واکنش نخست وزیر انگلیس به دست رد اتحادیه اروپا

کدخبر: ۴۲۷۹۹۲
هم زمان با بالا گرفتن مجدد اختلافات بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر وضعیت ایرلند شمالی، نخست وزیر این کشور ادعا کرده که بندهای توافق برگزیت مربوط به این منطقه قابل اجرا نیست. وی بر همین اساس از اتحادیه اروپا خواست تا پیشنهاد دولت لندن را در این زمینه به طور جدی مورد توجه قرار دهد
واکنش نخست وزیر انگلیس به دست رد اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس امروز  با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد تا درباره طرح پیشنهادی لندن برای اصلاح پروتکل ایرلند شمالی تبادل نظر کند.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون توضیح داد که پروتکل ایرلند شمالی به شکل فعلی پایدار نیست و به همین خاطر لندن پیشنهادهای جدیدی را برای اصلاح آن مطرح کرده است.

طبق پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت، این بخش از بریتانیا جزو بازار واحد اتحادیه اروپا باقی می‌ماند و ورود کالاهای ممنوع شده از سوی بروکسل نمی‌توانند از انگلیس وارد ایرلند شمالی شوند.

این بخش از توافق برگزیت به این دلیل تنظیم شده است که از ایجاد «مرز سخت» میان ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند که بخشی از اتحادیه اروپا است، جلوگیری شود.

دیروز «ماروس سفکوویچ» معاون رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد لندن را رد و اعلام کرد هیچ‌کدام از بخش‌های مختلف توافق برگزیت قابل مذاکره مجدد نیستند.

این مقام اروپایی تأکید کرد: «این آمادگی را داریم که در چارچوب پروتکل ایرلند شمالی به‌دنبال راه‌حلی خلاقانه بگردیم که به نفع جوامع مختلف در ایرلند شمالی باشد. با این حال با مذاکره مجدد بر سر این پروتکل موافق نیستیم».

اما جانسون امروز از طرف اروپایی خواست تا به طور جدی پیشنهاد لندن را مورد بررسی قرار دهد. وی افزود که فرصت قابل توجهی برای یافتن راه حل منطقی و عملی در راستای حل مشکلاتی که مردم و شرکت‌های تجاری در ایرلند شمالی با آن مواجه هستند وجود دارد و روابط دو طرف در مسیر بهتری قرار گیرد.

دو طرف توافق کردند تا در این زمینه با یکدیگر در تماس باشند.

پیش‌تر نیز «سایمون کاوونی» وزیر امور خارجه جمهوری ایرلند درخصوص رویکرد انگلیس در قبال توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) هشدار داد و اظهار داشت که رویکرد انگلیس به بروز مشکلات عظیمی منجر خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایرلند ضمن تحریک‌آمیز دانستن موضع لندن درخصوص ایجاد حساسیت‌های سیاسی در ایرلند شمالی هشدار داد و گفت آنچه باید انجام شود این است که اتحادیه اروپا و انگلیس راه همکاری را پیش بگیرند.

انگلیس پس از ۴۷ سال عضویت، ۱۲ دیماه ۱۳۹۹ به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. دولت این کشور ادعا کرد که به توافقی درباره آینده همکاری‌ با اتحادیه اروپا دست یافته است، اما منتقدان همان موقع این توافق را «سست» خواندند.

در توافق جدید انگلیس امتیازهای بسیاری به طرف مقابل داده است؛ فقط برای اینکه به گفته نخست وزیر سابق "برگزیت برگزیت باشد". فقط برای آنکه به مردم بگویند به توافقی دست پیدا کردند تا بتوانند نقطه پایانی بر چهار سال و نیم کشمکش بگذارند. توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می دهد، نه آن را از مقررات و استاندارد های اتحادیه اروپا آزاد می کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند.

مردم انگلیس بتدریج متوجه بی فایده بودن برگزیت خواهند شد. در این توافق انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورد و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می شود عملاً با محدودیتهای تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید