در مراسم جشن نوروز در سازمان ملل چه گذشت؟

کدخبر: ۴۸۴۴۹۱
اقتصادنیوز: مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت:در دنیایی که بشریت با چالش های کم سابقه و بی شمار جهانی مانند همه گیری، یکجانبه گرایی، افراطی گری، خشونت، دشمنی و منازعه روبروست، بیائید از نوروز و پیام های والای آن ازجمله صلح، دوستی، همبستگی و همدلی الهام بگیریم.
در مراسم جشن نوروز در سازمان ملل چه گذشت؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، به ابتکار و با محوریت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و با مشارکت ۱۱ کشور دیگر حوزه ی نوروز، نشست بزرگداشت روز بین المللی نوروز به صورت مجازی، روز سه شنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

 در این نشست که ریاست آن را مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل برعهده داشت، دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی و رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نیز حضور داشتند.

تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل در سخنانی اظهار داشت: در زندگی انسان لحظات و رویدادهایی وجود دارند که از ابعاد ماندگار معنوی و فرهنگی برخوردار بوده و در عین حال صدها میلیون نفر در سرتاسر جهان آن را ارزشمند دانسته و گرامی می شمارند.

وی اضافه کرد: نوروز با پشتوانه ای از چند هزار سال تاریخ، تمدن و فرهنگ، یکی از این لحظات ماندگار در خاطره جمعی نسل ها و جوامع مختلف است.

تخت روانچی گفت: علاوه بر این، نوروز نه تنها یک پل مستحکم میان گذشته، حال و آینده است بلکه همچنین سمبل پاسداری از ارزش ها و آرمان های مشترک در عین احترام به تنوع فرهنگی است که در بستر تاریخ، از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش  اظهار داشت: "نوروز با اینکه دربردارنده حس تداوم و گذار است، در عین حال، احساس تعلق به خاطرات و سنت های مشترک را تقویت می کند.

وی افزود: با این تعریف، نوروز را نمی توان تنها یک روز در تقویم یا یک مراسم ساده دانست، چرا که نوروز، نمونه ای شکوفا و بالنده از میراث زنده ی بشری است که همه ی مرزها ی ساخته ی دست بشر را در نوردیده و قلب ها را به یکدیگر پیوند می دهد و بدین سان، به زبان مشترک بسیاری از جمعیت ها در کشورهای مختلف و از قومیت های متفاوت تبدیل شده و ارزشهای والای بشری صلح، همبستگی، همدلی و دوستی را ترویج و تقویت می کند.

 تخت روانچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی از سنت ها و آداب نوروز در کشورمان اظهار داشت: نوروز به عنوان اولین روز بهار و تجدید حیات طبیعت، بیش از سه هزار سال است که در ایران گرامی داشته می شود.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: واژه ی نوروز در زبان فارسی به معنای روز نو، حامل پیام رویش و زایش مجدد بوده و سمبل آغازی نو، فرصتی دوباره و امیدی جدید است. نوروز در ایران شامل آیین ها، آداب و رسوم، سنت ها و رویدادهای فرهنگی متعددی است.

وی افزود: یکی از نمادهای مهم نوروز در ایران، سفره هفت سین است که با اجزای معنی داری تزئین می شود که هریک نشان از مفهومی ارزشمند دارد. مفاهیمی مانند تولد دوباره  طبیعت، باروری، سلامتی، زیبایی، ثروت، پاکی و بهروزی. یکی از آداب نوروز در ایران، گرد هم آمدن اعضای خانواده و دیدار با بزرگان فامیل است. زنان ایرانی نقش بسیار برجسته ای در تمامی مراحل نوروز برعهده دارند.

سفیر و نماینده دائم  ایران در سازمان ملل تاکید کرد در دنیایی که بشریت با چالش های کم سابقه و بی شمار جهانی مانند همه گیری، یکجانبه گرایی، افراطی گری، خشونت، دشمنی و منازعه روبروست، بیائید از نوروز و پیام های والای آن ازجمله صلح، همراهی، همبستگی، همدلی و بهروزی الهام بگیریم.

وی در پایان ضمن تبریک روز بین المللی نوروز به شرکت کنندگان در مراسم، سخنان خود را با شعری از شاعر بلندآوازه ی کشورمان حافظ شیرازی به پایان برد: ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی/ از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید