برخی به اصل محرمانگی آژانس احترام نمی‌گذارند

گروسی: ایران و آژانس به نتیجه نرسند، توافق برجام دشوار می شود

کدخبر: ۴۸۰۶۱۸
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برخی به اصل محرمانگی آژانس احترام نمی‌گذارند. به دنبال سازوکاری برای ایجاد قوانینی هستیم که اطلاعات را از درز کردن حفظ کنیم.
گروسی: ایران و آژانس به نتیجه نرسند، توافق برجام دشوار می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرده، امروز (شنبه)‌۱۴ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

وی در این کنفرانس خبری تصریح کرد: «در این مدت ملاقات‌های مستمری با آقای اسلامی داشتم. چند موضوع خاص مانده که مدتها این مسائل حل نشده بود و باید شفاف سازی می‌شد که تا پیش از این در این خصوص موفقیتی نداشتیم به همین خاطر تلاش کردیم رویکرد عملگرایانه ای را داشته باشیم».

مدیرکل آژانس ادامه داد: این امر از چند جهت مهم است امروز به دو مورد اشاره می‌کنم اول اینکه بر کسی پوشیده نیست در حالی که در حال مذاکره هستیم مذاکرات وین در جریان است. این دو‌ روند بسیار به هم وابسته و متصل هستند.

گروسی با اشاره به این موارد افزود: «در صورتی ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی به نتیجه نرسند توافق درباره برجام دشوار است».

وی گفت: «بسیار مهم است به درک متقابلی برای همکاریها برسیم. انرژی هسته‌ای برای توسعه کشورها و از جمله ایران بسیار مهم است».

گروسی گفت: برای حرکت سریعتر به سمت آینده و پیشبرد همکاری های ایران و آژانس متعهد هستم به جلو حرکت کنیم که مردم ایران به سمت رفاه بروند.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارشهای محرمانه ایران به آژانس و بحث اصل محرمانگی اظهار داشت: «بارها این سوال را از خود پرسیدم.  متأسفانه برخی اعضا به این محرمانگی احترام نمی‌گذارند و این باعث تأسف است».

مدیرکل آژانس اظهار داشت: بحثهای بسیاری در آژانس مطرح شده که قوانینی ایجاد کنیم ولی وقتی کسی بخواهد اطلاعات را منتشر کند نمیتوان مانع آن شد.

گروسی  درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران گفت: تمرکز آژانس بر همکاری با ایران است و اگر در جامعه بین المللی ببینید مثالهای مشابهی است و این مخاطرات اجتناب ناپذیر است ولی آژانس با حرفه ای گری کار خود را انجام میدهد.

گروسی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی قرار است اسرائیل پرونده سازی علیه ایران مطرح کند و آژانس بررسی کند؟ خاطرنشان کرد: دستورکار آژانس توسط هیچ کشوری تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و کار ما تحت تاثیر و کنترل هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد. مبنای قضاوت های ما مستقل از نظرات کشورهاست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید