اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر برجام

واکنش اسرائیل به آزاد شدن 3.5 میلیارد پول ایران

کدخبر: ۴۵۴۴۳۳
مقامات اسراییلی به طور فزاینده ای نگران هستند که ایالات متحده و غرب تلاش کنند به توافقی جزئی با ایران دست یابند که حتی محدودتر از توافق هسته ای اولیه امضا شده در سال 2015 (برجام) باشد.
واکنش اسرائیل به آزاد شدن 3.5 میلیارد پول ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، وب سایت "اسراییل هیوم" با انتشار گزارشی به نگرانی اسراییل از نشانه هایی اشاره کرده که حاکی است ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی طرف برجام، ممکن است راضی به امضای توافقی حتی محدودتر از برجام برای لغو تحریم های ایران در ازای توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران شوند. 

این رسانه اسراییلی نوشت: " یکی از سناریوهایی که در روزهای اخیر در جلسات توجیهی ارائه شد این است که دولت بایدن به توافقی بسنده کند که تنها شامل دو جزء است: حذف تحریم‌های بین‌المللی که در حال حاضر علیه ایران اعمال می‌شود، در ازای صرفا توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران.

چنین طرح کلی از جمله به این معنی است که زیرساخت های پیشرفته ایران برای غنی سازی اورانیوم برچیده نمی شود، 25 کیلوگرم اورانیومی که ایران قبلا با نقض توافق اولیه تا 60 درصد غنی سازی کرده است، دست نخورده باقی می ماند و برنامه هسته ای ایران دست نخورده می ماند. به طور کلی هیچ توجهی به فعالیت های منطقه ای ایران نخواهد شد. یک توافق محدود از این نوع همچنین با تضمین‌هایی که قبلا توسط دولت ایالات متحده برای دستیابی به توافقی "قوی‌تر و طولانی‌مدت" نسبت به توافق اولیه (برجام) صادر شده بود، در تضاد است.

این باور که غرب تلاش خواهد کرد تا یک توافق محدود با ایران را تضمین کند، مبتنی بر پیام‌هایی است که اخیرا به اورشلیم ارسال شده است، به موجب آن "قبل از هر چیز دیگری، غنی سازی ایران باید متوقف شود. این فوری‌ترین موضوع است."

اسرائیل عمیقا با آمریکایی ها بر سر اصرار آنها بر دستیابی به توافق با ایران به هر قیمتی اختلاف دارد. در اقدامی نمادین از این مخالفت اسراییلی، "نفتالی بنت" نخست وزیر اسراییل با "راب مالی" فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که قرار بود روز یکشنبه وارد اسراییل شود، دیدار نخواهد کرد. رابرت مالی پیشرو رویکرد آشتی جویانه دولت بایدن در قبال ایران است و اخیرا اعلام کرده است که "پنجره دیپلماتیک با ایران هرگز بسته نخواهد شد."

مالی دو روز در اسراییل خواهد بود و پس از آن از دیگر کشورهای منطقه دیدار خواهد کرد. او با مقامات ارشد شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی اسراییل دیدار خواهد کرد، اما همانطور که گفته شد، با نفتالی بنت دیدار نمی کند.

یکی از مقامات اسراییلی در این رابطه به "اسراییل هیوم" گفت که "اسراییل نمی خواهد به هیچ وجه به تجدید مذاکرات با ایران در وین در اواخر ماه نوامبر مشروعیت ببخشد."

اسراییل نگران امضای توافق محدود هسته ای با ایران
در همین حال، "علی نادری"، مدیر خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) روز جمعه در توییتی نوشت: " بیش از 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در هفته‌های اخیر توسط یکی از کشورهایی که آنها را بلوکه کرده، آزاد شده است. او افزود که "بخش قابل توجهی" از این منابع وارد چرخه تجارت ایران شده اند.

برای یادآوری، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته بود که کشورش خواستار آزادی 10 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده خود قبل از شروع مجدد مذاکرات هسته ای است. کارشناسان در غرب بر این باورند که لغو مسدود کردن وجوه، تصمیم ایران برای از سرگیری مذاکرات با قدرت‌های جهانی را تسریع کرده است.

ایران و گروه 1+5 - پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد. یعنی چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، و ایالات متحده؛ به علاوه آلمان - قرار است تا دو هفته دیگر مذاکرات هسته ای را در وین از سر بگیرند.

باور غالب در میان مقامات دیپلماتیک و دفاعی اسراییل این است که توافق ایران برای تجدید مذاکرات برای خرید زمان بوده است و حکومت ایران هیچ قصدی برای دستیابی به یک توافق جدید یا بازگشت به توافق اولیه 2015 ندارد.

مقامات اسراییلی می‌دانند که اگر همه عوامل در اختیار آمریکا بود ، تا حالا توافقی تقریبا بدون قید و شرط امضا شده بود و لجبازی ایران تنها مانع پیشرفت بوده است. از این رو آنها چندان به مذاکره با رابرت مالی امیدوار نیستند.

موضع بنت که اوایل ماه جاری در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل متحد به رهبران جهان ابلاغ کرد، این است که بازگشت به مذاکرات هسته ای یک اشتباه اساسی است.

ارزیابی نخست‌وزیر اسراییل مبتنی بر برآوردها و تحلیل‌های حرفه‌ای است که با توجه به پیشرفت‌های بسیار چشمگیر هسته‌ای ایران، شرایط امروز فعالیت هسته ای ایران تفاوتی اساسی با شرایط سال 2015 و زمان امضای برجام دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید