سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

جرقه جنگ جهانی با یک حمله سایبری؟ /ایلان ماسک بار دیگر اپل را نکوهش کرد

کدخبر: ۴۲۹۲۸۸
چهار افسر پلیس ایالات متحده در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شدند تا آنچه را که روز ۶ ژانویه در جریان حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا روی داده بود، برای قانونگذاران بازگو کنند.
جرقه جنگ جهانی با یک حمله سایبری؟ /ایلان ماسک بار دیگر اپل را نکوهش کرد

به گزارش اقتصادنیوز، «بالاترین آمار ابتلا در ژاپن با برگزاری المپیک»، «جرقه جنگ جهانی با یک حمله سایبری»، «پیش‌بینی رشد شش درصدی  اقتصاد جهانی»، «نکوهش اپل توسط ایلان ماسک»، «پیشنهاد جنجال برانگیز جف بزوس به ناسا»، «توقف فروش مارلبرو در بریتانیا تا ده سال آینده»، «آسیب به منافع آبی عراق به واسطه عدم به رسمیت شناختن قرارداد الجزایر » و «جنگ قرون وسطایی علیه کنگره» سرخط رسانه های دنیا را تشکیل داده اند.

جنگ قرون وسطایی علیه کنگره

به گزارش آسوشیتدپرس، شب گذشته، چهار افسر پلیس ایالات متحده در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شدند تا آنچه را که روز ۶ ژانویه در جریان حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا روی داده بود، برای قانونگذاران بازگو کنند. این جلسه در حالی برگزار شد که با وجود جمع آوری مدارکی قابل توجه از حوادث آن روز، هنوز بسیاری از جمهوریخواهان خشونت‌های روی داده در کاپیتول را کم اهمیت جلوه می‌دهند و تحقیقاتی را که به رهبری نمایندگان دموکرات در جریان است، نکوهش می‌کنند.

مایکل فانونه، افسر پلیس منطقه کلمبیا در ایالت نیویورک توضیح داد که جمعیت آشوبگر او به میان خود هل داده و سپس در حالی که او را «خائن» می‌نامیدند، مورد ضرب و شتم قرار داده و با دستگاه تیزر  بارها و بارها به او شوک الکتریکی داده‌اند و حتی نشان پلیس او را دزدیده‌اند. مایکل فانونه افزود که در جریان این حمله یکی از مهاجمان گفته است که «او را با اسلحه‌ خودش می‌کشد» و درنهایت نیز زیر ضربات مهاجمان بیهوش شده است. پزشکان بعدها به او گفته بودند که در جریان این حادثه دچار حمله قلبی شده است. او خطاب به نمایندگان گفت: «من برای محافظت از افراد این اتاق، به جهنم رفتم و برگشتم... اما اکنون تعداد زیادی از همین افراد به من می‌گویند که جهنم وجود ندارد یا جهنم آنقدرها هم بد نبود... این بی‌تفاوتی شرم آور است.»

01

آکوئیلینو گونل از افسران پلیس کاپیتول نیز توضیح داد که در جریان حمله ۶ ژانویه از سوی حمله کنندگان لگدمال شده است تا جایی که قدرت نفس کشیدن نداشته است؛ آنهم در حالی که مهاجمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات را فریاد می‌زدند و می‌گفتند که نتایج انتخابات دزدیده شده است. آکوئیلینو گونل گفت: «آنچه در آن روز دیدیم، چیزی شبیه به یک جنگ قرون وسطایی بود. ما مبارزه تن به تن و اینج به اینچ کردیم تا مانع از حمله خشونت طلبان به کاپیتول شویم. آنچه در آن روز روی داد، یک خشونت وحشتناک و ویرانگر بود.»

هری دان، یکی دیگر از افسران پلیس کاپیتول که سیاهپوست نیز هست، در جریان ادای شهادت خود گفت که حمله کنندگان بارها او را لجن خوانده‌اند و در حالی که او تلاش داشته از کاپیتول دفاع کند، هدف توهین‌های نژادی قرار داده‌اند. او حتی گفت که در پاسخ به ادعای آشوبگران که گفته‌اند هیچکس به بایدن رای نداده، گفته است که خود او طرفدار جو بایدن است و همین موضوع باعث حمله بیشتر به او شده است.

افسر دنیل هوجز از پلیس واشنگتن نیز به یاد آورد که چگونه آشوبگران بر سرش فریاد می‌زدند که طرفِ اشتباه را گرفته و تهدید می‌کردند که «روی زانوهایت خواهی مرد». او بارها در جریان ادای شهادت، آشوبگران را تروریست خواند و شرح داد که چگونه در حالی که توسط مهاجمان در میان دو در در حال له شدن بود، برای کمک فریاد می‌زد. آشوبگران حتی با سلاحی که در دست داشتند بارها به سر او ضربه زدند و جمجمه او را زخمی کردند.

جرقه جنگ جهانی با یک حمله سایبری؟

به گزارش رویترز، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در بازدید از اداره اطلاعات ملی این کشور گفت اگر ایالات متحده در آینده با یک قدرت جهانی وارد جنگ نظامی واقعی شود، این جنگ در نتیجه یک حمله سایبری بزرگ خواهد بود و امکان چنین حمله‌هایی با سرعت در حال افزایش است. از دید رویترز، این اظهارات جو بایدن نشانه ارزیابی ایالات متحده از افزایش تهدیدات روسیه و چین برای این کشور است.

3

آمریکا اخیرا به طور مکررهدف حملات سایبری و باج افزارها قرار گرفته است و به همین علت جو بایدن، در ۱۹ تیرماه سال جاری در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به او هشدار داد که اگر مسکو با عاملان حملات سایبری باج افزارها مستقر در روسیه برخورد نکند، واشینگتن به طور مستقل آماده اقدام در این‌باره است.

پیش‌بینی رشد شش درصدی  اقتصاد جهانی

به گزارش آسوشیتدپرس، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از  نرخ متوسط رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ را به شش درصد افزایش داده که در مقایسه با سال گذشته و اوج همه‌گیری ویروس کرونا که منفی ۳.۲ درصد بود بهبود چشمگیری نشان می‌دهد. این بالاترین افزایش در نرخ رشد اقتصادی جهان طی دو سال متوالی از سال ۱۹۸۰ است. به طور دقیق تر، این نهاد  تحت تاثیر پیشرفت سریع واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند طی ماه‌های اخیر، پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی در این کشورها بخصوص آمریکا را افزایش و همزمان پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی در کشورهای فقیر که واکسیناسیون در آن‌ها به کندی پیش می رود را کاهش داده است.

2

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تحت تاثیر احیا سریع فعالیت‌های اقتصادی و افزایش مصرف، نرخ متوسط رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته در سال جاری به ۵.۶ درصد خواهد رسید. پیش‌بینی این نهاد برای نرخ رشد متوسط در اقتصادهای نوظهور به نسبت پیش‌بینی ماه آوریل تا حدی کاهش یافته و در جدیدترین ارزیابی ۶.۳ درصد است.

در کشورهای پیشرفته و ثروتمند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل جمعیت واکسینه شده‌اند و بخش اعظم حوزه‌های اقتصادی فعالیت عادی خود را از سر گرفته‌اند. ولی نرخ متوسط واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور حدود ۱۱ درصد جمعیت است. علاوه بر این، حکومت کشورهای فقیر و در حال توسعه برخلاف کشورهای ثروتمند قادر نیستند به اقتصاد کشورهای خود پول کلان تزریق کنند که عامل مهم احیای اقتصادی است.

ایلان ماسک بار دیگر اپل را نکوهش کرد

به گزارش یورونیوز، شرکت فناوری و خودروسازی تسلا برای تقریبا نخستین بار طی دو سال گذشته توانست از محل فروش محصولات خود، سودی بیش از یک میلیارد دلار در سه‌ماهه مالی دوم امسال کسب کند. بنابر آمارها، این شرکت از آوریل تا ژوئن امسال ۱۱.۹۸ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که سود خالص آن در این سه ماه ۱.۱۴ میلیارد دلار بوده است. درآمد عمده این شرکت در این سه ماه مدیون فروش زیاد دو خودروی ارزان‌‌قیمت مدل 3 و مدل Y بوده، امری که از سقف انتظار تحلیلگران بازار بالاتر زده است. تحلیلگران پیشتر پیش‌بینی کرده بودند تسلا طی این سه ماه حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

5

رکورد افزایش سود تسلا در حالی به ثبت رسیده که این شرکت گفته است در این مدت ۲۰ میلیون دلار از محل دارایی‌های بیت‌کوینی‌اش در بازار رمز ارزها از دست داده و همینطور فروش «اعتبار دی‌اکسید کربن»اش نیز با افت مواجه شده است. در برخی ایالت‌های آمریکا و به منظور ترغیب خودروسازان به تولید خودروهای با سوخت غیرفسیلی، سازندگان خودرو ملزم به تولید مقدار معینی از وسایل نقلیه با میزان تولید صفر دی‌اکسید کربن هستند و به عنوان یک تشویق نظارتی چیزی به نام «اعتبار دی‌اکسید کربنی» به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. از آنجا که تسلا فقط وسایل نقلیه الکتریکی (EV) تولید می‌کند، معمولا این اعتبارات تشویقی را زیاد می‌آورد و به همین خاطر می‌تواند مازاد آن را به سایر خودروسازان بفروشد.

اما در ماه‌های اخیر موفقیت تسلا در فروش اعتبار مازاد خود به مشکل برخورده بود چرا که خودروسازان رقیب خود دست به افزایش تولید خودروهای برقی زده‌اند و درنتیجه نیازی به خرید اعتبار دی‌اکسید کربنی ندارند. کارخانجات بزرگ خودروسازی همچون فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن امسال قصد دارند بدون استفاده از اعتبارات خریداری شده از تسلا، اهداف تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر قاره عاری از کربن را برآورده کنند.

از سوی دیگر ایلان ماسک در جلسه مالی تسلا بار دیگر به شرکت اپل حمله کرد و گفت این کمپانی خود را غرق در کنترل نرم افزارهای نصب روی محصولاتش کرده است. او همچنین گفت تسلا در ساخت باتری‌هایش فقط دو درصد کبالت استفاده می‌کند اما اپل ۱۰۰ درصد استفاده می‌کند.  نگرانی‌هایی درباره روش غیراخلاقی استخراج این فلز مطرح شده، هرچند اپل این ادعاها را رد کرده است. ایلان ماسک تاکید کرد هدف تسلا حمایت از ظهور انرژی پایدار است.

پیشنهاد جنجالی جف بزوس به ناسا

به گزارش بلومبرگ، جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین آمازون، با ارائه یک پیشنهاد جدید ناسا را غافلگیر کرد. بزوس که اخیرا یک سفر فضایی به مدار زمین را با موفقیت انجام داده، اعلام کرد در صورتی که سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، قرارداد ساخت فضاپیما برای انتقال فضانوردان به کره ماه را به شرکت او، یعنی بلو اوریجین، واگذار کند او دو میلیارد دلار از هزینه این پروژه را خواهد پرداخت. ناسا ماه آوریل گذشته قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ساخت این فضاپیما برای اعزام فضانوردان به کره ماه تا سال ۲۰۲۴ را به شرکت «اسپیس اکس» -متعلق به ایلان ماسک، رقیب میلیاردر جف بزوس- واگذار کرد.

6

ناسا در این مناقصه پیشنهاد یک شرکت پیمانکار امور دفاعی به نام داینتیکس، و نیز پیشنهاد بلو اوریجین که با همکاری شرکت‌های لاکهید مارتین، نورتروپ، و دریپر ارائه شده بود را نپذیرفت. ناسا کمبود بودجه، سوابق اثبات شده اسپیس اکس در مأموریت‌های فضایی، و عوامل مختلف دیگر را از جمله دلایل انتخاب این شرکت برای اجرای پروژه سفر به ماه دانست.

جف بزوس در نامه‌ خود به بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت که بلو اوریجین در سال مالی کنونی دولت و سال‌های بعد از آن تا سقف دو میلیارد دلار هزینه‌های مرتبط با این پروژه فضایی را خواهد پرداخت و پولی از دولت دریافت نخواهد کرد. او در ادامه افزود که بلو اوریجین یک قرارداد منسجم و با رقمی ثابت را از ناسا می‌پذیرد، و کلیه مخارج اضافی را نیز تقبل می‌کند. جف بزوس در بخش دیگری گفت که ناسا به دلیل کمبود بودجه، از راهبرد اصلی خود برای استفاده از دو کارگزار برای این پروژه منصرف شد، ولی پیشنهاد جدید آن مشکل را برطرف می‌کند. بلو اوریجین پیش از این از ناسا به دلیل اعطای قراداد به اسپیس اکس در شرایطی «غیرمنصفانه» شکایت کرده است. اسپیس ایکس هنوز واکنشی درباره پیشنهاد جف بزوس نداشته است.

توقف فروش مارلبرو در بریتانیا تا ده سال آینده

به گزارش یورونیوز، شرکت دخانیات فیلیپ موریس اینترنشنال اعلام کرده فروش سیگار مارلبرو تا ۱۰ سال دیگر در بازارهای بریتانیا متوقف می‌شود. جاسک اولچاک، مدیر عامل این شرکت گفته: «فکر می‌کنم حداکثر تا ۱۰ سال دیگر مشکل سیگار کشیدن در بریتانیا حل شود» و در پاسخ به این پرسش که «آیا این سخن به این معنی است که فیلیپ موریس فروش سیگار را تا آن زمان متوقف خواهد کرد؟» پاسخ داد: «قطعا».  فیلیپ موریس اینترنشنال همچنین اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی تولید سیگارهای مبتنی بر توتون سنتی را بطور قابل توجهی کاهش داده و به سمت سرمایه گذاری در صنایع جایگزین همچون سیگارهای الکترونیکی برود.

7

بریتانیا بطور جدی در تلاش است تا عادت سیگار کشیدن را در میان مردم این کشور از بین ببرد. بریتانیا یکی از اولین کشورهایی بود که در سال ۲۰۰۷ میلادی استعمال دخانیات را در مکان‌های عمومی ممنوع کرد. لندن می‌گوید با این تلاش‌ها توانسته است شمار سیگاری‌ها را در این کشور در ۳۵ سال اخیر به نصف کاهش دهد. آمار نیز حاکی از آن است که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ میلادی تعداد بزرگسالان سیگاری در این کشور از تقریبا ۲۰ درصد به حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است. وزارت بهداشت بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای از برنامه‌اش برای ایجاد یک کشور «بدون دود» تا سال ۲۰۳۰ میلادی خبر داده است. این برنامه شامل اولتیماتومی برای صنایع استعمال دخانیت نیز است تا بر اساس آن، سیگاری‌ها یا سیگار را ترک کنند یا به محصولاتی کم‌خطر مانند سیگارهای الکترونیکی روی بیاورند.

کمیسیون اروپا هم در ماه فوریه از برنامه‌ای با عنوان «طرح مبارزه با سرطان» رونمایی کرد که در چهارچوب آن بودجه‌ای ۴ میلیارد یورویی برای کاهش شمار سیگاری‌های اروپا از ۲۶ درصد کنونی به پنج درصد تا سال ۲۰۴۰ میلادی اختصاص یافته است.

آسیب به منافع آبی عراق به واسطه عدم به رسمیت شناختن قرارداد الجزایر

به گزارش میدل ایست نیوز، مهدی الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق، تأکید کرده که حل مشکل کمبود در ارسال حقابه عراق از آب‌های مشترک با ایران مشروط به پذیرش رسمی قرارداد الجزایر در 1975 است. او در مصاحبه با تلویزیون رسمی عراق گفت که مناطق جنوبی نزدیک به ایران و همچنین استان خوزستان در ایران دچار مشکل افزایش دما و تغییر مسیر رودخانه‌هاست که به اکوسیستم منطقه و وضعیت کشاورزی دو کشور آسیب جدی زده است.

4

وی افزود که مشکل افزایش نمک اروندرود چندان عملی نیست چون باید آب لازم از رود کارون به شط العرب بریزد در حالی که مسیر رود کارون عوض شده است. الحمدانی گفت که ایران وعده بررسی مشکل با عراق را داده و بر اجرای پروتکل مربوط به قرارداد الجزایر تأکید دارد و عراق هنوز حاضر نیست این پروتکل را به رسمیت بشناسد. وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که به نفع عراق است که این قرارداد را به رسمیت بشناسد و با صدور مصوبه‌ای از مجلس یا هیئت دولت این قرارداد از سوی عراق به رسمیت شناخته شود و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد تا بتوان مشکلات آبی با ایران را حل کرد. او گفت که این پروتکل ضوابط مشخصی برای تقسیم منابع آبی دو کشور تعیین کرده و ایران برای هرگونه مذاکره در این باره خواستار اجرای همین پروتکل است و افزود که به رسمیت نشناختن این توافق‌نامه ازجانب عراق بیشتر به خودش ضرر زده تا به ایران.

بالاترین آمار ابتلا در ژاپن با برگزاری المپیک

به گزارش رویترز، با گذشت چند روز از آغاز بازی‌های‌ المپیک در توکیو، این شهر با شناسایی نزدیک به ۳ هزار مورد جدید ابتلا بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را از زمان شروع همه‌گیری ثبت کرد. افزایش موارد ابتلا ممکن است محبوبیت یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن، را که در پایین‌ترین حد از زمان رسیدن او به این سمت در سپتامبر گذشته است، بیش از این کاهش دهد. بسیاری از شهروندان ژاپن نگران آن هستند که سرازیر شدن سیل ورزشکاران و دست‌اندرکاران المپیک به توکیو می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کند. حدود ۳۱ درصد از آنها در نظرسنجی اخیر روزنامه «نیکی دیلی» گفته‌اند که با لغو یا تعویق بازی‌ها موافق هستند. 

10

نخست وزیر ژاپن پس از برگزاری جلسه‌ای با مقامات مسئول نظارت بر شیوع کرونا، از مردم خواست که بازی‌ها را از تلویزیون تماشا کنند و از بیرون رفتن برای انجام کارهای غیرضروری بپرهیزند. با مثبت شدن نتیجه آزمایش ۱۶ تن، از جمله سه ورزشکار، شمار کل مبتلایان مرتبط با این بازی‌ها به بیش از ۱۵۰ تن رسیده است. مبتلایان باید برای مدت ده روز قرنطینه شوند. 

از سوی دیگر، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه روند واکسیناسیون در اروپا بسیار موفقیت آمیز بوده است، اعلام کرد که هفتاد درصد بزرگسالان در اتحادیه اروپا حداقل یک دز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. خانم فن در لاین در بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا به قول خود عمل کرد و ماموریتش را انجام داد. هدف ما حفاظت از۷۰ درصد جمعیت بزرگسال در اتحادیه اروپا با حداقل یک دز واکسن در ماه ژوئیه بود. امروز ما به این هدف رسیده‌ایم.» او در ادامه اعلام کرد که در حال حاضر در اتحادیه اروپا، نسبت افراد ۱۸ ساله و بالاتر که به طور کامل واکسینه شده‌اند، ۵۷ درصد است. هم چنین، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در حال حاضر ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی کاملا واکسینه شده اند و ۶۹ درصد از آن‌ها حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند. در بریتانیا هم این آمار ۷۰.۵ و ۸۸.۱ درصد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید