اردوغان تسلیم شروط ولیعهد عربستان شد

کدخبر: ۴۸۶۰۵۵
اقتصادنیوز: اردوغان با کوتاه آمدن از پرونده قتل خاشقچی نه تنها خواست اولین کسی باشد که عذرخواهی می‌کند بلکه اولین کسی شد که با محمد بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان و خادم حرمین شریفین بیعت می‌کند!»
اردوغان تسلیم شروط ولیعهد عربستان شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رئیس جمهور ترکیه اخیرا تسلیم شروط محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم فعلی عربستان شده و پرونده ترور جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی را بعد از موافقت وزیر دادگستری ترکیه با درخواست انتقال پرونده و اسناد آن به عربستان در ازای بهبود روابط میان دو کشور و لغو ممنوعیت غیررسمی ورود کالاهای ساخت ترکیه، بست.

 عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: «این تسلیم شدن غافلگیرکننده نبود چراکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به صورت کامل با شروط مصر درباره بستن کانال‌های حامی اخوان المسلمین موافقت کرد و اقلیت اویغوری چینی را تحویل دولت کشورشان داد. بعید نیست که گام بعدی اخراج رهبران حماس و اعضایش از خاک ترکیه بعد از سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل به آنکارا و استقبال گرم از وی باشد.

اصول و ارزش‌های اسلامی جایگاه پایینی در اولویت‌های اردوغان دارد. اگر جمال خاشقچی زنده بود حتما اردوغان او را تحویل مقامات عربستان می‌داد. مسئله مهم برای او این است که در کاخ ریاست جمهوری بنشیند و اقتصاد ترکیه را مشاهده کند که به دلیل شکست سیاست‌های او با دشواری‌هایی روبرو شده است.

اردوغان یک "بازیگر ماهر " بود که از اصطلاح "اسلام سیاسی" برای خدمت به آمریکا و توطئه‌هایش علیه کشورهای عربی و اسلامی مثل سوریه، عراق، لیبی و مصر استفاده کرد و متأسفانه برخی رهبران جنبش‌های اسلامی همچنان از او به شدت دفاع می‌کنند.

تأیید مسئله فلسطین توسط اردوغان صرفا کلامی بود و حتی یک گلوله یا یک دلار به مقاومت فلسطین و حماس نداد. چراکه نگران این بود که خشم اشغالگران اسرائیلی را برانگیزد. در اوج تجاوز علیه غزه تنها سفرایش را خارج کرد.

اردوغان تنها زبان زور می‌فهمد برای همین در برابر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و قبل از آن در برابر مقامات مصری زانو زد و از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دلیل سرنگونی هواپیمای روسی که گفته می‌شد در اوایل بحران سوریه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود، عذرخواهی کرد.

نمی‌دانیم آیا ولیعهد عربستان تسلیم شدن اردوغان در برابر شروطش را قبول می‌کند یا خیر. امتیازهای بزرگی که اردوغان به مصر داد در ذهن نمی‌گنجد اما مصر پاسخ ضعیفی به اردوغان داد و تا به این لحظه هنوز سفرای دو کشور بازنگشته‌اند چراکه مقامات مصری معتقدند که اردوغان پیش بینی نشده است و مواضعش به سرعت تغییر می‌کند و برای همین نمی‌شود به او اعتماد کرد.

اردوغان با کوتاه آمدن از پرونده قتل خاشقچی نه تنها خواست اولین کسی باشد که عذرخواهی می‌کند بلکه اولین کسی شد که با محمد بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان و خادم حرمین شریفین بیعت می‌کند!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک