سهم موافقان طرح صیانت از آرای مردمی چقدر بود؟

کدخبر: ۴۸۰۲۰۱
در میان جدال موافقان و مخالفان طرح صیانت، این سوال ایجاد می شود که نمایندگانی که به دنبال تصویب طرح صیانت و تعیین تکلیف برای حق مردم از اینترنت هستند، در انتخابات مجلس چقدر رای گرفتند؟
سهم موافقان طرح صیانت از آرای مردمی چقدر بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، هنوز صدای اعتراضات مردم و اهالی سیاست به تصویب طرح صیانت از فضای مجازی خاموش نشده است و برخی نمایندگان با جمع آوری امضا به دنبال بازگرداندن این طرح به صحن مجلس هستند.

اما در سوی دیگر میدان، نمایندگانی که به دنبال محدود کردن اینترنت و فضای مجازی هستند، بیکار ننشسته و طرحی با عنوان الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره در دستور کار مجلس قرار داده اند که در صورت تصویب، تولید محتوا در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییتر هم می‌تواند جرم تلقی شود. براساس این طرح، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است. اقداماتی که نشان می دهد این طیف از نمایندگان قرار نیست سر سازگاری با فضای مجازی داشته باشند و هیچ توجهی به انتقادات و گلایه های مردمی ندارند.

قالیباف سکوت کرد، رئیسی تلویحا واکنش نشان داد

سوم اسفند ماه بود که کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از فضای مجازی، ناگهانی و غیر منتظره‌ کلیات طرح جنجالی صیانت را تصویب و شوک بزرگی را به جامعه وارد کردند. پس لرزه های این خبر آن چنان شدید بود که با اعتراضات و انتقادات شدیدی از سوی سیاستمداران، پارلمان نشین ها و مردم رو به رو شد و معاونت قوانین مجلس نیز در نامه ای از ابطال مصوبه طرح صیانت خبر داد. 

هر چند که سکوت محمد باقر قالیباف در مقابل تصویب این طرح که خود روزی از آن حمایت کرده بود، جنجال برانگیز شد و این سکوت رئیس مجلس را به حفظ کرسی ریاستش تعبیر کردند اما، ابراهیم رئیسی در همان روز در جلسه هئیت دولت، با اشاره به سیاست دولت برای ارائه اینترنت با کیفیت و پرسرعت گفت: وزارت ارتباطات مکلف است زیر ساخت لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، با کیفیت و پرسرعت فراهم کند.

اصرار تندروها برای تصویب طرح صیانت

هر چه مخالفت ها با طرح صیانت بیشتر می شود، از سوی دیگر موافقان آن اصرار و پا فشاری بیشتری برای تصویب طرح صیانت دارد. برخی حامیان این طرح حتی گام خود را بلندتر برداشته و مخالفان این طرح را سگ های قلاده بلند می نامند مانند، مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد که با هشتگ فضای مجازی نوشت:« فضای مجازی؛ ۱. به دلیل اهمیت، موضوعی حاکمیتی و محتاج قانونگذاری است. ۲. در کشورهای پیشرفته قانونمند است.۳. چند وجهی،پیچیده و نیازمند مدیریت فراقوه ای است. ۴. گرگ های مجازی و  سگهای قلاده بلند غربگرا از قانونمندی آن می‌ترسند. ۵. قانونمندی، به نفع کسب و کارهای سالم مجازی است.»

او پس از آنکه با واکنش های تندی از سوی مردم و سیاستمداران رو به رو شد، از حرف خود عقب نشینی کرد و در رشته توئیتی نوشت:« سگهای قلاده بلند توهین نیست بلکه تعبیری است که ریچارد المان (رئیس قدیم سازمان سیا) در مورد کسانی به کار می برد که کورکورانه و بدون مزد و مواجب، مقلد و مروج تفکر لیبرال دموکراسی آمریکایی هستند؛ بلند بودن قلاده به این معناست که نمی دانند با چند واسطه و نامحسوس، کنترل می شوند!

 من هم مخالف فیلتر کردن فضای مجازی هستم چون با یک توئیت میتوانم به نوکران لیبرال دموکراسی آمریکایی در هر کشوری اطلاع دهم که ریچارد المان آنها را  سگ قلاده بلند میداند باشد که به خود آیند. پس آفرین بر مردم شریف ایران که امثال او و « نظام لیبرال دموکراسی آمریکایی» را تحقیر کرده اند.»

در این میان، رضا تقی پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت نیز در فیلمی که به تازگی از او منتشر شده است، می گوید:« اعمال محدودیت ترافیکی یعنی اینکه اجازه نمی‌دهیم پلتفرم‌ها کاربر جدید بگیرند.»

سهم موافقان طرح صیانت از آرای مردمی

در میان جدال موافقان و مخالفان طرح صیانت، این سوال ایجاد می شود که نمایندگانی که به دنبال تصویب طرح صیانت و تعیین تکلیف برای حق مردم از اینترنت هستند، در انتخابات مجلس چقدر رای گرفتند؟

در میان 18 عضو کمیسیون مشترک الیاس نادران با آرای 841/956 بیشترین تعداد رای مردم را دارد و بعد از آن بیژن نوباوه وطن با 792/565 رای و سید علی یزدی خواه با 742/394 رای به ترتیب بیشتری رای را به خود اختصاص دادند. سه نماینده تهران که بالا بودن رأی آنها نسبت به دیگر اعضای این کمیسیون به خاطر بالا بودن جامعه آماری رأی دهندگان تهران است. هرچند انتخابات مجلس یازدهم در تهران نیز حداقلی برگزار شد، چه آنکه براساس آمار وزارت کشور شمار افراد واجد شرایط رای در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۷ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۵۳۹ نفر بود که از این تعداد، یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر معادل ۲۵.۴ درصد واجدین شرایط در رای گیری حضور یافتند، یعنی یک «انتخابات حداقلی»!

مهرداد گودرزوند نیز با کسب 16/199 رای نیز کمترین رای مردمی را برای ورود به پارلمان در میان این افراد کسب کرده است. 

رای نمایندگان صیانت

توضیحات جدول:

* جلال رشیدی کوچی به تصویب طرح صیانت رای منفی داد.

** غلامرضا نوری قزلجه درپی اعتراض به جلسه کمسیون مشترک در جلسه آن حضور نداشت. 

*** جدول بر اساس حروف الفبا است.

**** اسامی اعضای کمیسیون مشترک و تعداد آرای آنان از خبرگزاری ایسنا و خبرآنلاین تهیه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید