فرماندهان سپاه، بدون دعوتنامه به نمایشگاه نظامی دوحه رفتند؟

کدخبر: ۴۸۴۷۵۷
هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه قطر، که از ۲۱ تا ۲۳ مارس برگزار شد، میزبان دیپلمات‌ها، فرماندهان و صنایع نظامی از کشورهای مختلف از جمله ایران و آمریکا بود.
فرماندهان سپاه، بدون دعوتنامه به نمایشگاه نظامی دوحه رفتند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک مقام قطری روز پنجشنبه به رویترز گفت که دعوتنامه‌ای برای سپاه پاسداران فرستاده نشده بود. با این وجود شماری از فرماندهان سپاه در نمایشگاه دوحه حضور پیدا کردند، که دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، عالیرتبه‌ترین آنها بود.

بی بی سی خبر داده است:آمریکا از حضور ایران در این نمایشگاه انتقاد کرده و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ایران را متهم کرده که "یک‌تنه" امنیت و ثبات دریانوردی را در منطقه به خطر انداخته است.

ماجرا چیست؟

هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه قطر، که از ۲۱ تا ۲۳ مارس برگزار شد، میزبان دیپلمات‌ها، فرماندهان و صنایع نظامی از کشورهای مختلف از جمله ایران و آمریکا بود.

این نمایشگاه با حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع افتتاح شد. یک هدف این نمایشگاه ارتقای جایگاه قطر در روابط بین‌الملل و همکاری‌های امنیتی است.

کشورهای مختلف، از جمله ترکیه و پاکستان، دستاوردهای نظامی جدید خود را در این نمایشگاه عرضه کردند.

اما آنچه بیشتر توجه رسانه‌ها را جلب کرد حضور فرماندهان سپاه پاسداران و نمایش برخی از تجهیزات نظامی ایران در نمایشگاهی در یک کشور عرب حاشیه خلیج فارس بود. در عین حال برخی از هواداران حکومت ایران استفاده از نام "خلیج فارس" در غرفه ایران را برجسته کرده‌اند.

روایت بی‌بی‌سی از یک حضور جنجال برانگیز / فرماندهان سپاه ، بدون دعوتنامه به نمایشگاه نظامی دوحه رفتند؟

رسانه‌ها چه می‌گویند؟

رویترز به این اشاره کرده که سپاه موشک‌هایش را در کشوری به نمایش گذاشته که میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است.

این خبرگزاری می‌گوید غرفه ایران در نمایشگاه قطر کنار غرفه شرکت آمریکایی جنرال اتمیکس بوده است، شرکتی که تولیدکننده همان پهپادی بود که آمریکا سرلشکر قاسم سلیمانی را با آن هدف قرار داد.

آسوشیتدپرس هم به این پرداخته که ایران با وجود تحریم‌های شدید همچنان به توسعه و نمایش تسلیحاتش ادامه داده، آن هم در کنار شرکت‌ها و جت‌های جنگنده آمریکایی.

باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی، گفته: "مایه شگفتی است که سپاه پاسداران موشک‌هایی را در یک کشور شورای همکاری خلیج [فارس ] نمایش می‌دهد که به دو عضو دیگر همان شورا (سعودی و امارات) شلیک می‌شوند."

اشاره او به حملات موشکی شبه‌نظامیان حوثی است که سپاه متهم به حمایت از آنها بوده است.

علاوه بر اینها استفاده از نام "خلیج فارس" هم واکنش‌هایی را در پی داشته است. در حالی که برخی از هواداران حکومت ایران استفاده از این نام را به عنوان نشانه پایبندی حکومت به ارزش‌های ملی‌گرایانه برجسته کرده‌اند، برخی روزنامه‌نگاران و فعالان عرب از قطر برای اینکه اجازه چنین کاری را داده انتقاد کرده‌اند.

سپاه در نمایشگاه

اداره غرفه ایران در این نمایشگاه به عهده وزارت دفاع ایران بوده است. وزارت دفاع ایران مانند سپاه تحت تحریم‌های آمریکا است.

یک مقام قطری روز پنجشنبه به رویترز گفت که دعوتنامه‌ای برای سپاه پاسداران فرستاده نشده بود.

با این وجود شماری از فرماندهان سپاه در نمایشگاه دوحه حضور پیدا کردند، که دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، عالیرتبه‌ترین آنها بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید