واکنش اولیانوف به یک اتهام درباره مذاکرات برجامی

کدخبر: ۴۴۶۳۸۹
اقتصادنیوز: نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین، ضمن انتقاد از دیدگاه روزنامه آمریکایی که دولت ایران را مقصر وقفه در مذاکرات برای احیای برجام دانسته، این ادعا را رد کرد.
واکنش اولیانوف به یک اتهام درباره مذاکرات برجامی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اولیانوف امروز(یکشنبه) در توئیتی در پاسخ به توئیت  «لورنس نورمن»، خبرنگار وال استریت ژورنال و با انتقاد از دیدگاه وی نوشت: بخاطر دقت در دیدگاه هم که شده باشد نباید این واقعیت را ازیاد ببریم که دولت ایران اواخر ماه اگوست یعنی کمتر از دو ماه پیش تشکیل شد. 

وی افزود: در مورد آمریکا نیاز به دو ماه بود تا برای مذاکرات وین درباره برجام آماده شود. 

اولیانوف در ادامه خطاب به خبرنگار آمریکایی نوشت: اما لورنس حق با توست، زمان برای ازسرگیری مذاکرات وین فرا رسیده است. 

«لورنس نورمن»، خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیت خود نوشت: شش ماه و هفت روز از زمانی که مذاکرات وین (در روز ۲ ماه آوریل) آغاز شد می گذرد.

وی با بیان اینکه این مذاکرات در چند دور برگزار شد و دو ماه و ۱۸ روز بطول انجامید، افزود: سه ماه و ۱۹ روزه از زمانی می گذرد که دولت جدید ایران، این دوره دو ماه و ۱۸ روز گفت و گوها را  بررسی می کند. چنین رویکردی جدی نیست. 

مذاکرات وین برای ازسرگیری اجرای برجام بین ایران و اعضای گروه ۱+۴ و نیز آمریکا از ماه ژوئن متوقف شده است و مسکو بارها اعلام کرده که خواهان ازسرگیری این مذاکرات است. 

 سفیر و نماینده دائم فدراسیون روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پیشتر در پیامی توئیتری به‌صورت تلویحی به جوسازی رسانه‌ها و مقامات غربی مبنی بر عدم تمایل ایران به ادامه دادن مذاکرات احیای برجام واکنش نشان داد.

اولیانوف که در دورهای قبلی مذاکرات احیای برجام در وین به عنوان نماینده کشورش در مذاکرات حضور داشته است، در حساب کاربری خود در توئیتر درباره آینده این مذاکرات نوشت: «شرکت در مذاکرات وین اختیاری است.این به منافع همه شرکت‌کنندگان از جمله ایران مربوط می‌شود.»

 وی افزود:ما هیچ دلیلی نداریم که فکر کنیم تهران مایل به ادامه دادن این فرآیند [مذاکرات] نیست. تنها بحث زمان بازگشت به میز مذاکرات مطرح است که در آینده نه‌ چندان دور اتفاق خواهد افتاد. 

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: برای ازسرگیری مذاکرات برای احیا و اجرای کامل برجام در آینده نزدیک امیدواریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست مطبوعاتی هفتگی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سوالی در مورد دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مذاکرات دو طرف درباره برجام و نیز کنفرانس بازنگری در پیمان عدم انتشار سلاح های هسته ای در سال آینده گفت: ما هیچ ارتباطی بین کنفرانس پیمان عدم انتشار سلاح های هسته ای و اجرای کامل برجام و مذاکرات در این زمینه نمی بینیم.  

وی افزود: رایزنی های در مورد برجام و توقف اجرای برخی تعهدات ایران در چارچوب این توافق در پاسخ به اقدامات آمریکا از ماه آوریل تا ماه ژوئن در وین برگزار شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آنچه که مربوط به تداوم و مذاکرات در مورد احیای برجام در آینده می شود، باید خاطر نشان کنم پیش بینی در مورد تاریخ ازسرگیری این مذاکرات درست نیست. 

دیپلمات ارشد روس در همین حال تصریح کرد که کوتاهترین مسیر برای حل وضعیت پیرامون برجام، اجرای کامل مفاد آن با توازن منافع بدون هر گونه موارد اضافی است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید