خطیب زاده:

استقبال ایران از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان

کدخبر: ۴۳۵۱۸۷
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در کنار مردم افغانستان خواهد ماند و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی فراگیر استقبال می‌کند.
 استقبال ایران از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تسلیت ایام سوگواری و تبریک روز پزشک و کارمند، گفت: پیش از ارائه  گاهشمار دستگاه دیپلماسی در دو هفته گذشته لازم است مطالبی را در خصوص مساله افغانستان مطرح کنم؛ ایران آخرین تحولات افغانستان را رصد نموده و با گروه‌های مختلف در ارتباط هستیم و ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بنمایند. 

وی افزود: تاریخ افغانستان نشان می‌دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مساله افغانستان وجود ندارد؛ ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌و‌گوها است. ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال ناموس مردم و حقوق زنان و حفظ آثار میراث تاکید می‌کند و امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند.

وی تاکید کرد: بدیهی است در شرایط حاکم موج جدید مهاجران شکل گرفته که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه را به جهت کاهش آلام مردم افغانستان دو چندان می سازد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران گفت: این سفر به درخواست ایشان در روز پنجشنبه انجام خواهد شد. موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و افغانستان خواهد بود. ایران به عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده رایزنی خود را دارد. انشاالله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص خبر اعلام شده از سوی دبیرکل حزب الله لبنان مبنی بر ارسال سوخت به لبنان و جزئیات آن گفت: تجارت عادی در حوزه مشروعی مثل انرژی تصمیم حاکمیتی و مرسوم است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستانمان نفت می‌فروشیم. قطعا ما نمیتوانیم رنج مردم لبنان را که با طراحی پشت پرده دچار مشکل شده‌اند را ببینیم. ما به عنوان کشوری که سال ها تحت تحریم قرار داشتیم می‌دانیم برخی کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند و ایران در کنار دیگر کشورها اجازه نمی‌دهد نظام سلطه چنین اقداماتی را صورت دهد. اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد علاوه بر این سوخت که توسط تجار شیعه لبنان خریداری شده سوخت به دولت این کشور بفروشیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در رابطه با انتشار برخی فیلم‌ها و خبرها در فضای مجازی مبنی بر حضور نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی ایران برای تحویل گرفتن کارکنان دولتی و اتباع دولت افغانستان و اینکه آیا تضمینی برای حفظ جان این افراد پیش از استرداد گرفته شده، گفت:  ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان پناهجویان افغانستان بوده است. الان انتظار ما از تمامی طرف‌های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نماینده روسیه در مذاکرات وین مبنی بر آغاز این مذاکرات در آینده نزدیک گفت: پیش تر اعلام کردیم که  در این تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد. البته  مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است. تاریخ پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی از اقدامات ایالات متحده در افغانستان گفت: آمریکا به عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان نکبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود. این یک درس تاریخی برای همه آن‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند امنیت خود را به ایالات متحده گره بزنند. واشنگتن نه یک بار بلمه بارها ثابت کرده که منافع متحدانش هم برایش اهمیت ندارد و جز منفعت داخلی منفعت هیچ کشور دیگری برایش اهمیت ندارد. آمریکا هر کجا رفته به جای این‌که صلح و امنیت بیاورد ویرانی به همراه آورده است. ایران همه تلاش خود را کرده است که به رغم میراث شومی که آمریکا داشته منطقه‌ای آرام و همراه با صلح و ترتیبات بومی به همراه بیاورد و قطعا در این مسیر همسایگان در کنار ایران هستند. 

وی ادامه داد: تصاویری که از افغانستان در آمد دل هر کسی را به درد می‌آورد و یک شرم تاریخی برای آنهایی است که مدعی حقوق بشر هستند و در این مقاطع لب از لب باز نمی‌کنند مگر دروغ بگویند و این‌که تجاوزات خود را توجیه ‌کنند. توصیه ما به واشنگتن این است که به حقوق ملت‌ها و حقوق بین‌الملل احترام بگذارد و به عنوان عضو سازنده در نظام بین الملل عمل کند. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: رژیم صهیونیستی موجودیتی است که نامشروع است و از ترور برآمده و جز ترور و خشونت و ناامنی چیزی نمی‌شناسد و هیچ طرفی در نظام بین‌الملل نیست که نداند رژیم اشغالگر قدس چگونه به وجود آمد و با ریختن چه خون‌ها و توطئه‌هایی به صورت نامشروع ادامه حیات می‌دهد و امروز در حضیض مشروعیت است و این اظهارات هم فرافکنی است. 

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که نظر جمهوری اسلامی ایران در خصوص مقاومت شکل گرفته در دره پنجشیر گفت: همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم. هر آن‌چه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد باید بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای اصیل حاصل می‌شود. موضع ما موضع ثابت بوده که این گفت‌وگو را تسهیل کنیم. از این مسیر به عنوان برادر تلاش کردیم اختلافات را کاهش دهیم و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم که به افغانستان امن برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران گفت: آن‌چه ایران انجام داده در پایبندی به ان‌.پی.تی و پادمان بوده و همه زیر نظر آژانس انجام شده و فعالیت‌ها و از جمله مساله اخیر با اهداف صلح آمیز انجام شده است. این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست. این بیانیه‌ها نه تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند. 

وی ادامه داد: این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاد کجا بودند و چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند؟ اروپا باید به تعهداتش در برجام عمل کند.

خطیب زاده همچنین در واکنش به اظهارات معاون رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده در واکنش به خروج این کشور از افغانستان و بیان مسائلی خصمانه علیه ایران گفت: آنچه که از مفسر فعلی شبکه فاکس نیوز و وزیر امور خارجه سابق و بدنام ایالات متحده نقل شد البته جای تاسف دارد؛ ایشان وقتی وزیر امور خارجه بود هم زمان جواب های لازم را به ایشان دادم. خود آمریکایی‌ها می‌گویند که دولت آقای ترامپ جمع رذایل بود و این وزیر در آن جمع سرشناس بود و اعتراف کرد استاد دزدی و تقلب است. ایشان نمی‌داند که برای ما شهادت در داه خدا توفیق است. سردار صلح ما به دست اشقیا به شهادت رسید. ما نشان دادیم و گفتیم که اجازه نمی‌دهیم کسانی که در ترور ناجوانمردانه دست داشتند بدون کیفر باقی بماند. آنچه در عین الاسد انجام دادیم پاسخ تعدی آن ها بود و نه پاسخ به ترور سردار سلیمانی و این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنیم. مفسر فاکس نیوز بداند که در چه حوزه‌ای صحبت می‌کند. من نکات را در خصوص اظهارات سایر مقامات آمریکایی در خصوص افغانستان گفته‌ام که افتضاح آن‌ها شاید هیچ گاه از یادها پاک نشود.  

وی در خصوص اهداف سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران نیز گفت: این سفر در پاسخ به سفر دکتر ظریف به ژاپن انجام شد و از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود وت البته موضوعات دوجانبه در این سفر مطرح شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران در چه صورتی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت گفت: ما در حال حاضر اساسا در آن مرحله نیستیم ما در حال حاضر باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. قطعا این دولت اگر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های این کشور باشد می تواند در این مسیر حرکت کند. قطعا رفتار دولت آتی افغانستان می تواند این مسیر را تسهیل کند. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ایران به مذاکرات وین با توجه به سخنان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه در جلسه رای اعتماد گفت: زمان متاسفانه به دلیل نقض کامل برجام توسط آمریکا و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و عدم پایبندی کامل طرف‌های اروپایی و طرف‌های ما در برجام به تعهداتشان در رفع تحریم‌ها به نفع برجام نیست. اقدامات جبرانی ایران همه در چارچوب برجام رخ داده است. ما در چند ماه گذشته از آمریکا جز حرف نشنیدیم. آنها میراث شکست خورده ترامپ را ادامه دادند و این جای تاسف است. ما گفتیم گفت‌وگوها باید در چارچوب زمانبند و با معیار مشخص جلو برود. برجام نه تعهدی بیش و نه منافعی کمتر. این باید در وین اتفاق بیفتد اگر اتفاق بیفتد آمریکا می‌تواند به میز برجام و اتاق آن در وین برگردد. اگر واقع نگرانه بیایند قطعا مذاکرات فرسایشی نخواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد چنین شود. 

وی در خصوص اظهارات رابرت مالی مبنی بر اینکه در صورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکره ایالات متحده انتخاب های دیگری خواهد داشت گفت: همه کشورها انتخاب‌های دیگری دارند و از روزی که ایالات متحده سرکشانه از برجام خارج شد و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد همه انتخاب‌های مختلفی داشتند و ما هم براساس منافع خودمان تصمیم می‌گیریم. مساله مشخص این است که آمریکا سرنوشت برجام را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و متاسفانه نشان داده که به صحبت های رئیس جمهور خودش هم پایبند نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پاسخ تهران به دعوت عراق برای شرکت در نشست امنیتی بغداد نیز گفت:  اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست و مدت‌هاست که برادران ما در بغداد آن را پیگیری می‌کردند. هنوز جزئیات این نشست عنوان نشده اما ما قطعا در سطح متناسب حضور خواهیم داشت. نقش منطقه ای عراق را قابل توجه می دانیم و همواره سعی کردیم این نقش برجسته شود.

خطیب‌زاده درباره اقدامات وزارت خارجه در خصوص برگزاری مراسم اربعین، گفت: در سفری که من به عراق داشتم گفت‌وگوهایی انجام شد و سفیر ما در عراق با مقامات عراقی گفت‌وگوهایی جداگانه داشته است؛ البته شرایط پاندمی کرونا ما را محدود کرده؛ باید ببینیم آیا این امکان را خواهیم داشت که اگر حتی شده به صورت محدود عاشقان اباعبدالله را در این راهپیمایی داشته باشیم یا خیر؟ تمام تلاش وزارت خارجه و مسئولان این است که در این زمینه کمک کنیم. اما تلاش ما این است که در صورت امکان در چارچوب سلامت مردم این موضوع عملیاتی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آقای ظریف روز گذشته خداحافظی کردند؛ ایشان در چه مسئولیتی خواهد بود، گفت: آقای ظریف عضو هیئت علمی دانشگاه است و طبیعی می باشد که بعد از این تمام وزارت در دانشگاه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد آقای رئیسی شخصا در اجلاس امنیتی بغداد شرکت کنند، گفت: اینکه ما در چه سطحی در اجلاس بغداد شرکت می‌کنیم نیاز به جزئیات بیشتری دارد و باید ببینیم با چه مختصاتی این نشست برگزار خواهد شد. این نشست زمان بهتر خواهد بود که به شمول همه کشورها باشد. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار مقامات عراق و کویتی و همکاری‌های دوجانبه و ائتلاف عربی شکل گرفته در این رابطه گفت: عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه است و ایران هم طی سال‌های گذشته تلاش کرده این کشور نقش منطقه‌ای خود را باز بیابد و ما از همه این اقدامات حمایت می‌کنیم. عراق برای گسترش روابط خود باید از طرف همه کشورها حمایت شود.  

خطیب زاده در خصوص آخرین تحولات مربوط به مساله آزار و اذیت شهروند ایرانی در زندان‌های سوئد گفت: آنچه که در سوئد در حال رخ دادن است یک سری داستان سازی و شاهد سازی دروغین از سمت یک گروهک است که نشان می دهد طراحی پشت این داستان است و جای تاسف دارد دادگاه سوئد با این موارد تشکیل شده است. طبیعی است که با طرف های سوئدی رایزنی شده است. ما از همه ابزارهای دیپلماتیک خودمان استفاده خواهیم کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید