می خواهند با فریاد زدن خودشان را زنده نگه دارند

پشت پرده مخالفت پایداری ها با توافق در وین/ به آن ها اطلاعات غلط می دهند

کدخبر: ۴۷۹۵۱۷
یک نماینده سابق مجلس می گوید: اعضای جبهه پایداری بر اساس اطلاعات غلط تصمیم گیری می کنند و خودشان را با فریاد زدن زنده نگه می دارند.
پشت پرده مخالفت پایداری ها با توافق در وین/ به آن ها اطلاعات غلط می دهند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، دور هشتم مذاکرات وین درحالی برگزار می شود، که حدود ۵ روز از حمله روسیه به اوکراین می گذرد و احتمال سایه انداختن این جنگ بر مذاکرات زیاد است. از سوی دیگر در داخل برخی چهره های تندرو با سنگ اندازی در مقابل پای تیم مذاکرات می خواهند مانع رسیدن به توافق در وین شوند و مخالف خوانی ها را کلید زده اند.

موضوعی که ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم درباره آن می گوید:«برخی از احزاب یا گروه های نوظهوری مانند جبهه پایداری هستند که به سرعت تمام شدند. الآن تعداد محدودی از آنان باقی مانده است که با فریاد زدن می خواهند خود را در اذهان زنده نگه دارند. گاهی هم می خواهند از رهبر انقلاب و مردم جلوتر بروند.»

این نماینده ادوار مجلس  معتقد است که «به پایداری ها اطلاعات غلطی از جاهای مختلف داده می شود. آنان هم بر اساس این اطلاعات غلط تصمیم گیری می کنند و خودشان را با فریاد زدن زنده نگه می دارند.»

مشروح گفتگوی ابوالفضل حسن بیگی را  بخوانید.

*********

آقای حسن بیگی، پیش بینی شما از مذاکرات برجام و تاثیرات جنگ اوکراین برآن چیست؟

مذاکرات هسته ای بالغ، بر ۱۳ سال طول کشید و نهایت، دولت یازدهم آن را به عنوان برجام و مذاکرات برد_برد به سرانجام رساند. به این معنا که هم ایران در این مذاکرات برنده باشد و هم حقوق کشورهایی مانند امریکا محترم شمرده شود. از آن جایی که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان قصد ساختن بمب اتم را ندارد، هم امام خمینی، هم رهبر انقلاب و علمای دیگر تولید ساخت سلاح کشتار جمعی را حرام اعلام کردند، آمریکایی ها از این وضعیت می خواند سود بیشتری ببرند و یک جنگ روانی انجام بدهند. 

از آنجایی که جهان تک قطبی تبدیل به جهان چندقطبی شده است، نگرانی هایی هم از جانب دموکرات ها و برخی از عناصر احزاب جمهوری خواه وجود دارد. جمهوری اسلامی نیز در این جهان چند قطبی هیچ نیازی به ارتباط با غرب نخواهد داشت و می تواند کشور خود را از طریق ارتباط با کشورهای شرقی و همسایه برطرف کند. در این راستا، آمریکایی ها نیز به دو دسته تقسیم شده اند. 

برجام مجددا به شکل قبلی خود احیا می شود

دسته اول، طرفداران آقای ترامپ هستند که در حقیقت یک شکاف عظیمی را در کشور آمریکا به وجود آوردند، البته باید این را گفت که بیش از صد میلیون نفر از جمعیت آمریکا؛ اسکاتلندی و انگلیسی هستند. همچنین بالغ بر پنجاه میلیون جمعیت هم غیر آمریکایی هایی هستند که متشکل از جهان سومی ها مانند آفریقایی ها، شرق آسیا و غرب آسیا می شوند. این افراد معتقد هستند که باید با جمهوری اسلامی وارد جنگ نظامی شوند. اما، برخی که طرفدار برجام هستند، همواره به آقای ترامپ انتقاد می کنند که شما سال ها به ایران فشار اقتصادی وارد کردید و سخت ترین تحریم ها را هم ایجاد کردید اما دیدید که جمهوری اسلامی خم به ابرو نیاورد. نفت، پتروشیمی و فرآورده های گازی خود را فروخت. همچنین بالغ بر بالای ۱۵ میلیارد دلار در سال هم فرآورده های نفتی خود را می فروشد، پس شعار شما به نتیجه نرسید. بنابراین، این دسته از افراد معتقداند که از طریق برجام ایران را کنترل کنند. 

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی پس از آن که آقای ترامپ از برجام خارج شد، متضرر شدند. همواره هم به آمریکا هشدار می دهند که چین، روسیه، هندوستان و دیگر کشورهای نوظهور جای ما را در ایران خواهند گرفت. در عین حال، جمهوری اسلامی هم که تحت فشار حداکثری قرار گرفته است به دنبال خودکفایی است. لذا، در این راستا، برجام مجددا به شکل قبلی خود احیا شده و آمریکا نیز به برجام برمی گردد.

همچنین به دنبال این نکته هم هستند که به نوعی جمهوری اسلامی را مهار کنند. اسرائیلی ها نیز از اینکه هیچ کنترلی روی جمهوری اسلامی نیست، ناراحت و وحشت زده هستند. لذا، آنان نگران هستند که ایران از NPT خارج شود. دسترسی به اورانیوم بالا و قرار گرفتن آن در اختیار حزب الله، یمن، حماس و دیگر کشور های محور مقاوت برای اسرائیل موضوع خطرناکی خواهد بود. 

چین اگر پشت روسیه را خالی کند، در چین تایپه به مشکل برمی خورد

همچنین با توجه به جنگ اوکراین، روسیه سال ها است که تذکر می دهند که کشورهای شوروی سابق به ناتو نپیوندند، زیرا ناتو در کنار گوش روسیه قرار می گیرد. روس ها در مرحله اول، امکانات هسته ای و اتمی خود را از اوکراین خارج کرد و در اختیار خودش قرار داد. در موضوع گرجستان، طی چند روز وارد این کشور شد و پس از مستقر کردن حکومت باب طبع خود، عقب نشینی کرد. روس ها به اوکراین تذکر دادند اما، آنان این تذکر را نپذیرفتند فلذا، امروز به این نتیجه رسیدند که غرب پشت آنان را خالی کرده است. زیرا غرب توان مقابله با روسیه را ندارد.

راز مخالف خوانی پایداری ها با تیم مذاکره کننده دولت رئیسی و توافق در وین

 

اگر کشتی های گاز به روی اروپا بسته شود، قطعا با بحران انرژی مواجه می شوند. عربستان سعودی، عراق و دیگر کشورهای عربی قادر به تامین مواد سوختی و انرژی اروپا نخواهند بود. آمریکایی ها نیز مردمان نامردی هستند که در این راستا هرگز از ذخایر انرژی خود به نفع کشورهای اروپایی استفاده نخواهند کرد. 

روسیه هم مطمئن است که می تواند گاز و نفت خود را به کشورهایی مانند چین، هندوستان با ۵/۲ میلیارد جمعیت بفروشد و با کمبود مواجه نخواهد شد. امروز نیز اکثر قراردادهای روسیه با هند و چین است بنابراین، آقای پوتین از یک سال قبل تقریبا  ارتباط خود را با غرب کم کرد و جنگ سرد بین آمریکا و روسیه هم در حدود ۲ سال قبل ایجاد شد. 

بازنده جنگ اوکراین و اسرائیل هستند زیرا ...

دلار خود را تبدیل کرد و نیازی هم به سوئیفت ندارد. اگر امروز آنان سوئیفت را برای روسیه محدود کردند، روس ها کم تر از ۱۰ درصد معاملات‌اش با دلار است و به راحتی می تواند این موضوع را تغییر دهد. همواره چین و روسیه ۲ کشور قدرتمند شرق آسیا و غرب اروپا در کنار هم قرار گرفتند. چین می داند که اگر امروز بخواهد پشت روسیه را خالی کند، فردا بر سر چین تایپه به مشکل بر خواهد خورد. دقیقا شرایط  به گونه ای است که آمریکا و اروپا وارد صحنه جنگ اوکراین نخواهند شد و کی یف را فریب می دهند. بازنده این جنگ اوکراین و اسرائیل خواهند بود. رژیم صهیونیستی هم در شرایط بسیار بدی قرار گرفته است که نه می تواند جنگ را تایید کند چرا که روس ها ناراحت می شوند. اگر هم تکذیب کند آمریکایی ها ناراحت می شوند. 

جنگ اوکراین نمی تواند تاثیری در مذاکرات برجام داشته باشد

در این راستا، جنگ اوکراین نمی تواند تاثیری در مذاکرات برجام داشته باشد. در عین حال، جمهوری اسلامی خودش را در برابر زندگی و معشیت مردم را برای زمانی اماده کرده است که اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسید، مسیر دیگری را برود.

ما حدود ۶۰ میلیارد دلار با کشورهای همسایه تبادل داریم. این نیازمندی هم به راحتی قابل برطرف شدن نیست. ما مشاهده می کنیم که اماراتی ها بنزین، نفت و ... نیاز دارند. کره شمالی در مخمصه کمبود انرژی قرار گرفته و همواره تلاش می کند ارتباط خود را با جمهوری اسلامی قطع نکند و ارتباط داشته باشد. ژاپنی ها با مشکلاتی مواجه هستند و به شدت نگران اند که جمهوری اسلامی از امریکا در موضوع برجام ناراحت شود و بخواهد به کشورهای همسایه تشر بزند. 

در چنین شرایطی باید؛ نفت بشکه ۱۵۰ دلار را بخرند و اگر قیمت نفت خیلی بالا برود، بحرانی شدید اروپا و چهان غرب را دربر می گیرد. کشورهای نفت خیز از این موضوع به صورت مقطعی سود بیشتری می برند اما خود آمریکایی ها هم دچار تورم می شوند. 

در حال حاضر، آمریکا در حال انفجار و فروپاشی است. حدود ۸۰ درصد از گردش مالی آمریکایی ها در یک ایالات است و بالغ بر ۳۰ میلیون دلار بدهی دارد. این آمریکا زمانی که می خواست به افغانستان حمله کند بالغ بر ۵ میلیون دلار پس انداز داشت. ۷ میلیون دلار در عراق و افغانستان هزینه کرد و از آن زمان دچار بدهی شد که روز به روز هم انباشته می شود. آمریکایی ها نیز خواهان رسیدن به برجام هستند. ایران هم می خواهد امتیاز جدیدی به آنان ندهد، دولت و ملت ما تحت هیچ شرایطی زیر بار دادن امتیاز به آمریکایی ها نخواهند رفت. آمریکایی ها هم به این جمع بندی رسیدند و در آخر به میز مذاکرات برمی گردند. 

برجام بنا بر اراده جمعی در نظام پذیرفته شد

 با توجه به اخباری که از وین شنیده می شود؛ به توافق نزدیک شده ایم اما برخی از چهره های تندرو مانند جبهه پایداری تلاش می کنند که این توافق امضا نشود. چه در دولت آقای روحانی و چه در دولت آقای رئیسی این تلاش ها انجام شده است. به نظر شما نگرانی آنان از چیست؟

در موضوع برجام ملت ایران، پشت سر رهبر انقلاب ایستادند. در دولت آقای روحانی، رهبر انقلاب در مقاطع مختلف به کمک مذاکره کنندگان رفتند. در مقطعی فرمودند که باید نرمش قهرمانانه بدهید یا در زمانی که آمریکایی ها برخورد می کردند، ایشان تشر زدند که شما نیاز به برجام دارید. این برجام هم بنابر اراده جمعی نوشته شد و اگر قرار بر غیر از این بود، قطعا مجلس آن را تصویب نمی کرد. 

البته در برخی از بندها، تیم مذاکره کننده اشتباهاتی را انجام داده است که در آن راستا، هم مطالبات رهبری و هم مطالبات مردم به حق بودند. مانند یکی از بندهایی که خطرناک بود و خداوند در سر آقای ترامپ زد و او از برجام خارج شد. 

اگر آقای ترامپ از برجام خارج نمی شد و بند مکانیسم ماشه را اجرا می کرد، ۴ کشور دیگر باید از او تبعیت می کردند. اما، آقای ترامپ به خاطر قولی که به آمریکایی ها در انتخابات داده بود، سریع از برجام خارج شد. 

می خواهند با فریاد زدن خودشان را زنده نگه دارند

همچنین برخی از احزاب یا گروه هایی نوظهوری مانند جبهه پایداری هستند که به سرعت تمام شدند. الآن تعداد محدودی از آنان باقی مانده است که با فریاد زدن می خواهند خود را در اذهان زنده نگه دارند. گاهی هم می خواهند از رهبر انقلاب و مردم جلوتر بروند. امروز خوشبختانه شاهد هستیم که در کشور چندصدایی وجود دارد. امروز در فضای مجازی مذاکرات و مباحثاتی که انجام می شود، بسیار بسیار ارزشمند است. بسیاری از عناصری که مخالف برجام بودند، شرایط دو سال قبل و پنج سال قبل را ندارند. 

زیباکلام کاسه داغ تر از آش شده است

افرادی هم مانند آقای زیبا کلام کاسه داغ تر از آش بودند. مردم و جامعه ما آگاه و روشن هستند. همچنین برای مردم در طول این ۴۰ سال ثابت شده است که هم امام خمینی(ره) و هم رهبر انقلاب به فکر مصلحت، عزت و عظمت کشور هستند. برخی از مسائل هم می تواند به عنوان تضارب افکار و چند صدایی به نفع کشور باشد.

در کشور که چند صدایی وجود دارد کسی نمی تواند موضوعی را پنهان کند و در موضوع تصویب طرح صیانت ده ها صدا در جامعه بلند شد که در نهایت مجلس و شورای نگهبان توضیح دادند که هرگز مانند زمان جمع آوری ویدیو نخواهد بود. علم به سرعت نور در حال پیش روی است و دنیایی نیست که کسی بتواند آن را محدود کند. 

به پایداری ها اطلاعات غلط می دهند

پس به نظر شما نگرانی پایداری از رسیدن به توافق برای زنده ماندن خودشان در سیاست است؟

بله، بیشتر برای زنده نگه داشتن خودشان است و همچنین اطلاعات غلطی که از جاهای مختلف به آنان داده می شود. آنان هم بر اساس این اطلاعات غلط تصمیم گیری می کنند و خودشان را با فریاد زدن زنده نگه می دارند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید