توجیه ترامپ درباره درخواست طرفدارانش برای حلق‌آویز کردن «مایک پنس»؛ خُب، مردم عصبانی بودند!

کدخبر: ۴۵۴۰۰۷
اقتصادنیوز: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حامیان خود که «مایک پنس» معاونش هنگام حضور در کاخ سفید را در جریان حمله مرگبارشان به کنگره آمریکا در ششم ژانویه به «حلق‌آویز کردن» تهدید کرده بودند، دفاع کرد.
توجیه ترامپ درباره درخواست طرفدارانش برای حلق‌آویز کردن «مایک پنس»؛ خُب، مردم عصبانی بودند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس روزنامه «دیلی میل»، در طول یک مصاحبه ضبط شده با «جاناتان کارل» از شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» که به دست وبگاه خبری «آکسیوس» رسیده، صدای ترامپ شنیده می‌شود که تهدیدها را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد و می‌گوید مردم بسیار عصبانی بودند.

در این کلیپ صوتی، کارل در ابتدا از او می‌پرسد که آیا در جریان حوادث روز ششم ژانویه نگران معاون خود که او هم برای تایید پیروزی جو بایدن در کنگره حضور داشت، بود یا خیر.

ترامپ در این مصاحبه‌ که برای کتاب «خیانت» کارل در عمارت رئیس‌جمهور سابق آمریکا در «مار-ئه-لاگو» فلوریدا به تاریخ ۱۸ مارس ضبط شده، پاسخ می‌دهد: نه، من فکر می‌کردم که او به خوبی محافظت می‌شود و شنیده بودم که وضعیت خوبی دارد.

خبرنگار می‌گوید: شما آن شعارها را شنیدید - این وحشتناک بود. آن‌ها می‌گفتند مایک پنس را حلق آویز کنید.

ترامپ جواب می‌دهد: خُب، مردم بسیار عصبانی بودند. این عقل سلیم است. عقل سلیم این است که شما باید محافظت کنید.

وی در ادامه در اشاره به ادعاهای انتخاباتی خود افزود: چگونه می‌توانید - اگر می‌دانید رای تقلبی است، درست است؟ - چگونه می‌توانید یک رأی تقلبی را به کنگره منتقل کنید؟ چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟

ترامپ به‌رغم آن که ادعاهایش درباره تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ثابت نشده، به کارل می‌گوید که «برترین علمای قانون اساسی» که او با آن‌ها صحبت داشته موافق بودند که پنس نباید پیروزی جو بایدن را در انتخابات تایید می‌کرد.

به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، این شعارها زمانی شنیده شد که حامیان ترامپ ساختمان کنگره در واشنگتن را در روز شش ژانویه پس از تظاهراتی که رئیس‌جمهور وقت برگزار کرد، محاصره کردند و افراد داخل ساختمان از جمله پنس مجبور به خروج شدند.

بعد از آن که پنس ادعاهای ترامپ و دیگران مبنی بر اینکه معاون رئیس‌جمهور قدرت لغو نتایج انتخابات را دارد، رد کرد، در روز حمله به کنگره چوبه‌های دار از سوی طرفداران ترامپ در غرب ساختمان کنگره به پا شد و آن‌ها شعارهای «پنس را حلق‌آویز کنید» سر دادند.

ترامپ و پنس در حالی در مسیر رقابت احتمالی با یکدیگر برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴ قرار دارند که تصور می‌شود روابط آن‌ها پس از حوادث روز ششم ژانویه تیره شده است. ترامپ در آن زمان معتقد بود که پنس می‌تواند مانع تایید پیروزی رقیب دموکرات وی به دلیل ادعای تقلب در انتخابات شود که با مخالفت معاونش روبرو شد.

ششم ژانویه (۱۷ دی سال گذشته) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید