نگرانی دانکی‌ها از دلسردی پایگاه آرای خاکستری

افغانستان شکست بایدن‌و‌دموکرات‌ها را رقم می‌زند؟

کدخبر: ۴۳۵۶۲۸
دموکرات‌ها بیم آن را دارند که با تشدید وضعیت جاری در افغانستان و تداوم روند رو به رشد پاندمی، از اعتبار حزب آنها در میان رای دهندگان میانه‌رو، به ویژه در ایالت‌های چرخشی که زمینه پیروزی آن‌ها در سال ۲۰۲۰ را فراهم کردند، بکاهد.
افغانستان شکست بایدن‌و‌دموکرات‌ها را رقم می‌زند؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ لیزا لِرِر، رِید اپستین و آنی کارنی، روزنامه نگاران نیوریورک تایمز در مطلبی با عنوان «بیم دموکرات‌ها از دلسردی آرای میانه» گزارش داده‌اند که به موازات ظهور یک بحران سیاسی برای بایدن، هم‌حزبی‌های وی با نگرانی فزاینده نسبت به از دست دادن قدرت خود در واشنگتن مواجه هستند.

در شرایطی که رئیس جمهور بایدن با بحرانی سیاسی روبرو شده که جایگاه وی را در حزب خود متزلزل کرده است، دموکرات‌ها در سراسر کشور به طور فزاینده‌ای نگران توانایی خود در حفظ قدرت در واشنگتن هستند و این در حالی است که دولت او در تلاش است تا از خروج آشفته خود از افغانستان دفاع و از تشدید پاندمی که همین چندهفته پیش در حال افول بود، جلوگیری کند.

در حالی که آمریکایی‌ها هفته گذشته صحنه های ویرانگری از فرودگاه کابل و قدرت‌گیری نیروهای طالبان را تماشا کردند ، انتقادات مداوم دو حزبی باعث دلسردی و دلخوری بسیاری از دموکرات ها نسبت به کاخ سفید شده است، چراکه به نظر آنها پایان طولانی ترین جنگ به شیوه‌ای که روی داد، کشور را در جبهه های مختلف مشوش کرده است. قانونگذاران از تحقیقات کنگره در خصوص نحوه خروج دولت از کنگره خبر دادند، و به گفته یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که خواست نامش فاش نشود، تعداد انگشت شماری از نمایندگان دموکرات بر این باور بودند که درخواست استعفای جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی آقای بایدن ، می تواند به رئیس جمهور در احیای روایت و بازسازی تصویر کمک ‌کند.

بر اساس این گزارش، تصاویر وحشتناک حتی حامیان سرسخت رئیس جمهور را نیز نگران کرد ، بسیاری از آنها - مانند اکثریت مردم آمریکا - از تصمیم برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حمایت کردند. اما برخی از آنها نگران این هستند که خروج از افغانستان وعده انتخاباتی آقای بایدن برای بازگرداندن فرماندهی با ثبات به دولت آمریکا به ویژه در مسائل امنیت ملی را تضعیف کرده باشد.

معضل آرای خاکستری در میدان‌های نبرد

مصاحبه با بیش از 40 دموکرات ، قانونگذار ، استراتژیست و مقامات حزبی ، کاخ سفید را در نقطه محوری نشان می دهد. اگر وضعیت پاندمی کروناویروس همچنان تشدید شود یا اوضاع در افغانستان بدتر شود ، بسیاری از متحدان رئیس جمهور می ترسند، او اعتماد رای دهندگان معتدل غیرحزبی (آرای خاکستری یا مردد) در ایالت‌های چرخشی (میدان‌های نبرد*) را از دست بدهد.

در حال حاضر ، دموکرات ها در میدان‌های نبرد هشدار داده اند که حزب باید با پیام های خود مقتدرتر عمل کند ، به ویژه در مورد اقتصاد و تلاش برای مقابله با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا که توسط نوع بسیار مسری دلتا تقویت شده است.

دلایل زیادی برای نگرانی دموکرات ها وجود دارد: از لحاظ تاریخی ، حزب رئیس‌جمهور، اکثریت خود را در انتخابات میان دوره ای احتمالاً از دست می دهد و برتری جمهوری خواهان در بازآرایی حوزه های رأی فقط این شانس را افزایش داده است.

برای استبلیشمنت و بسیاری از دموکراتهای مستقر، قدرت گرفتن سریع طالبان در افغانستان اولین بار در دوران دولت آقای بایدن بود که آنها خود را زیر نور روز، تحت تأثیر تصمیمات سخت کاخ سفید یافتند. با این حال ، تا کنون، بیشتر اعضای حزب از بیان ناراحتی خود از وضعیت کنونی به طور علنی خودداری کرده‌اند و بدون نکوهش نقش کاخ سفید در این وضعیت، عملاً در کنار دولت ایستاده‌اند.


* ایالت‌های چرخشی (Swing States) یا اصطلاحاً میدان‌های نبرد (battlegrounds) شامل ۷ ایالت کلیدی و ۵ ایالت رقابتی که در آن‌ها رقابت دو حزب اغلب نزدیک است و می‌توان گفت سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری و حزب اکثریت در مجالس سنا و نمایندگان از برآیند و ترکیب آرای الکترال در این چند ایالت حاصل می‌شود؛ ایالت‌های کلیدی شامل میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، آریزونا، جورجیا، کارولینای شمالی و فلوریدا، به علاوه ایالت‌های رقابتی شامل مینه‌سوتا، اوهایو، نوادا، و به تازگی آیووا و تگزاس
**هرچند این وضعیت یکنواخت نیست؛ گاهی در ایالت‌هایی که در دوره‌های پیش غیررقابتی بوده‌اند، انتخابات به شدت رقابتی می‌شود، مانند جورجیا و آریزونا که تا پیش از این به ندرت یک ایالت کلیدی محسوب می‌شدند اما در انتخابات ۲۰۲۰ برای نخستین بار در نزدیک به نیم قرن اخیر نامزدهای دموکرات (هم کاندیدای ریاست‌جمهوری جو بایدن و هم کاندیداهای سنا) پیروز شدند. عکس این وضعیت نیز برای فلوریدا و کارولینای شمالی رخ داد که بسیاری انتظار یک رقابت نزدیک را داشتند اما جمهوری‌خواهان با اختلاف پیروز این دو ایالت مهم شدند.

نقشه الکترال



هیچ بهانه‌ای برای این فاجعه اخلاقی و سیاسی وجود ندارد

دیوید والترز ، فرماندار سابق اوکلاهما که اکنون عضو تیم اجرایی کمیته ملی دموکرات است ، می گوید: "من افغانستان را یک اشتباه جدی، یک اشتباه قابل اجتناب می‌دانم. هیچ بهانه مناسبی وجود ندارد. این از نظر اخلاقی و سیاسی یک فاجعه و یک سیاست بد بود."

سناتور ایالتی جف جکسون از کارولینای شمالی، جانباز ارتش که در قندهار جنگیده و اکنون نامزد مجلس سنای ایالات متحده است، گفت: به طور حتم افغانستان محل بحث‌های جدی شده است. ما شش یا هفت تاون‌هال در هفته گذشته داشته‌ایم و افغانستان در همه آنها ظاهر شده است. کاملاً واضح است که نگرانی وجود دارد. آنها تصاویری را دیده اند که همه ما دیده ایم.

با این حال ، وقتی از جکسون در مورد مسئولیت دولت برای تخلیه افغان هایی که جان خود را برای حمایت از نیروهای آمریکایی به خطر انداخته اند، پرسیده شد ، انتقادی معتدل ارائه داد. وی گفت: "این باید برای دولت فعلی اولویت بالایی داشته باشد."

در کنفرانسی که روز جمعه توسط مرکز سیاست دو حزبی در واشنگتن سازماندهی شد، چهار نماینده مجلس که در ارتش خدمت می کردند – از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه - سعی کردند تا جلوی اتهامات سیاسی را بگیرند ، اما ناامیدی آنها به اوج خود رسید.

کای کاهیل ، نماینده دموکرات هاوایی ، اذعان کرد که "فاجعه" نمی تواند بدتر از یک فرودگاه کامل از افغان هایی باشد که با یک C-17 که در حال پریدن است می‌دوند، و پس از بلند شدن هواپیما چند تن از آن‌ها کشته می شوند."

اکونومیست ۲۱ آگوست افغانستان

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

مقامات دولتی معتقدند که مردم همچنان در کنار آنها هستند، نظرسنجی‌ها از حمایت قاطع آمریکایی‌ها از خروج را نشان می‌دهند و اگرچه اکنون اغلب مردم منتقد نحوه اجرای تصمیمی هستند که به زعم آن‌ها به خودی خود درست بوده، اما برخی تحلیلگران می‌گویند هرگونه پیامد سیاسی از بحران کنونی، مدت ها قبل از انتخابات میان‌دوره ای محو خواهد شد.

 فرانک لونتز ، یک کارشناس نظرسنجی جمهوری خواه که اخیراً در مورد واکنش مردم به وضعیت پاندمی را نسبت به کاخ سفید بررسی کرده است، گفت: "دموکرات ها از رئیس جمهور خود رضایت کامل دارند. آنها فکر می کنند که او به وعده های خود عمل کرده است. با این وجود ، نقطه خاصی وجود دارد که دموکرات ها شروع به پرسیدن این سوال می‌کنند که آیا او سیاست‌های مناسبی دارد یا خیر. "

به نوشته نیویورک‌تایمز، اگرچه یک عامل مهم اوج‌گیری دوباره شیوع کووید-۱۹، رویکرد آنتی واکسن و آنتی ماسک رایج در مناطق جمهوری‌خواه است، و همچنین سیاست‌های ترامپ در قبال کابل و توافق دولت وی با طالبان بود که زمینه‌ساز بحران کنونی در افغانستان شد، با این حال اگر بحران افغانستان تمدید و تکثیر شود و یا وضعیت پاندمی بطور مداوم تشدید شود، ممکن است جمهوری‌خواهان از آنچه که آنها فرصتی برای بسط روایتی وسیع از یک کاخ سفید ضعیف و ناتوان می‌دانند، به خوبی استفاده کنند و با ادامه کاریکاتورایز تصویر دولت بایدن به عنوان تصمیم‌گیر اصلی  و تماشاچی وضعیت بحرانی، اثر منفی بر پایگاه رأی دموکرات‌ها بگذارند.

نگرانی دموکرات ها در حالی افزایش می یابد که محبوبیت آقای بایدن کاهش یافته است. میانگین محبوبیت وی هفته گذشته برای اولین بار از زمان روی کار آمدن به زیر 50 درصد کاهش یافت، و دیدگاه‌های عمومی نسبت به وی در زمینه مدیریت بیماری کرونا در تابستان منفی تر شده است.

نتایج نظرسنجی روز دوشنبه هفته جاری Hill & HarrisX که در  ۲۰ و ۲۱ آگوست/۲۹ و ۳۰ مرداد انجام گرفته، نشان داد که میزان محبوبیت بایدن به ۴۹ درصد رسیده که ۶ درصد در مقایسه با میزان محبوبیت ۵۵ درصدی وی در آغاز ماه آگوست کاهش داشته است.

با این حال طبق نتایج نظرسنجی USA Today و دانشگاه سافولک، ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها تأکید کردند که افغانستان ارزش نداشته است ۵۳ درصد از خروج آمریکا از افغانستان حمایت کردند و ۳۸ درصد مخالف خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ زده بودند.

مدیر مرکز تحقیقات سیاسی سافولک به روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی گفت: «امروز، میزان رضایتمندی کلی از عملکرد رئیس‌جمهور بایدن به واسطه عملکرد وی در موضوع افغانستان، رو به بدتر شدن رفته است».

وی در تشریح نتایج نظرسنجی گفت: «میزان رضایتمندی از وی در مسئله مهاجرت و اقتصاد نیز برعکس شده است. تنها مسئله‌ای که همچنان او را در میدان حفظ کرده است، نحوه عملکرد وی در مقابله با شیوع کووید-۱۹ است که در آن جا نیز میزان محبوبیتش به سختی به ۵۰ درصد می‌رسد».

۶۲ درصد از آمریکایی‌هایی که در نظرسنجی شرکت کردند در پاسخ به این سؤال که چه کسی را مسئول جنگ افغانستان می‌دانند، نام «جرج بوش پسر» را به عنوان مسئول این فاجعه بیان کردند و «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ویرایش - 201118-trump-biden-afghanistan-troops-main-2x1-an

طبق این گزارش، موضوع دیگری که در نظرسنجی فوق مورد بررسی قرار گرفت، مسئله پناهجویان افغان بود که در حال گریز از شرایط فعلی در افغانستان هستند.

بر اساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته، ۸۴ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، تأکید داشتند که همپیمانان افغان آمریکا به همراه خانواده‌هایشان باید با روادید ویژه مهاجرتی در ایالات متحده به عنوان پناهجو پذیرش شوند.

این نظرسنجی که بین ۱۹ تا ۲۳ آگوست  برگزار شد و هزار آمریکایی در ۵۰ ایالت و نیز واشنگتن دی سی مورد نظرسنجی تلفنی قرار گرفتند و حاشیه خطای مثبت و منفی 3.1 درصد دارد.

استراتژیست‌ها چه می‌گویند؟

استراتژیست های هر دو حزب هشدار می دهند که انتخابات میان دوره ای هنوز بیش از یک سال دیگر باقی مانده است و در شرایطی که پاسخ مناسبی داده نشود، تأثیر سیاسی هر دو مورد دلتا و افغانستان ممکن است طولانی مدت شده و رقابت تنگاتنگ دموکرات‌ها برای اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

جمهوری خواهان مجموعه کاملاً متفاوتی از مسائل را به پیش می برند که بیشتر بر تهدیدات فرهنگی متمرکز شده اند: امنیت در مرز ، تورم ، برنامه های درسی مدارس و مسائل نژادی. نقاشی آقای بایدن به عنوان ناتوان در پاسخگویی - و یا حتی تشخیص - آنچه جمهوری خواهان به عنوان یک منظره جدید خطرناک توصیف می کنند، محور بحث آنهاست.

سارا لانگ‌وِل، استراتژیست معتدل جمهوری خواه که سال گذشته از آقای بایدن حمایت کرد و گروه های متمرکز رای دهندگانی را که از آقای ترامپ در سال 2016 و سپس از بایدن در سال 2020 حمایت کردند ، اداره می کند.

او گفت: "در بین این نوع رای دهندگان که احساس می کنند او بیش از حد برای چپ‌ها حکومت می کند، یک روایت وجود دارد. اینکه برخی از مهارت‌های اساسی‌تر به آن اندازه که آنها امیدوار بودند، عملی نمی شوند."

پاسخ کاخ سفید، آرای میانه را اقناع می‌کند؟

ویرایش - 201118-trump-biden-afghanistan-troops-main-2x1-an

آقای بایدن از تصمیم خود برای خروج نیروهای خود از افغانستان و هم از نحوه برخورد با تشدید مجدد ویروس دفاع کرده است. بایدن شروع به سرزنش فرمانداران جمهوری خواه کرد که برخی از آنها دستور فدرال استفاده از ماسک را در ایالت های خود ملغی کرده اند و منجر به طولانی شدن پاندمی و بازگشت تهدید امنیتی به کشور شده‌اند.

وی سقوط سریع دولت در کابل و صحنه های پرآشوب در فرودگاه آنجا را به امتناع ارتش افغانستان از جنگیدن در مقابل پیشروی طالبان نسبت داده است. روز جمعه ، آقای بایدن گسترده ترین اظهارات خود را در مورد وضعیت افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی ارائه کرد ، این امر به طور ضمنی تصدیق کرد دولت که پاسخ قبلی وی نتوانسته نگرانی ها را برطرف کند.

بایدن در مورد متقاعد کردن خود برای این تصمیم اظهار داشت که حق داشت از افغانستان خارج شود و افزود فروپاشی نیروهای ملی افغانستان اندکی پس از خروج آمریکا تنها ثابت می کند که جنگ غیرقابل پیروزی بود.

او گفت: "ما بیش از یک تریلیون دلار هزینه کردیم. ما یک نیروی نظامی افغان با حدود ۳۰۰ هزار نیرو آموزش دادیم و تجهیز کردیم. فوق العاده مجهز. نیرویی بزرگتر از ارتش بسیاری از متحدان ما در ناتو. ما هر ابزاری را که نیاز داشتند به آنها دادیم. ما حقوق آنها را برای تامین نیروی هوایی پرداخت کردیم ، چیزی که طالبان ندارند. ما به آنها هر فرصتی دادیم تا آینده خود را تعیین کنند. تنها چیزی که ما نمی توانستیم به آنها ارائه دهیم اراده مبارزه برای آینده بود."

ویرایش - 201118-trump-biden-afghanistan-troops-main-2x1-an

به نوشته نیویورک‌تایمز پاسخ آقای بایدن برای سیاستمداری که دهه ها بر اهمیت حقوق بشر تأکید داشت و در حال پرورش شخصیتی مردمی و با احساس همدردی با جامعه بود، یک انحراف شدید بود.

میا استون، کارشناس حقوق زنان و سیاست خارجی در شورای روابط خارجی ، گفت که زنان دموکرات سالها در مورد وضعیت زنان افغان شنیدند و بسیاری از آنچه که آنها پاسخ بی‌پروای آقای بایدن در این لحظه بحرانی می دانند، ناامید شدند.

خانم استون ، که همچنین در هیئت مدیره Indivisible ، یک شبکه ملی گروه های لیبرال محلی ، عضو است، می گوید: "عدم همدلی میان اظهارات رئیس جمهور بایدن و تصاویری که در رسانه های اجتماعی از زنان و دختران افغان مشاهده می‌شود، بسیار ناامید کننده بود."

مقامات کاخ سفید و متحدانش بر این باورند که مردم، جمهوری خواهان را مسئول احیای مجدد بحران‌ها می دانند ، و استناد آن‌ها به نظرسنجی هایی است که نشان می دهد آمریکایی‌های واکسینه شده انگشت اتهام را به سوی افراد واکسینه نشده نشانه می‌روند.

دموکرات ها در برخی از مناطق آسیب دیده کشور موافق نیستند. سامانتا هوپ هرینگ ، یکی از اعضای کمیته ملی دموکرات ها از پانهندل فلوریدا می گوید: "واقعیت این است که شما مسئولیت را در دست دارید و مردم رئیس جمهور بایدن را مسئول کنترل بیماری و وضعیت افغانستان می‌دانند، صرف نظر از ریشه‌های بحران و عوامل تقویت کننده آن، او صاحب بحران است و ضداطلاعات نیز آن را دامن می‌زند."

Stephen Walt Afghanistan Joe Biden American Withdrawa

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید