خطیب نمازجمعه قم:

ریشه اتفاقات اوکراین توسعه طلبی دنیای غرب و ناتو است

کدخبر: ۴۷۸۸۴۰
اقتصادنیوز: خطیب نمازجمعه قم با تأکید بر اینکه ریشه این اتفاقات توسعه طلبی دنیای غرب و ناتو است، گفت: موضع رسمی جمهوری اسلامی این است که ما به دنبال جنگ نیستیم و ما طعم تلخ جنگ را کشیده‌ایم و جنگ را محکوم می‌کنیم اما توسعه طلبی را هم محکوم می‌کنیم.
ریشه اتفاقات اوکراین توسعه طلبی دنیای غرب و ناتو است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبررسانی حوزه حسینی بوشهری در خطبه نماز جمعه ششم اسفند ۱۴۰۰ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به اینکه پیامبر اکرم می‌فرماید (ص) کسی که از مردم پروا نداشته باشد از خدا هم پروا ندارد، عنوان کرد: این آدم به جایی رسیده است که می‌گوید آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی.

وی در رابطه با عوامل بازدارنده انسان از عبودیت گفت: اولین اثر گناه این است که لذت عبادت و راز و نیاز را انسان می‌گیرد. اگر همه ما به آثار سو گناه فکر کنیم خودش بازدارنده می‌شود.

خطیب نماز جمعه قم در رابطه با عواقب دنیوی گناه بیان کرد: قلب وقتی با گناه آشنا شد، روز به روز بیشتر به گناه متمایل می‌شود و یکی از آثار دنیوی گناه، فاسد شدن قلب است و امام باقر (ع) نیز می‌فرماید هیچ چیزی به اندازه گناه قلب آدم را فاسد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه رسوایی انسان از دیگر آثار دنیوی گناه است، اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌ها نشات گرفته از فشار روحی انسان است و کسی که گناه می‌کند عذاب وجدان به او فشار می‌آورد و سبب بیماری‌اش می‌شود و این امر نیز از دیگر آثار دنیوی گناه است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه دوم عنوان کرد: امام موسی کاظم (س) در سن ۲۰ سالگی به امامت رسیدند و بعد از ۳۵ سال امامت در سن ۵۵ سالگی شهید شدند و ویژگی بارز این امام بردباری است که حتی در مقابل مخالفین نیز بردبار بودند به همین دلیل به کاظم، یعنی فروبرنده خشم ملقب شدند.

وی در رابطه با ۲۷ رجب گفت: درس رسالت پیامبر (ص) برای دوران ما این است که پیامبر (ص) در عصر جهالت اولاً برگزیده شدند و امروز نیز در جاهلیت مدرن مواجه هستیم که برای جوامع نسخه می‌پیچند و می‌خواهند اراده شان را بر جوامع تحمیل کنند و اسم آن را نیز حقوق بشر و آزادی می‌گذارند و جوانان نیز جذب شعارهای این‌ها می‌شود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز هم بعثت ادامه داد و بعثت محصور به ۲۳ سال نیست و تا دامنه قیامت ادامه دارد؛ زیرا پیامبر برای بشریت مبعوث شدند.

وی ادامه داد: ۴۳ سال از انقلاب گذشته است و مردم انقلاب را دوست دارند و فقط انتظار دارند که اهداف انقلاب در جامعه انجام شود و مردم در ۲۲ بهمن نیز بیان کردند که ما با انقلاب قهر نیستیم و با مسئولانی که ما را درک نمی‌کنند قهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه به نسل جوان باید بها داد؛ زیرا آن‌ها آینده‌سازان کشور هستند، افزود: باید از ظرفیت‌های منابع خدادادی کشور استفاده کرد و رهبر معظم انقلاب نیز بارها به این امر تأکید کردند و اگر مسئولان این مسائل را حل کنند اگر همه دنیا هم ما را تحریم کنند نمی‌توانند در مقابل ملت ما ایستادگی کنند.

خطیب نماز جمعه قم با بیان اینکه ما حوادث روسیه و اوکراین را از قضیه تاریخی بررسی می‌کنیم و از جناحی طرفداری نمی‌کنیم، گفت: زمانی که شوروی فرو ریخت یکی از پیمان‌هایی که بسته شد این بود ناتو در این منطقه ورود نداشته باشد؛ اما این ناتو بر سر پیمانش ماند؟

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که بلوک شرق بودن به صورت پلکانی وارد ناتو کردند و آرام آرام نیروهایشان آوردند تا به اوکراین رسیدند و رئیس جمهور اوکراین نیز در دامن غرب قرار گرفت و کشور روسیه نیز به این‌ها اعلام کرد که عقب‌نشینی کنید، اما آن‌ها گفتند که حاضر به عقب‌نشینی نیستیم.

وی با تأکید بر اینکه ریشه این اتفاقات توسعه طلبی دنیای غرب و ناتو است، افزود: موضع رسمی جمهوری اسلامی این است که ما به دنبال جنگ نیستیم و ما طعم تلخ جنگ را کشیده‌ایم و جنگ را محکوم می‌کنیم اما توسعه طلبی را هم محکوم می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید