعاتی توسط افراد نامعلوم ربوده و به شدت شکنجه شد. او سپس با آثار جراحات و رد طناب در بدنش، رها شده و اکنون در بیمارستان تحت مداوا است.

حمله پهپادی آمریکایی ها به حشدالشعبی در سوریه

العربیه مدعی شده پهپادهای آمریکایی، یک محموله اسلحه متعلق به گروه حشد الشعبی در شهرک السویعیه واقع در حومه شهر البوکمال سوریه را بمباران کردند. بر اساس این گزارش، پهپادهای آمریکایی این کامیون حامل اسلحه و مهمات را در اطراف منطقه البوکمال هدف قرار دادند و راننده این کامیون نیز کشته شد.

01

در حالی که برخی گزارش‌ها گفته اند که این کامیون متعلق به گروه عراقی «گردان های سیدالشهدا» در شرق سوریه نزدیک مرز عراق مورد حمله قرار گرفت، برخی منابع تاکید کردند که محموله اسلحه متعلق به گروه «حزب‌الله عراق» است. با این حال یک منبع امنیتی عراقی به رسانه‌های این کشور گفته کامیونی که هدف پهپاد آمریکایی قرار گرفت، حامل یک محموله مواد غذایی بوده و تلفانی جانی در بر نداشته است.

امارات حرفش را به کرسی نشاند

به گزارش روبترز، وزاری نفت و انرژی اوپک پلاس در مورد افزایش عرضه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ابتدای اوت ۲۰۲۱ به توافق رسیدند. بر پایه این توافق، افزایش عرضه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای به طور ماهانه تا دسامبر ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت ولی این افزایش بسته به شرایط بازار و روند قیمت نفت قابل بازبینی خواهد بود. بدین ترتیب افزایش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی در مجموع به ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد. اوپک و متحدانش در قالب ائتلاف اوپک پلاس همچنین توافق کردند که رقم تولید ماه مه ۲۰۲۱ به عنوان خط پایه جدید تولید پنج کشور کویت، عراق، امارات، عربستان و روسیه مدنظر قرار گیرد؛ با اجرای این توافق، تولید نفت این پنج کشور در مجموع یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز می‌تواند افزایش یابد.

5

وزرای تمامی کشورهای عضو به جز امارات عربی متحده در نشست روز دوم ژوئن/۱۱ تیر در مورد بالا بردن عرضه نفت به بازارهای جهانی از ماه اوت و تمدید توافق آوریل ۲۰۲۰ به جای آوریل تا دسامبر سال ۲۰۲۲ به اجماع رسیده بودند. اما امارات با اصرار بر خواسته خود مبنی بر افزایش افزایش خط پایه تولیدش از ۳.۱۷ میلیون بشکه کنونی به ۳.۸ میلیون بشکه در روز مانع از حصول اجماع نهایی در میان اعضا شده بود. امارات عربی متحده تاکید داشت که افزایش معنادار سطح تولید این کشور از سال ۲۰۱۸ تا کنون معطل مانده و با نهایی شدن توافق اولیه اعضا این معطلی به جای آوریل سال ۲۰۲۲ تا دسامبر آن سال به طول خواهد انجامید. بر پایه توافق دیروز یکشنبه، افزون بر افزایش خط تولید پایه امارات به ۳.۵ میلیون بشکه در روز، عربستان سعودی و روسیه هر دو شاهد افزایش خطوط پایه تولید خود از ۱۱ میلیون فعلی به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز بودند. همچنین خطوط پایه عراق و کویت به ترتیب با ۱۵۰ هزار افزایش به ۴.۸ میلیون و ۳ میلیون بشکه در روز رسید.

گروه تولیدکنندگان نفت در اوج همه‌گیری کرونا و سقوط تقاضا در آوریل ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه از تولید روزانه خود کاستند ولی با پایان اجرای سیاست قرنطینه عمومی در کشورهای جهان، افزایش تولید را به آهستگی آغاز کرده است. اما همچنان عرضه آنها حدود ۵.۷ میلیون بشکه در روز کمتر از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ است که انتظار می‌رود بخش قابل توجهی از آن تا پایان سال ۲۰۲۲ به بازار بازگردد.

سبقت شیائومی از اپل

به گزارش بلومبرگ، شرکت شیائومی چین تبدیل به دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان شده است و رقیب خود، اپل آمریکا را با 3 درصد سهم بیشتر در بازار پشت سر گذاشته است.  بر اساس این گزارش، شیائومی 17 درصد سهم صادرات گوشی‌های هوشمند در جهان را در سه ماهه دوم 2021 در اختیار گرفت. شرکت سامسونگ با 19 درصد، بالاتر از شیائومی قرار داشت و اپل با 14 درصد سهم بازار در رتبه سوم قرار گرفت.

6

این گزارش با اشاره به افزایش 300 درصدی صادرات شیائومی به آمریکای لاتین و افزایش 50 درصدی فروش آن در غرب اروپا اعلام کرده شیائومی به سرعت در حال توسعه کسب و کار خود در خارج از کشور است.

نه به دیکتاتوری سلامت در فرانسه

به گزارش یورونیوز، ده‌ها هزار شهروند فرانسوی در اعتراض به تدابیر در نظرگرفته شده از سوی دولت که به نوعی زمینه اجباری کردن واکسیناسیون را فراهم می‌کند در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گذشته در سخنانی با هدف هشدار نسبت به موج تازه همه‌گیری، دستورالعمل‌های جدید دولت تحت ریاست خود را برای کنترل شرایط موجود ارائه کرد که در آن به نوعی الزام به واکسینه شدن برای برخوداری از خدمات تفریحی و رفاهی در طول تعطیلات تابستان گنجانده شده بود. بر اساس این دستورالعمل واکسینه شدن کارکنان بهداشت و کادر درمانی الزامی است و شهروندان نیز برای استفاده از بسیاری از خدمات عمومی به خصوص ورود به مکان‌های فرهنگی و تفریحی ملزم به ارائه گواهینامه واکسیناسیون کووید خواهند بود.

4

تظاهرکنندگان فرانسوی در اعتراض به این تدابیر در پاریس و دیگر شهرها به خیابان آمدند و تصمیم‌های تازه دولت در این خصوص را محکوم کردند. تصویر امانوئل ماکرون و دیگر اعضای دولت فرانسه که به شکل چهره هیتلر درآمده بود در دست گروهی از تظاهرکنندگان در شهر مارسی دیده شد و این مسئله به نوعی بر تبعیض‌آمیز تلقی شدن دستورالعمل‌های بهداشتی دولت فرانسه حکایت داشت. این دسته از شهروندان معتقدند که موضوع سلامت به خود آنها مرتبط است و نباید دولت برای چگونگی مدیریت آن تصمیم‌گیری کند. برخی از شهروندان فرانسوی نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «نه به دیکتاتوری سلامت» در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

جریان راست افراطی و برخی از مسئولان حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن در این تظاهرات حضور پررنگی داشتند. این تظاهرات در حالی با حضور شماری از مخالفان با واکسیناسیون اجباری در شهرهای مختلف فرانسه برگزار شد که طبق آخرین نظرسنجی‌ها از هر ۱۰ شهروند این کشور هفت نفر با اقدامات و تدابیر تازه اعلام شده از سوی دولت موافق است. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از مردم فرانسه تاکنون حداقل یک دُز واکسن دریافت کرده و ۴۰ درصد از جمعیت این کشور نیز به صورت کامل واکسینه شده‌‌‌اند.

خنده جنجالی آرمین لاشت در آلمان

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان دیدار با بازماندگان مناطق سیل زده‌ای که به «سیل قرن» مشهور شده و ویرانی‌های بسیاری را در این کشور و همسایه‌اش بلژیک بر جای گذاشته، خواستار تسریع در مبارزه با تغییرات اقلیمی شد و تاکید کرد اکنون اقدام جدی برای مهار چالش گرمایش زمین «مهمتر از هر زمانی است». او وعده کمک‌های دولتی برای بازسازی مناطق آسیب دیده را داد و اولاف شولتز، معاون صدراعظم و وزیر دارایی آلمان نیز از برنامه شورای وزیران این کشور برای تصویب یک طرح کمک اضطراری برای بازماندگان در نشست هفته آینده خبر داد. او رقم این کمک را دست‌کم ۳۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود که یک برنامه بازسازی گسترده و چند میلیارد یورویی نیز در دست تهیه است.

7

 از سوی دیگر این فاجعه طبیعی حدود دو ماه پیش از انتخابات عمومی آلمان و کناره گیری آنگلا مرکل از قدرت روی داده و در این وضعیت، هرکدام از نامزدهای انتخابات سعی می‌کند بیش از گذشته بر موضوع مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی تاکید کند. اما در این میان، فردی که احتمال می‌رود بتواند به زودی به عنوان جانشین آنگلا مرکل در قامت صدراعظم جدید ظاهر شود، با یک گاف سیاسی همه را متحیر کرد. رسانه‌های آلمان تصویری از آرمین لاشت، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او روز شنبه در جریان مراسم ادای احترام به قربانیان این فاجعه، می‌خندیده است.

8

بر این اساس برخی از روزنامه‌های آلمان اینگونه تیتر زدند که «لاشت در حالی که کشور در رنج است، می‌خندد» و بسیاری نیز با اشاره به خشم ملت از این رفتار، خواستار عذرخواهی او شده‌اند. این تصویر بویژه از آن رو بسیار واکنش برانگیز بوده که آرمین لاشت در حال حاضر رئیس‌الوزرای یکی از دو منطقه با بیشترین آسیب از سیل، یعنی نوردراین‌وستفالن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید