سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

وقوع جنگ داخلی در افغانستان؟ /ترامپ تبرئه نشد

کدخبر: ۴۳۸۲۶۶
در شرایطی که گروه طالبان اذعان کرده که عناصر این گروه به کندی در ولایت پنجشیر کانون مقاومت ملی افغانستان در برابر طالبان پیشروی می کنند، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفته احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد که می‌تواند باعث بازگشت و شکل‌گیری دوباره گروه‌های تروریستی در این کشور شود.
وقوع جنگ داخلی در افغانستان؟ /ترامپ تبرئه نشد

به گزارش اقتصادنیوز، «احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده در افغانستان»، «ادامه مقاومت در پنجشیر»، «واکنش آمریکا به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه»، «عدم تبرئه ترامپ»، «پرتاب دو موشک بالستیک به خاک عربستان» و «مرحله جدید در بحران سوخت در لبنان» سرخط رسانه‌های بین‌المللی در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده در افغانستان

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفته احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد که می‌تواند باعث بازگشت و شکل‌گیری دوباره گروه‌های تروریستی در این کشور شود. او در این گفت‌وگو تصریح کرده  نمی‌داند آیا طالبان قادر خواهد بود قدرت خود را تثبیت و یک حکومت (سراسری) تاسیس کند یا خیر. میلی  تاکید کرده که در برهه‌های زمانی بین ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماه گروه‌های تروریستی خود را در منطقه عمومی دوباره سازماندهی کنند.

3

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد که با سازماندهی مجدد گروه‌های تروریستی در افغانستان آمریکا دوباره به این کشور نیرو بفرستد، پاسخ داده این مسئله به موضوع سیاست‌گذاری در این زمینه مربوط خواهد بود. اما او تاکید کرد با توجه به این که آمریکا حضور نظامی در افغانستان نخواهد داشت موضوع جمع آوری اطلاعات در این زمینه دشوار خواهد بود. به گفته او ما ‌باید شبکه جمع آوری اطلاعات را بازسازی کنیم و در صورت هرگونه تهدید علیه آمریکا دست به عملیات خواهیم زد.

ادامه مقاومت در پنجشیر

به گزارش رویترز،روز گذشته هم رویترز به نقل از منابع طالبان اعلام کرده بود اعلان دولت جدید طالبان به هفته آینده به تعویق افتاده است. برخی ناظران دلیل تاخیر طالبان در اعلام دولت تازه را نداشتن آمادگی این گروه به خاطر سقوط غیرمنتظره دولت و فرار اشرف غنی به خارج می‌دانند، اما عده‌ای دیگر دلیل آن را مقاومت در پنجشیر عنوان کرده‌اند.

6

در همین حال، در حالی که طالبان مدعی اشغال چهار منطقه در پنجشیر و پیشروی به سمت مرکز آن شد جبهه مقاومت ملی به رهبری«احمد مسعود»این ادعا را رد کرد. فهیم دشتی، سخنگوی جبهه ملی مقاومت افغانستان در توئیتر خود نوشت که نیروهای مقاومت امروز نزدیک به 600 عنصر طالبان را کشتند و بیش از هزار عنصر طالبان را به اسارت گرفته و سلاح و تجهیزات آنها را به غنیمت گرفتند. دشتی صحت اخبار سد کردن تنگه منتهی به دشت پنجشیر را با منفجر کردن کوه در منطقه دشت «یورت» را تأیید کرد و عکسی از مکانی که این اقدام در آن صورت گرفت نیز منتشر کرد. سخنگوی جبهه ملی مقاومت افغانستان گفت که مقاومت با این کار پشتیبانی عناصر طالبان که وارد ولایت شدند را قطع کرد و اکنون در حال در هم کوبیدن آنهاست. سخنگوی جبهه مقاومت همچنین گفت که نیروهای مقاومت پشتیبانی طالبان در گذرگان«خاواک» را نیز قطع کرده و هزاران عنصر طالبان را در منطقه «بریان» به دام انداخته است.

06

واکنش آمریکا به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفته: «ما همچنان از همه شرکا و متحدان‌مان می‌خواهیم، همان‌گونه که ما در بخش ۲۳۱ قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا) روشن کرده‌ایم، از هرگونه مبادله عمده جدید با بخش دفاعی روسیه پرهیز کنند». وزارت دفاع ایالات متحده هم با تایید وجود گفت‌وگوهای مستمر با شرکای سعودی، بر تعهد ایالات متحده نسبت به دفاع عربستان سعودی تاکید و از متحدان ایالات متحده خواست «از هرگونه همکاری دفاعی با روسیه، پرهیز کنند».

1

هفته پیش گزارش‌هایی مبنی بر امضاء تفاهم‌نامه همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه منتشر شد. سایت «دیفنس» در گزارشی تحلیلی نوشت این پیامی از سوی ریاض به واشنگتن است که عربستان همکاری‌های دفاعی خود را متنوع کرده و دیگر به آمریکا اکتفا نخواهد کرد. گزارش تحلیلی دیفنس می‌گوید عربستان سعودی از مدت‌ها پیش خواستار برنامه‌هایی نظامی است که انتقال آن‌ها برایشان سود داشته باشد.

ترامپ تبرئه نشده

به گزارش سی‌ان ان، کمیته منتخب تحقیقات کنگره آمریکا درباره شورش ششم ژانویه علیه کنگره، توجیهات کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان برای تبرئه کامل دونالد ترامپ از اتهام تحریک شورشیان را رد کرد. در بیانیه کمیته تحقیق عنوان شده  ادعای مک کارتی درباره عدم دعوت خشونت از سوی ترامپ در جریان شورش روبروی ساختمان کنگره رد و تاکید شده کمیته هنوز به چنین نتیجه گیری نرسیده است.

05

تکذیب ادعای مک کارتی درباره تبرئه ترامپ در حالی مطرح شده که یک هفته پیش از این مک‌کارتی طی یک مصاحبه گفته بود اداره تحقیقات فدرال آمریکا و سایر کمیته های تحقیقاتی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که ترامپ نقشی در شورش های کنگره آمریکا نداشته است.

پرتاب دو موشک بالستیک به خاک عربستان

به گزارش العربیه، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مدعی شده دو موشک بالستیک که به سوی مناطق شرقی و جنوبی عربستان شلیک شده بودند را بر روی هوا منهدم کرده است. در بیانیه ائتلاف عنوان شده یک موشک بالستیک به سوی مناطق نفت‌خیز شرق عربستان شلیک و بر فراز شهر دمام منهدم شده است. دمام مرکز استان شرقی عربستان است که اکثریت جمعیت شیعه این کشور در آن زندگی می‌کنند و در عین حال اکثریت نفت عربستان نیز در همین استان تولید می‌شود.

4

نیروهای ائتلاف سپس بیانیه دیگری صادر و اعلام کرده که یک موشک بالستیک دیگر را نیز در مسیر شهر نجران منهدم کرده است. پیشتر گزارش‌هایی از حمله سه پهپاد مسلح به این شهر هم منتشر شده بود. نجران یک شهر جنوبی عربستان است که در نزدیکی مرز این کشور و یمن قرار دارد. تاکنون گزارشی از وارد شدن هرگونه خسارت به تاسیسات نفتی عربستان منتشر نشده است. در حالی که ائتلاف گروه حوثی‌های یمن را عامل این حملات دانسته است، این گروه هنوز به این اتهامات واکنشی نشان نداده است.

مرحله جدید در بحران سوخت در لبنان

به گزارش الجزیره، یک هیئت عالیرتبه لبنانی برای گفت‌وگو درباره بحران شدید سوخت جاری در این کشور وارد سوریه شده است. هیئت لبنانی متشکل از زینه عکر، معاون نخست‌وزیر که هم‌زمان سمت وزیر دفاع و سرپرست وزارت خارجه را نیز بر عهده دارد؛ غازی وزنی، وزیر دارایی؛ ریمون غجر، وزیر انرژی؛ و عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت عمومی لبنان است. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، در یک گذرگاه مرزی از هیئت مذکور استقبال کرد و به همراه آنها از راه زمینی به دمشق، پایتخت سوریه، بازگشت.

2

لبنان در انتظار دریافت یک محموله سوخت از سوی ایران است وگفته می‌شود برای دور زدن مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا، این محموله سوخت با کامیون از سوریه به لبنان منتقل خواهد شد. اما دریافت این محموله از سوی لبنان به منزله نقض تحریم‌های وضع‌شده آمریکا علیه ایران است. مقامات آمریکایی ضمن هشدار به لبنان نسبت به استفاده از نفت ایران و پیشنهاد ارائه کمک به این کشور در رویارویی با بحران اقتصادی جاری، با مقامات مصری، اردنی، و لبنانی در گفت‌وگو هستند تا راه‌حلی بلندمدت برای بحران سوخت لبنان پیدا کنند. بر اساس این گزارش، هیئت لبنانی طی این سفر در گفت‌وگوهای خود با مقامات سوری، زمینه را برای اجرای طرح ایالات متحده مبنی بر انتقال گاز مصر به اردن جهت تولید برق و سپس انتقال آن از طریق سوریه به لبنان به منظور کمک به حل بحران انرژی این کشور آماده می‌کند.

از سال ۲۰۱۱ یعنی از زمان وقوع جنگ داخلی در سوریه، لبنان روابط دیپلماتیک خود را با سوریه حفظ کرده، اما در عین حال سیاست دوری از درگیری را در پیش گرفته که این اقدام باعث تضعیف روابط رسمی بین دو کشور شد. مقامات امنیتی و سیاستمداران لبنان در سال‌های اخیر دیدارهایی از سوریه داشته‌اند، اما این دیدارها تقریبا به صورت شخصی و یا از جانب احزابی که از بشار اسد، رئیس جمهور حمایت می‌کنند، صورت گرفته است. حال سفر رسمی مقامات لبنانی به سوریه تلویحا اشاره به آن دارد که آمریکا مایل است از تحریم‌های غرب که هر گونه معامله رسمی با دولت سوریه را ممنوع کرده و تلاش‌های قبلی لبنان برای تامین گاز از مصر که با مشکل مواجه شده، چشم‌پوشی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید