خبر مهم انگلیس از اتمام مذاکرات برجامی

کدخبر: ۴۸۳۹۸۳
اقتصادنیوز: وزارت خارجه بریتانیا گفت مذاکرات وین به پایان رسیده و باید در روزهای آتی به سرانجام برسد.
خبر مهم انگلیس از اتمام مذاکرات برجامی

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، وزیر خارجه جمهوری ایرلند، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در مذاکرات، هم با ارزیابی "نشانه‌های مثبت" اظهار امیدواری کرده که با توجه به تعطیلات پیش رو در ایران حتی "در ۴۸ ساعت آینده" توافقی امضا شود.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران عجله دارد. او گفته روسیه به ایران "خیانت" نخواهد کرد و دنبال منافع "خودخواهانه" نخواهد بود.

آمریکا پیش از این تاکید داشته که به غیر از آنچه در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران می‌گنجد، هیچ معافیتی از تحریم‌های وضع‌شده به روسیه داده نخواهد شد.

با وجود پیچیدگی ناشی از درخواست روسیه برای تضمین منافعش در برجام به رغم تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین، طرف‌های این مذاکرات در روزهای اخیر همچنان درباره به سرانجام رسیدن آن اظهار خوشبینی کرده‌اند.

سیمون کاونی، وزیر خارجه جمهوری ایرلند و هماهنگ‌کننده شورای امنیت سازمان ملل در مذاکرات وین، روز شنبه  گفت: "ما بسیار به امضای توافق نزدیک هستیم."

او با اشاره به تعطیلات طولانی عید نوروز در ایران گفت: "شاید رهبران سیاسی تصمیم بگیرند که ظرف ۴۸ ساعت آینده این مساله را حل و فصل کنند. امید ما به این است."

آقای کاونی گفت بازگشت ایران به بازار جهانی انرژی چشم‌انداز روشنی برای کاهش اتکای اروپا به روسیه خواهد بود.

وزارت خارجه بریتانیا حاضر به تایید یا رد احتمال توافق "در ۴۸ ساعت آینده" نشد.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا  گفت: "ما به پایان مذاکرات وین برای احیای برجام رسیده‌ایم. ما باید این مذاکرات را در روزهای آتی به سرانجام برسانیم."

او افزود: "ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که روی نتیجه‌گیری سریع توافق و اجرای کامل آن تمرکز کنند."
 

از سوی دیگر به گزارش اینترفاکس سرگئی لاوورف، وزیر خارجه روسیه، گفته کشورش در مسیر احیای برجام و ورود نفت ایران به بازار، منافع "خودخواهانه" را تعقیب نمی‌کند.

آقای لاوروف گفته: "ما هرگز به دوستان خود خیانت نمی‌کنیم. ونزوئلا دوست ما است. ایران بسیار به ما نزدیک است. ما برعکس آمریکایی‌ها دنبال منافع خودخواهانه نیستیم."

 

او گفت به نظر می‌رسد آمریکا برای "تنبیه روسیه هم که شده" می‌خواهد فشار بر تهران و کاراکاس را کم کند تا نفت آنها به بازارهای جهانی برگردد.

آقای لاوروف پیش از این گفته که روسیه در خصوص تامین منافعش در چارچوب برجام از آمریکا "تضمین کتبی" گرفته است.

مطابق برجام، روسیه ذخایر اضافی اورانیوم غنی‌شده ایران را منتقل می‌کند و همچنین در تغییر کاربری تاسیسات هسته‌ای همکاری دارد.

آمریکا این همکاری‌های روسیه را تحریم نکرده است، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تاکید کرده که "هیچ کمک یا معافیت بیشتری به آنها داده نخواهد شد. آنها در توافق هسته‌ای ایران وظایف عملیاتی داشته‌اند و این چیزی است که درباره‌اش صحبت خواهیم کرد."

برخی از تحلیلگران معتقدند با افزایش کم‌سابقه قیمت نفت خام و گرانی جهانی انرژی، بازگشت ایران به بازارهای جهانی می‌تواند گزینه مطلوبی برای آمریکا و متحدانش باشد.

چند روز پیش یک وبسایت خبری آمریکایی گزارش داد که در حاشیه مذاکرات احیای برجام، دولت آمریکا گزینه حذف سپاه از فهرست "تروریستی" را مد نظر دارد؛ گزارشی که واکنش منفی اسرائیل را به دنبال داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید