فرانسه:

به زودی سفارت خود را به پایتخت اوکراین باز می‌گردانیم

کدخبر: ۴۸۸۷۴۷
اقتصادنیوز: ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه در تماسی تلفنی با دمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گفت که پاریس بزودی سفارت خود را در اوکراین از لویو به کی‌یف باز می‌گرداند.
به زودی سفارت خود را به پایتخت اوکراین باز می‌گردانیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا  وزیر خارجه فرانسه پنجشنبه شب افزود: این بازگشایی خیلی زود انجام خواهد شد و به فرانسه اجازه خواهد داد حمایت خود از اوکراین را در هر زمینه‌ای بیشتر کند تا این کشور با جنگی که روسیه در ۲۴ فوریه گذشته آغاز کرد، مقابله کند. 

فرانسه در اوایل ماه مارس (فروردین ماه)‌سفارت خود را از کی‌یف به شهر لویو انتقال داد.

به گزارش ایرنا،  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه (۲ اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز بعد؛ یعنی ۲۴ فوریه  (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد. 

یکی از واکنش‌های کشورهای اروپایی به این جنگ، اخراج دیپلمات‌های روسیه بوده که با رخداد مبهم بوچا و کشته شدن ۳۵۰ تا ۴۰۰ غیرنظامی شدت و سرعت گرفت. در حالی که مسکو دست داشتن در این اقدام را رد می‌کند، غربی‌ها انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته و کرملین را متهم به آنچه  «جنایت جنگی» می‌خوانند، می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید