سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

شرط بایدن برای بازگشت به برجام /تحریم ارزهای دیجیتالی کارساز شد؟

کدخبر: ۴۴۲۴۱۵
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفته: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است منوط به این‌که تهران نیز به صورت «کامل» آن را اجرا کند.
شرط بایدن برای بازگشت به برجام /تحریم ارزهای دیجیتالی کارساز شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، «شرط بایدن برای بازگشت به برجام»، «ابهام بر سر دلایل لغو نشست سران آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا»، «دیدار نمایندگان چین، روسیه و پاکستان با سران طالبان و افغان»، «تلاش برای جلوگیری از تعطیلی دولت در آمریکا»، «کارسازی تحریم دولت‌ها علیه رمزارزها» و «پناه تبهکاران مجازی به تلگرام» سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

شرط بایدن برای بازگشت به برجام؛ آغاز عصر دیپلماسی بی پایان

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده آمریکا هم‌چنان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است. او که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در این مجمع سخنرانی می‌کرد، افزود: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است منوط به این‌که تهران نیز به صورت «کامل» آن را اجرا کند. بایدن گفت که «در حال کار» با چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان است تا «با ایران به شکل دیپلماتیک تعامل شود و بازگشت به» برنامه جامع اقدام مشترک میسر شود.

14

در همین حال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده مذاکرات هسته‌ای وین به‌زودی و طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع اعضای برجام رسیده است. با این حال او متذکر شده در عین حال لازم است قبل از آن، تیم سیاست خارجی دولت جمع‌بندی نهایی خود را در خصوص کم و کیف گفت‌وگوها انجام دهد. در این شرایط یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم به واشینگتن‌پست گفته که با تغییر مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای، روند گفت‌وگوها سخت‌تر خواهد شد. او گفت: «ما حتی با مذاکره‌کنندگان قبلی که آنها را می‌شناختیم نتوانستیم اختلافات را حل کنیم.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان ادعا کرد ایالات متحده به ۲۰ سال جنگ در افغانستان پایان داد و همان‌طور که ما این فصل از جنگ‌های بی‌پایان را می‌بندیم، عصر جدیدی از دیپلماسی بی‌پایان را آغاز می‌کنیم. به ادعای بایدن، در این عصر از قدرت کمک توسعه خود برای سرمایه‌گذاری به شیوه‌های جدید استفاده می‌کنیم تا وضعیت مردم سراسر جهان را ارتقاء دهیم. او در عین حال مدعی شد اگر ضرورت ایجاب کند ایالات متحده آماده استفاده از زور است، اما قدرت نظامی باید آخرین گزینه باشد.

در واکنش به سخنرانی جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، گفت: «بایدن بار دیگر ضعف را در صحنه جهانی به نمایش گذاشت». نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در مصاحبه با فاکس نیوز ضمن انتقاد از سخنرانی جو بایدن گفت که بایدن «واقعیت و جدیت دشمنان و تهدیدها علیه ایالات متحده» همچون چین، روسیه، ایران، کره شمالی، ونزوئلا، افغانستان و تروریسم را نادیده گرفت. پاریس دنارد، سخنگوی حزب جمهوری خواه، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که اظهارات جو بایدن در سازمان ملل با واقعیت همخوانی نداشت. دنارد افزود: بایدن درباره مقابله با کرونا صحبت کرد، اما تریبون سازمان ملل درباره مسئولیت چین در آغاز این همه‌گیری چیزی نگفت.

ابهام بر سر دلایل لغو نشست سران آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا

به گزارش آسوشیتدپرس، نشست مقامات آمریکا، فرانسه و سایر کشورها که قرار بود در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود، لغو شد. مقامات آمریکایی مشکلات مربوط به برنامه ریزی را علت لغو آن اعلام کردند.  مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفتند نشست روز چهارشنبه بین آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا دیگر برگزار نمی شود.

15

به گفته یکی از مقامات، احتمالا برنامه‌های در سطح وزیران مانع از برگزاری این جلسه شد.  وزارت امور خارجه آمریکا به طور خاص اعلام نکرد آیا اختلافات دیپلماتیکی غیرمعمول اخیر بین آمریکا و فرانسه -بر سر توافق نامه ای که بر اساس آن، آمریکا و بریتانیا به استرالیا برای خرید زیردریایی های هسته ای کمک خواهند کرد- دلیل لغو این نشست بوده است یا خیر.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در سخنان دیروز خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود بعد از سال‌ها سیاست «اول آمریکا» که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در پیش گرفته شد، اکنون امیدواریم که ایالات متحده به‌عنوان شریکی قابل اتکا برای شرکای بین‌المللی خود باقی بماند. 

دیدار نمایندگان چین، روسیه و پاکستان با سران طالبان و افغان

به گزارش بی‌بی‌سی، نمایندگان روسیه، چین و پاکستان با محمد حسن آخوند، سرپرست نخست‌وزیری دولت طالبان در کابل دیدار کرده‌اند.  در این دیدار سرپرستان وزارت خارجه و وزارت دارایی نیز حضور داشته است. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه، یو شیائو یونگ، نماینده ویژه چین و محمد صادق خان، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در کابل مشغول دیدار با مقامات طالبان و دیگر گروه‌های هستند. عبدالله عبدالله، رئیس نهاد پیشین شورای عالی صلح افغانستان نیز در فیسبوک خود نوشته است که به همراه حامد کرزی میزبان نمایندگان این کشورها در کابل بوده و در مورد تحولات جاری تبادل نظر صورت گرفت. عبدالله نوشت که در این دیدار روی تشکیل یک دولت فراگیر که برای همه قابل قبول باشد، صلح و ثبات، رعایت حقوق زنان و حق برابر همه به افغانها به آموزش صحبت شد.

16

در حالی که هنوز هیچ کشوری دولت جدید طالبان را به رسمیت نشناخته، عمران خان نخست وزیر پاکستان به بی‌بی‌سی گفته که پاکستان در تعامل با همسایگان افغانستان و بطور جمعی در مورد به رسمیت شناختن یا نشناختن دولت طالبان تصمیم خواهند گرفت.

تلاش برای جلوگیری از تعطیلی دولت

به گزارش پایگاه خبری هیل، مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قانونی جلوی تعطیلی دولت این کشور را که تنها چند روز دیگر به آن مانده بود، گرفت و پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل های قریب الوقوع، سقف بدهی این کشور را معلق کرد. هر چند که انتظار می رود این قانون در مجلس سنا به دیوار جمهوریخواهان برخورد کند و برای تصویب با دشواری مواجه شود. این لایحه با نتیجه 220 رای موافق در برابر 211 رای مخالف تصویب شد؛ آرایی که عمدتا بر مبنای گرایش حزبی انداخته شده بودند.

11

 این لایحه اکنون برای تصویب نزد مجلس سنا فرستاده می شود و در آنجا علاوه بر همه دموکرات ها نیاز است که دست کم 10 جمهوریخواه هم به آن رای مثبت بدهند تا تصویب شود. تقریبا همه سناتورهای جمهوریخواه با معلق کردن سقف بدهی آمریکا مخالفت کرده اند؛ آنها استدلال کرده اند که دموکرات ها باید از طریق پروسه آشتی بودجه ای که بتواند فیلیباستر (اطاله مذاکرات) را دور بزند، وارد عمل شوند. دموکرات ها مساله تعلیق سقف بودجه تا تاریخ 15 دسامبر 2022 را به یک لایحه ای که تصویب آن الزامی است، مشروط  کرده اند تا جلوی تعطیلی فعالیت دولت در اول اکتبر را گرفته و تلاش کنند جمهوریخواهان را به منظور کنار گذاشتن تهدیداتشان، تحت فشار قرار دهند.

هنوز نامشخص است که آیا بسته آشتی سر وقت آماده خواهد شد تا به عنوان یک ابزار قانونی برای رسیدگی به سقف بدهی مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر. سقف بدهی در تاریخ اول اوت مجددا اعمال شد و جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت اگر کنگره این سقف را افزایش نداده یا معلق نکند دولت فدرال زمانی در ماه اکتبر دیگر قادر به پرداخت صورتحساب هایش نخواهد بود. دموکرات ها متذکر شده اند که خود آنها در زمان دولت دونالد ترامپ چند بار با جمهوریخواهان در رای دادن به معلق سازی سقف بدهی همراهی کرده و تاکید دارند که این مساله باید بر مبنای دو حزبی مورد رسیدگی قرار بگیرد تا  تضمین شود آمریکا وظایفش در قبال بدهی را که متقبل شده برآورده می کند.

تحریم دولت‌ بایدن علیه رمزارزها کارساز شد

به گزارش یورونیوز، به فاصله کمی پس از آن که بحران مالی گروه املاک چینی بازار رمزارزها را هم تکان داد، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز با تایید اخبار غیررسمی روز‌های اخیر مبنی بر وضع تحریم‌های تازه علیه مبادله رمزارزها جو منفی حاکم بر بازار ارزهای رمزنگاری‌ شده را حفظ کرد. قیمت هر بیت‌کوین، پرخریدارترین رمزارز جهان، در آغاز معاملات روز گذشته  تا ۳۴ هزار و ۵۹۷ یورو سقوط کرد و این پایین‌ترین حد در طول یک‌ماه‌ونیم گذشته بوده است. قیمت‌ اتریوم، دومین رمزارز پرخریدار جهان نیز سقوط مشابهی را مشاهده کرد.

13

نوسان نزولی قیمت رمزارزها در شرایطی رخ داد که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته اعلام کرد مبادله رمزارزها را به دلیل استفاده گسترده از آنها در پولشویی از طریق حملات سایبری باج‌‌افزاری تحریم می‌کند. نخستین اقدام دولت آمریکا علیه مبادله رمزارزها پس از آن صورت می‌گیرد که حملات سایبری طی ماه‌های گذشته چندین صنعت این کشور را فلج کرد و موجب تهدید برخی از سازمان‌های دولت ایالات متحده شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داده که دریافتی باج افزارها تنها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ چهار برابر شده است.پیش از این نگرانی حاکم بر بازار‌های مالی جهان در خصوص بازگشت رکود به چین و اقتصاد جهانی موجب شده بود که فروش دارایی‌های پرریسک از جمله رمزارزها نیز در خرید و فروش‌های روز دوشنبه افزایش یابد.

تبهکاران مجازی به تلگرام پناه برده‌اند

فایننشال تایمز و شرکت خدمات امنیت اینترنت سایبر اینت در گزارشی اعلام کرده‌اند که پیام‌رسان تلگرام بیش از پیش به محل فعالیت تبهکاران تبدیل شده است. براساس این گزارش شمار آدرس‌های ایمیل و رمزهای عبور به سرقت رفته که برای فروش در تلگرام ارائه شده‌اند در سال ۲۰۲۰ چهار برابر افزایش یافته است. پیشتر چنین لیست‌هایی در دارک‌نت به فروش می‌رسیدند. براساس این گزارش استفاده از پیام‌رسان تلگرام برای تبهکاران در مقایسه با دارک‌نت آسان و ساده‌تر است. هم‌چنین کانال‌هایی که به عرضه مواد مخدر، سلاح و اسناد جعلی می‌پردازند، در تلگرام افزایش یافته است.

12

پیام رسان تلگرام مدتی است که در کانون انتقادها قرار گرفته است. این پیام رسان بندرت محتوای مجرمانه را پاک می‌کند. شبکه تلگرام همچنین مورد علاقه و توجه راست‌گرایان افراطی، طرفداران تئوری توطئه و -پس از پاندمی کرونا- مخالفان سیاست‌های ضد کرونایی قرار گرفته است. امنیت تلگرام برای سازندگان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در سال ۲۰۱۴ یک مسابقه برای یافتن باگ در پیام‌رسان تلگرام با جایزه ۳۰۰ هزار دلار اعلام شد که بدون برنده در فوریه سال ۲۰۱۵ پایان گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید