واکنش اولیانوف به اتهامات درباره تعلل ایران برای ازسرگیری مذاکرات وین

کدخبر: ۴۴۶۳۳۲
دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.
واکنش اولیانوف به اتهامات درباره تعلل ایران برای ازسرگیری مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» به طعنه به آن‌هایی که دولت جدید ایران را به تعلل در ازسرگیری مذاکرات برجامی متهم‌ می‌کنند، تأکید کرد که خود آمریکا دو ماه برای آماده شدن برای مذاکرات وین زمان صرف کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش خطاب به مقام‌های ایالات متحده که ایران را به تعلل در ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام متهم می‌کنند، تأکید کرد که خود واشنگتن دو ماه برای آماده شدن برای مذاکرات زمان صرف کرد.

«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، دولت ایران را به تعلل در از سرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام متهم کرد و به کنایه نوشت: «۶ ماه و هفت روز از زمان آغاز مذاکرات (وین برای احیای برجام) در دوم آوریل ۲۰۲۱ می‌گذرد که این شامل یک دوره دو ماه و ۱۸ روز مذاکرات می‌شود  و (باقی آن مربوط به دوره) سه ماه و ۱۹ روزه از زمانی می‌شود که دولت جدید ایران، این دوره دو ماه و ۱۸ روز گفت‌وگوها را مورد بررسی قرار می‌دهد».

اولیانوف در پاسخ به این پیام نورمن تأکید کرد که خود ایالات متحده دو ماه برای این که برای مذاکرات وین آماده شود، زمان صرف کرد.

وی در این خصوص نوشت: «به خاطر دقت موضوع، نباید فراموش کنیم که دولت جدید ایران در پایان آگوست تشکیل شده است که به این مفهوم است که کمتر از دوماه از تشکیل آن می‌گذارد. در خصوص ایالات متحده، دو ماه زمان برد که آماده مذاکرات وین (برای احیای برجام) شوند. اما لارنس، زمان آن رسیده است که این روند (مذاکرات وین) از سرگرفته شود.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بارها در مناسبات مختلف، دولت جدید ایران را متهم کرده‌اند که در حال اتلاف وقت است و تمایلی برای بازگشت به مذاکرات وین ندارد.

با این حال، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه (16 مهر ماه) بار دیگر با تأکید بر قصد ایران برای بازگشت به مذاکرات وین گفت: «در حال نزدیک شدن به جمع بندی نهایی در دولت جدید، (دولت سیزدهم) هستیم».

وی سپس یادآور شد: «برای دولت جدید که دولت عملگرا و نتیجه گراست، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود».

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر این‌که ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد، گفت: برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آمریکایی‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد.

امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: «ما رفتار آمریکایی‌ها را ملاک قرار می‌دهیم و این رفتار را اندازه گیری می‌کنیم و اگر رفتار آمریکایی‌ها مبتنی بر بازگشت کامل به تعهداتشان و سه کشور اروپایی باشد می‌توان نسبت به مذاکرات وین خوشبین بود».

یران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید