درخواست فوری بورل برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل

کدخبر: ۴۹۰۴۷۲
اقتصادنیوز: نماینده عالی اتحادیه اروپا ضمن قدردانی از تلاش‌های اوکراین برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک جهت خروج غیرنظامیان از ماریوپل مدعی شد که روسیه چنین اقدامات مشابهی را انجام نمی‌دهد.
درخواست فوری بورل برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی در بیانیه‌ای خواستار ایجاد فوری کریدورهای بشردوستانه در ماریوپل برای خروج غیرنظامیان از این شهر شد.

سی ان ان گزارش داد، وی در این بیانیه که جمعه شب منتشر شد، گفت: دسترسی آزاد و امن برای فعالان کمک‌های بشردوستانه باید مطابق با اصول اولیه حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی تضمین شود. 

بورل ضمن قدردانی از تلاش‌های اوکراین برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک جهت خروج غیرنظامیان از ماریوپل مدعی شد که روسیه چنین اقدامات مشابهی را انجام نمی‌دهد. 

وی همچنین مدعی شد که هزاران نفر از ساکنین شهر ماریوپل به اجبار از سوی نیروهای روسیه به مناطقی منتقل شده‌اند که دولت اوکراین کنترلی بر آن‌ها ندارد. 

وی افزود: حدود ۱۰۰ هزار نفر در شهر ماریوپل باقی مانده‌اند از جمله حدود یک هزار نفر که در کارخانه فولاد ازووتسال گرفتار شده‌اند. 

به گزارش ایرنا، این درحالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که اوکراین به سربازانش فرصت تسلیم شدن و نجات جانشان در ماریوپل را نمی‌دهد. 

رئیس جمهور روسیه در یک تماس تلفنی با شارل میشل رئیس شورای اروپا گفت: تمام سربازان نیروهای مسلح اوکراین، شبه نظامیان گردان‌های ملی و مزدوران خارجی که سلاحشان را زمین بگذارند جانشان را نجات داده، تحت درمان مطابق با قوانین بین المللی قرار گرفته و مراقبت‌های پزشکی با کیفیت به آن‌ها ارائه می‌شود. 

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پوتین را برای دسترسی بشردوستانه در ماریوپل تحت فشار قرار داده است. 

«ایرینا ورشچوک» معاون نخست وزیر اوکراین هم پیشتر گفته بود که کی‌یف درباره ایجاد مسیر بشردوستانه در ماریوپول، برای فرار غیرنظامیان در روز چهارشنبه، با نیروهای روس به توافق رسیده است.

«سرگئی شویگو»  وزیر دفاع روسیه نیز روز پنجشنبه این اطمینان را داد که ماریوپل شهر جنوبی اوکراین پس از افزون بر ۵۰ روز به طور کامل در کنترل نظامیان روسی است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید