ناآرامی در بغداد/ دعوت همه جریان‌های سیاسی عراق به حفظ آرامش

کدخبر: ۴۵۲۵۱۸
اقتصادنیوز: عراق همچنان صحنه آشوب و ناآرامی در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی خود است. روز جمعه نیز اعتراض‌ها در مقابل منطقه سیز ادامه داشت و منجر به درگیری نیروهای امنتی با معترضان شد.
ناآرامی در بغداد/ دعوت همه جریان‌های سیاسی عراق به حفظ آرامش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تشدید تنش و درگیری در اعتراض‌های امروز جمعه مقابل منطقه سبز بغداد با واکنش طرف‌های مختلف عراقی روبرو شد و همه طرف‌ها خواستار خویشتنداری با تاکید بر حق تظاهرات مسالمت آمیز شدند.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای توییتری با تاکید بر اینکه «تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی است و نباید از چارچوب مسالمت آمیز آن خارج شود» تصریح کرد: برخوردهای پیش آمده بین نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان تاسف آور و غیرقابل قبول است.

صالح افزود: تحقیق در این باره باید ادامه یابد و عدم تکرار آن ضمانت شود. حمایت از امنیت عمومی وظیفه ملی است و همه باید خویشتنداری به خرج دهند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز درباره حوادث امروز جمعه نزدیک منطقه سبز و درگیری نیروهای امنیتی با معترضان دستور به تحقیق جامع درباره این تنش داد

بیانیه هسته اطلاع رسانی امنیتی در این باره حاکی است که الکاظمی بر «دستورهای محکم به نیروهای امنیتی در برخورد حرفه‌ای با تظاهرات جاری» تاکید کرده و افزوده است: احترام به حقوق بشر و به ویژه حق تظاهرات و بیان نظر از مبانی مورد التزام دولت است.

الکاظمی همچنین خواستار خویشتنداری طرف های مختلف سیاسی و توسل به گفت وگو شد و از معترضان خواست حقوق قانونی خود را از طریق مسالمت آمیز و دوری از هرگونه خشونتی دنبال کنند.

«عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف نیروهای حکومت عراق در بیانیه‌ای نسبت به حوادث امروز در مقابل منطقه سبز بغداد ابراز نگرانی کرد.

وی با دعوت از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی به خویشتنداری بیشتر، تاکید کرده که اعتراض‌ها به نتایج انتخابات نباید از مسیر مسالمت‌آمیز خود خارج شود.

رهبر جریان حکمت ملی از همه طرف‌ها خواسته که در این برهه حساس منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

حکیم همچنین کمیساریای عالی انتخابات و دستگاه قضایی عراق را به بررسی دقیق شکایت‌های انتخاباتی و رعایت حق جناح‌های معترض به نتایج فراخوانده است.

شیخ قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق نیز در واکنش به برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان، استفاده از سلاح و گلوله جنگی توسط نیروهای امنیتی را محکوم کرد.

وی همچنین خواستار برخورد با کسانی شد که از گلوله جنگی استفاده کرده و باعث کشته و زخمی شدن تظاهرکنندگان شده اند.

دبیرکل عصائب اهل الحق از تظاهرکنندگان خواست تا خویشتنداری خود را حفظ کرده و به فرصت طلبان اجازه سوء استفاده ندهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به احتمال سوء استفاده برخی طرف ها در هدف قرار دادن منطقه سبز و متهم کردن گروه های مقاومت نیز هشدار داد.

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز بعد از تشدید تنش بین معترضان و نیروهای امنیتی از تظاهرات کنندگان خواست از تنش دوری کنند و برای احقاق حقوق خود از روش‌های قانونی در تظاهرات و مطالبه شفاف با پرهیز از درگیری با نیروهای امنیتی یا تحریک این نیروها استفاده کنند.

 

وزارت بهداشت عراق در بیانیه‌ای گفت که در پی درگیری‌های امروز در مقابل منطقه سبز بغداد ۱۲۵ مجروح به نهادهای درمانی مراجعه کردند که ۲۷ تن از آن‌ها از شهروندان و بقیه از نیروهای امنیتی بوده‌اند.

وزارت بهداشت عراق افزوده که بیشتر این افراد جراحت جدی‌ نداشتند و با مداوای سرپایی وضعیت خوبی دارند، به علاوه جراحت‌ها ناشی از شلیک گلوله جنگی نبوده و هیچ فوتی در کار نیست.

با گذشت حدود سه هفته از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که انتظار می رفت به یکسال بحث و جدل پساانتخابات ۲۰۱۸ این کشور خاتمه دهد، همچنان اوضاع سیاسی عراق با وجود دیدارهای متعدد سران سیاسی، شاهد رکود و حرکت درجا است.

معترضان به دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان خیمه‌های تحصن را در پشت منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد و در برابر مقر هیات دولت این کشور و سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس تقویت کرده و در مقابل رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت، به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات و رسیدگی به شکایت های انتخاباتی موکول شده است.

گروه های سیاسی معترض و افکار عمومی متحصن در پشت دیوارهای منطقه امنیتی سبز بغداد در انتظار رسیدگی جدی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به شکایت های قانونی به دستکاری نتایج انتخابات هستند و همین امر، باعث شده تا دیگر گروه های سیاسی، رایزنی برای تشکیل فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت جدید را به بعد از تعیین تکلیف نتایج نهایی انتخابات دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) موکول کنند.

«هیات هماهنگی جریان‌های سیاسی معترض به نتایج اولیه انتخابات عراق» پیشتر اعلام کرده بود که تا روشن نشدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و رسیدگی به شکایت‌ها، از هرگونه رایزنی درخصوص تشکیل فراکسیون بزرگ و دولت آتی خودداری می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید