آخرین خبر از وضعیت جسمانی حاکم یکی از کشورهای مهم منطقه

کدخبر: ۴۵۵۲۹۳
اقتصادنیوز: منابع نزدیک به خاندان حاکم بر کویت اعلام کردند «نواف الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت با وضعیت جسمانی بغرنجی دست به گریبان است که به مرحله عدم هوشیاری رسیده است.
آخرین خبر از وضعیت جسمانی حاکم یکی از کشورهای مهم منطقه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا الخلیج الجدید به نقل از این منابع نوشته است: امیر کویت به علت وضعیت سلامتی خود چند بار سفرهای طولانی به خارج از این کشور داشته که در این سفرها اختیارات وی به صورت اتوماتیک به ولیعهد منتقل می‌شود. در ژوئیه گذشته امیر کویت در سفری به آلمان تحت درمان قرار گرفت که اعلام شد درمان وی «موفق بوده و ادامه خواهد یافت».

«صالح المطیری»، رئیس مرکز مطالعات سیاسی المدار، گفته است که پزشکان به امیر کویت توصیه کرده‌اند که از فعالیت‌های روزمره خود بکاهد و تصمیم امیر درباره کاهش اختیارات در این راستاست و البته کاملاً طبیعی است‌پزشکان به امیر کویت توصیه کرده‌اند که از فعالیت‌های روزمره خود بکاهد و تصمیم امیر درباره کاهش اختیارات در این راستاست و البته کاملاً طبیعی است.

وضعیت جسمانی امیر نواف منجر به بروز بحث و گفت‌وگوهایی در میان خاندان حاکم درباره ولیعهد جدید در صورت به تخت نشستن «مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کنونی شده است.

منابع یاد شده افزودند: شیخ مشعل و افراد خانواده سلطنتی هنوز در این باره به تصمیم قطعی نرسیده‌اند اما مهم‌ترین نامزدها برای ولایت عهدی آتی «سالم جابر الاحمد» و «ناصر المحمد الصباح» است.

الخلیج آنلاین در ادامه گزارش داد: سالم جابر الاحمد فرزند دوم جابر الاحمد الصباح امیر سیزدهم کویت است، وی مشاور پیشین دیوان نخست‌وزیری بوده است در مقابل ناصر محمد الصباح کارنامه نخست‌وزیری را در کارنامه خود دارد. امیر ۸۴ ساله کویت پیشتر به ولیعهد خود حق صدور فرمان امیری را تفویض کرده است. بر اساس این تفویض، ولیعهد حق تعیین نخست‌وزیر و وزرا، پذیرش استعفای آنها و برکناری‌شان را دارد. تفویض اختیارات امیر کویت به ولیعهد منجر به جدال و کشمکش‌هایی درباره ولیعهد آتی نه فقط در میان خاندان حاکم بلکه در میان نمایندگان پارلمان هم خواهد شد.

«مهلهل المضف»، نماینده پارلمان کویت هفته پیش تصریح کرد که مردم این کشور ولیعهدی را که درگیر شبهات و پرونده‌های فساد است، قبول نخواهند کرد. تاکنون مخالفت پارلمان با نامزدی فردی از خاندان حاکم برای ولایتعهدی در تاریخ سیاسی جدید کویت سابقه نداشته است. نظام حاکم بر کویت پادشاهی و موروثی است و قانون اساسی این کشور اجازه می‌دهد که پادشاهی در خاندان «آل صباح» از نسل «مبارک» بزرگ منتقل شود.

تنها اندکی بعد از صدور حکم عفو برای شماری از مخالفان و استعفای دولت، امیر کویت در چارچوب اختیارات قانونی خود، بخشی از مسئولیت‌ها و اختیارات خود را به ولیعهد واگذار کرد. روز دوشنبه (۱۵ نوامبر) دربار کویت اعلام کرد که امیر کویت «موقتا» بخشی از اختیارات خود را به ولیعهد واگذار کرده است.

به گزارش مهر، در حکم امیر کویت آمده که اختیارات واگذار شده به ولیعهد شامل مشورت‌های مرسوم برای انتخاب نخست‌وزیر و پذیرش استعفای رئیس و اعضای دولت و برکناری آنها و پیشنهاد قوانین به مجلس و صدور و تأیید احکام و امضای معاهده‌های بین‌المللی می‌شود. دولت کویت به ریاست صباح الخالد هفته گذشته در تلاش برای «جلوگیری از ایجاد بحران سیاسی جدید میان دولت و مجلس» استعفای خود را تقدیم کرد.

بر اساس ماده ۷ قانون ولایت عهدی کویت، ولیعهد در انجام مسئولیت‌های قانونی امیر در صورت سفر وی به خارج از کشور از همان اختیارات وی برخوردار است. در این قانون تأکید شده که امیر می‌تواند در هر یک از مسائل مربوط به اختیارات خود از ولیعهد خود کمک بگیرد.

شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ به مقام امیر کویت انتخاب شد. او در ۷ اکتبر همان سال، «مشعل الاحمد» را به عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد و مجلس کویت نیز به اتفاق آرا این انتخاب را تأیید کرد.

 

ولیعهد کویت (۶۰ ساله) و برادر ناتنی امیر فعلی کشور است. او در کویت و در دانشکده نظامی هندن انگلستان تحصیل کرده و نایب رئیس نیروهای گارد ملی کویت بوده است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید