سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

چین در فکر تقلید از طالبان /صدور مجوز داروی ترامپ

کدخبر: ۴۳۴۹۲۶
در شرایطی که سفارت ایالات متحده در کابل به آمریکایی‌ها در افغانستان هشدار داده است که به دلیل تهدیدات احتمالی امنیتی در بیرون در فرودگاه بین المللی کابل، از آمدن به محل خودداری کنند.، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته از نظر ریاضی غیرممکن است که ایالات متحده و متحدانش بتوانند ده‌ها هزار کارمند و خانواده افغان همیار کشورهای غربی را تا ۳۱ اگوست تخلیه کنند.
چین در فکر تقلید از طالبان /صدور مجوز داروی ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، «تهدیدات امنیتی آمریکایی‌ها در فرودگاه کابل»، «تخلیه افغانستان تا 10 روز دیگر غیرممکن است»، «گفت‌وگو بر سر آینده افغانستان»، «چین در خیال تقلید از طالبان»، «تکمیل دیوار مرزی یونان با ترکیه»، «دو سوم لبنان در آستانه قطع آب آشامیدنی»، «حمله جنگنده‌های اسرائیل به غزه» و صدور مجوز برای داروی ترامپ  سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را تشکیل داده‌اند.

تهدیدات امنیتی آمریکایی‌ها در فرودگاه کابل

به گزارش آسوشیتدپرس، سفارت ایالات متحده در کابل به آمریکایی‌ها در افغانستان هشدار داده است که به دلیل تهدیدات احتمالی امنیتی در بیرون در فرودگاه بین المللی کابل، از آمدن به محل خودداری کنند. در این بیانیه آمده است فقط کسانی که توسط یک مقام دولت آمریکا به این کار دعوت شده اند باید این اقدام مبادرت کنند. پنتاگون می گوید بیانیه سفارت یک اخطار احتیاطی بوده زیرا وضعیت امنیتی بیرون فرودگاه ممکن است ساعت به ساعت تغییر کند.

4

مقامات وزارت دفاع آمریکا از یک تهدید خاص نام نبردند اما پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری، گفته بود که واشنگتن خطر احتمالی گروه داعش - رقیب طالبان - را به دقت زیر نظر دارد. هزاران نفر طی روزهای گذشته از بیم گروه طالبان به سوی فرودگاه هجوم آورده که عده زیادی از آنها در بیرون فرودگاه گیر افتاده اند. گفته شده که به دلیل ازدحام جمعیت عده ای از مردم زیر دست و پا در خطر مرگ هستند و سربازان بریتانیایی در مواردی افرادی را از جمعیت بیرون کشیده اند.

تخلیه افغانستان تا 10 روز دیگر غیرممکن است

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته از نظر ریاضی غیرممکن است که ایالات متحده و متحدانش بتوانند ده‌ها هزار کارمند و خانواده افغان همیار کشورهای غربی را تا ۳۱ اگوست  تخلیه کنند.  پیش از این قرار بود پیش از این قرار بود خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان تا روز مذکور به پایان برسد. اما جو بایدن، اعلام کرده که عملیات تخلیه اتباع کشورش از افغانستان در صورت نیاز پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.

5

بورل  با اشاره به تمهیدات شدید امنیتی آمریکا در فرودگاه کابل، آن را مانعی برای افغانستانی‌های همیار اروپایی‌ها که تلاش دارند وارد فرودگاه شوند دانست و افزود: «ما از آنها خواسته‌ایم که از خود قدری انعطاف نشان دهند». فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل دارای دو بخش غیرنظامی و نظامی است و برج مراقبت آن در اختیار نیروی نظامی آمریکا است. پنتاگون به دستور بایدن برای انجام ماموریت تخلیه آمریکاییان و افغانستانی‌های همیار حدود شش هزار نیرو در آن فرودگاه مستقر کرده است.

گفت‌وگو بر سر آینده افغانستان

به گزارش آناتولی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در صحبت تلفنی وضعیت افغانستان را بررسی کردند. اردوغان به پوتین گفته که «دولتی که به تازگی در افغانستان تشکیل می‌شود باید فراگیر باشد و از تنوع مردم افغانستان نمایندگی کند».

3

هم‌چنین بر اساس بیانیه کاخ کرملین روسای جمهور دو کشور مبارزه با تروریسم و   مقابله با قاچاق مواد مخدر را اولویت در افغانستان دانستند. خبرگزاری آناتولی گزارش داده که دو رئیس جمهور درباره مدیریت فرودگاه کابل در آینده، دولت جدید افغانستان و گفتگوها میان طالبان و رهبران افغانستان صحبت کردند.

چین در اندیشه تقلید از طالبان

به گزارش رویترز، وزیر خارجه تایوان چین را متهم به تلاش برای «تقلید» از طالبان کرد و گفت تایوان نمی‌خواهد در معرض «کمونیسم» یا «جنایت علیه بشریت» باشد. بر اساس این گزارش، فروپاشی سریع حکومت تحت حمایت ایالات متحده در افغانستان، بحث‌های داغی را در تایوان در ارتباط با احتمال وقوع سناریویی مشابه در صورت اشغال این جزیره توسط چین به وجود آورده است. رسانه‌های دولتی چین نیز گفته‌اند سرنوشت کابل به تایوان نشان داد که نمی‌تواند به واشنگتن اعتماد کند.

2

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان، در توییتی با بازنشر سخنان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، که در آن از چین خواسته بود فشارها بر تایوان را کاهش دهد، افزود: «چین در خیال تقلید از طالبان است، اما بگذارید بی‌پرده بگویم: ما اراده و ابزار دفاع از خودمان را در اختیار داریم». در ماه‌های اخیر، چین با افزایش فشار دیپلماتیک و نظامی خود بر تایوان از جمله انجام مانورهای هوایی و دریایی در نزدیکی این جزیره، واشنگتن و سایر پایتخت‌های غربی را نگران کرده است.

تکمیل دیوار مرزی یونان با ترکیه

به گزارش گاردین، دولت یونان اعلام کرده است که عملیات احداث دیوار ۴۰ کیلومتری در مرز با ترکیه را به همراه تجهیزات نظارتی، برای مقابله با موج احتمالی پناهندگان افغان به سمت اروپا تکمیل کرده است. هفته گذشته ترکیه نیز اعلام کرده بود که احداث دیوار مرزی با ایران را برای مقابله با پناهندگان توسعه می‌دهد. ترکیه طی سال‌های گذشته ۱۵۵ کیلومتر دیوار در مرز با ایران احداث کرده و قرار است طول دیوار مرزی به ۲۴۱ کیلومتر برسد.

6

دولت یونان هفته گذشته نیز اعلام کرده بود اجازه نخواهد داد پناهجویان از طریق خاک این کشور راهی اروپا شوند و همه آنها را بازخواهد گرداند. نیتوس میتاراچی، وزیر مهاجرت این کشور، گفته یونان دروازه ورود پناهندگان غیرقانونی به اروپا نیست. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، گفته بود ایران و افغانستان به‌عنوان مسیر اصلی پناهندگان به ترکیه باید اقدامات پیشگیرانه را اعمال کنند وگرنه موج پناهندگان حتمی خواهد بود.

دو سوم لبنان در آستانه قطع آب آشامیدنی

به گزارش بی‌بی‌سی، یونیسف هشدار داده که به دلیل بحران سوخت در لبنان، به زودی بیش از چهار میلیون نفر از شهروندان این کشور، دسترسی به آب را به کلی از دست خواهند داد.  لبنان با جمعیت شش میلیون نفر، در یکی از دشوارترین روزهای بحران اقتصادی که از دو سال پیش آغاز شده قرار گرفته است. کمبود بنزین و گازوئیل در این کشور موجب شده تا صف‌هایی طویل در برابر پمپ‌ بنزین‌ها شکل بگیرد.

1

به گفته هنریتا فوره، مدیر اجرایی یونیسف در حال حاضر تعدادی از تاسیسات حیاتی کشور از جمله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به دلیل قطعی برق به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. خانم فوره تاکید کرد که اگر دسترسی چهار میلیون نفر از مردم لبنان به دسترسی آب قطع شود، سلامت عمومی این کشور به شکل جدی با خطر روبه‌رو خواهد شد و علاوه بر موج اخیر ویروس کرونا، امکان شیوع بیماری‌های دیگر نیز در این کشور وجود دارد.

کمبود سوخت در لبنان در واقع بخشی از یک بحران بسیار وسیع‌تر اقتصادی است که این کشور با آن دست به گریبان است. در حال حاضر علاوه بر سوخت، دولت این کشور توان وارد کردن اقلام ضروری دیگر مانند دارو را نیز از دست داده است. همزمان کمبود سوخت بر روی بخش‌های مختلف اقتصاد و جامعه لبنان اثر گذاشته است. کمبود برق مورد نیاز برای کشور و مختل شدن حمل و نقل کالا در سراسر لبنان از جمله تبعات کمبود سوخت است. در عین حال ناتوانی سیاستمداران لبنانی برای تشکیل کابینه نیز به عمق گرفتن بحران اقتصادی افزوده و بسیاری از کمک‌های بین‌المللی به لبنان به همین دلیل متوقف شده است.

حمله جنگنده‌های اسرائیل به غزه

به گزارش میدل‌ایست نیوز، جنگنده‌های ارتش اسرائیل صبح امروز چهار موضع حماس در شمال نوار غزه را هدف بمباران قرار داده‌اند. افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، با انتشار توئیتی مدعی شده که این جنگنده‌ها مواضع تولید و انبار سلاح متعلق به حماس را هدف قرار داده‌اند. او ادعا کرده که این حمله در پاسخ به آنچه «آشوب‌های خشونت‌آمیز» در شمال نوار غزه خوانده انجام شده است.

7

از روز گذشته تنش‌ها میان دو طرف بار دیگر بالا گرفته است به طوری که در پی تبادل آتش در نقطه مرزی یک سرباز اسرائیلی و ۴۱ فلسطینی مجروح شدند که حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است. این درگیری‌‌ها در جریان اعتراضات فلسطینی‌ها رخ داد که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی غزه آن را سازماندهی کرده بودند. صدها فلسطینی در نزدیکی مرز اسرائیل دست به تظاهرات زدند و ارتش اسرائیل ادعا کرده که برخی از آنها تلاش کردند از حضار مرزی بالا بروند و برخی دیگر نیز مواد انفجاری به سمت نیروهای اسرائیلی پرتاب کردند که آنها هم واکنش نشان دادند.

صدور مجوز برای داروی ترامپ

آژانس دارویی بریتانیا برای داروی آنتی‌بادی روناپریو (Ronapreve) که ظاهرا از شدت بیماری کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سال گذشته با آن تحت درمان قرار گرفت مجوز صادر کرده است. به گفته مقامات بریتانیا، داروی روناپریو خطر یک دوره شدید بیماری کرونا را کاهش می‌دهد..

8

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا گفت که داروی تولیدی شرکت‌های داروسازی «روچ و ریجنرون» باید در اسرع وقت در سیستم بهداشتی بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد. مارتین لندری، متخصص دانشگاه آکسفورد گفته اشکال این دارو این‌ست که تهیه آن نسبتاً گران است. این دارو دو هزار پوند برابر با دو هزار و ۲۲۵ یورو قیمت دارد. به گفته این کارشناس، تعیین اولویت افرادی که می‌توانند از این دارو استفاده کنند نیز دشوار خواهد بود. آژانس دارویی اروپا در حال بررسی «کوکتل‌های آنتی‌بادی» در این داروست. آمریکا مدتهاست برای این دارو مجوز اضطراری صادر کرده است. آنتی‌بادی یا پادتن‌های «مونوکلونال» در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و طوری طراحی شده‌اند که ویروس را پس از ابتلای فرد به کرونا از کار می‌اندازد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید