از توسعه شهرک های صنعتی تا دریافت وام های خارجی؛

سیاست های اقتصادی دولت سازندگی در پساجنگ

کدخبر: ۴۶۷۷۸۷
اقتصادنیوز: محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب و برادر آیت الله اکبر هاشمی تأکید می کند: دولت سازندگی با توسعه شهرک‌های صنعتی در اقصی نقاط کشور توانست ظرفیت بسیار زیادی از توان بخش خصوصی را برای احیای اقتصاد ایران در دوران پسا جنگ فعال کند.
سیاست های اقتصادی دولت سازندگی در پساجنگ

به گزارش اقتصادنیوز: کارنامه اقتصادی دولت سازندگی از نگاه برخی قابل دفاع است و معتقدند زیرساخت‌های ایجاد شده در دولت سازندگی موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران تنها در عرض چند سال از یک کشور جنگ زده به سمت بازسازی و توسعه پیش برود و به سرنوشت همسایه غربی خود یعنی عراق پس از جنگ دچار نشود.

منتقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی اما برخی سیاست های اقتصادی دولت سازندگی را خاصه در بحث تورم نقد می کنند.

در همین رابطه محمد هاشمی برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دفاع از تفکر اقتصادی رئیس دولت‌های پنجم و ششم می‌گوید؛ آقای هاشمی رفسنجانی با ایجاد رونق در تولید توانست بخش بسیار زیادی از بیکاری اسفناک پیش آمده پس از جنگ تحمیلی را کنترل و حتی کاهش دهد.

تولید کلیدواژه اصلی دولت سازندگی بود

محمد هاشمی سیاستمدار و رئیس اسبق صدا و سیما در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در خصوص عملکرد دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی در حوزه اقتصاد، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از راه‌های پیشرفت در اقتصاد و حرکت به سوی خودکفایی را، رونق بخشی به جریان «تولید» می‌دانستند.

وی گفت: در زمان دولت سازندگی کشور تنها «خام فروشی» رایج بود و حلقه‌های بعدی تولید به هیچ عنوان شکل نمی‌گرفت و حتی بخشی از مواد لبنی نیز از خارج وارد کشور می‌شد. 

ماجرای توسعه شهرک‌های صنعتی در دوران سازندگی

این فعال سیاسی با تشریح نگاه اقتصادی غالب در دولت سازندگی، بیان داشت: مرحوم هاشمی در راستای حمایت از تولید اقدام به تأسیس شهرک‌های صنعتی بسیار زیادی در کشور کرد و با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی به جریان تولید در آن دوران رونق داد. 

هاشمی تأکید کرد: رونق تولید در دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی نه تنها به بخش‌های مختلف اقتصاد کمک کرد، بلکه سهم بسزایی نیز  در ایجاد درآمد برای خانواده‌ها در کشور داشت. به علاوه منجر به کاهش بیکاری که در ابتدای دولت سازندگی رقم آن نزدیک به 30 درصد بود نیز شد.

b9145ea0-1012-4fcd-bda6-b4ae85390c17

مرحوم هاشمی به دنبال تنش‌زدایی بود

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در خصوص راهکار مرحوم هاشمی رفسنجانی برای حضور اقتصاد ایران در بازارهای جهانی، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی با کاهش سطح تشنج میان ایران و کشورهای مختلف تلاش کرد ضمن اطمینان بخشی به کشورها در خصوص عدم علاقه ایران به ایجاد جنگ در منطقه، موضوع ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای جهان و منطقه را نیز به پیش ببرد.

دولت سازندگی چگونه صنعت را شکوفا کرد؟

وی تأکید کرد: دولت سازندگی با اطمینان بخشی به جامعه جهانی توانست برای کشور «فاینانس بین‌المللی» با سود 2 درصد جذب کند. در آن زمان ایران توانست با اخذ وام‌های بسیار ارزشمند از کشورهایی همچون؛ «آلمان» و «ژاپن» بسیاری از ابزارهای مرتبط با تولید و صنعت برای کشور را جذب کند.

هاشمی با اشاره دوره دوم دولت سازندگی، یادآور شد: پس از اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی بخش زیادی از جریان تولید در کشور دچار تحول شد و در آن زمان ایشان به تمامی تولیدکنندگان تأکید کردند که باید با افزایش چندین برابری تولیدات خود، بخش عمده‌ای از بازارهای منطقه‌ای را نیز تصاحب کنند.

تولیدکنندگان ایرانی در دوران سازندگی سودهای بسیاری را تجربه کردند

این فعال سیاسی در پایان گفت: نگاه ویژه مرحوم هاشمی رفسنجانی به بسط و گسترش تولید در کشور عاملی شد تا در آن دوران بسیاری از تولیدکنندگان داخلی دچار تحول در کار خود شوند و علاوه بر کاهش بیکاری در کشور، با سودهای بسیار خوبی نیز روبرو شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید