نخست وزیر سابق اسرائیل: طرحی قابل اجرا برای حمله به ایران نداریم

کدخبر: ۴۵۹۷۴۹
باراک که نتانیاهو و ترامپ را مقصر اصلی پیشرفت کنونی برنامه هسته ای ایران می داند، به کانال 12 اسراییل گفت:" در سال 2015 آنها مرتکب یک اشتباه تاریخی شدند. توافق وحشتناک بود و این یک راز نیست
نخست وزیر سابق اسرائیل: طرحی قابل اجرا برای حمله به ایران نداریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسرائیل، باراک نوشت که معتقد نیست اسراییل یا آمریکا برنامه نظامی قابل قبولی برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند و تصمیم آمریکا به خروج یکجانبه از برجام را یک توهم و اشتباهی بزرگ تر از اشتباه انعقاد برجام دانست.

بنابر گزارش تایمز اسرائیل، این مقام سابق اسراییلی روز یکشنبه (دیروز) در روزنامه "یدیعوت آحرونوت" اسراییل نوشت: خروج آمریکا از برجام "یک تصمیم متوهمانه بود که به ایرانی‌ها اجازه داد به سرعت در جهت تبدیل شدن به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن، پیش بروند."

او نوشت: این اشتباه سپس با شکست اسراییل در تهیه "طرح بی در قالب یک عملیات نظامی " با ایالات متحده تشدید شد.

او دیشب در مصاحبه ای با بخش خبر کانال 12 اسراییل نیز گفت:" با احتیاط می گویم که مشخص نیست اسراییل و آمریکا در حال حاضر یک برنامه عملی قابل اجرا دارند که بر اساس آن اگر دستوراجرا صادر کنند صبح که از خواب بیدار می شوید فاصله ایران با سلاح هسته ای را 3 سال خواهید دید."

بنا بر گزارش "تایمز اسراییل"، ایران در دهه گذشته با پراکنده کردن سایت‌های هسته‌ای خود و پنهان کردن برخی از آنها در اعماق زمین، هرگونه عملیات نظامی را بسیار پیچیده کرده است. با این حال مقامات اسراییلی اصرار دارند که اقدام نظامی هنوز امکان پذیر است.

باراک که گفته می‌شود در اوایل دهه گذشته به عنوان "وزیر دفاع" وقت کابینه نتانیاهو از حمله نظامی علیه ایران حمایت می‌کرد، در مصاحبه خود بنیامین نتانیاهو را که در 12 سال گذشته نخست وزیر اسراییل بوده، مقصر وضعیت کنونی در پرونده هسته ای ایران دانست.

ایهود باراک نخست وزیر و وزیر دفاع اسبق اسراییل/عکس: FLASH 90

نخست وزیر اسبق اسراییل: تل آویو و واشنگتن طرحی قابل اجرا برای حمله به ایران ندارند

او که نتانیاهو و ترامپ را مقصر اصلی پیشرفت کنونی برنامه هسته ای ایران می داند، به کانال 12 اسراییل گفت:" در سال 2015 آنها مرتکب یک اشتباه تاریخی شدند. توافق وحشتناک بود و این یک راز نیست. اما از لحظه ای که این توافق (برجام)امضا شد، به واقعیت تبدیل شد، ما نمی توانیم در یک فانتزی زندگی کنیم."

او گفت: " در سال 2018 نخست وزیر اسراییل از رییس جمهوری آمریکا خواست که از برجام خارج شود، در حالی که بقیه اعضای گروه 1+5 در این توافق باقی ماندند و ایران هم به بهانه خروج یکجانبه آمریکا و بازگشت تحریم ها ، برنامه هسته ای خود را سرعت بخشید.


باراک با اشاره به اینکه "امروزه احتمال اعمال زور آمریکا علیه ایران تقریبا صفر است"، گفت: "اینها چیزهایی است که در مورد جدی بودن برخی از چیزهایی که شنیده می‌شود تردید ایجاد می‌کند."

نخست وزیر اسبق اسراییل: تل آویو و واشنگتن طرحی قابل اجرا برای حمله به ایران ندارند

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید