پیش بینی دو رسانه مشهور غربی از آینده مذاکرات وین

کدخبر: ۴۲۶۰۱۸
در حالی که بلومبرگ از از سرگیری مذاکرات ایران و غرب در دولت رئیسی اتفاق می افتد اما وال استریت ژورنال این تاریخ را حدس و گمان می داند.
پیش بینی دو رسانه مشهور غربی از آینده مذاکرات وین

منابع غربی مدعی شده‌اند مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران بعید است تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایران در ماه آینده میلادی برگزار شود. 

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشته انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست(اواخر مرداد) برگزار شود. 

یک منبع اروپایی دیگر که خواسته گمنام باقی بماند هم در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته انتظار می‌رود تهران تنها بعد از تحلیف «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایران آماده از سرگیری گفت‌وگوها باشد.

این، جدیدترین برآورد درباره زمان آغاز هفتمین دور مذاکراتی است که از چند ماه پیش برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای برجام در شهر وین برگزار شده است. 

برآورد جدید، بازه زمانی‌ای را که «میخائیل اولیانوف»، دیپلمات ارشد روسیه گفته بود دور هفتم مذاکرات در آن آغاز نخواهد شد را تا چند هفته آن طرف‌تر بسط می‌دهد.

اولیانوف در آن مصاحبه با روزنامه «کامرسنت» که متن انگلیسی آن یکشنبه منتشر شده تصریح کرده بود که این گفت‌وگوها زودتر از ۱۰ روز دیگر آغاز نخواهند شد. برآورد جدیدی که بلومبرگ ارائه کرده به معنی آن است که انتظار می‌رود این گفت‌وگوها اواسط ماه آگوست برگزار شوند. (۱۵ آگوست با روز ۲۴ مرداد در تقویم شمسی مصادف است.)

اولیانوف در پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکرات برجامی در وین چه زمانی آغاز می‌شود گفت: «تا امروز، هیچ‌کس از جمله ایرانی‌ها پاسخی برای این سوال ندارد.»

اولیانوف در ادامه گفت: «قابل درک است. ایران به تازگی رئیس‌جمهور ایجاد کرده و تیم جدیدی قرار است روی کار بیایند. آنها برای در دست گرفتن امور به زمان نیاز دارند.»

وی اضافه کرد: «نظر ما این است که مذاکرات هر چه زودتر آغاز شوند بهتر است. من فکر می‌کنم گفت‌وگوها زودتر از ده روز دیگر شروع نمی‌شوند، شاید هم دیرتر از این موعد.»

یک منبع اروپایی به وبگاه بلومبرگ گفت به تأخیر انداختن گفت‌وگوها تا زمان روی کار آمدن دولت  رئیسی، لزوماً شانس رسیده به مصالحه در وین را کاهش نمی‌دهد.

منبع مورد استناد بلومبرگ به اظهارات رئیس‌جمهور منتخب ایران در حمایت از مذاکراتی که به رفع تحریم‌ها منجر شود اشاره کرده است.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل در واکنش به خبر بلومبرگ درباره موعد احتمالی برگزاری هفتمین دور مذاکرات وین می‌گوید این تاریخ کاملاً حدسی و مبتنی بر گمانه‌زنی است. او تصریح کرده هنوز هیچ برنامه‌ای برای برگزاری هفتمین دور مذاکرات وین انجام نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید