ماجرای یک خلبان که در سانحه هوایی 7 مهر 60 نامی از او برده نمی‌شود!

کدخبر: ۴۴۴۲۹۷
اقتصادنیوز: یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس، نقش موثری در حوزه راهبردی این نیروی ایفا کرده است.
ماجرای یک خلبان که در سانحه هوایی 7 مهر 60 نامی از او برده نمی‌شود!

به گزارش اقتصادنیوز باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیرو‌های پیشگام در نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

این نیرو از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.

خلبانان جنگنده‌های اف‌۴ و اف‌۵ نیز از شجاع‌ترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرج‌الله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵‌ها و اف۴‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴‌های ایران در دست خلبانان بزرگی، چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضل‌اله جاویدنیا و ده‌ها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.

در این گزارش می‌خواهیم از خلبانی یاد کنیم که کمتر از او یاد شده است.

روایتی از فداشدن در راه وطن

سرگرد خلبان شهید مهرزاد مستشاری یکی از شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که دومین روز از بهمن ماه سال ۱۳۲۴ در یکی از محلات تهران چشم به جهان گشود. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش طی کرد و پس از دریافت دیپلم خود در تاریخ ۱۲ مردادماه سال ۱۳۴۳ وارد نیروی هوایی ارتش شد.  

مهرزاد مستشاری

دوره مقدماتی پرواز را در ایران سپری کرد و به آمریکا اعزام شد تا در آنجا دوره‌های تحصیلی سطح عالی پرواز را نیز طی کند. وی دوره عالی پرواز را با موفقیت در آمریکا گذراند و پس از دریافت گواهینامه خلبانی خوددر سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت. پس از بازگشت طبق امریه ستاد نیروی هوایی ارتش به جمع خلبانان گردان شکاری اف-۴ پایگاه یکم شکاری پیوست. او طی دوران خدمتش در مشاغل مهمی فعالیت می‌کرد که عبارتند از؛ افسر خلبان شناسایی تاکتیکی گردان ۲۲ شکاری پایگاه سوم شکاری، افسر خلبان شناسایی (کابین جلو) گردان ۱۱ شکاری معاون عملیات پایگاه یکم شکاری و افسر ستاد عملیات هوایی شکاری دایره نظارت بر اجرای طرح‌های پایگاه یکم شکاری.

14833896_181

وقتی شیرینی عملیات ثامن الائمه به زهر تبدیل شد

پس از پـایان موفقیت آمیز عملیات ثامن الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه جهت تقدیم گزارش به امام خمینی (س) به وسیله یک فروند هواپیمای سی - ۱۳۰ عازم تهران شدند. هواپیما روز ۷ مهر ماه سال ۱۳۶۰ در جنوب غربی کهریزک دچار سانحه شده و به علتی نامشخص هر چهار موتور هواپیما خاموش می‌شود.

هواپیما

خلبان تلاش می‌کند هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند، اما موفق نمی‌شود و هواپیما در زمین ناهموار فرود می‌آید و پس از طی مسافتی در نقطه‌ای متوقف و بال هواپیما به زمین اصابت می‌کند و هواپیما آتش گرفته و ۴۹ نفر سرنشین آن از جمله پنج تن از سرداران رشید اسلام، سرلشکر فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، سرلشکر یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر سید موسی نامجو وزیر دفاع، سرلشکر فکوری مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش و سرلشکر جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان به شهادت رسیدند.

در این بین یک شهید خلبان نیز وجود دارد که کمتر از او یاد می‌شود؛ سرگرد خلبان شهید مهرزاد مستشاری نیز در این پرواز حضور داشت که به همراه امرای ارتش و سپاه به شهادت رسید.

14833895_133

پیام امام خمینی (ره) در پی شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه هوایی‌ ۷ مهر ۶۰

در پی وقوع این حادثه امام خمینی (ره) در پیامی که در روز ۸ مهرماه سال ۱۳۶۰ خطاب به ملت ایران صادر کردند، شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

وقتی خلبان ایرانی جاودانه شد | روایتی از فداشدن در راه وطن + تصاویر

متن این پیام به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

با کمال تأثر و تأسف خبر دلخراش سانحه هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به اسلام و ملت شهیدپرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سرلشکر، ولی الله فلاحی، تیمسار سرتیپ نامجو، تیمسار سرتیپ فکوری و آقای کلاهدوز بودند واصل گردید. اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند.

وقتی خلبان ایرانی جاودانه شد | روایتی از فداشدن در راه وطن + تصاویر

امید است که پس از پیروزی شرافت آفرین برای ملت و پس از زحمات طاقت فرسا در راه هدف و عقیده، روسفید و سرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند. شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم؛ پس چه سعادتی بالاتر از آنکه در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود؛ و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دیْن خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند. اکنون بر ملت ایران و خصوص قوای مسلح است که با شجاعت و قدرت و مجاهدت و افزودن پشتکار، یاد آنان را زنده و به جهاد، چون آنان ادامه دهند؛ و در جبهه و پشت جبهه پیروزی آفرینند و به پیش روند، و دل دشمنان کوردل را که با شهادت هر یک از رزمندگان ما وعده شیطانی به خود می‌دهند لرزنده‌تر کنند و به آنان بفهمانند کسانی که برای هدف و عقیده جهاد می‌کنند و از میهن عزیز خود دفاع می‌نمایند، از شهادت این عزیزان سستی و هراسی به خود راه نمی‌دهند.

جوانان رزمنده و شجاع ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح پیروان شهید جاویدی هستند که تاریخ می‌گوید هر یک از جوانان و یاران او که به شهادت می‌رسیدند، رخسار مبارکش افروخته‌تر و آثار شجاعت و تصمیم در او بارزتر می‌گردید و یادگار شجاعان صدر اسلام هستند که پرچم از دست هر یک از فرماندهان می‌افتاد دیگری پرچم را می‌گرفت و به رزم در راه هدف ادامه می‌داد. ما گر چه عزیزان ارزشمندی را از دست دادیم، لکن هدف به قوت خود باقی و فرزندان اسلام با اراده آهنین و تصمیم قاطع از اسلام و میهن عزیز خود دفاع می‌کنند، و هر چه بیشتر برای خود و میهن خود افتخار می‌آفرینند تا کوردلان و منافقان و پناهندگان در دامن غرب بدانند تا ملت ایران و قوای مسلح شجاع زنده است برای غرب و شرق و غربزده و شرق زده در کشور بقیة الله اعظم جایی نیست.

وقتی خلبان ایرانی جاودانه شد | روایتی از فداشدن در راه وطن + تصاویر

اینجانب این ضایعه اسفناک را به ملت ایران و ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح و فرماندهان شریف آن‌ها و به خانواده محترم شهدا تسلیت و تبریک عرض می‌کنم. این شهدا و شهدای عزیز ما که در راه هدف و آرمان اسلامی به شهادت رسیدند موجب سرافرازی و افتخار هم میهنان و قوای مسلح و خانواده‌های عزیز خود شدند. از خداوند متعال برای آنان رحمت و برای ملت و بازماندگان شهدای عزیز سعادت و صبر می‌طلبم؛ و السلام علی عباد الله الصالحین.

روح الله الموسوی الخمینی»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید