بایدن واردات نفت از مسکو راقطع می‌کند/ آمریکا از روسیه چنده بشکه نفت می‌خرد؟

کدخبر: ۴۸۱۵۰۲
اقتصادنیوز: فشارها بر دولت بایدن برای قطع واردات نفت از روسیه افزایش یافته است، هر چند توقف واردات نفت از روسیه، آمریکا را سالانه از صدها میلیون بشکه نفت محروم و مجبور خواهد ساخت که هر چه سریعتر جایگزینی برای نفت روسیه پیدا کند. در سال ٢٠٢١ صادرات نفت روسیه به آمریکا به ٢٤٥ میلیون بشکه رسید که روی هم هشت درصد کل واردات نفت آمریکا را تشکیل می‌دهد. با وجود این که آمریکا از سال ٢٠٢٠ به صادر کنندۀ نفت تبدیل شده است، اما، این کشور ناچار است سالانه ٣ میلیارد بشکه نفت وارد کند.
بایدن واردات نفت از مسکو راقطع می‌کند/ آمریکا از روسیه چنده بشکه نفت می‌خرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رادیوفرانسه کانادا که نخستین صادرکنندۀ نفت به آمریکا است آمادگی خود را برای افزایش حجم صادرات نفت خود به آمریکا اعلام کرده است. به نوشتۀ رسانه های آمریکایی، دولت بایدن تماس های خود را با دولت ونزوئلا از سر گرفته است. هدف از این تلاش تعدیل تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا جهت تسهیل صادرات نفت این کشور است. ونزوئلا دارای سومین ذخایر نفت جهان است و تا پیش از تحریم های واشنگتن عمدۀ نفت خود را به آمریکا صادر می کرد.  آمریکا همچنین در حال حاضر سرگرم مذاکره با ایران برای احیای برجام و رفع تحریم ها علیه این کشور است. با لغو تحریم‌های آمریکا، ایران می تواند روزانه بین یک میلیون و سیصد تا یک میلیون پانصد هزار بشکه نفت به بازار عرضه کند.

همزمان با این تلاش ها، رئیس جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو، دیروز اعلام کرد که با حضور رهبر اپوزیسیون با یک هیئت بلندپایۀ آمریکایی در کاراکاس ملاقات کرده است. دولت آمریکا نیز با تأئید این خبر افزود که هدف از این ملاقات تأمین امنیت بازار جهانی سوخت بوده است.

بعید نیست که مشاوران رئیس جمهوری آمریکا جهت ترغیب عربستان به افزایش صادرات نفت خود در روزهای آینده به این کشور سفر کنند، هر چند عربستان تاکنون و برغم افزایش شدید بهای نفت از افزایش تولید نفت خود خودداری کرده است. با این حال، ناظران بعید می دانند که اروپا بتواند در تحریم نفت روسیه با آمریکا همراهی کنند. اروپا سی درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند. دیروز دوشنبه هفتم مارس، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان فدرال، مخالفت خود را با تحریم نفت روسیه اعلام کرد و گفت که اروپا در حال حاضر نمی تواند جایگزینی برای نفت روسیه پیدا کند.

همزمان مسکو هشدار داد که تحریم نفت روسیه از سوی غرب تنها افزایش بهای طلای سیاه را تشدید و به بسته شدن لولۀ انتقال گاز روسیه به آلمان منجر خواهد شد. با این حال، دولت واشنگتن گفته است که در صورت خودداری اروپا از قطع واردات نفت از روسیه، آمریکا آماده است به تنهایی واردات نفت روسیه را متوقف کند.      

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید