وعده بلینکن به اشرف غنی

کدخبر: ۴۳۳۴۵۴
وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور افغانستان ضمن بررسی وضعیت امنیتی این کشور، بر حمایت امنیتی و دیپلماتیک واشنگتن از دولت کابل تاکید کرد.
وعده بلینکن به اشرف غنی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به‌صورت تلفنی با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان درباره آخرین تحولات این کشور رایزنی کرد.

بلینکن در این تماس بر تعهد آمریکا به حفظ روابط امنیتی و دیپلماتیک با دولت افغانستان و حمایت از مردم این کشور تاکید کرد.

طبق بیانیه وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی همچنین درباره فوریت تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان با غنی صحبت کرد.

همزمان «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن موافقت با استقرار ۵ هزار نیروی نظامی در کابل، به آنها هشدار داد که ایجاد خطر برای آمریکایی‌ها پاسخ نظامی سریع و کوبنده‌ای را در پی خواهد داشت. (جزئیات بیشتر)

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهرهای بزرگ کشور گسترش داده است. نبرد بین نیروهای دولتی و مردمی با طالبان در شهرهای هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد.

این در حالی است که وبگاه خبری «آکسیوس» در گزارشی نوشت دولت بایدن خود را برای سقوط کابل و عقب‌نشینی از هر گونه حضور دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان آماده می‌کند که به شکلی حیرت‌آور برعکس انتظارات است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید