اعتراف مهم آمریکا درباره ایران /درخواست رهبر جمهوری‌خواهان سنا از بایدن

کدخبر: ۴۷۳۸۷۵
اقتصادنیوز: رهبر حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا اذعان کرده برای اینکه دموکرات‌ها فشارها را بر ایران افزایش دهند و پاسخ قاطعی به این کشور بدهند دیر نیست.
اعتراف مهم آمریکا درباره ایران /درخواست رهبر جمهوری‌خواهان سنا از بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا امروز پنجشنبه ضمن اذعان به اینکه آمریکا «بازدارندگی» خود علیه ایران را از دست داده از سیاستمداران حزب رقیب خود خواست فشارها را بر تهران افزایش دهند.

 

«مک‌کانل» تصریح کرد: «برای ینکه دموکرات‌ها فشارها را بر ایران افزایش دهند و پاسخ قاطعی به این کشور بدهند دیر نیست. عدم واکنش قاطع به حملات نیروهای تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه بازدارندگی ما را از بین برده و خطرات علیه پرسنل آمریکایی را به طرز محسوس افزایش داده است.»

«میچ مک‌کانل» یکی از جمهوری‌خواهانی است که از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور سابق آمریکا از جمله سیاست‌های او در قبال ایران دفاع می‌کند. او همانند گروه دیگری از حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» معتقد بودند خروج از برجام و اجرای فشار بیشتر به ایران می‌تواند این کشور را برای آنچه «توافقی بهتر و طولانی‌تر» خوانده می‌شد پای میز مذاکره بیاورد.

دولت ترامپ روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق تمامی این اهداف شکست خورده بود. دولت ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» بارها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف و اعلام کرده قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم آورد. دولت بایدن با این حال عملاً در یک سال گذشته اجرای همین سیاست را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها راه بازگشت آمریکا به برجام عقب‌گرد از سیاست شکست‌خورده فشارحداکثری است. ایران اعلام کرده در مذاکرات وین به دنبال رفع هر چه سریعتر تحریم‌ها است اما سیاست اصلی خودش را خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار داده است. تهران همچنین با اعلام اینکه مذاکرات را به معیشت مردم گره نزده در تلاش است برجام را بر اساس تجربه ۶ ساله نقض عهد آمریکایی‌ها و سایر کشورهای غربی در ریل یک توافق مبتنی بر «برد-برد» قرار دهد. 

تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس در مذاکرات وین روی دو اصل «اخذ تضمین برای ماندگاری برجام» و «راستی‌آزمایی تحریم‌ها» به عنوان مطالبات ایران در اجرای برجام، در صورت موافقت با بازگشت آمریکا به آن تأکید کرده است.

رهبر جمهوری‌خواهان سنا در ادامه با بیان اینکه راهبرد ایران بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه است گفت که بعد از خروج آمریکا از افغانستان، ایران تلاش در راستای تحقق این هدف را مضاعف خواهد کرد.

او گفت: «راهبرد ایران این است که با استفاده از خشونت ایالات متحده را از خاورمیانه بیرون براند. جای تعجب ندارد که آنها بعد از عقب‌نشینی تحقیرآمیز دولت از افغانستان و ناتوانی در پاسخ دادن به به نظامیان آمریکا استفاده از این راهبرد را مضاعف خواهند کرد.»

پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دی ماه ۱۳۹۸ جنبش‌هایی که خواستار خروج آمریکا از منطقه هستند قوت گرفته است.  پارلمان عراق مصوبه چند روز بعد از این اقدام تروریستی مصوبه‌ای برای اخراج نظامیان آمریکا از این کشور تصویب کرد، ولی به دلیل فشارهای واشنگتن این مصوبه تا کنون اجرایی نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید