سفر نخست وزیر انگلیس به دو کشور سوئد و فنلاند / جانسون به دنبال چیست؟

کدخبر: ۴۹۴۵۱۶
اقتصادنیوز: فنلاند و سوئد پس از پیوستن احتمالی به ناتو در جایگاهی قرار می‌گیرند که مجبور می شوند با روسیه همچون یک دشمن رفتار کنند.
سفر نخست وزیر انگلیس به دو کشور سوئد و فنلاند / جانسون به دنبال چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فنلاند و سوئد قرار است در روزهای آینده اعلام کنند که آیا نامزد پیوستن به ناتو هستند یا خیر؟ به احتمال بسیار زیاد پاسخ فنلاند مثبت خواهد بود اما سوئدی‌ها هنوز تردیدهایی دارند. البته وارد شدن به سازمان ناتو نیاز به مقدماتی طولانی دارد.

کشورهایی که خواهان پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی هستند، باید به اصطلاح نوعی امتحان ورودی را بگذرانند. طی این روند، هر سی کشور عضو ناتو باید متقاعد شوند که عضو آینده همۀ ابزارهای نظامی و مالی و قانونی لازم را در اختیار دارد.

بوریس جانسون صبح امروز (چهارشنبه) یادداشت تفاهمی را در زمینه توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی با نخست وزیر سوئد امضاء و اعلام کرد که همکاری‌های دو کشور با توجه به تحولات اوکراین بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

نخست وزیر انگلیس در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی خود افزود: «ما در حمایت از سوئد و فنلاند ثابت قدم و صریح هستیم و امضای این اسناد امنیتی نمادی از اطمینان همیشگی بین ملت‌های ما است.

وی مدعی شد: «این اسناد، تعهدی بلندمدت برای تقویت روابط نظامی و ثبات جهانی و تقویت دفاع اروپا برای نسل های آینده است.»

جانسون سپس عنوان کرد که این تفاهم "کشورها را به هم نزدیکتر می کند" و به اجازه می دهد "اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارند" و "تمرینات نظامی را تقویت کنند".

او افزود: «لاشه‌های بسیاری از تانک‌های روسی که به لطف تسلیحات ضد تانک «ان‌ال‌ادبلیو» ساخت سوئد و بریتانیا در خیابان‌های اوکراین تبدیل به زباله می‌شوند، قطعا نشان می‌دهد که این همکاری چقدر می‌تواند مؤثر باشد».

جانسون سپس راهی فنلاند می‌شود تا سند مشابهی را رئیس جمهوری این کشور امضاء کند. این اسناد شاهد افزایش همکاری‌های دفاعی و امنیتی دو کشور، به ویژه در زمینه تبادل اطلاعات و انجام رزمایش‌های مشترک خواهد شد.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

رسانه‌های انگلیس می‌گویند که جنگ در اوکراین نشان داد که امنیت اروپا در حال دگرگونی است. فنلاند و سوئد به رغم اینکه با سیاست‌های غرب همسو هستند اما برای جلوگیری از تحریک روسیه عضو ناتو نشدند.

البته سوئد در سال ۱۹۹۴، تصمیم گرفت به برنامه مشارکت برای صلح (PfP) ناتو بپیوندد که هدف آن ایجاد اعتماد بین کشورهای عضو و سایر کشورهای اروپایی بود.  فنلاند نیز یکی از اعضای PfP است اما به طور مشابه تمایل خود را برای بی طرف ماندن از زمان جنگ اعلام کرده است.

انتظار می‌رود سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند، روز پنجشنبه موضع کشورش در مورد مساله عضویت در ناتو را تأیید کند، در حالی که انتظار می‌رود سوسیال دموکرات‌های حاکم در سوئد هم روز یکشنبه پس از رایزنی‌ها اعلامیه‌ای را در قبال این مورد صادر کنند.

چندی پیش یک دیپلمات روسیه نسبت به الحاق سوئد و فنلاند به ناتو بشدت هشدار داد و گفت که این اقدام ممکن است اروپا را به "میدان جنگ" تبدیل کند.

"اولگ استپانوف" سفیر روسیه در کانادا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو)  برای امنیت این دو کشور و امنیت اروپا امری مضر به شمار می رود.

وی افزود: فنلاند و سوئد پس از پیوستن احتمالی به ناتو در جایگاهی قرار می‌گیرند که  مجبور می شوند با روسیه همچون یک دشمن رفتار کنند. متقابلاً، روس‌ها باید تصور خود را از کشورهایی که قبلاً بی‌طرف بودند به عنوان تهدید جدید تحت پرچم ناتو تغییر دهند. در چنین شرایطی می‌توان وضعیت غیرهسته‌ای بودن منطقه بالتیک را فراموش کرد.

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، غرب یک انتخاب خطرناک در مورد مدل آینده امنیت و ثبات در جهان را برگزید. برای نمونه سیاستگزاران در آمریکا گسترش و توسعه ناتو را برگزیدند و نسبت به نگرانی‌های امنیتی روسیه بی توجه شدند.

سفیر روسیه در کانادا تاکید کرد که گسترش ناتو به ویژه مسئله پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو فقط تنش ها را تشدید خواهد کرد.

این درحالیست که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته است که ائتلاف نظامی با آغوش باز از دو کشور استقبال خواهد کرد و رسیدگی به عضویت آنها با حداقل تاخیر پیگیری خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید