سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

مذاکرات وین را تا ابد ادامه نمی دهیم/تصمیم بایدن برای مقابله با استبداد چینی

کدخبر: ۴۳۲۸۷۲
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران در برلین از ایران خواست تا هرچه سریعتر به میز مذاکرات احیای برجام بازگردد.
مذاکرات وین را تا ابد ادامه نمی دهیم/تصمیم بایدن برای مقابله با استبداد چینی

به گزارش اقتصادنیوز، «مذاکرات وین را تا ابد ادامه نمی دهیم»، «جایگزین گروه بیست برای مقابله با استبداد چینی»، «مخالفت جمهوریخواهان با افزایش سقف بدهی های دولت»، «تهدید قیمت نفت برای احیای اقتصاد جهانی»، «سهم چشم گیر شرکت بایون‌تک در رشد اقتصادی آلمان»، «هشدار نسبت به اطلاعات غلط در مورد ویروس کرونا در روسیه و چین»، «تخریب خانه‌ها و دکان‌های مهاجران سوری در آنکارا» و «ادامه مذاکرات تهران و ریاض در بغداد» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

مذاکرات وین را تا ابد ادامه نمی دهیم

به گزارش دویچه وله، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران در برلین از ایران خواست تا هرچه سریعتر به میز مذاکرات احیای برجام بازگردد. او که در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای بحرینی خود سخن می گفت، اظهار کرد: «من فکر می کنم توافق زیادی در مورد این هدف وجود دارد که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد یا حتی در مسیر دستیابی آن باشد. و ما همچنان قویا بر این باوریم که بازگشت کامل به برجام بهترین راه برای اطمینان از آن است».

74

به گفته ماس: «اگر ما نمی‌خواهیم آنچه را که تا کنون در وین به دست آورده‌ایم، به خطر بیندازیم، نمی‌توانیم تا ابد مذاکرات را طول دهیم». وزیر خارجه آلمان در ادامه گفته است: «ما انتظار داریم که ایران هرچه سریعتر به میز مذاکره در وین بازگردد و با انعطاف لازم و آمادگی برای توافق، آنچه را که برای رسیدن به یک توافق لازم است انجام دهد». آخرین دور مذاکرات احیای برجام در وین در روز ۳۰ خرداد به پایان رسید و بر خلاف دورهای پیشین، هنوز تاریخی برای مذاکرات بعدی تعیین نشد. پیش‌تر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از اعلام آمادگی دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی برای ادامه مذاکرات و احتمال ازسرگیری گفت‌وگوها از اوایل سپتامبر سال جاری خبر داده بود.

جایگزین گروه بیست برای مقابله با استبداد چینی

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در ماه دسامبر با برگزاری نشست مجازی «اجلاس سران برای دموکراسی» رهبران جهان را به عنوان چالشی در برابر استبداد چین و جایگزینی برای نشست سنتی گروه ۲۰، گرد هم می‌آورد.  کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرده بایدن در صدد است سران کشورها و چهره‌های شاخص در زمینه‌ فعالیت‌های بشردوستانه، جامعه مدنی، و بخش خصوصی از گروه‌های مختلف دموکراسی‌های جهان، گرد هم آورد. این گردهمایی در روزهای نهم و دهم دسامبر با سه هدف مشخص برگزار می‌شود: ایستادن در برابر استبداد، مبارزه با فساد، و تقویت احترام به حقوق بشر.

70

بایدن قصد دارد یک سال بعد نیز به صورت حضوری میزبان این نمایندگان باشد تا پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه تعهدهایشان را به نمایش بگذارند. در این بیانیه جزئیاتی درباره دعوت‌شدگان به این اجلاس اعلام نشده است. این اجلاس در پی برگزاری کنفرانس ماه اکتبر رهبران گروه جی۲۰ در ایتالیا برگزار می‌شود. ترکیب گروه جی۲۰ بنا بر وزن اقتصادی‌شان تعیین می‌شود و شامل نظام‌های اقتدارگرایی مانند چین و عربستان سعودی است. دعوت آمریکا همچنین از چارچوب گروه جی۷ - که متشکل از گروهی از دموکراسی‌های بزرگ غربی است و کشورهای نوظهور در آنها نمایندگی ندارند - فراتر رفته است.

تصویب لایحه پیشنهادی بایدن در سنا

به گزارش آسوشیتدپرس، سنای آیالات متحده به برنامه پیشنهادی ۳۵۰۰ میلیارد دلاری جو بایدن در زمینه ریشه‌کنی فقر و مبارزه با تغییرات اقلیمی رای مثبت داد. رای سنا در راستای سیاست‌های حزبی بود و تنها دموکرات‌ها به این برنامه رای مثبت دادند. این برنامه، به دنبال بحث‌ها و مخالفت‌های جمهوری‌خواهان با آرای مثبت ۵۰ سناتور دموکرات در برابر آرای منفی ۴۹ سناتور جمهوریخواه تصویب شد. روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه، طرح ۱۲۰۰ میلیارد دلاری زیرساخت‌ها نیز با حمایت هر دو حزب از تصویب سنا گذشت و به مجلس نمایندگان فرستاده شد.

72

در این برنامه بودجه‌های کلانی برای همگانی کردن خدمات پیش دبستانی، مبارزه با گرمایش زمین، مسکن ارزان، و بیمه بهداشتی در نظر گرفته شده است. بایدن این برنامه‌ها را اولویت دولت خود قلمداد کرده است.  دموکرات‌های سنا در چند ماه آینده تلاش خواهند کرد طی فرایندی که «تلفیق بودجه» نامیده می شود برنامه زیرساختی ۳۵۰۰ میلیارد دلاری را به تصویب کنگره برسانند. در این فرایند دموکرات‌ها تنها با اکثریت ۵۱ رای در سنا می‌توانند این طرح قانونی را از تصویب بگذرانند و مخالفت جمهوریخواهان مانع از تصویب آن نخواهد شد.

جمهوریخواهان در مخالفت با برنامه زیرساختی دوم می‌گویند این برنامه بر میزان بدهی‌های دولت فدرال خواهد افزود و از این رو به آن رای نخواهند داد. در همین راستا 46 سناتور جمهوریخواه در ایالات متحده با انتشار بیانیه ای مخالفت خود را با طرح مربوط به افزایش سقف بدهی های دولت فدرال اعلام کردند. این بیانیه تصریح می کند این مشکل و معضلی است که به واسطه افزایش هزینه های دولت دموکرات ایجاد شده و دموکرات ها باید شخصا مسئولیت این بحران را بر عهده بگیرند.  با این اقدام جمهوریخواهان، اکنون سناتورهای دموکرات برای تصویب نهایی طرح افزایش سقف بدهی های دولت با چالش جدی روبرو خواهند شد چرا که حداقل به 10 رای سناتورهای جمهوریخواه نیاز دارند. کنگره پیش از این در سال 2019 با طرح افزایش سقف بدهی های دولت به مدت 2 سال موافقت کرده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، با توجه به مخالفت شماری از نمایندگان از جمله الکساندریا اکازیو کورتز، نماینده نیویورک، می‌گوید مجلس تا زمانی که طرح دوم زیرساخت نیز از تصویب نهایی سنا نگذرد، بررسی آن را آغاز نخواهد کرد. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، می‌گوید سنا بررسی طرح دوم زیرساخت را پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی در ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد.

قیمت نفت تهدیدی برای احیای اقتصاد جهانی

به گزارش رویترز، همزمان با درخواست آمریکا از کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید نفت، بهای هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی روز گذشته به کمتر از ۷۰ دلار سقوط کرد. به گفته دولت آمریکا، میزان فعلی تولید نفت کافی نیست و می تواند تهدیدی برای احیای اقتصاد جهانی باشد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده دولت جو بایدن از اعضای اوپک و شرکای این سازمان خواسته است تولید نفت را افزایش دهند.

73

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در این بیانیه با اشاره به توافق اخیر اعضای اوپک و متحدان این سازمان در مورد افزایش تولید نفت اعلام کرد «این میزان [تولید] در بزنگاه احیای اقتصاد جهانی، به وضوح ناکافی است». بهای نفت خام برنت در سال جاری ۳۵ درصد بالاتر است؛ هر چند که هفته گذشته قیمت این کالای جهانی، به دلیل افزایش نگرانی ها از ممنوعیت سفر به کشورهایی کروناخیز و کاهش تقاضا برای نفت، شدیدترین افت در ماه های گذشته را تجربه کرد. کشورهای عضو اوپک و شرکا، موسوم به اوپک پلاس، در اجلاس ماه ژوئیه موافقت کردند که از ابتدای ماه اوت تولید روزانه خود را ۴۰۰ هزار بشکه افزایش دهند.

سهم چشم گیر شرکت بایون‌تک در رشد اقتصادی آلمان

به گزارش دویچه وله، بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده نیم درصد از تولید ناخالص ملی آلمان در سال جاری میلادی ناشی از درآمد شرکت داروسازی بایون‌تک بوده است. افزون بر آن، نیم درصد از نرخ رشد اقتصادی آلمان نیز در سال جاری برخاسته از فعالیت بایون‌تک است. از آنجا که بخش اعظم محصولات مورد نیاز شرکت بایون‌تک برای تولید واکسن در خود آلمان تولید می‌شود، فعالیت‌های اقتصادی این شرکت مستقیما بر اقتصاد کلان این کشور تاثیر گذاشته است.

71

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته نرخ رشد اقتصادی آلمان در سال جاری حدود چهار درصد پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به یک هشتم این نرخ رشد را باید به حساب درآمدهای مالی شرکت بایون‌تک نوشت. این موضوع که فعالیت‌های اقتصادی یک شرکت بتواند تاثیری چنین تعیین کننده در اقتصاد کلان یک کشور داشته باشد، پدیده‌ای نادر به شمار می‌آید. علت این موضوع را باید در ارتباط با عایدی مالی تولید واکسن مقابله با کرونا جست‌وجو کرد. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، مجموع درآمد شرکت بایون‌تک در سال جاری حدود ۱۶ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود. این در حالی است که پیش از این از حدود ۱۲ و نیم میلیارد یورو درآمد این شرکت در سال جاری سخن در میان بود.

از سوی دیگر، رشد این شرکت از «صفر به صد» نیز پدیده عجیبی است. شرکت بایون‌تک سال گذشته با موازنه منفی مالی روبه‌رو بوده است. به عنوان نمونه، تنها در سه ماهه دوم سال جاری درآمد شرکت بایون‌تک بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو اعلام شده است. این در حالی است که درآمد این شرکت در سه‌ماهه دوم سال گذشته اندکی بیش از ۴۱ میلیون یورو بود. بنابراین درآمد سه ماهه دوم سال جاری شرکت بایون تک نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از صد برابر شده است. شرکت بایون‌تک همچنین از شرکت داروسازی آمریکایی فایزر عوارض مربوط به تولید واکسن دریافت می‌کند.

هشدار نسبت به اطلاعات غلط در مورد ویروس کرونا در روسیه و چین

به گزارش بی بی سی، شرکت فیس‌بوک اعلام کرده صدها حساب کاربری را به دلیل انتشار اطلاعات نادرست  درباره واکسن کرونا حذف کرده است؛ گفته شده این تبلیغات از روسیه مدیریت می‌شدند. شرکت فیس‌بوک گفته است این حساب‌ها کشورهایی نظیر هند، آمریکا و آمریکای لاتین را هدف قرار داده بودند و تلاش شده بود از طریق به خدمت گرفتن شاخ‌های شبکه‌های مجازی، اعتماد به بعضی از انواع واکسن کووید-۱۹ تضعیف شود و ادعاهای نادرستی مطرح شود. این شرکت در گزارشی با عنوان رفتار هماهنگ شده غیرمعتبر گفته پیوندهایی بین شبکه انتشار و تبلیغات اطلاعات نادرست تحت مدیریت شرکت فازه وجود داشته است. گفته می‌شود شرکت فازه، که در زمینه بازاریابی افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد، بخشی از شرکت مادر بزرگتریست که دفتر مرکزی آن در مسکو، پایتخت روسیه است.

79

از سوی دیگر سفارت سوئیس در چین از رسانه‌های چینی خواسته است مقالات و پست‌هایی را که به گفته این سفارت حاوی اخبار جعلی است، حذف کنند. سفارت سوئیس در توییتی نوشته است یک زیست‌شناس (بیولوژیست) سوئیسی مورد ادعا که در روزهای اخیر در رسانه‌های چینی از او نقل قول شده است، احتمالا وجود خارجی ندارد.

در روزهای گذشته رسانه‌های دولتی چین مقالاتی با نظرات ویلسون ادواردز در مورد منشاء بیماری کووید-۱۹ و استقلال سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده‌اند. در این مقالات از قول فرد یاد شده نقل شده که من به عنوان یک زیست‌شناس، در ماه‌های گذشته با بهت و وحشت شاهد بوده‌ام که چگونه منشاء کووید-۱۹، امری سیاسی شده است. در مقاله ای دیگر هم عنوان شده یک زیست‌شناس اروپایی با ادعای تکان‌دهنده مبنی بر این که گروه مشورتی سازمان جهانی بهداشت در زمینه ردیابی منشاء عوامل بیماری‌زا، از جمله ویروس همه‌گیری کووید-۱۹، به ابزاری سیاسی تبدیل شده، مورد توجه عموم قرار گرفته است. همچنین در ادامه آمده است که این زیست‌شناس نگران استقلال سازمان بهداشت جهانی است و از او نقل می‌کند که ایالات متحده چنان به فکر حمله به چین درمورد ردیابی منشاء همه‌گیری است که حاضر نیست چشم خود را به روی داده‌ها و یافته‌ها باز کند.

تخریب خانه‌ها و دکان‌های مهاجران سوری در آنکارا

به گزارش بی بی سی، در پی مرگ یکی از دو مجروح درگیری‌ها بین ترک‌ها و پناهجویان سوری، چهارشنبه شب تنش در محله «آلتین‌داغ» در آنکارا بالا گرفت. چاقوکشی در درگیری بین گروهی از سوری‌ها و مردم محلی، منجر به بالاگرفتن تنش در روز چهارشنبه شد. تظاهر کنندگان بعد از مدتی به دو محله‌ای که پناهجویان سوری در آنجا اقامت دارند رفته و به خانه‌ها و دکان‌هایی حمله کردند که تصور می‌کردند صاحبان آنها سوری هستند.

76

ر هبران احزاب سیاسی، در بیانیه‌هایی از مردم خواسته‌اند تا آرامش خود را حفظ کنند. یکی از مقام‌های حزب عدالت و توسعه در توییتر نوشته: «جرمی که فرد دیگری مرتکب شده را نمی‌توان به دیگران نسبت داد». رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق هم به مردم وعده داده که «ما مشکل پناهجویان را حل می‌کنیم. و حتما آن را معقولانه حل می‌کنیم. مهمان‌هایمان را با ساز و ضرب روانه می‌کنیم. لطفا آرامش خود را حفظ کنید و به ما اعتماد کنید».

به نظر می‌رسد که ده‌هزار سوری در منطقه باتال‌قاضی زندگی می‌کنند. جمعیت این منطقه حدود پنجاه هزار نفر است. ساکنان بومی این منطقه  تصور می‌کنند سوری‌های برای دکان‌هایشان مجوز نمی‌گیرند و برای همین است که می‌توانند نسبت به ترک‌ها که مالیات می‌پردازند برتری داشته باشند. سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که در حال حاضر ترکیه میزبان بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان در جهان است. سه میلیون نفر از این آوارگان سوری هستند. در سال‌های اخیر احساسات ضد مهاجران در ترکیه شدیدتر شده و شماری از سیاستمداران مخالف دولت هم خواستار اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر علیه مهاجران شده‌اند.

ادامه مذاکرات تهران و ریاض در بغداد

به گزارش میدلیست نیوز، وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای تنش زدایی میان برخی کشورهای منطقه، گفت: مقامات ایران و عربستان درحال مذاکره درباره برخی از مسائل خود در بغداد هستند. فواد حسین پس از دیدار با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود در اسلام‌آباد، ر پاسخ به پرسش خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی دولت عراق برای میزبانی از سران کشورهای منطقه، گفت: بغداد میزبان کنفرانس کشورهای همسایه عراق خواهد بود که دستور کار آن همکاری مشترک برای صلح و رفع سوء تفاهمات میان برخی کشورهای منطقه است.

079

وزیر امور خارجه عراق اظهار داشت: ما طی سال‌های اخیر شاهد تشدید تنش‌ها میان برخی کشورها هستیم که تاثیرات مستقیمی بر عراق نیز دارد، بنابراین مصممیم با دعوت از سران کشورهای منطقه به کنفرانس بغداد به تنش زدایی و حل اختلافات کمک کنیم. وی با اشاره به اینکه ایران و عربستان درحال مذاکره در بغداد درباره مسائل دوجانبه هستند، خواستار نقش آفرینی موثر این دو کشور برای کمک به حل مسئله یمن شد. وزیر امور خارجه پاکستان نیز با استقبال از نقش بغداد برای کمک به تنش زدایی در منطقه، اظهار داشت: ما شاهد تلاش‌های دولت عراق برای کمک به رفع اختلافات میان دو کشور بزرگ و مهم اسلام و منطقه هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید