سایه اختلاف بر سر مجلس انقلابی و دولت سیزدهم؛

تقاطع پاستور - بهارستان /کاسه صبر دولت لبریز شد

کدخبر: ۴۶۰۲۹۴
دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اگرچه از نظر مشی سیاسی همسو و همراه هستند اما به نظر می رسد رگه های اختلاف کم کم درحال نمایان شدن است.
تقاطع پاستور - بهارستان /کاسه صبر دولت لبریز شد

به گزارش اقتصادنیوز، هرچقدر هم که دولت و مجلس هم کاسه و رفیق باشند باز هم از گوشه و کنار، اختلافات سر باز می‌کند و این موضوع گویا شتری است که در خانه هر دولت و مجلسی می‌نشیند و حال این درد کهنه به جان دولت سیزدهم و مجلس یازدهم هم افتاده است.

حکایت امروز «دولت مردمی» و «مجلس انقلابی»  مربوط به وقتی است که هنوز هیاهوی انتخابات در میان بود و نمایندگان مجلس برای روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی لحظه شماری می‌کردند از همان زمان قابل پیش‌بینی بود که این حمایت‌های تمام قد نمی‌تواند عمر زیادی داشته باشد، پیش‌بینی که به واقعیت پیوسته است و  این روزها زمزمه این اختلافات را می‌توان از تریبون مجلس و دولت به وضوح شنید؛ 

انتصابات فامیلی و اولین گلایه بهارستانی‌ها 

مدت زیادی از روی کار آمدن دولت سیزدهم نگذشته بود که خبرهایی درباره انتصابات فامیلی از داماد فلان مقام و فرزند آن دیگری و ... بر سر زبان‌ها افتاد؛ انتصاباتی که دیگر فقط خبرش در فضای مجازی دست به دست نمی‌شد و کم کم صدای نمایندگان حامی مجلس را هم درآورد. 

فداحسین مالکی، نماینده  مردم زاهدان که از همان دست نماینده‌های اصولگرای حامی دولت بود از پشت تریبون مجلس انتقاداتش را متوجه دولت کرد و گفت: «به‌نظر می‌رسد برخی از وزرا هنوز در ماه‌عسل انتصابات به‌سر می‌برند. ما هم به صورت کلی نکاتی را درباره انتصابات فامیلی بیان کردیم و بهتر است فرمایشات رئیس‌جمهوری دراین‌زمینه بر زمین نماند.» او ضمن تشکر از رئیس دولت سیزدهم بابت این اظهارنظر که خط قرمزی از سوی وزرا و دفترش ندارد، گفت: این به‌تنهایی کافی نیست، برای عملی شدن سخن‌تان مهلت یک هفته‌ای تعیین کرده و به دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری دستور دهید تا گزارش دقیقی از این موضوع تهیه کنند و افرادی که براساس نسبت‌های فامیلی سمت‌هایی را تصاحب کردند برکنار شوند.

ایزدخواه نماینده تهران که در صف منتقدان دولت قرار دارد خطاب به رئیس‌جمهور گفت: دلیل نمی‌شود ما اقوام و خویشان را بیاوریم و بگوییم به دلیل اعتمادی است که به آنها داریم. این غلط است و قحط‌الرجال نیست، کشور باید براساس قانون اداره شود نه رابطه شخصی.

دولت و مجلس

مسلم صالحی، نماینده اقلید از جمله منتقدان دولت در ماجرای انتصابات فامیلی می‌گوید: «طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده بیش از پنجاه درصد انتصاب‌ها هیچ‌گونه منطق و توجیه قابل‌قبولی ندارند. این انتصاب‌ها مغایر با اصل شایسته‌سالاری است که آقای رئیسی قول آن را به مردم داده بودند. همچنین قرار بود دولتی فراجناحی تشکیل شود که بتواند از پتانسیل‌های عظیم نیروی انسانی و باتجربه و متخصص کشور نهایت استفاده را کنند، اما افراد باتجربه وزارتخانه‌ها به دلایل واهی حذف شدند.» 

این انتقادات تنها به این چند نماینده محدود نشد و محمدصالح جوکار، نماینده یزد نیز در این‌باره می‌گوید: «مردم آنچه که نسبت به آن در دولت قبل اعتراض و انتقاد داشتند به‌کارگیری افراد با نسبت فامیلی در مناصب مختلف و باز گذاشتن دست آنها در مسائل مالی مانند واردات و صادرات بود. در اثر این اتفاق یک نگاه منفی در اذهان مردم ایجاد شد و انتظار داشتند و دارند که این اتفاق در دولت فعلی سیزدهم انجام نشود.» 

جوکار صحبت‌هایش را اینطور کامل می‌کند که: «مسئله انتصابات فامیلی یک مشکل دیگر دارد و آن ایجاد شبهه فساد است، به‌ویژه در بحث‌های اقتصادی باید به‌شدت از به‌کارگیری افراد نزدیک خود در مسائل اقتصادی که بوی رانت و انحصار بدهد به کلی حذر کنند.» 

البته انتقادات تنها متوجه انتصابات نشد و گاهی هم گریبان شخص رئیس جمهور را گرفت مانند گلایه نماینده شازند از ادبیات و اشتباهات کلامی ابراهیم رئیسی که در نطقی گفت: «  ارزیابی اولیه از اقدامات شما نشان می‌دهد که تمام این رفتارها بویژه سفر به استان‌ها عمدتا تسکین محور است، نه درمان محور، زیرا این مدل حکمرانی نشانی از درمان مشکلات ندارد.» او ادامه داد: «از سوی دیگر وجود ضعف شدید در ادبیات گفتمانی جنابعالی در عرصه‌های مختلف، به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و دستاویز قرار گرفتن این ادبیات در شبکه‌های متعدد اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی زیبنده کشور نیست و شایسته است هر چه سریعتر نسبت به اصلاح این روند اقدام نمایید.» 

ضرب شست پارلمانی‌ها به دولت 

نمایندگانی که شش ماه پیش در حوزه‌های انتخابیه خود از روزگار سفید در دولت سیزدهم دم زده بودند و مردم را به رای دادن تشویق کرده بودند حالا خود را در برابر سوالات همان مردم که بیشتر با آنها سر و کار دارند، تنها دیدند و دیگر وقت آن رسیده بود تا به موکلان خود بگویند خودشان هم منتقد این وضعیت هستند برای همین انتقادات این‌بار با رنگ و بوی اقتصاد، جای خود را در بین بحث‌های داغ زیر سقف هرمی بهارستان باز کرد و اوج آن متوجه جلسه رای اعتماد به دومین وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش شد. 

«نصف وزرای شما از مدرسه امام صادق هستند. از روزهای قبل انتخابات نماینده‌ها از شما حمایت کردند، در دادن رأی به وزرا مجلس همراهی کرد. من مخالف دو وزیر بودم اما همه نماینده‌ها با شما همراهی کردند. ما دلمان می‌سوزد و نمی‌خواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت کردید. اگر می‌خواهید ما خفه می‌شویم اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا می‌کند.» اینها صحبت‌های کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا است که 25 آبان ماه پشت تریبون قرار گرفت تا در مخالفت با وزیر «آپ» صحبت کند . 

البته اختلافات مجلس و دولت تنها در موضوع رای اعتماد به وزیر آموزش و پروش ظهور و بروز پیدا نکرد و پای سوال از وزرا هم به میدان بهارستان باز شد و اینجا بود که موج انتقادات متوجه ساختمان خیابان پاستور شد. در این میان وزیر اقتصاد که اتفاقا از بین نمایندگان مجلس یازدهم انتخاب شده بود یکی از همان وزرایی بود که اولین سوال‌ها و انتقادات شامل حالش شد. 

در همین جلسه بود که نماینده خلخال خطاب به وزیر اقتصاد گفت « سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید.»

 محمدحسن آصفری،عضو کمیسیون امور داخلی کشور و نماینده اراک هم دولت را متهم کرد که با انتشار اوراق بهادار به نوسانات بورس دامن می‌زند.

نماینده لنگرود هم  در ادامه انتقادات مجلس از دولت در تذکری گفت: « مجلسی که به عنوان عصاره فضائل ملت است باید دقیق‌تر حرکت کند. متاسفانه بعضا وزرا تنها در مجلس حاضر شده و گزارشی را کلیشه‌ای ارائه می‌کنند. ما تاکنون هیچ برنامه‌ای که مشکل مردم و کشور را حل کند از وزرا ندیده‌ایم.» 

گلایه‌های دولت از مجلس 

دولت سیزدهم که تلاش داشت خود را دارای سعه‌ صدر نشان دهد اما گویا احضارها و سوالات مکرر نمایندگان کاسه صبرش لبریز شده و حالا نوبت پاستورنشین‌ها بود تا درب شکوه و شکایت را باز کنند.

محمد حسینی معاون پارلمانی دولت اخیرا در آخرین نشست خبری خود خطاب به مجلسی‌ها گفت:«باید از حاشیه و مسائل تنش‌زا پرهیز کنیم چرا که دود چالش‌ها به چشم مردم خواهد رفت.» 

انتقادات حسینی به همین‌جا ختم نشد و پای لیست‌های بلند بالای نمایندگان از رئیس جمهور هم به میان آمد. او گفت: « وی در بخش دیگری از نشست به طرحها ولوایح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت:تاکنون ۵۵۷ طرح از سوی مجلس ارائه شده ولی ما باید بیشتر به سمت ارائه لایحه از سمت دولت برویم،  چون دولت می‌تواند کار کارشناسی بیشتری انجام دهد،ضمن اینکه بار مالی آن هم در نظر گرفته می‌شود.. » 

حسینی ادامه داد: «انتظار داریم نمایندگان محدودیت‌های دولت را در نظر بگیرند چرا که گاهی نمایندگان در دیدار با رییس جمهور لیست بلندی از مسائل حوزه انتخابیه را ارائه می‌کنند که باید این اقدامات براساس واقع بینی صورت گیرد. » 

جلساتی برای رفع و رجوع اختلافات 

سایه  تعریف و  تمجیدها  خیلی زودتر از آنچه تصور می شد کنار رفت و کم‌کم آن ستایش‌ها و نان قرض دادن‌ها جای خود را به انتقادات و اختلافات داد تا جایی که برای رفع این اختلافات هر دو طرف آستین‌ها را بالا زده‌اند تا با پیشنهاد رئیسی جلساتی را برای پرداختن به این اختلافات در دستورکار قرار دهند.

مخبر معاون اول رئیس جمهور چندی پیش در پایان نشست مشترک دولت و مجلس از برگزاری جلساتی برای رفع اختلافات خبر داد جلساتی که خود نشان می‌دهد  اختلافات چندان هم پیش پا افتاده و جزئی نیست. 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید