بر سر حقوق ماهیگیری پسا بریگزیت رخ داد؛

روابط فرانسه و انگلیس تیره شد

کدخبر: ۴۵۰۶۴۹
وزیر فرانسه در امور اتحادیه اروپا گفت، پاریس "اکنون از زبان زور" در تشدید مناقشه بر سر حقوق ماهیگیری پسا بریگزیت استفاده خواهد کرد.
روابط فرانسه و انگلیس تیره شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اظهارات کلمنت بون، وزیر فرانسه در امور اتحادیه اروپا در بحبوحه مناقشه با لندن و در شرایطی مطرح شد که پلیس دریایی فرانسه یک کشتی ماهیگیری انگلیسی بدون مجوز را در آب‌های سرزمینی خودش توقیف کرد.

روزنامه گاردین نوشت، ساعات اولیه صبح امروز (پنجشنبه)، یک کشتی در منطقه لو آور متوقف شد و یک کشتی دیگر پس از دریافت هشدار لفظی تغییر مسیر داد.

دولت فرانسه در ماه‌های اخیر از پاسخ مقامات انگلیس به لزوم اخذ مجوز از کشتی‌های ماهگیری فرانسوی در تعاملات پسا بریگزیت به منظور اجازه دادن برای تردد آنها در آب‌هایش خشمگین شده است.

این اختلافات روز چهارشنبه به اوج خود رسید چون پاریس اعلام کرد از روز سه‌شنبه (دوم نوامبر) فعالیت قایق‌های ماهیگیری بریتانیایی که غذاهای دریایی را در بنادر کلیدی تخلیه می‌کنند، ممنوع می‌کند، مگر اینکه آنها مجوزهای بیشتری از کشتی‌های فرانسوی دریافت نکنند و متعهد شد که کنترل‌های سنگینی را بر تجارت بین کانال‌ها اعمال کند.

انگلیس مدعی است که ۱۷۰۰ کشتی از کشورهای اتحادیه اروپا برای ماهیگیری در آب‌های انگلیس مجوز گرفته‌اند و ۹۸ درصد از درخواست‌ها برای مجوز ماهیگیری پذیرفته شده بود. با این حال، وزیر امور دریایی فرانسه، انگلیس را به اشاعه اطلاعات نادرست متهم می‌کند.

وزیر امور اروپایی فرانسه با تاکید بر تهدید اقدام یک‌جانبه فرانسه گفت چنین وضعیتی قابل قبول نیست. او افزود: خب اکنون ما لازم است با زبان زور صحبت کنیم چون به نظر می‌رسد این تنها چیزی است که دولت انگلیس آن را می‌فهمد. ما خیلی صبوری کردیم، کشتی‌های ماهیگیری ما بسیار مسوول هستند چون کارشان به خطر افتاده است. از نوامبر دیگر تمام است. اگر انگلیس مذاکره بخواهد، ما آماده‌ایم. همه چیز به آنها بستگی دارد اما ما اقدامات تلافی‌جویانه در نظر می‌گیریم چون هیچ دلیلی وجود ندارد که نگذارد ما به آب‌های آنها دسترسی داشته باشیم، چون آنها به بنادر ما دسترسی دارند.

با تیره شدن روابط دو طرف بر سر حقوق ماهیگیری پسا بریگزیت، انگلیس امروز پنج‌شنبه توقیف "نامتناسب" کشتی ماهیگیری خود در آب‌های فرانسه را محکوم کرد. دولت انگلیس با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: رفتار فرانسه ناامیدکننده و نامتناسب بود و چیزی نیست که ما از یک متحد و شریک نزدیک انتظار داشته باشیم. ما از اقدامات مقامات فرانسوی مطلع شدیم و در حال بررسی فوری این مساله هستیم.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید