موضع‌گیری اردوغان درباره تنش روسیه و غرب

کدخبر: ۴۷۰۴۹۹
اقتصادنیوز: ترکیه بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز اختلافات روسیه و غرب بر سر اوکراین و لزوم گفت‌وگوی رهبران مسکو و کی‌یف تأکید کرد.
موضع‌گیری اردوغان درباره تنش روسیه و غرب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه حل تنش‌های پیرامون اوکراین از طریق گفت‌وگو را خواستار شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان گفت:‌ «امید ما این است که آقای [ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه] و [ولودیمیر] زلنسکی [رئیس جمهور اوکراین] در اسرع وقت دیداری رو در رو داشته باشند».

از سوی دیگر «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز با اشاره به تنش‌ها پیرامون اوکراین بیان داشت: «گفت‌وگو میان روسیه و ناتو و همچنین روسیه و آمریکا در این زمینه تعیین‌کننده است».

چاوش اوغلو با اشاره به دیدار روز جمعه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او گفت: «تنش‌ها در حال جدی شدن هستند. ما به ارتباطات خود ادامه می‌دهیم. هدف این است که تنش‌ها کاهش یابند».

«ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز روز چهارشنبه گفته بود: «ترکیه آمادگی دارد هر نقشی را در راستای کاهش تنش بین روسیه و اوکراین ایفا کند. رئیس جمهور [ترکیه رجب طیب] اردوغان در حال مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین است».

پیشنهادات دولت ترکیه در حالی مطرح شده که لاوروف نیز پیش‌تر گفته بود، ترکیه در امور مربوط به درگیری‌های اوکراین جایگاه مهمی دارد.

با این حال درخصوص برگزاری مذاکرات میان روسیه و اوکراین، «دمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه در واکنشی متذکر شده که روسیه طرف این درگیری‌ها نیست.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در نشستی خبری پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌گری میان مسکو و کی‌یف را رد کرد.

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد.

هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید