ایمانی: نمایندگان مجلس تخصصی ندارند

اصولگرایان بالاخره علیه مجلس اعتراف کردند

کدخبر: ۴۴۸۶۷۳
ناصر ایمانی گفت: یعنی نمایندگان اولا به لحاظ تخصصی و تجربی در حوزه‌های مختلف مثل حوزه انرژی، حوزه اقتصاد کلان، حوزه حمل و نقل، حوزه بازرگانی، حوزه آموزش عالی، حوزه فرهنگ و حوزه‌های مختلف، ضعف دارند و این از ابتدای کار مجلس نیز مشخص بود، نمایندگان در آن حد علمی و تجربه کافی برای آنکه در قامت نماینده مجلس باشند نیستند.
اصولگرایان بالاخره علیه مجلس اعتراف کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، کمتر از دو سال از عمر مجلس می‌گذرد اما انتظارات مردم و حتی اصولگرایان حامی این دولت برآورده نشده است. مجلس یازدهم که با شعار شفافیت و معیشت مردم روی کار آمد به بررسی چند طرح بسنده کرده اما همچنان مشکلات معیشتی مردم و مشکل مسکن پابرجاست. 

ناصر ایمانی از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که نمایندگان این مجلس، انگیزه‌های قوی برای رفع مشکلات مردم دارند که ناشی از عرق انقلابی و ملی آنها است. او در عین حال ضمن بیان اما و اگرهایی در این باره، مجلس و نمایندگان را از لحاظ کارشناسی ضعیف می داند و می گوید نمایندگان مربوطه در حوزه‌های مختلف به لحاظ کارشناسی، در آن سطحی که کشور نیاز دارد نیستند. 

این چهره سیاسی اصولگرا تاکید دارد  فضای ذهنی حاکم بر عموم مردم جامعه از نمایندگان، تا حدودی فاصله دارد و دلیل دیگر این است که به نظر می رسد  نمایندگان، آن طور که می خواهند جامعه را می بینند نه آن طور که هست.

ایمانی به طرح های رسیدگی به اموال مسئولان هم گریزی می‌زند و می گوید در این خصوص هم ما یک مشکلی در ساختار حکومتی داریم که ربطی به این مجلس و آن مجلس ندارد.

مشروح مصاحبه  با ناصر ایمانی از فعالان سیاسی اصولگرا را می‌خوانید؛

*******************

*آقای ایمانی! کمتر از دو سال از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد اما مردم و حتی اصولگرایان حامی این مجلس نیز، انتظاراتشان برآورده نشده است، عملکرد این مجلس را چطور می‌بینید؟

آن چیزی که در ابتدای تشکیل این مجلس پیش بینی می کردیم و تقریبا پیش بینی‌ها به تحقق رسید این است که مجلس، مجلسی است که انگیزه‌های قوی دارد و نمایندگان‌ آن بیشتر، عِرق انقلابی، ملی و حل مشکلات کشور را به دور از سیاسی بازی‌های رایج که بعضا در مجالس بوده را دارند، اما مجلس از نظر کارشناسی نمایندگان محترم ضعف دارد و نمایندگان مربوطه در حوزه‌های مختلف به لحاظ کارشناسی، در آن سطحی که کشور نیاز دارد، نیستند. 

نمایندگان نه تخصصی دارند و نه در جایگاه تخصصی‌شان قرار گرفته‌اند

*بسیاری در همان اوایل شروع به کار مجلس، این بحث را مطرح می کردند که فضای مجلس برای بسیاری از نمایندگان ناشناخته است و یا بسیاری از نمایندگان در جایگاه تخصصی خودشان قرار نگرفته‌اند یا اساسا تخصصی ندارند، در حال حاضر چطور؟

در حال حاضر هم ترکیبی از دو مورد آخر است. یعنی نمایندگان اولا به لحاظ تخصصی و تجربی در حوزه‌های مختلف مثل حوزه انرژی، حوزه اقتصاد کلان، حوزه حمل و نقل، حوزه بازرگانی، حوزه آموزش عالی، حوزه فرهنگ و حوزه‌های مختلف، ضعف دارند و این از ابتدای کار مجلس نیز مشخص بود، نمایندگان در آن حد علمی و تجربه کافی برای آنکه در قامت نماینده مجلس باشند نیستند. نکته دیگر اینکه، نمایندگان مجلس، تا حدودی هم تخصص را کمتر از چیزی که باید داشته باشند، دارند و هم این که این نمایندگان با این ساز و کاری که انتخاب شدند قادر به انجام وظایف نمایندگی خودشان به لحاظ تخصصی و علمی نیستند. بنابراین این نکته‌ای بود که از ابتدا هم در ارتباط با نمایندگان مجلس پیش بینی می‌شد.

پیش‌بینی ایمانی از انتخابات 1402: بستگی به عملکرد رئیسی دارد

اقدام مجلس در ارتباط با مذاکرات برجام اقدام حساب شده‌ای بود

*از نظر شما اقدامات اساسی این مجلس چه بوده است؟ کدام یک از این طرح‌هایی که در دستور کار قرار دادند،  بهتر از بقیه بوده است و آیا اصلا اقدام اساسی داشتند یا ....؟

بنده اقدام مجلس را در خصوص مساله مذاکرات برجام در مجموع یک اقدام شجاعانه و حساب شده تلقی می کنم و فکر می کنم آن اقدام مجلس یک اقدام قابل توجهی بوده است. 

نمایندگان مجالس جامعه را آنطور که می‌خواهند می‌بینند نه آنطور که هست!/نداشتن واقع بینی نسبت به جامعه نقطه ضعف مجلس است

*علاوه بر این طرحی که اشاره کردید یعنی طرح اقدام راهبردی، طرح‌هایی مثل صیانت و اموال مسؤلان مطرح شدند که در مورد طرح صیانت، آیا از نگاه شما موجب برانگیختن اعتراضاتی از سوی جامعه و مردم نمی‌شود و یا در مورد طرحی مانند اموال مسئولان، بارها در مجالس قبلی این طرح نتوانسته به سرانجامی برسد و موفق نبودند، نگاه مجلس یازدهم به این طرح چگونه است؟

در مورد طرح صیانت و طرح‌هایی مانند این، یکی از ایراداتی که این مجلس دارد این است که فکر می کنم فضای ذهنی حاکم بر عموم مردم جامعه از نمایندگان، تا حدودی فاصله دارد و دلیل دیگر این است که به نظر می رسد نمایندگان، آن طور که می خواهند جامعه را می بینند نه آن طور که هست، یعنی به عنوان مثال تمایل دارند جامعه این گونه باشد بنابراین همه چیز را آن گونه می بینند و طرح‌هایی که می دهند در همین راستا است و این هم یکی از نقاط ضعف مجلس است که واقع بینی نسبت به جامعه ندارند. ممکن است واقعیت‌ها در یک مواقعی به گونه‌ای باشد که نمایندگان، چندان که باید، آن را نپسندند و این بحث دیگری است ولی بالاخره یک واقعیت است، به نظر من این نقطه ضعف اصلی طرح‌هایی مانند طرح صیانت است. 

در خصوص طرح اموال مسئولان مشکلی در ساختار حکومتی داریم/مجلس هیچ وقت خود زنی نمی‌کند

*در مورد طرح اقدام راهبردی و اموال مسؤلان  و یا شفافیت چطور؟

در این خصوص هم ما یک مشکلی در ساختار حکومتی داریم که ربطی به این مجلس و آن مجلس ندارد. مشکل اصلی، این است که به طور طبیعی یک نماینده مجلس در هر دوره‌ای(چه گذشته و چه آینده) هر گونه تصمیمی که به نوعی با آن تمایلات نمایندگان مغایر باشد را قبول نمی کند و هیچ مرجعی بالاتر از آن هم وجود ندارد، بنابراین اصطلاحا مجلس هیچ وقت خود زنی نمی‌کند و ما هم هیچ مرجعی را در این ساختار نظام بالاتر از مجلس نداریم که بخواهد آنها را به نوعی ملزم کند مگر اینکه خود مجلس به لحاظ فکری و انقلابی در حد مجلس اول یا دوم باشند که بخواهند یک چنین طرح‌هایی را ارائه بدهند که به نوعی به ضرر خودشان باشد. ما این ضعف را هم داریم که متاسفانه نمایندگان نمی توانند چنین تصمیماتی بگیرند. 

نباید کلیت مردم را در برابر کلیت مجلس قرار داد اما....

*پس شما نگاه منفی جامعه و مردم به نماینده‌ها و مجلس یازدهم را قبول دارید؟ مثلا این مجلس با شعار شفافیت روی کار آمده ولی الان در رابطه با طرح شفافیت به نوعی عقب نشینی کرده است...

بله، ولی نباید کلیت مردم را در برابر کلیت مجلس قرار داد اما در مجموع می‌توان گفت که این مسئله تا حدودی با آن خواسته و مطالباتی که اکثریت مردم از یک مجلس با این ادعا داشتند مغایر است و این حرف درستی است. 

طرح‌هایی که مجلس  در این 40 سال داده، ناموفق‌تر از لوایح بوده است


*مردم بیشتر می خواستند بحث مسکن و معیشت در مجلس مطرح شود. به نظر شما هیئت رئیسه در این بحث‌ها چقدر تاثیر گذار است که کدام طرح‌ها بیشتر مورد بررسی قرار گیرد؟ اینکه انتظارات برآورده نشده است..

بنده یک سری نظرات ویژه‌ای نسبت به کارکرد مجلس دارم که در این مصاحبه جای مطرح کردن آن نظرات نیست. من معتقد هستم که ما به یک نوعی دچار تورم قوانین هستیم و در مجموع خط مشی مجلس باید عمدتا اصلاح قوانین گذشته باشد تا متولد کردن قوانین جدید. ضمن اینکه من اعتقاد جدی دارم که در موارد بسیار استثنایی باید از طرح در مجلس استفاده کرد و اساسا باید کارکرد مجلس روی لوایح باشد. عموما تجربه‌ای که ما در این ۴۰ سال گذشته داریم این است که طرح‌هایی که مجلس داده، ناموفق‌تر از لوایح بوده است و مجلس باید وقت و زمانش را معطوف این نوع ماجراها کند. 

*با این عملکرد مجلس، به نظر شما اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲ می توانند مجددا پیروز شوند یا خیر؟ پیش بینی شما در این باره چیست؟

این تا حدود زیادی بستگی به عملکرد دولت و وضعیت کشور دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید