حضور دو عضو کنگره آمریکا در مناطق تحت اشغال طالبان

کدخبر: ۴۳۵۸۸۴
اقتصادنیوز: جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که از سفر دو عضو کنگره به افغانستان بی اطلاع بودیم.
حضور دو عضو کنگره آمریکا در مناطق تحت اشغال طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا این مقام ارشد کاخ سفید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود : تمرکز، اهداف و منابع ما باید بر تخلیه شرکای افغانستانی و شهروندان آمریکایی متمرکز باشد.

پیش از این نیز، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که از سفر این دو نماینده بی اطلاع بودند و سفر آنها باعث ایجاد اختلال در انجام ماموریت نیروهای آمریکا در افغانستان شد.
جان کربی گفت: ما در شرایط حساس و خطرناک فرودگاه کابل سفرهای اختصاصی را پیشنهاد نمی کنیم. این دو نماینده تا زمانی که در افغانستان بودند نیاز به حفاظت نظامی داشتند.فرصتی برای صحبت با فرماندهان و سربازان پیدا کردند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد سفر  ست مولتن دمکرات و پیتر میجر جمهوری خواه دو نماینده قانونگذار آمریکا در حالی به صورت مخفیانه به افغانستان انجام شد که آمریکا برای خارج کردن اتباع خود و همچنین پناهجویان افغان تحت فشار است. این دو قانونگذار آمریکایی اخیرا از دولت بایدن در مورد روند خارج کردن شهروندان آمریکایی و خارجی انتقاد کرده بودند.

محدودیتی در پذیرش متقاضیان خروج از افغانستان اعمال نکرده ایم
سخنگوی کاخ سفید همچنین در این نشست خبری با نزدیک شدن به ضرب الاجل ۳۱ اوت از سوی رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تصریح کرد با طالبان در ارتباط هستیم تا خروج آمریکایی‌ها و افغان‌هایی را که واجد شرایط هستند، تضمین کنیم.
جن ساکی همچنین اظهار داشت واشنگتن محدودیتی در پذیرش متقاضیانی که خواهان خروج از افغانستان تا ۳۱ اوت هستند، اعمال نکرده است.
سخنگوی کاخ سفید گفت:  ما هر روز به کار خود ادامه می دهیم تا افراد بیشتری را تخلیه کنیم.
این مقام دولت آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید چرا از جو بایدن نمی شنویم آمریکا با تروریست ها مذاکره نمی کند، آیا این سیاست کنونی آمریکا است، گفت: واقعیتی وجود دارد که طالبان کنترل کامل افغانستان را در اختیار دارد و این واقعیت کنونی افغانستان است و اکنون اولویت ما تخلیه نیروهای آمریکا است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گزارشی درباره وضعیت اتباع و نیروهای آمریکایی اظهار داشت طالبان تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و ما بر اساس منافع خود در مورد دولت جدید افغانستان قضاوت می‌کنیم.
به گزارش رسانه های آمریکایی، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود که به نفع آنهاست که مسوولیت پذیر عمل کنند.
وی تصریح کرد هیچ ضرب الاجلی برای کار ما و کمک به خروج شهروندان آمریکایی باقی مانده به همراه افغانستانی های زیادی که در این سالها در کنار ما بوده اند وجود ندارد و این تلاش تا ۳۱ اوت هر روز ادامه خواهد داشت.
بلینکن همچنین گفت که  واشنگتن سال‌هاست با طالبان تماس دیپلماتیک داشته و خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت ما از هر ابزار کمک دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد و با همکاری جامعه بین المللی تلاش می کنیم تا اطمینان حاصل شود که کسانی که می خواهند پس از ۳۱ اوت افغانستان را ترک کنند، قادر به انجام این کار هستند.
 بلینکن همچنین گفت ما باید بر مسائل دیگر مانند مقابله با تروریسم، کمک های بشردوستانه و انتظارات از دولت آینده افغانستان نیز متمرکز شویم.

پیش از این، شبکه خبری  سی ان ان گزارش داد: چهار هزار و ۱۰۰ تبعه آمریکایی همچنان در افغانستان حضور دارند و به هر طریقی به دنبال خروج از این کشور هستند.
 سی ان ان به نقل از یک منبع در سنای آمریکا گزارش داد که آمریکا تقریباً چهار هزار و ۴۰۰ شهروند و تبعه آمریکایی را از افغانستان خارج کرده است اما چهار هزار و یکصد نفر دیگر همچنان در این کشور باقی مانده اند که خروج آنان چالش برانگیز خواهد بود.
سی ان ان افزود: همه اتباع باقی مانده آمریکا در فرودگاه کابل و اطراف آن نیستند و در شهرهای دیگر مستقر هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید