هشدار آذر منصوری درباره شکاف میان دولت و ملت/ اداره کشور بدون برجام و FATF ادعای گزافی است

کدخبر: ۴۷۹۱۶۴
اقتصادینوز: سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد از بی‌برنامگی اقتصادی دولت سیزدهم گغت: از ابتدا هم مشخص بود با این سطح از این کسری بودجه با چاپ کردن پول و استقراض از بانک مرکزی، تغییری در این روند ایجاد نخواهد شد.
هشدار آذر منصوری درباره شکاف میان دولت و ملت/ اداره کشور بدون برجام و FATF ادعای گزافی است

اقتصادنیوز: هرچه بیشتر از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، فاصله شعارهای انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی تا عمل کابینه سیزدهم بیشتر مشخص می‌شود. فعالیت مبهم وزرای اقتصادی دولت و همچنین وعده‌های فراموش‌شده آنقدر گل درشت شده‌اند که حتی موج جدیدی از اعتراضات اقشار و اصناف مختلف را در برخی از نقاط کشور، به راه انداخته است.

آذر منصوری درهمین‌رابطه می‌گوید؛ وقتی حقوق مردم نتواند سطح زندگی آنها را ارتقاء دهد و حتی نیازهای اولیه آنها را تأمین کند، طبیعی است که دامنه اعتراضات مردمی به عملکرد دولت هر روز وسیع‌تر می‌شود.

او با هشدار درباره رفتن دولت به سمت برنامه نفت در برابر غذا تأکید می‌کند؛ دولت باید به‌سرعت مسائل اختلافی با ایالات متحده آمریکا را به صورت مذاکره مستقیم حل کرده و ضمن پرهیز از شیوه‌های مدیریتی عصر حجری، موضوع FATF را نیز برای احیای اقتصاد کشور حل‌وفصل کند.

تورم سفره‌های مردم را کوچک کرده است

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با قرن نو درباره کارنامه کابینه سیزدهم و برخی تصمیمات  غیراقتصادی دولت، اظهار داشت: برای مثال در اینکه آزادسازی سواحل در نوع خود اقدامی مثبت تلقی می‌شود تردیدی وجود ندارد، اما مسئله مهم و نگران‌کننده کوچک شدن سفره‌های مردم است که ناشی از تداوم بی‌سابقه تورم در کشور است. 

خط فقر در حال گسترش یافتن است

وی گفت: اقلام غذایی ماه به ماه در حال حذف شدن از سفره‌های مردم است. سرعت بالا رفتن خط فقر به حدی است که افزایش حقوق‌ها کفاف آن را نمی‌دهد و به‌همین‌دلیل است که شاهد هستیم سطح و دامنه اعتراضات در مقایسه با قبل تا چه حد افزایش پیدا کرده است.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد از بی‌برنامگی اقتصادی دولت سیزدهم بیان داشت: از ابتدا هم مشخص بود با این سطح از این کسری بودجه با چاپ کردن پول و استقراض از بانک مرکزی، تغییری در این روند ایجاد نخواهد شد؛ اما مشکل اصلی برمی‌گردد به رویکردی که براساس آن کشور اداره می‌شود. 

هشدار درباره شکاف دولت ـ ملت

منصوری ادامه داد: این رویکرد در سیاست داخلی و سیاست خارجی به شکاف دولت ـ ملت دامن می‌زند، دولت را روزبه‌روز در حل مشکلات کشور ناتوان‌تر می‌کند و می‌بینیم دولتی که با کمک به محرومان و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر روی کار آمد و همواره منتقد دولت قبل بود، امروز از حل این مسائل و تحقق وعده‌هایی که به مردم داده بود ناتوان مانده است.

اقتصاد بدون تعامل با جهان به پیش نمی‌رود

دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با قرن نو در مواجهه با این پرسش که چرا دولت رئیسی از عمل به وعده‌های اقتصادی خود ناتوان مانده، اظهار داشت: اقتصاد و تولید را نمی‌شود بدون تبادل و تعامل با دنیا سامان بحشید؛ آن هم تبادل و تعاملی که باید در خدمت اقتصاد، تولید و سرمایه ملی در کشور باشد. 

زندگی مردم را به تحریم‌ها گره زده‌اند

وی تصریح کرد: هیچ کشوری با وجود تحریم نمی‌تواند اقتصاد پویا و روبه‌رشدی داشته باشد، موانع تولید را از سر راه بردارد و تصور کند که می‌شود بدون تعامل و تبادل با دنیا از عهده مشکلات اقتصادی، اشتغال، کسب‌وکار و معیشت مردم برآمد. به‌رغم شعاری که در انتخابات داده شد و متأسفانه همچنان برخی روی آن اصرار دارند که تحریم‌ها و سیاست خارجی را نباید با اقتصاد کشور پیوند داد، اما شاهد بودیم پس از استقرار دولت و گرفتن سکان اداره کشور نقض این ادعاها ثابت شد. 

آیا دولت دست به دامان کاسبان تحریم می‌شود؟

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: با وجود کسری بودجه، تورم و رکودی که وجود دارد، یا باید دولت با وجود تحریم‌ها، میدان را به کاسبان تحریم بدهد که با دور زدن تحریم‌ها نفت ما را آن هم محدود و هم با قیمت پایین‌تر بفروشند و همین وضعیت کژ‌دارمریز ادامه پیدا کند که بدون تردید به نارضایتی‌ها دامن زده خواهد شد.

منصوری اضافه کرد: یا اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای دولت فعلی این است، برجام را احیا و رفع تحریم‌ها را در قالب فرایندی ببیند که در وهله اول با مذاکره مستقیم با طرف اصلی یعنی «آمریکا» این تحریم‌ها رفع شود، و بعد برای پیشگیری از ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت باید سطح تعامل و تبادل تجاری خود را با همه کشورها من جمله آمریکا افزایش دهد؛ یعنی نه شرقی و نه غربی پس از دوران جنگ سرد باید بشود «هم شرقی و هم غربی» در چهارچوب منافع ملی کشور و افزایش صادرات و ‌واردات؛ زیرا بدون صادرات و واردات هیچ اقتصادی و تولیدی به رونق نخواهد رسید. بنابراین در چنین فضایی هم باید برجام احیا شود و هم مسئله FATF حل‌وفصل شود.

 دولت به دنبال برنامه نفت در برابر غذا نباشد

دبیرکل حزب اتحاد ملت در پایان گفت: این ادعا که بدون برجام و رفع تحریم‌ها و حل‌وفصل FATF می‌شود کشور را اداره کرد و اقتصاد را بهبود بخشید ادعایی گزاف بیش نیست. نفت در برابر غذا یعنی اداره کشور با شیوه عصر حجر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید