بازتاب نزدیک شدن به توافق در رسانه‌های اسرائیل

کیهان: خبر نهایی شدن توافق، ترفندی برای یک «توافق بد» است

کدخبر: ۴۸۰۵۱۳
اقتصادنیوز: روزنامه کیهان معتقد است که خبر نهایی شدن توافق، ترفندی برای یک «توافق بد» است.
کیهان: خبر نهایی شدن توافق، ترفندی برای یک «توافق بد» است

به گزارش  اقتصادنیوز، روزنامه کیهان در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت:

همزمان با تحولات اوکراین، آمریکا و اروپا سعی می‌کنند برای حل بحران نفتی که‌گریبانگیر آن‌هاست با یک تیر دو نشان زده و ضمن مقصرنمایی ایران و افزایش فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان، برای مهار قیمت نفت هم که شده خبر توافق هسته‌ای با ایران را به ترند اول خبرها و تحلیل‌ها بدل کنند.

یکی از راهبردهای مشترک آمریکا و اروپا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+4، «تعیین ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی» و توسل به شگردهای تبلیغی و عملیات روانی بوده است.

مواضع آمریکا و اروپا در مذاکرات وین بیانگر این واقعیت است که آنها فضا‌سازی و ترفندهای رسانه‌ای برای مقصرنمایی ایران را تنها راه مقابله با مقاومت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان می‌دانند.

خبر نهایی شدن توافق ترفندی برای یک «توافق بد»

غربی‌ها طی 4 ماه گذشته بنا بر هر مناسبتی، موضوع ضرب‌الاجل‌ها را پیش کشیده تا توپ را در زمین ایران بیندازند حال‌آنکه مقامات دیپلماسی کشورمان بارها تأکید کرده‌اند طرف آمریکایی هیچ ابتکار عملی و حسن نیتی از خود نشان نداده و طرف‌های اروپایی‌ها در انفعال و بی‌عملی به سر می‌برند.

بر اساس همین استراتژی است که طی یکی دو روز گذشته خبر نهایی شدن توافق به نقل از رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و برجسته شد. به‌ویژه زمانی که «صدراعظم آلمان»، «مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در وین» و «سخنگوی وزارت خارجه آمریکا» از نهایی شدن مذاکرات وین خبر دادند و «بی سی فارسی»، «وال‌استریت ژورنال» و «رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی» به بازتاب گسترده آن پرداختند!

طرف‌های غربی با طرح و برجسته‌‌سازی اینکه «در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم»، «به توافق نزدیکیم» «نشانه‌هایی برای رسیدن به توافق وجود دارد»، «مذاکرات وارد مرحله نهایی می‌شود» و... تلاش می‌کنند خود را خواهان توافق جلوه داده و القا کنند طرفی که خواهان مذاکره و دیپلماسی نبوده، جمهوری اسلامی ایران است! آنها گمان می‌کنند از همین رهگذر می‌توانند با انحراف افکار عمومی، ایران را وادار به پذیرش یک «توافق بد» کنند!

این فرضیه جایی قوت می‌گیرد که آمریکا و اروپا هنوز در برابر شروط اصلی جمهوری اسلامی ایران (لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین) نه‌تنها ابتکار عملی از خود نشان نداده بلکه با موضوع تضمین‌ها مخالفت هم کرده‌اند. همین چندی پیش یکی از مقامات آمریکایی صراحتاً اعلام کرد که در صورت توافق بازهم تضمین نمی‌دهیم که از آن خارج شویم!

بایدن وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران را تمدید کرد!

جالب آنکه همین دو روز پیش و درحالی‌که آمریکایی‌ها مدعی هستند با حسن نیت در مذاکرات وین حضور دارند، بایدن وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد.

در بیانیه پنج‌شنبه‌شب کاخ سفید آمده است: وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران که در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اعلام شد، تا پس از ۱۵ مارس ۲۰۲۲ نیز پابرجا خواهد ماند.

در این بیانیه ادعا شده است: اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران همچنان خطری فوق‌العاده و چشمگیر برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند.

بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا می‌افزاید: به این دلایل، به این تصمیم رسیده‌ام که لازم است وضعیت اضطرار ملی را که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شده، در قبال ایران ادامه داده و تحریم‌های جامع علیه ایران را در پاسخ به این تهدید حفظ کنم.

لازم به ذکر است که فرمان اجرایی وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران اساس بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است و به رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد که اموال و دارایی‌های ایران را توقیف کند. بر همین اساس می‌توان گفت که توافق بدون لغو کامل تحریم‌ها و تضمین معتبر، یک فریب است و به آمریکا و اروپای بدعهد که کارنامه آنها سیاهه‌ای از خیانت‌ها و خباثت‌ها علیه ملت ایران است، نمی‌توان اعتماد کرد.

تلاش غرب برای مهار قیمت نفت/یک تیر و دو نشان!

از سوی دیگر در ادامه بحران اوکراین، تحلیلگران اقتصادی و برخی ناظران بین‌الملل معتقدند در صورت ادامه اختلال در عرضه نفت روسیه و تأخیر در حضور نفت ایران در بازار، قیمت نفت سیر تصاعدی را طی خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان اعلام کرد اگر اختلال در عرضه نفت روسیه ادامه داشته باشد، قیمت نفت خام برنت در پایان سال جاری میلادی به 185 دلار در هر بشکه می‌رسد.

تحلیلگران این بانک عقیده دارند درصورتی‌که نفت ایران بلافاصله به بازارهای جهانی بازگردد، قیمت نفت در کوتاه‌مدت به 120 دلار در هر بشکه می‌رسد.

ازاین‌روست که مقارن با تحولات اوکراین، آمریکا و اروپا سعی می‌کنند برای حل بحران نفتی که‌گریبانگیر آن‌هاست با یک تیر دو نشان زده و ضمن مقصرنمایی ایران و افزایش فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان، برای مهار قیمت نفت هم که شده خبر توافق هسته‌ای با ایران را به ترند اول خبرها و تحلیل‌ها بدل کنند.

اتحادیه اروپا: در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم

انریکه مورا معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که از طرف جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام را ایفا می‌کند، پنج‌شنبه‌شب در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد که همچنان برخی موضوعات حل‌نشده در مذاکرات وین وجود دارد.

انریکه مورا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ما در مراحل پایانی مذاکرات وین درباره [احیای] برجام هستیم، برخی موضوعات مربوطه هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکرات پیچیده‌ای هرگز تضمین‌شده نیست.»

وی افزود: «ما به‌عنوان تیم هماهنگ‌کننده، حداکثر تلاشمان را انجام می‌دهیم، اما قطعاً هنوز به آنجا [توافق] نرسیده‌ایم.»

آمریکا و انگلیس: توافق احیای برجام نزدیک است

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده در جلسه‌ای با خبرنگاران که روز پنجشنبه ۱۲ اسفند برگزار شد گفت: مذاکرات وین پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است.

پورتر با اشاره به این پیشرفت‌ها گفته است که رسیدن به توافق احتمالی نزدیک است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مخاطرات عدم حصول توافق گفت که «اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید ظرف چند روز به توافقی برای بازگشت دوطرفه به تعهدات و اجرای کامل توافق هسته‌ای برجام برسیم.»

استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین نیز اواخر پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف‌ها به‌طور سازنده تحت رهبری انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده‌اند. اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.‌». در همین راستا، لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال از وین گزارش داد که ایران و آمریکا به احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نزدیک شده‌اند. بر اساس این گزارش «ایالات‌متحده و ایران روز پنجشنبه در حال نزدیک شدن به توافق برای بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015 بودند، اگرچه مقامات هر دو کشور هشدار دادند که مسائل نهایی هنوز باید در ساعات آینده حل شود.»

بازتاب نزدیک شدن به توافق در رسانه‌های صهیونیستی

رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی به نقل از اولاف شولتز صدراعظم آلمان که به فلسطین اشغالی سفر کرده بود، خبر دادند، امکان جلوگیری از تحقق توافق هسته‌ای وجود ندارد و قادر به رد توافقنامه هسته‌ای با ایران نیستند. شولتز خطاب به مسئولین اسرائیلی تأکید کرد وقت آن فرا رسیده است که بگوییم بله این یک راه‌حل مناسب است.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در تارنمای خود با تیتر «تسلیم کامل» نوشت: ایالات‌متحده به‌زودی تحریم‌ها را از ایران برخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، شانس دستیابی به توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در وین به‌شدت افزایش یافته است.

این شبکه از احتمال دستیابی به توافق طی یک تا دو هفته آینده خبر داد.

خبرهای خوب جایگزین توافق خوب نمی‌شود

بر همین اساس بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پنج‌شنبه‌شب در صفحه شخصی خود در توئیتر به اخبار منتشرشده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق در وین واکنش نشان داد. خطیب‌زاده نوشت: گفت‌وگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی‌مانده حل‌وفصل شود، تلاش مضاعفی لازم است، اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.

منبع ایرانی: توافق وین منوط به حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده است

درحالی‌که برخی رسانه‌ها از قریب‌الوقوع بودن توافق وین خبر می‌دادند، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین تأکید کرد توافق نهایی به حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده، ازجمله موضوعاتی که در سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران موردبحث قرار می‌گیرد، بستگی دارد.

منبع ایرانی تصریح کرد: «اصل این است که تا زمانی که بر سر همه‌چیز توافق نشود، بر سر هیچ‌چیز توافق نشده است. هنوز برخی موضوعات باقی مانده‌اند.»

امیرعبداللهیان: برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان آخرین نتایج مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها علیه ایران را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد.

بورل در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: ازنظر ما عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش رو موردتوجه قرار گرفته است. وی ادامه داد: ما به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران و 1+4 مایلیم بگوییم که گفت‌وگوها در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد. امیرعبداللهیان ضمن تشکر از تلاش‌های هماهنگ‌کننده عالی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اظهار داشت: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم. وی افزود: اما شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از نهایی کردن هر چه زودتر توافق افزود: لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی منوط بر رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و ازجمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است.

امیر عبداللهیان تأکید کرد: دکتر باقری و کارشناسان ارشد کشورمان در مشورت مستمر و فعال با همه هیئت‌ها در وین می‌مانند. هیئت کشورمان با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهند داد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید